Het ziet eruit als hocuspocus en ik snap er niet veel van maar als het werkt is het prachtig!
Het probleem is dat jer er voor naar de US moet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het ziet eruit als hocuspocus en ik snap er niet veel van maar als het werkt is het prachtig!
Het lijkt mij dat Dr. C een behandeling toepast om 'chronic trauma freeze responses' in het lichaam te 'ontvriezen' waardoor aan de 'bevroren' trauma responses gerelateerde lichamelijke klachten kunnen 'oplossen'.Het ziet eruit als hocuspocus en ik snap er niet veel van maar als het werkt is het prachtig!
Het lijkt mij dat Dr. C een behandeling toepast om 'chronic trauma freeze responses' in het lichaam te 'ontvriezen' waardoor aan de 'bevroren' trauma responses gerelateerde lichamelijke klachten kunnen 'oplossen'.
Het is ook mogelijk om via online therapie zelf freeze reponses uit je lijf te krijgen.
Jan Bommerez heeft daar een online training voor ontwikkeld die ik momenteel met veel plezier volg.
Geen hocus pocus of moeizame herbeleving van trauma's.
Beschikbare lichamelijke mechanismen in het menselijke zenuwstelsel leren gebruiken om zelf te 'ontvriezen'.
In een van zijn interviews hierover met Chiel Beelen is er ook een 25% kortingscode voor deze training te verkrijgen.
De training is overigens niet duur voor wat je er voor krijgt en je kunt ook eerst 4 gratis lessen aanvragen / volgen via janbommerez.com
Helemaal waar JVG.Dat is wel degelijk geheel iets anders.
Kerkdriel was geen optie. Overigens hoge intakeprijs. Hij zal ongetwijfeld een prima tandarts zijn maar dat valt dus af.Ok dus jouw angst voor röntgen houdt jou dus tegen om geholpen te worden. Ik zou zeggen gooi die angst van je af en ga naar Kerkdriel. Zonder een röntgen foto kan geen enkele tandarts zien wat er met jouw gebit aan de hand is. Het is of pijn leiden (maar misschien kan dat nog verzacht worden met cbd-olie of wiet-olie) of naar een tandarts gaan en die röntgen maar voor lief nemen en dan erachter komen wat er met jouw gebit aan de hand is en wat daar aan gedaan kan worden. Als je dat niet wil, dan moet je er maar mee leren leven.
gisteren een boodschap gedaan in een winkel in Amsterdam. Volgens een van de medewerksters is het echt goed om 'plant-based' te eten. Ze dronkn ook kangenwater. Geen boter geen melk geen kefir. Ga ik niet doen overigens. Voor het slapen gaan kefir drinken geeft overigens wel buikpijn.Ekoplaza lijkt gelukkig wat terug te komen van veganisme en maakt nu meer reclame voor boeren met koeien en kippen![]()
Amsterdam ja, een bekend broeinest van.gisteren een boodschap gedaan in een winkel in Amsterdam. Volgens een van de medewerksters is het echt goed om 'plant-based' te eten. Ze dronkn ook kangenwater. Geen boter geen melk geen kefir. Ga ik niet doen overigens. Voor het slapen gaan kefir drinken geeft overigens wel buikpijn.
### Inleiding
Hoi iedereen, ik ben Dr. Suneel Dhand, internist.
Welkom bij een nieuwe video.
### De crisis in de medische professie
De medische professie verkeert in grote, grote problemen.
Ik weet dat ik misschien klink als een kapotte grammofoonplaat over dit onderwerp.
Maar ik blijf erover praten omdat ik het persoonlijk erg verdrietig vind.
Wat er de afgelopen jaren met dokters en de geneeskunde is gebeurd, is zorgwekkend.
We zijn zo ver verwijderd van de oorspronkelijke principes van Hippocrates.
De traditionele kunst en praktijk van de geneeskunde is niet meer wat het was.
Zelfs niet een paar decennia geleden.
### Herinneringen aan de traditionele huisarts
Velen van ons hebben herinneringen aan de traditionele huisarts.
Die met zijn dokterstas aan huis kwam.
Ze keken je in de ogen, gaven om jou en je familie.
Die dagen zijn voorgoed voorbij.
### Een treffende opmerking
Ik wil een recente opmerking delen die ik kreeg op een van mijn video’s.
Deze vat het probleem heel goed samen.
Dank aan degene die deze opmerking plaatste.
Hier komt-ie: "Als je je afspraak met de dokter doorbrengt op de onderzoekstafel, terwijl hij aan de andere kant van de kamer met zijn hoofd in zijn laptop zit en vragen stelt, besef je dat de dokter niet echt nodig is."
Dat is een trieste uitspraak.
Maar hoevelen van jullie kunnen zich hierin vinden?
Ik weet zeker dat miljoenen mensen dit herkennen.
### Wat is er gebeurd met de geneeskunde?
Wat heeft de medische professie zichzelf aangedaan?
Ze heeft zich laten overweldigen door bureaucratie.
Zo erg dat de traditionele kunst van de geneeskunde volledig vergeten is.
Vóór de pandemie was ik gepassioneerd over arts-patiëntcommunicatie.
Ik reisde het land door om deze basisvaardigheden te onderwijzen.
Gezondheidszorg draait grotendeels om goede communicatieve vaardigheden.
Dit is geen hogere wiskunde.
### Het belang van oogcontact
Als je de kunst van het kijken naar de persoon met wie je spreekt verliest, is dat het einde van elke professie.
Vooral in de geneeskunde is dit basaal.
Ik noem dit de "typ- en klikrobotdokter".
De geneeskunde is verworden tot het gedachteloos volgen van protocollen.
Dokters zitten vastgeplakt aan hun computerschermen, vinken vakjes aan.
Ze zijn niet meer in staat om hun patiënt als mens te zien.
Ze maken geen oogcontact meer, zelfs niet voor een paar minuten.
De ogen zijn een venster naar de ziel.
Nergens is het belangrijker om iemand aan te kijken dan in de gezondheidszorg.
### Verdwenen menselijkheid
Wat is er gebeurd met die ouderwetse dokter?
Die met zijn dokterstas langskwam, met minimale bureaucratie.
Ze schreven een briefje, maar praatten met jou en je familie.
Ze zorgden goed voor je.
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om een afspraak te krijgen in veel delen van de VS en het VK.
En als je dan een afspraak hebt, kijken dokters je niet eens aan.
Ze zitten vast aan hun computerscherm.
### Persoonlijke frustratie
Ik heb volledig begrip voor de opmerking van die persoon.
Als dokter merk ik dit zelf ook.
Daarom heb ik geen interesse in routine-interacties in de gezondheidszorg.
Ik heb me nooit ingeschreven bij een huisarts.
Ik wil mijn zorgverzekering niet eens gebruiken, alleen als back-up voor noodgevallen.
Ik weet wat er gebeurt als ik een afspraak maak met een huisarts.
Ze gaan simpelweg een checklist af.
Ze leren me helemaal niet kennen.
Ze zijn volledig overweldigd door bureaucratie.
Het is alleen maar vakjes aankruisen en aanbevelingen doen op basis van richtlijnen van hun medische verenigingen.
Nee, bedankt, daar heb ik geen enkele interesse in.
### De toekomst van de geneeskunde
Hoe lang duurt het nog, en ik spreek hier rechtstreeks tot medische leiders, voordat miljoenen mensen beseffen dat het geen zin heeft om naar de dokter te gaan?
Met de opkomst van technologie, zoals kunstmatige intelligentie, waarom zou je nog naar een dokter gaan?
Als ze gedachteloos vragen stellen en je niet eens aankijken of je als mens behandelen, kun je net zo goed een computer raadplegen.
Dat is de realiteit.
De medische professie verkeert in grote problemen.
Er is nog maar een kleine kans om zichzelf te redden.
### Een oproep tot actie
De geduld van miljoenen mensen raakt echt op.
Als dokters zichzelf willen redden, moeten ze nu in actie komen.
De medische professie heeft toegestaan dat overheden, verzekeringsmaatschappijen en andere zakelijke belangen de overhand krijgen.
We zijn zo ver verwijderd van de traditionele praktijk van de geneeskunde.
Het zegt veel dat miljoenen mensen merken dat dokters hen niet eens meer aankijken.
Ze worden niet meer als mens behandeld.
Dat is de kern van gezondheidszorginteracties.
En dokters kunnen dat tegenwoordig niet eens meer.
### Mijn eigen aanpak
Ik doe mijn best als dokter om trouw te blijven aan deze principes.
Helaas moet ik vaak buiten het systeem werken.
Het systeem laat dokters niet toe om op deze manier te werken.
Maar als de medische professie zichzelf wil redden, moet dat snel gebeuren.
Er moeten nu veranderingen worden doorgevoerd.
### Afsluiting
Bedankt iedereen voor het kijken.
Laat gerust een reactie achter, deel je ervaringen.
Ik weet zeker dat velen van jullie hebben meegemaakt dat een dokter je amper aankeek.
Ze zaten vast aan hun scherm, gedachteloos checklists afwerkend.
Waarom zou je nog naar een dokter gaan als dat je ervaring is?
Bedankt iedereen voor het kijken.
Ik ben Dr. Suneel Dhand, bekijk mijn website en gratis downloads.
Die links staan hieronder.
Druk op de like-knop als je deze video goed vond.
En op de belknop voor meer vergelijkbare video’s in de toekomst.
We spreken elkaar snel weer.
Sophia van 11 uit Mijdrecht zit op haar fatbike met een vriendinnetje. Wat sportartsen en de Fietsersbond mag dat binnenkort vanaf 12 jaar. © Marlies Wessels
Sportartsen willen verbod op elektrische fiets tot 12 jaar: 'We maken ons grote zorgen'
De elektrische fiets moet verboden worden voor kinderen, vinden sportartsen en de Fietsersbond. Zij pleiten voor een minimumleeftijd van 12 jaar. Volgens hen zorgt deze leeftijdsgrens ervoor dat jongeren meer bewegen en minder vaak gewond raken. Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) laat onderzoeken of zo’n grens haalbaar is.
David Bremmer
24 oktober 2025, 03:00•Laatste update: 07:14
„We maken ons grote zorgen over het groeiende aantal scholieren met een e-bike of fatbike”, zegt Maarten Koornneef, voorzitter van het Expertpanel Fietsen & Gezondheid en emeritus-sportarts. „De Nederlandse jeugd beweegt al veel te weinig. Slechts 42 procent van de 12- tot 17-jarigen haalt de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad.”
Volgens het Expertpanel, een initiatief van de Vereniging voor Sportgeneeskunde (VSG), is de wekelijkse fietstijd van 12 tot 17 jarigen de afgelopen twintig jaar met twee uur gedaald. Tegelijkertijd verdrievoudigde het aandeel elektrisch gereden fietskilometers tussen 2019 en 2022 van 7 naar 20 procent. Dat percentage ligt nu vermoedelijk nog hoger, zegt hij.
Voorlopige resultaten van een nog lopend onderzoek van de Universiteit Twente en het Ziekenhuis Gelderse Vallei laten verder zien dat fietsen op een e-bike tot wel 50 procent minder inspanning vergt dan op een gewone fiets.
Juist bij de jeugd is voldoende lichaamsbeweging essentieel
Dat is desastreus voor jongeren, menen de sportartsen. „Juist bij de jeugd is voldoende lichaamsbeweging essentieel. Het lichaam ontwikkelt zich in de pubertijd tot volwassenheid. Hoe beter de spieropbouw, motoriek en coördinatie zich tot het 20ste levensjaar ontwikkelen, hoe langer je op latere leeftijd fit blijft.” Fietsen is bovendien voor jongeren tussen 12 en 18 naast sporten de belangrijkste wijze van bewegen.
Veel ongelukken door e-bikes
De verkeersveiligheid baart de sportartsen ook zorgen. Cijfers van VeiligheidNL laten zien dat het aantal middelbare scholieren dat letsel oploopt door een e-bike de afgelopen jaren met bijna 500 procent is gestegen. Het aandeel 12- tot 17-jarigen met fietsletsel op de spoedeisende hulp is de afgelopen tien jaar met 40 procent toegenomen.
Scholieren van het Christelijk College in Zeist krijgen les in veilig gebruik van de e-bike en fatbike. © Mel Boas
Ook de Fietsersbond steunt de leeftijdsgrens van 12 jaar. „Dat is een verstandige en handhaafbare maatregel”, zegt voorzitter Esther van Garderen. „Je kunt het koppelen aan de ID-kaart, die jongeren vanaf 12 jaar vaak al hebben.”
‘Fatbike gevaarlijker dan gewone e-bike’
Een hogere grens van 16 jaar zou volgens haar te veel scholieren op het platteland treffen. „Voor een kind in Zeeland dat 18 kilometer van school woont, is de e-bike echt een uitkomst.” Van Garderen waarschuwt dat de komst van de fatbike de risico’s verder vergroot. „Die is nog een tikje gevaarlijker dan de gewone e-bike”, zegt ze.
„Een leeftijdsgrens van 16 jaar lijkt helaas onhaalbaar’’, zegt sportarts Maarten Koornneef. „Toch zou het wel goed zijn. In totaal zijn er 900.000 scholieren tussen de 12 en 18 jaar. Een beperkte groep van 30.000 daarvan worden mogelijk getroffen.’’
Kamerbrief in december
Minister Robert Tieman laat in een reactie weten niet op voorhand tegen het idee te zijn. Sterker nog, hij brengt momenteel de voor- en nadelen in kaart. „We werken aan een Kamerbrief over het invoeren van een minimumleeftijd van 12 jaar voor e-bikers”, laat een woordvoerster weten. Daarin wordt ook ingegaan op het feit dat er al 11-jarige middelbare scholieren zijn, die mogelijk ook getroffen worden door zo’n leeftijdsgrens.