Geklaarde boter

Kia Ora

New member
Beste allemaal!

Ik heb het idee opgevat om een stukje over geklaarde boter te schrijven. Ik heb eerder dit jaar al eens laten zien hoe je het kan maken, maar het lijkt mij wel leuk om eens in te gaan over de gezonde eigenschappen er van. Hebben jullie nog leuke suggesties van wat ik er over kan schrijven? Heb de site van WAP er ook al bij gehaald, maar eigen ervaringen zijn ook leuk natuurlijk.

Ben benieuwd! En bedankt alvast

xx H

 
Hoi HeleenQ,

Is geklaarde boter hetzelfde als ghee toch?

Men gebruikt dit al eeuwen zo niet duizenden jaren in het midden oosten en het is altijd wat ik weet ongepasteuriseerd.

Ik gebruik het altijd om in te bakken en oh wat is dat lekker zeg en het blijft ongeveer een jaar goed en het is ontiegelijk gezond.

Baal er eigenlijk wel van dat ik als kind zijnde veel rauwe roomboter heb gegeten en het nu nergens meer te krijgen is, mischien een adresje in Den Bosch maar niet biologisch.

Sorry ben van het subject afgeweken maar meer informatie over geklaarde boter zou echt te gek zijn alleen zou ik niet weten wat je er over zou kunnen schrijven.

Alvast bedankt.

 
Ghee is geklaarde boter, ja. Om boter te klaren moet je de boter verhitten. Dan maakt het niet uit of de boter rauwmelks is of niet, want als-ie eenmaal verhit is kun je niet meer zeggen dat de boter ongepasteuriseerd is. Tenzij jij een manier weet om ghee op bijv. 40 graden te maken?

Mike

 
Ik maak regelmatig zelf ghee. En hoewel ghee ten opzichte van roomboter een hittebehandeling heeft ondergaan en eigenlijk ook een subtiel raffinageproces, schijnt deze verfijning toch een noemenswaardige kwaliteitsverbetering te geven, waardoor het met name in de ayurveda zo hoog geprezen wordt als gezondheidsproduct. Ik blijf dat een beetje vreemd vinden.

Er nog een fijn verschil is tussen ghee en geklaarde boter. Geklaarde boter heb je zodra de boter helder wordt doordat de eiwitdelen eruit verwijderd zijn. Blijf je dan nog even doorgaan met verwarmen totdat het water eruit is verdampt, dan heb je de ghee die heel lang houdbaar blijft buiten de koelkast. Persoonlijk vind ik ghee het lekkerste als je hem een klein beetje langer laat staan. Dan ontstaat er zo'n "roombotercroissants-aroma". Of dit de ghee ongezonder maakt weet ik niet.

Het is ook leuk om eens ghee te maken van slagroom of crème fraîche. Gewoon het room blijven kloppen tot boter en deze boter in een pannetje klaren tot ghee.

Als je ghee zelf maakt, dan raad ik aan om de nog vloeibare versgemaakte ghee in de koelkast te laten stollen. Zo ontstaat een homogene smeerbare substantie in plaats van een korrelige. Daarna gewoon op kamertemperatuur bewaren. Ik maak ghee altijd per pakje roomboter, maar als je het veel gaat gebruiken kan meer natuurlijk ook. Je kunt het lang bewaren, maar het schijnt wel goed te zijn om de pot niet te lang (weken) gesloten te houden. Voor de kwaliteit is het goed om ghee zo nu en dan eens te laten ademen of door de deksel los erop te laten liggen.

Ik heb een PDF-bestand over ghee, verkregen van Finck Naturkost, waarvan de behoorlijk prijzige potten ghee in de natuurwinkel staan. Ik kan de tekst niet knippen en plakken, maar wil hem wel delen met geïnteresseerden. Ik zal het bestand naar Mike mailen, misschien weet hij hoe die te plaatsen is.

 
Hey Dennis,

Interessant verhaal zeg! In dat geval: ik maak dus geklaarde boter, niet ghee. Ik heb wel eens een pot ghee gekocht bij een toko omdat ik het ook erg lekker vind, vooral in Indiaas eten. Het geeft idd een apart aroma! Maar op een bepaald moment rook het niet fris meer. Nu is dit al een tijd terug, zo'n twee jaar, dus het kan best zijn dat ik zure boter verkeerd ingeschat heb. Maar als ik jou verhaal zo lees, zou het ook kunnen komen omdat ik de pot altijd dicht hield. Zonde zeg!

Wat ik dus nog graag zou willen weten is idd waar je ghee van goeie kwaliteit kan krijgen. We gaan aankomende week weer naar Engeland en daar ken ik een winkel die heel veel Indiase dingen verkoopt, dus ik zal daar sowieso even gaan neuzen. Wie weet wat ik nog meer tref!

Ik zou dat document dus ook graag willen ontvangen, met uw welnemen ;-)

 
Waarvoor mijn dank, nogmaals!

Ik zit er even in te lezen en een van de dingen is warme melk met ghee. Een Indiase vriend van ons gaf dat altijd aan zijn kinderen toen ze nog klein waren. Daar sliepen ze lekker op zei hij. Toendertijd niet veel mee gedaan, maar wel grappig dat dit oude middeltje zo weer onder mijn aandacht wordt gebracht!

Groet'n

 
Die koelkasttruuk heb ik ook - per ongeluk - ontdekt. Ik heb zelfs een keer korrelige (buiten de koelkast gestolde) ghee opnieuw gesmolten omdat ik hem niet lekker vind. Beetje nattig ook.

Ik bak op het moment het stoofvlees vaak aan in ghee met een theelepel palmolie. Ik vind palmolie stinken en niet lekker, maar verwerkt in het eten krijgt het een volle bouillonachtige smaak. Erg lekker!

Hilda

 
Ik woon in Den-Bosch en ben wel benieuwd naar dat adresje voor de rauwe roomboter! Bedoel je soms Landerijk in de Vughterstraat, Haluk? Ik heb daar inderdaad ooit een pakje rauwe roomboter zien liggen en niet-biologisch. De naam ben ik even kwijt.

 
Mijn moeder koopt rauwe roomboter op de markt in Rotterdam. Rapunzel, ik wil je haar adres wel ff geven. Bakt ze meteen een stapel boekweitpannenkoeken (het blijft geen gezicht, die n) voor je.. :lol:

 
Dat is lief van je moeder! En ik hoor dat ze me kent! Ik was vroeger inderdaad van de stapels pannenkoeken/pannekoeken/pankoeken. Ik at er vlot 6 achterelkaar. En dan geen kleintjes.... nee, grote! Met stroop, suiker, honing en zelfs ooit..... pindakaas! :D

Als ik daar nog aan denk! Dan is er nog de eerste keer dat ik ze als pas getrouwde zelf ging bakken. De weegschaal met meel viel van de muur, de eieren klutste ik naast de kom, de eerste pannekoeken plakten vast aan de bodem van de pan en werden pikzwart en één pannekoek lag op de grond. Want mijn man vond dat ik ze in de lucht om moest proberen te draaien! Ik zal het nooit meer vergeten...

 
Zeg dat wel! Ik was alles kwijt.... Misschien was ik wattig/wazig en een beetje motorisch gestoord op dat moment? :D

 
Alleen op dat moment? Jouw doperwtenuitzending was twee weken geleden. Je moet niet álles willen recyclen, die tv gids kan nu echt wel weg.

 
Rapunzel sorry, ik dacht dat het in Den Bosch was maar het is in Udenhout en hier is hun site:http://www.jorisboerenkaas.nl/ Alleen is het niet biologisch maar dan moet je maar even bellen en vragen, mischien is het wel bijna biologisch maar zijn ze niet gecertificeerd.Ben benieuwd. Mocht je roomboter kopen ben ik benieuwd wat je er van vindt.

Ik had ze een tijdje geleden ook al gebeld maar nog niet heen kunnen gaan en ze zijn niet duur.

 
Stiekem ben ik ook benieuwd naar dat document. En wat leuk om het verschil tussen geklaarde boter en ghee te weten. Ik maak kennelijk ook geklaarde boter (denk ik dan) en zelfs die mislukt afentoe. Toevallig moet ik dit weekend nieuwe maken en dan ga ik proberen ghee te maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan