grasgevoerd vlees

Als ik een tuintje had nam ik kippen.
Alles is tegenwoordig verplicht en wordt ook nog eens gecontroleerd.
Hoe zit het met prive-mensen/tuintjes? komen die er nog onderuit?
 
Als ik een tuintje had nam ik kippen.
Alles is tegenwoordig verplicht en wordt ook nog eens gecontroleerd.
Hoe zit het met prive-mensen/tuintjes? komen die er nog onderuit?

Ja deze regelgeving is voor het houden van meer dan 250 kippen.
Mijn 4 kipjes zijn voordat ik hen kocht gevaccineerd, maar bij mij niet meer.
Ik heb geef hen fulvinezuur om te ontgiften.
 
Ja deze regelgeving is voor het houden van meer dan 250 kippen.
Mijn 4 kipjes zijn voordat ik hen kocht gevaccineerd, maar bij mij niet meer.
Ik heb geef hen fulvinezuur om te ontgiften.
Ik ben hiervan geschrokken! Had echt niet gedacht dat ik kip at die gevaccineerd was! Ben nog bij andere verkopers aan het informeren. HOE slecht is vlees van gevaccineerde kippen? Wij hebben zelf 3 bruine legkippen gekocht toen onze oude kippen dood waren. Die zijn dus ook gevaccineerd? Stom dat ik me dat nooit heb afgevraagd. Daarna geen gekochte kippen meer. We hebben er nu 12 en een haan,alles uit "eigen kweek". Dus bij broedse hennen leggen we andere soorten eitjes er onder( bv van buren die leuke kipjes hebben) en hebben nu diverse soorten. En nee,we eten ze niet! Want ze hebben namen....We verkopen de eieren ook aan de weg als we er zelf teveel hebben,daar kunnen dus ook eieren bij zitten van die 3 leghennen,hoeveel kwaad kan dat? Bij al die adressen die "gezonde" kip verkopen ligt de nadruk op:
Salmonellavrij / geen antibiotica/ geen gmo voer....maar NIKS over prikken! Bij ons lopen de kippen de hele dag buiten en eten alles wat los en vast zit aan grasjes,insecten etc. Dus wel gezond! maar we gaan ze niet slachten.....
 
Ik schrik ook van het bericht en vraag mij dan meteen af hoe het zit met de bouillon die ik van kip maak.
 
Heb geinformeerd bij Kippenbedrijf Overgauw in Tolbert ( Groningen) waar wij onze 3 leghennen van hebben en ja...die zijn gevaccineerd,bah! Ik weet dus bij de eieren die we eten wel welke het zijn en zou ik dus beter de eieren van de andere kippen kunnen eten. Maar HOE schadelijk is een ei van een gevaccineerde kip? Van de adressen waar ik mijn kip koop om te eten heb ik nog niets gehoord,zal wel slecht teken zijn.....
 
Dankzij wat speurwerk van een kennis bij diverse bio en demeter bedrijven kan ik dit met jullie delen

Legkippen worden tegen Newcastle Disease (=vogelpest) (verplicht vanuit overheid), Infectueze Bronchitus en Salmonella. Daarnaast kan het zijn dat pluimveebedrijven op een specifieke locatie nog andere vaccins gebruiken, bijvoorbeeld wanneer ze in een gebied zitten waar veel varkens zitten dan krijgen ze vaak ook nog een vaccinatie tegen vlekziekte.
Deze vaccins worden gegeven middel een injectiespuit (rond de 12 weken leeftijd van de kippen) en via het drinkwater.

Vleeskippen is NCD (vogelpest) verplicht en kiezen ze er voor om zodra de kuikens uit het ei zijn te sprayen tegen bronchitis.

Op dit moment worden kippen niet tegen vogelgriep gevaccineerd. Het vogelgriep vaccin wordt op grote schaal getest en moet nog beschikbaar komen. Wanneer dit vaccin beschikbaar komt, gaat dit waarschijnlijk wel gebruikt worden bij de kippen.

Kleine producenten mogen dus inderdaad ervoor kiezen om niet te vaccineren, maar die zul je dus niet veel vinden. Vraag na bij je lokale producent of zij iemand weten in de buurt.

Hoe schadelijk het is:

"We doen verschillende onderzoeken en de NVWA voert ook jaarlijks residu onderzoeken uit in eieren, hier hebben wij gelukkig nog nooit iets in gevonden. Wanneer het enten op de juiste momenten en met juiste dosering gebeurd zou het ook niet mogen dat hiervan nog residuen die boven de MRL norm zitten gevonden worden."
Maar ja wat is de norm...

Een gezond lichaam kan veel hebben, eieren zijn ook weer ontgiftend, zelf kiezen.

Over vleeskippen die wel naar buiten gaan: Polderhoen is een verzamel naam van kippen die wel echt buiten mogen lopen, bv te koop bij boereninhetbos. Vlees van ons heeft ook weidekalkoen.
 
Hoi Tanja, ik schrik hier wel van. Ik ben fan van rauwe eieren en koop Bio (lidl).
Ik zou bij de Eko winkel na kunnen vragen. Er is ook een geitenboerderij in de buurt maar afstand wordt voor mij problematisch. Eens kijken of ik dit op kan lossen.
 
Hoi Tanja, ik schrik hier wel van. Ik ben fan van rauwe eieren en koop Bio (lidl).
Ik zou bij de Eko winkel na kunnen vragen. Er is ook een geitenboerderij in de buurt maar afstand wordt voor mij problematisch. Eens kijken of ik dit op kan lossen.
Bio van de Lidl ????

Heb je dan nog nooit echte eieren gegeten ?
 
Ik kocht destijds eieren van de geitenboerderij. Bio/Dynamisch.
Maar tijdens die lockdowns deden ze zo achterlijk. Geen ander woord voor.
Ze deden 200% mee met de voorschriften. Toen bleef ik daar weg.
 
Helaas klopt het dat ook bio kippen al jarenglang gevaccineerd worden, ik heb antwoord gekregen van Polderhoen:

Goedemorgen,



Ja dat klopt, dat is bepaald vanuit de overheid en daar wordt ook op gecontroleerd.

Daar komen wij helaas niet onderuit.



Groeten,



Bart Kok
Ik had een mailtje gestuurd naar " Boeren in het bos" waar ik vaak mijn kip en rundvlees koop over het vaccineren van hun Polderhoen,kreeg antwoord dat die NIET gevaccineerd worden....Wie het nog weet mag het zeggen,er is toch maar 1 merknaam Polderhoen???
 
Waarom ik Bio-eieren bij Lidl koop. en o.a. Bio groenten/fruit
Uit allerlei onderzoeken (weet niet of die onderzoeken deugen) komt Lidl er niet slecht vanaf. Duitsland bv doet ook vaak op TV vergelijkingen met voedingsmiddelen. Van alle andere winkels (AH, Coop, Dirk enz) weet ik ook niet of alles oke is.
De geitenboerderij Bio/Dyn) ligt onder de routes van vliegtuigen. Kan niet oke zijn.
 
Ik had een mailtje gestuurd naar " Boeren in het bos" waar ik vaak mijn kip en rundvlees koop over het vaccineren van hun Polderhoen,kreeg antwoord dat die NIET gevaccineerd worden....Wie het nog weet mag het zeggen,er is toch maar 1 merknaam Polderhoen???
De kippen van Boeren in het Bos worden niet gevaccineerd, maar ze verkopen op hun website kippenvlees van Polderhoen https://www.polderhoen.nl, en Lankerenhof kun je nalezen.

Polderhoen​

Polderhoen is de verzamelnaam voor de kip van een aantal biologische kippenhouders. Boeren in het Bos heeft voor deze leverancier gekozen, omdat de biologische houderij in Nederland de meest diervriendelijke en milieuvriendelijke manier is van grootschalig kippen houden. De kippen krijgen biologisch voer en mogen een groot deel van hun leven naar buiten. Daarmee krijg je een gezonde kip en dus een gezond stukje vlees.
 
Maar....nu ga ook twijfelen aan RUNDvlees! Krijgen de grasgevoerde koeien ook prikken????
De koeien van Matthijs waar ik melk haal en kefir van maak krijgen geen prikken. Een vriendin van mij heeft een adres gevonden voor vleeskuikens, ongevaccineerd. Otto Vleeskuikens Wekerom. Is een christelijke gemeenschap en hij doet er niet aan mee. Zijn nummer evt. 06 36027491.
Deze kuikens zijn in 3 maanden tijd rijp voor slacht. (ipv gangbare 6 weken)
 
De koeien van Matthijs waar ik melk haal en kefir van maak krijgen geen prikken. Een vriendin van mij heeft een adres gevonden voor vleeskuikens, ongevaccineerd. Otto Vleeskuikens Wekerom. Is een christelijke gemeenschap en hij doet er niet aan mee. Zijn nummer evt. 06 36027491.
Deze kuikens zijn in 3 maanden tijd rijp voor slacht. (ipv gangbare 6 weken)
Ik heb ook geinfomeerd bij Waddenvarkens in Noord Groningen: hun kippen,schapen,varkens en runderen zijn niet gevaccineerd. Ik koop ook bij hen wel eens mijn vlees en kip.
 
ook geinformeerd bij Vleesch&Co waar ik bij bestel en die geeft op mijn vraag of de kip die zij verkopen gevaccineerd is een ontwijkend antwoord: " Elke kippenhouder met meer dan 250 kippen mag voor een gedeelte zelf bepalen of hij laat vaccineren,behalve de vaccinaties die door Brussel bepaald worden"
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.845
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan