grasgevoerd vlees

debje_b

New member
Ik eet alles biologisch vooral van vlees, maar bij mij in de buurt (den helder) is eigenlijk alleen biologisch vlees in supermarkt te krijgen,nu las ik gisteren dat dat ook niet alles zegt. ik rij al 1 keer in de week naar midwoud voor kefir, heeft iemand een idee waar ik grasgevoerd vlees kan kopen? wat vinden jullie van de groene weg slager?

 
Via het internet kun je op allerlei plekken vlees bestellen.

www.biovleesbestellen.nl (zie onderaan de pagina)

www.stichtingtaurus.nl

www.puregraze.com

zijn wat voorbeelden.

 
Hoe zit dat trouwens met die Pure Graze? Ik heb mijn moeder ooit aangeraden dat als ze dan toch naar de Boni boodschappen gaat doen ze maar zoveel mogelijk vlees van Pure Graze moest gaan kopen.

Nu kijk ik gisteren achterop een verpakking. Stampvol E-nummers, suikers, aroma en andere rotzooi! Gewoon pure rommel, maar dan grasgevoerd. Daar schiet je dus nog steeds niks mee op.

 
Hoi debje_b,

Wij doen mee met de 'Schager' - kefirpool. Ik hoef nu maar eens in de 10-12 weken naar Midwoud te rijden voor mijn kefir. Als je rijdt, neem je voor iedereen mee die in de kefirpool zit en levert alles af bij de reform in Schagen.

je kunt Ilse vragen om het mailadres van Alicja. Zij is zo'n beetje de 'kern' van de pool.

Verder voor biologisch vlees kun je terecht bij Ko Kalf. Eens in de twee weken komt hij hier in de buurt vleespakketten (ingevroren) brengen. Google maar op de naam. Site heb je dan zo gevonden.

Nou, ik hoop dat je er iets mee kunt. De kefirpool zal je in ieder geval heel wat uurtjes en brandstof schelen ;) Succes ermee.

 
Hoi Mike,

de kefirpool is er al een tijdje. Ik doe al mee sinds september/oktober vorig jaar. Op je lezing is het wel nog eens opgenoemd. Wellicht dat ik daardoor nu nog minder hoef te rijden ;)

 
Wij hebben dus echte weidevarkens. Ze hebben de mogelijkheid om het hele jaar op de weide te lopen. Alleen als je over grasgevoerde varkens spreekt moet je wel bedenken dat een varken geen koe is.Een koe is een vegetariër met 4 magen. Een varken is een omnivoor zeg maar een alleseter. Vlees mag je een varken niet voeren dit is in de EU niet toegestaan i.v.m. ziektes. Onze varkens krijgen naast gras,klaver,kruiden ook gerst en tarwe.Van gras alleen kan een varken niet leven. Het is heel belangrijk dat ze antibioticavrij opgroeien. Al het verse vlees is dan ook vers en dat betekend geen suikers en/of E nummers toegevoegd. Zoals iemand al noemde verkopen we luchtgedroogde hammen die minimaal één tot 2 jaar rijpen. Je krijgt hierdoor een zachte,zalvige ham.

Mensen die op zoek zijn naar weidevlees kunnen via de mail altijd bij ons bestellen.

 
@ de Feijter,

Bedankt voor de info. Heb even gekeken op je site en wellicht ga ik een keer bestellen. Heb je nog een kortingsactie voor Weston Price forum leden? Zou leuk zijn.

Zou je iets meer kunnen zeggen over de 'toevoegingen' en ingrediënten in de leverworst, vleeswaren en de paté? Alvast dank.

 
Onze vleeswaren bevatten het volgende:

Coppa met Keltisch zeezout gezouten

Luchtgedroogde ham met Keltisch zeezout gezouten

Buikspek met Keltisch zeezout gezouten

Rugfilet met Keltisch zeezout gezouten

Bovenstaande vleeswaren hebben geen enkele toevoeging.

Paté alleen met colorosozout/geen lactose en geen gluten

Leverworst,kookworst en hausmacher bevatten fosfor

Grillworst bevat fosfor en iets gluten in de marinade van sojasaus

Alle gedroogde metworsten en salamies bevatten colorosozout voor de productveiligheid.

Als je nog meer informatie wilt laat maar even weten.

 
@De Feijter,

Bedankt voor je feedback. Erg duidelijk en in de toekomst ga ik zeker een paar van je hammen proberen. Wel jammer van de colorzozout.

Even ter verduidelijking voor het forum: colorzozout is een mengsel van natriumnitriet (E250) samen met keukenzout. Volgens Corine Gouget, de auteur van het oorspronkelijk Franstalige boekje "wat zit er in uw eten" heeft natriumnitriet de volgende risico's

- Hyperactiviteit

- Astma

- Slapeloosheid

- misselijkheid

- duizeligheid

- lage bloeddruk

- kankerverwekkend

Het is met 'rood' aangegeven en er wordt geadviseerd om het ECHT te vermijden.

Volgens mij zijn de meningen over deze stof op het forum iets verdeeld maar ik wilde het toch even delen.

 
Quote:
Ik zou me niet zo druk maken om nitraat en nitriet. Als je dit niet dagelijks eet en het laat stapelen is het niet zo'n probleem. Klinkt misschien gek uit mijn mond, omdat ik altijd zo fel waarschuw tegen antinutrienten in plantaardig voedsel, maar dit is nu zo'n zout waartegen je wel voldoende beschermuing opbouwt als je je maar volwaardig voedt.

Mike



Komt uit deze topic.

Lia

 
Poekie,

Quote:
Ik zou me niet zo druk maken om nitraat en nitriet. Als je dit niet dagelijks eet en het laat stapelen is het niet zo'n probleem. Klinkt misschien gek uit mijn mond, omdat ik altijd zo fel waarschuw tegen antinutrienten in plantaardig voedsel, maar dit is nu zo'n zout waartegen je wel voldoende beschermuing opbouwt als je je maar volwaardig voedt.


Uit het boek "de geheimen van een vruchtbare bodem" van Erhard Hennig:

"Al lang is bekend dat nitraten in de voeding van zuigelingen schadelijk kan zijn (blauwzucht) en dat al veel zuigelingen daaraan zijn overleden. De meeste zuigelingen tot de leeftijd van 3 maanden vielen ten offer aan nitraten. Wanneer die groenten gedurende het groeiseizoen sterk met wateroplosbare synthetische stikstof wordt bemest dan wordt deze stikstof snel door de planten opgenomen. De opgenomen stikstof kan alleen door de plant volledig voor eiwitopbouw worden gebruikt indien er zonnige weersomstandigheden zijn. Onder sombere weersomstandigheden hoopt het nitraat zich daarentegen in de groenten (weidegras) op. Het wordt in de darm gedeeltelijk tot nitriet dat giftig is, gereduceerd. Dat betekent dat het nitriet in de chemische formule 1 molecuur zuurstof tekort komt. (nitraat is NO3, nitriet is NO2). DEZE ONTBREKENDE ZUURSTOF WORDT HEEL SPONTAAN AAN DE RODE BLOEDKLEURSTOF HEMOGLOBINE ONTTROKKEN ZODAT HET BLOED GEEN ZUURSTOF MEER TRANSPORTEREN KAN. Vroeger geloofde men dat een hartstilstand bij weidedieren de schuld van was van een plotselinge dood. In werkelijkheid gaat het hier om de VERSTIKKINGSDOOD. Overigens berust ook het verhoogde risico op kanker door roken niet slechte op teerafzetting in de longen, maar vooral op een verhoging van de nitrosaminevorming door rook".

Nitriet is dus niet zomaar iets waar je je niet druk om hoeft te maken..

 
Dat heb ik nooit beweerd. Ik schreef eerder dat je het niet dagelijks moet innemen, maar eens in de zoveel tijd zie ik er niet zoveel kwaads in. Er zijn veel gevaarlijkere stoffen waar je je druk om zou moeten maken, die veel meer zuurstof ontlenen aan je systeem. Deze schrijver heeft het ook over ophopingen en dus hoge concentraties.

Mike

 
Quote:
Er zijn veel gevaarlijkere stoffen waar je je druk om zou moeten maken, die veel meer zuurstof ontlenen aan je systeem.


Ja, er is altijd wel iets te bedenken wat nog erger is. Ik had verwacht dat juist jij dit wel interessante info zou vinden, omdat het het lichaam dus berooft van zuurstof en volgens jou alle ziekte een tekort aan zuurstof is. Ikzelf gebruik ook nog weleens producten met nitriet, maar jij bent juist degene die het altijd heeft over dat het nu tijd is voor actie, geen druppels toevoegen aan emmers die al overlopen, er is geen tijd meer voor onwetendheid etc..

Het was ook niet bedoeld om jou "aan te vallen" ofzo, maar gewoon een waardevolle toevoeging die ik toevallig in een boek las.

Ik begrijp het alleen niet, je bent altijd zo fel tegen gifstoffen, maar als het om de giftige toevoeging nitriet gaat, dan is er nog wel wat te vinden wat gevaarlijker is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan