grasgevoerd vlees

Ik voel me niet aangevallen, hoor, en ik vind dit ook waardevolle informatie. Ik til in ieder geval veel zwaarder aan de allergrootste boosdoeners in ons voedzel: neurotoxines (nachtschades), schildklieronderdrukkers (kruisbloemigen), gluten, fytinezuur, oxaalzuur en natuurlijk chemische toevoegingen als aspartaam en smaakversterker.

In wild gevangen vis zit ook kwik. Toch wegen de voordelen van visconsumptie op tegen de nadelen. Zo wegen de voordelen van kwalitatief hoogwaardig vlees met kleurzout absoluut op tegen de nadelen. Af en toe eet ik ook voedsel waar het verkeerde (geraffineerde) zout in zit. Fijnstof in de lucht daalt ook op het voedsel neer, ook biologische gewassen. Er wordt ondergronds mest geinjecteerd, wat allesbehalve bevorderlijk is voor het bodemleven. We leven niet in een perfecte wereld en we doen wat we kunnen.

In deze context moet je mijn woorden zien. Anders zijn we m.i. te krampachtig bezig met voedsel en is het geen feestje meer om goed voedsel te eten. Ik eet liever vlees met kleurzout van Marianne Feijter dan menig ander voedsel!

Mike

 
Quote:
Volgens Corine Gouget, de auteur van het oorspronkelijk Franstalige boekje "wat zit er in uw eten" heeft natriumnitriet de volgende risico's


Ik vind dit boekje prima om als richtlijn te gebruiken en neem het grotendeels serieus, maar het komt niet altijd objectief op me over, soms wat ongenuanceerd. Ik denk dat je Corinne Gouget soms wel met een korreltje zout kan nemen. Ik heb een tijd ook E250 vermeden, maar tegenwoordig laat ik kleine beetjes wel toe, zoals in de leverworst. De biologische slager van Eindhoven is zo eerlijk om te zeggen dat hij het wel gebruikt, maar hij gebruikt de halve dosering om het toch te minimaliseren. Volgens hem is het moeilijk te vermijden, als je toch tevreden klanten wilt houden die niet klagen over vleesbeleg dat te snel bederft.

 
Vroeger werd er toch zout gebruikt om vlees langer houdbaar te maken? Dat moet nu niet gewoon nog steeds kunnen, maar dan met keltisch zeezout?

 
Ja, maar dan krijg je weer het probleem dat het loeizout smaakt. Wat je hiermee aangeeft is dat we ooit veel meer zout binnenkregen dan vandaag de dag. We waren eraan gewend, maar dat is nu niet meer het geval. Dat kost dus ook klanten.

Mike

 
Volgens mij werd gepekeld vlees vaak ook eerst in water gelegd om te ontzouten, zo zout was dat vlees!

 
Zoals je kunt zien in de posting van de Feijter gebruiken zij voornamelijk keltisch zeezout, en maar in heel weinig produkten het colorosozout. Misschien dat Marian nog kan vertellen wat precies hiervan de reden is.

 
William Campbell Douglass is een vriend van de WAPF. Dit is wat hij te zeggen heeft over nitrietoxide:

http://douglassreport.com/2011/07/27/cured-meets-cancer/

Ik heb ook even gezocht op de Amerikaanse WAPF-site en vond dit:

Quote:
If the meat is allowed to continue curing, as with salami and other cured meat products that hang from one month to one year, the sodium nitrites eventually convert to harmless nitric oxide (NO) with only residual amounts of nitrites left in the meat. In uncured meats there is no extended curing process. The bacon goes from the processing facility to the grocer’s shelf to your table. The consumer ends up getting a full dose of sodium nitrite. And since there are more nitrates in the uncured bacon by way of celery juice powder you end up ingesting dangerous amounts of sodium nitrites.


Conflicterende berichten dus. Feit is dat door langdurige fermentatie het nitriet of nitraat in ieder geval grotendeels wordt afgebroken tot het gunstige nitrietoxide. Droge worst die langdurig is gerijpt is dus niet zo'n probleem als bijv. vleeswaren die dit rijpingsproces niet hebben ondergaan (zoals de hotdogs die Douglass aanhaalt). Volgens Douglass vormt kleurzout echter in je lichaam al nitrietoxide. Geen idee wat waarheid is. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met je gevoeligheid hiervoor en dus je algehele weerstand.

Mike

 
Ik zie in dit topic een slager die worsten maakt van varkens vlees met alleen zout als conserverings middel, kennen jullie slagers die dit met ander vlees doen?

Of te wel: waar kopen jullie je worsten en welke conserveringsmiddelen zijn hier dan ingebruikt.

(Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar dit leverde niet veel op)

 
Ik las http://www.worstlog.com/2007/07/26/selderijsap-in-plaats-van-nitriet-in-biologische-worst/ selderijsap ipv nitriet of nitraat. Ik vraag het omdat ik met kerst nogal wat droge worst in huis had en mijn dochter daar helemaal zot van bleek, ze heeft er heel veel van op en kon ineens helemaal niet meer slapen. Ze heeft wel meer tijden gehad dat ze op gekke tijden wakker werd maar dit viel wel helemaal samen met die worstobsessie. Zijn er alternatieven die je kunt gebruiken om worst te maken, als ik zelf worst zou maken zou het me werkelijk niks kunnen schelen wat voor kleur die worst had zolang het maar veilig en lekker is natuurlijk.

 
Was vandaag bij het Geertje om melk enzo te halen. Ze hebben nu ook een groot assortiment aan pure graze vlees; vleeswaren, boten, gehakt, lever.

 
Is het biologisch rundergehakt van de Aldi oke? (Er is ascorbinezuur aan toegevoegd.)

 
Lijkt me wel. Ascorbinezuur wordt aan gehakt toegevoegd om te zorgen dat het niet bruin wordt.

Brian

 
Maar het biologisch rundergehakt van de Aldi zal niet grasgevoerd zijn... In de supermarkt is waarschijnlijk niet veel beter te krijgen.

 
Oei, kopers van aldi gehakt verwacht je niet op zo'n forum. Ik zie dat het wel biologisch is. Dit gehakt is vrijwel zeker niet grasgevoerd. Land van herkomst hoeft er niet op te staan omdat het gehakt is (is verplicht bij niet bewerkt vlees). Waarschijnlijk latijns amerika, of oost europa. Dit weet ik niet zeker, maar ik heb er niet een hoge pet van op. Supermarkten willen nou eenmaal een zo goedkoop mogelijke productie. Bio of geen bio. Als je wilt weten wat je eet en gezond vlees belangrijk vindt koop je rechtstreeks bij de boer.

 
Een aantal maanden geleden kwam ik voor het eerst bij de biologische slager De Groene Weg en bij navraag waren er 4 kipvleeswaren waar geen E250 (natriumnitriet) in zit en in de rest wel. Dus ik nam steevast onder andere die 4 verschillende kipvleeswaren.

Nu blijkt dat in 3 van de 4 kipvleeswaren toch E250 zit. Was een foutje van hun. De slager is bereid om de E250 eruit te laten als ik het ruim vantevoren aangaf, maar dan is het nog maar kort houdbaar.

Misschien ga ik nu maar kleine porties, apart verpakt bestellen zonder nitriet en wat ik niet binnen 1 a 2 dagen opeet, meteen in de vriezer doen.

Ik eet het dagelijks namelijk en dan bouwt die nitriet misschien toch wel aardig op. Verklaart misschien een deel van m'n klachten.

 
Het label BIO zegt niet altijd alles.

Voor ongeveer dezelfde prijs als bij de Aldi koop je bij de AH Rundergehakt van Greenfields.

Niet officieel biologisch maar wel van Ierse runderen die grotendeels grasgevoerd zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.424
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan