Ik maak regelmatig zelf ghee. En hoewel ghee ten opzichte van roomboter een hittebehandeling heeft ondergaan en eigenlijk ook een subtiel raffinageproces, schijnt deze verfijning toch een noemenswaardige kwaliteitsverbetering te geven, waardoor het met name in de ayurveda zo hoog geprezen wordt als gezondheidsproduct. Ik blijf dat een beetje vreemd vinden.
Er nog een fijn verschil is tussen ghee en geklaarde boter. Geklaarde boter heb je zodra de boter helder wordt doordat de eiwitdelen eruit verwijderd zijn. Blijf je dan nog even doorgaan met verwarmen totdat het water eruit is verdampt, dan heb je de ghee die heel lang houdbaar blijft buiten de koelkast. Persoonlijk vind ik ghee het lekkerste als je hem een klein beetje langer laat staan. Dan ontstaat er zo'n "roombotercroissants-aroma". Of dit de ghee ongezonder maakt weet ik niet.
Het is ook leuk om eens ghee te maken van slagroom of crème fraîche. Gewoon het room blijven kloppen tot boter en deze boter in een pannetje klaren tot ghee.
Als je ghee zelf maakt, dan raad ik aan om de nog vloeibare versgemaakte ghee in de koelkast te laten stollen. Zo ontstaat een homogene smeerbare substantie in plaats van een korrelige. Daarna gewoon op kamertemperatuur bewaren. Ik maak ghee altijd per pakje roomboter, maar als je het veel gaat gebruiken kan meer natuurlijk ook. Je kunt het lang bewaren, maar het schijnt wel goed te zijn om de pot niet te lang (weken) gesloten te houden. Voor de kwaliteit is het goed om ghee zo nu en dan eens te laten ademen of door de deksel los erop te laten liggen.
Ik heb een PDF-bestand over ghee, verkregen van Finck Naturkost, waarvan de behoorlijk prijzige potten ghee in de natuurwinkel staan. Ik kan de tekst niet knippen en plakken, maar wil hem wel delen met geïnteresseerden. Ik zal het bestand naar Mike mailen, misschien weet hij hoe die te plaatsen is.