Geklaarde boter

Ik heb afgelopen keer ook kruidenghee gemaakt. Ik had bij de biowinkel een zakje kruiden voor kruidenboter gekocht en die door de nog vloeibare ghee geroerd, samen met wat gevijzeld keltisch zeezout en versgeperste knoflook. Toen het aan het stollen was heb ik de boel nog eens doorgeroerd. Nu is het heerlijk! Op internet staan tal van lekkere boterrecepten zoals honing/tijm-boter. Daar kan je ook een ghee-variant op maken.

http://www.okokorecepten.nl/recept/sauzen/kruidenboter/

http://www.jannekes.nl/saus/index.htm

Ik heb ook wel een site gevonden met een lange lijst boterrecepten, maar die link doet het niet meer. Wie weet vind ik of iemand hem nog wel eens terug.

Ja het is echt leuk om alles zelf te maken. Vandaag heb ik zelf een heerlijke knoflooksaus gemaakt, ongeveer zoals je mayonaise maakt.

Waarom er schimmel in mijn ghee was gekomen kan ook te maken hebben met dat de pot te lang dicht zat. Op een pot ghee uit de biowinkel staat of stond dat je de deksel niet helemaal dicht meer mag draaien wanneer je de pot eenmaal hebt geopend. Ik heb bij de fabrikant eens ooit gevraagd waarom ze dit voorschrijven. Het heeft ermee te maken dat de ghee moet kunnen blijven luchten. De pot mag best een aantal dagen dicht blijven, zo lang je hem maar regelmatig opent. De ghee die schimmel had gekregen heb ik een ruime week dicht gehad omdat ik een andere pot een weekje mee op vakantie had genomen. En bij het klaren van de ghee blijft er vermoedelijk nog een klein restje water in het vet zitten, waardoor er toch schimmels in kunnen gaan groeien. Ik weet ook niet...

 
Ik heb pas Remeker ghee gekocht. Hier zat gisteren ook een heel klein beetje schimmel in. Ik heb de schimmel eraf geschept en gebruik het nu gewoon weer. Ik wist ook al niet waarom het kwam, maar had het ook al een tijdje niet gebruikt. Kan dus wel zijn dat je het eens in de paar dagen even moet luchten en dat alleen de deksel er los op doen niet genoeg is.

Apart dat alles altijd luchtdicht verpakt moet worden, maar dat de ghee juist weer een beetje zuurstof op z'n tijd nodig heeft.

ik heb nog nooit ghee gemaakt. Als je ghee maakt van een pakje roomboter, dus 250 gram, hoeveel gram ghee houdt je dan over?

Best prijzig namelijk, die ghee.

 
Het was nog maar een week geleden dat ik schreef misschien een keer thee wilde gaan maken. Nu heb ik mijn eerste portie in de koelkast staan. De boter was helder, kon de onderkant van de pan goed zien. Hoe weet ik of al het water is verdampt?

Ik heb een pakje van 250 gram gebruikt. Ik denk dat er 200 gram is overgebleven.

@ Mike, kan je mij dat document over geklaarde boter en gehele ook toesturen?

 
Pagina 1, vierde post, die van Dennis. Gaat trouwens niet over geklaarde boter, alleen over ghee. Een PDF-bestand.

 
Als je ghee maakt van een pakje roomboter, dus 250 gram, hoeveel gram ghee houdt je dan over?

Op een pakje roomboter staat ook altijd 'minstens 82% vet' of zo. Dan heb je dus al gauw 200 gram ghee. Ik zou altijd met minstens 2 pakjes werken als je toch aan de klus gaat beginnen...

 
Ik merk vaak dat de ghee van geur en smaak verandert als deze langer wordt bewaard. Wanneer deze verandering komt weet ik niet, na een paar weken of langer dan een maand. In ieder geval betreft het ghee die al enkele maanden oud is. Ik blijf hem gewoon gebruiken totdat de smaak zo sterk wordt dat het echt niet lekker meer is. Ik vind het moeilijk om de geur en smaak te beschrijven, een beetje zurig of zo. Het is geen ranzige geur; dat is echt anders. Hebben jullie dit ook wel eens?

 
Ik heb maar 1x ghee gemaakt en toen had ik dat volgens mij ook. Heb het toen weg gedaan, vond het niet lekker en wist niet zeker of het nog goed was.

 
Zou het een goed idee zijn dat er links door de administrator geplaatst kunnen worden waar je een docu kunt downloaden zoals bijvoorbeeld de ghee pdf?

 
Ik maak ook altijd Ghee .

3 pakjes boter tegelijk dan heb ik een pot (van Hak bv ) precies vol .

Het gaat er heet in en ik sluit meteen het deksel .

Bij afkoelen hoor je dan Klik !

 
Ik heb weer ghee gemaakt en dit keer weer op een andere manier. Ik heb 3 pakjes roomboter in een pan boven het kleinste pitje op de laagste stand verwarmd met behulp van een vlamverdeler. De boter gaat smelten en splitst zich af. Het water inclusief de eiwitten (18%) zinken na verloop van tijd naar de bodem onder een dikke laag botervet (82%). Door gebruik te maken van een minimale hitte gaat het water niet borrelen en worden er geen eiwitten het botervet ingestuwd. Toch kan er wel af en toe iets omhoog komen als je het vuur eronder laat. Meer verhitten is niet nodig als alles gesmolten en geschift is.

De volgende stap is dat je met een fijne zeefschuimspaan dat kleine beetje aan drijvende melkeiwitten afschept. Daarna kan je met een kleine pollepel melkvet afscheppen en in een pot doen. Ik had 1 grote notenpastapot (merk: Monki) gevuld met vet. Zorg dat je niet te diep schept en zeker geen water meeschept. Als je bij het water in de buurt komt zet je de pan op een koude plek zodat het botervet stolt. Ik heb hem gewoon in de tuin gezet.

Na een tijdje is het vet gestold en ook iets gekrompen waardoor het als een los stuk op het zure water drijft. Dan kan je deze dikke vetkoek uit de pan halen en even afspoelen onder de kraan om de eiwitresten te verwijderen. Even afdrogen en je hebt een schijf puur botervet oftewel ghee. Het overige water + eiwitten smaakt naar yoghurt en kan je nog opdrinken. De ghee kan je eventueel nog omsmelten en in een potje gieten. Je kunt het ook in folie wikkelen.

Ik heb de koek nog even in de pan verwarmd en in een potje gedaan. Ik vind enigszins gebakken ghee lekkerder voor op de boterham. Deze ghee heb ik in de koelkast laten stollen zodat het een homogene smeerbare massa wordt. De grote Monki-pot met ongebakken ghee heb ik op kamertemperatuur laten stollen, maar bewaar ik in de koelkast en gebruik ik voor het bakken. Op kamertemperatuur stollen zorgt ervoor dat de ghee niet te hard wordt en gemakkelijk uit te scheppen is voor in de pan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.845
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan