Geklaarde boter

Hai Hai,

Hmmm... staat die tekst/bestand van Dennis ook ergens op de site? Zo niet zou iemand hem mij misschien door willen sturen?

Zou super zijn! :)

 
Als het goed is heeft Mike hem nog en misschien is het een goed idee als Poekie deze op haar site opneemt.

 
Hallo vandaag dus de bekende ghee tegengekomen in mijn natuurwinkel een geelachtig substantie in een potje.

Is dit nou gezond even los vergeleken van rauwe melk gemaakte boter ook een goede optie?

Wil het voor de afwisseling gebruiken i.p.v kokosvet op eventueel af en toe een broodje als boter.

Kan dat? of is het alleen voor braden bedoelt?

 
Ok thx, ja dat doe ik zeker ! :) Aparte smaak wel als je weer een tijd gewend bent aan kokos, maar niks verkeerds aan.

 
Kan je de afgeschuimde eiwitdelen nog ergens voor gebruiken, of kunnen ze het beste worden weggegooid?

 
Iemand een idee? Heb vorige week ghee gemaakt, en heb een schaaltje eiwitdelen 'over'. Op het internet kan ik enkel vinden dat dit zeer cholesterolrijk is en daarom beter weggegooid kan worden. Ik vertrouw liever op jullie ervaringen!

 
@ An

Ligt aan de methode, snel of langzaam en de kwaliteit boter.

Ik klaar boter van de boer langzaam en dan krijg je uiteindelijk heldere boterolie en een bruine koek op de bodem van de pan en die is niet om te eten. Je kan ook snel klaren op hoog vuur en de melkdeeltjes afscheppen. Dat lichtgele spul kun je verwerken maar ik raad het niet aan tenzij je 100% grasgevoerde boter gebruikt. In de Vedische keuken wordt dat verwerkt in soep of gerechten met groente of granen.

Ghee maakt alles lekker en is helend!

 
Ik heb net voor het eerst geklaarde boter gemaakt en kan niet wachten tot m'n potje is afgekoeld :)

Ik heb wat filmpjes op youtube bekeken en bij de commentaren las ik dat je echte ghee volgens de ayurveda niet rechtstreeks zou kunnen maken van boter. Zij hebben het over 'cultured butter', die je krijgt door te starten met rauwe melk en daarvan eerst boter maakt. Op die manier zou er in de uiteindelijke ghee ook meer butyric acid/boterzuur zitten, één van de gezonde bestanddelen van roomboter. Mogelijk zit er dus nog meer verschil tussen geklaarde boter en ghee dan enkel het verdampte vocht.

Dit stofje werd trouwens ook vermeld in een van de Thyroid Sessions, de schildklierseminars die nog tot vrijdagochtend lopen. Thyroid Sessions

 
Quote:
Dit stofje werd trouwens ook vermeld in een van de Thyroid Sessions, de schildklierseminars die nog tot vrijdagochtend lopen


Nora Gedgaudes zegt er dit over:

Quote:
Nora: Right. Well, you know, ghee is an interesting one. A lot of people think ghee is fine. And I actually used to think it was fine, too. In fact, I think I probably even mentioned that in my book where you think of it just being solely the fat fraction of butter, right? Most ghee actually has trace protein content and would be considered a no-no for somebody with dairy protein sensitivity.

Now, there is one particular…I don’t have any financial ties with these guys, but I don’t mind mentioning their product because I think it’s a really good one. There’s a brand of ghee made by Pure Indian Foods. And they have one specific product called cultured ghee. And that particular one—they have other ghees that still have dairy proteins in them—but all their ghee is 100 percent pastured, which is very cool, and organic. But their cultured ghee actually has been certified as dairy protein-free. So that would be the only dairy product I can think of that might be okay


Quote:
Zij hebben het over 'cultured butter', die je krijgt door te starten met rauwe melk en daarvan eerst boter maakt


Cultured butter is een soort gefermenteerde boter:

http://www.culturesforhealth.com/how-to-make-cultured-butter

 
Ja,die Nora heeft naar haar eigen zeggen een allergie tegen die melk eiwitten.Zo heb ik eens van haar gehoord dat ze na jaren erachter kwam dat Kerrygold boter haar niet zo goed deed en dat ze dit wel heel erg jammer vond.

Trouwens een zeer intelligente vrouw naar mijn mening.

persoonlijk zie ik geen voordeel in ghee tov goede roomboter. Of te duur of teveel gedoe om.....vul maar in.

ad

 
Ik denk dat ik dan voorlopig maar geklaarde boter maak :wink:

Over dat boterzuur werd door Chris Kresser in die seminars ook benadrukt hoe belangrijk dit is voor het immuunsysteem. Maar je kan hier ook gewoon roomboter voor eten of 'fermentable fibre' zoals in uien, knoflook, aardappels, zoete aardappels en artisjok.

Mijn geklaarde boter is ondertussen afgekoeld en hoewel de structuur goed is, en het ook nootachtig smaakt, moet ik helaas bekennen dat ik het niet lekker vind :mrgreen: Oeps! Maar ik denk dat de smaak niet zoveel uitmaakt om te bakken dus ik ga het zeker vaker maken en gebruiken. Nu ik opeens leverworst niet meer zo vies vind zal mijn smaak zich hier ook wel aan kunnen aanpassen :D

Ik had de boter eerst geklaard, daarin gezeefd en daarna nog even verder laten borrelen omdat het nog vrij geel zag. Zo krijg je dus wel een nootachtige smaak zonder dat de eiwitten op de bodem gaan verbranden en zich weer in de boter gaan mengen.

 
Oh dat is jammer. Ik heb geen blindedarm meer dus voor mij geldt dit waarschijnlijk nog sterker :wink:

Dan maar extra roomboter en 'ghee'!

 
het voordeel van geklaarde boter is dat het niet makkelijk verbrand omdat er geen (nauwelijks) eiwitten meer inzitten.

Ook spettert het niet met bakken.

 
Ik ga de volgende keer ook proberen om de eiwitten te verwijderen maar de boter sneller van het vuur te halen. Dan zit er vast nog wat vocht in maar ik ben benieuwd of het dan meer naar roomboter smaakt.

Weet iemand of het uitmaakt of je op je brood roomboter of geklaarde boter smeert? Ik ga er vanuit dat zonder verhitting je even goed roomboter kan gebruiken en dat de voedingswaarde van grasroomboter juist zo hoog is als ze onverhit blijft.

 
Op brood kun je idd net zo goed boter gebruiken, ghee is alleen interessant als je het wilt verhitten of als je melkeiwitten niet goed verdraagt. De meeste boter is trouwens al gepasteuriseerd, voor de volledige voordelen zou je rauwmelkse grasboter moeten gebruiken.

 
Ik heb gisteren ook Ghee van Remeker gekocht, bleken er enkele zwarte stippen op de bodem van de ghee. Ik dacht dat dit ook schimmel was. Ik contacteerde Remeker hierover:

Quote:
Die zwarte stippen zijn eiwitten die niet goed zijn uitgezeefd.

Kan geen kwaad.

Je kan de ghee gewoon nuttigen.


Voor de mensen onder ons die dachten dat het inderdaad om schimmel ging.... niet dus.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.836
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan