frankensteinvoedsel

Lievergezond

Well-known member
Gaat vooral over Amerikaanse voeding: beetje over the top dit maar ja.

Imitatie-eieren zouden echte eieren kunnen vervangen.
En een klant van Duncan legde het vast op camera, terwijl hij de dooier eraf pelt als verf.

Deze opgewarmde schijf is gemaakt zonder ook maar één ei te breken.
Duncan’s ei wordt bij elkaar gehouden met 12 ingrediënten.
Het begint als vloeibare fabrieksdooiers, verdund met sojaolie, en wordt vervolgens bij 70° verhit in industriële leidingen.
Dat mengsel wordt doordrenkt met kraanwater en verdikt met hetzelfde bindmiddel dat in latexverf wordt gebruikt, daarna wekenlang ingevroren, verscheept en voor de derde keer bereid in een magnetron.
Subway, Burger King en Starbucks gebruiken dezelfde industriële eieren, verdikt met een gom die in verband wordt gebracht met darmschade.
Kijk hier eens naar
Stop een magneet die ik hier vandaan heb in de Great Value kip.

Hé, ik ben een boerenjongen.
Ik sta in de bloemafdeling van de supermarkt.
Ik heb iets opgeschreven, een heleboel dingen.
Als het om meel gaat, veranderen dingen in de wereld.
Heb je ooit gehoord van krekelmeel?
Er zijn minstens zes of zeven landen en bedrijven in de wereld die nu krekels en insecten gebruiken om meel te maken.
Volgens bronnen kijkt PepsiCo naar het gebruik van krekeleiwitten in producten zoals Cheetos en Quaker granola oats.
Insect Gourmet zegt dat insectenbedrijven in de westerse wereld eiwitten produceren voor voedsel, dranken, snoep en andere dingen zoals boter, olie en pesto’s, evenals kruiden en specerijen.
Dus het zal waarschijnlijk overal in opduiken zonder dat het wordt vermeld, en je zult het niet eens weten in bijna alles wat je eet.
Er wordt verwacht dat dit tegen 2027 een omzet van 4,6 miljard bereikt en 1,4 miljoen ton insecteneiwit produceert.
ADM (Archer Daniels Midland) is momenteel bezig met de productie van insectenvoedsel in Decatur, Illinois, in samenwerking met Innova Foods. Dat staat op de website van ADM. Exo, een bedrijf dat krekelmeel maakt, zegt dat krekels 60% eiwit bevatten.
Maar de entomologie-afdeling van Iowa State University zegt dat krekels slechts ongeveer 12,9% bevatten.
Dat zou verklaren waarom het NIH, wanneer ze eiwitniveaus in krekelmeel vergelijken, dit vergelijken met planten en niet met dieren.

De Cleveland Clinic zei dat ongeveer 30% van de onderzochte krekelboerderijen parasieten heeft die ziekten op mensen kunnen overdragen en dat eetbare insecten een onderschatte bron van menselijke en dierlijke parasieten zijn.
Volgens het NIH wordt gesteld dat het exoskelet (chitine) een verteerbare vezel is, maar ze weten niet hoe het wordt verteerd.
Dat vond ik nogal opmerkelijk.
En vervolgens zeggen ze dat als je chitine consumeert, het immuunreacties in het lichaam kan triggeren.

Volgens ScienceDirect vertoont dit krekelmeel alle kenmerken van hoge niveaus van detecteerbaar arseen.
Het NIH zegt dat nieuwe voedingsmiddelen zoals krekels de aanwezigheid tonen van arseen, aluminium, cadmium, chroom en kwik.
Dit is een boerenjongen: dit komt binnenkort in onze voedselvoorziening.
Je zult eraan moeten wennen.

Ze zeggen dat er een tekort aan rundvlees is.
Dus leg dit eens uit.
McDonald’s verkoopt ongeveer 6 tot 7 miljoen burgers per dag in de Verenigde Staten.
Burger King ongeveer 2 miljoen.
Wendy’s ongeveer 1 miljoen.
Dat is zo’n 15 tot 18 miljoen fastfoodburgers per dag, tijdens een tekort.
De veestapel zou de laagste zijn sinds de jaren 50.
Boeren verkopen hun koeien.
Rundvleesprijzen stijgen, maar de burgerproductie stopt nooit.
Dus waar komt al dat vlees vandaan?
Import, gemengd vlees, langetermijncontracten, of staat er ergens een 3D-printer 24/7 steaks te printen?
Kweekvlees bestaat.
3D-geprint vlees bestaat ook.
Bedrijven investeren er massaal in.
Ik zeg niet dat dát is wat we eten.
Ik zeg alleen: de rekensom klopt niet.
15 miljoen burgers per dag gebeurt niet zomaar.
Wat denk jij dat er echt aan de hand is?
Waar komt al dat rundvlees vandaan?
We consumeren 158.000 koeien per dag.
78 miljoen pond rundvlees per dag.
Hoe is dat mogelijk?
Dat klopt voor mij niet.
Is er nog iemand bang om te eten?
Ik begin bang te worden om te eten als ik het niet zelf kook of niet weet waar het vandaan komt.
Ik wil eigenlijk niet meer naar de supermarkt.
Ik wil alleen nog naar markten waar mensen hun eigen producten verkopen, en vlees halen bij boeren.
Ik ben bang geworden om supermarkteten te eten.
Fastfood al helemaal niet.
Als je een interessant verhaal wilt horen: mijn vrouw en ik waren drie weken in Brazilië.
Voor de reis aten we minder rijst en snacks en vielen we af.
In Brazilië aten we juist enorm veel: chocolade, rijst, bonen, vlees, friet, alles elke dag.
En toch vielen we af.
Toen we terugkwamen in de VS en weer lokaal eten aten, kregen we binnen 24 uur enorme hoofdpijn, vermoeidheid en een slecht gevoel.
Dat was geen jetlag.

Eten in Amerika is echt slecht.
Elke keer als ik op vakantie ga, val ik af, terwijl ik alles eet wat ik wil.
Hier niet alleen fastfood, maar eigenlijk alles.
Er klopt iets niet.
Veel landen accepteren geen Amerikaans voedsel om deze redenen.
We zijn opgegroeid met veel bewerkt eten, en nu zien we de effecten: ontstekingen, vermoeidheid, enzovoort.
Let maar op hoe je je voelt na bepaald eten.

En gelukkig hebben we tegenwoordig ook de vegan visboer. 🤣
Plantaardige vis

De plantaardige vis van Vegan Visboer staat voorop met een assortiment van vegetarische vis dat de authentieke smaaksensatie en textuur van vis perfect nabootst, maar dan zonder enige concessie aan de voedingswaarden die ons lichaam nodig heeft. Onze vegan visproducten ook geschikt voor vegetariers belichamen het beste van twee werelden: de onmiskenbare ervaring van vis eten en daarnaast oog voor duurzaamheid en dierenwelzijn.

Celleste Bio™ onthult 's werelds eerste melkchocoladerepen gemaakt met celgekweekte cacaoboter

Mijlpaal bevestigt het vermogen van het bedrijf om een schaalbare, commerciële aanvoer van echte cacaoboter te creëren

TEL AVIV, Israël en NEW YORK, 15 april 2026 /PRNewswire/
— Vandaag heeft Celleste Bio™ de eerste melkchocoladerepen ter wereld gepresenteerd die zijn gemaakt met echte cacaoboter via celkweektechnologie (cell suspension culture). Dit is een belangrijke doorbraak voor de cacaotechnologiepionier, die hiermee zijn vermogen versnelt om een schaalbare en commercieel haalbare cacaovoorziening op te bouwen.

Celleste kan met slechts één cacaoboon voldoende celgekweekte cacaoboter van chocoladekwaliteit produceren voor chocoladerepen.

De cacaoboter werd door Mondelēz International, de strategische partner van Celleste, gebruikt om bijna een dozijn chocoladerepen te maken die voldoen aan de kwaliteits- en consumptienormen van hun producten.

Deze mijlpaal toont aan dat de celgekweekte ingrediënten van Celleste bio-identiek zijn aan conventioneel geteelde cacao — wat betekent dat ze dezelfde textuur, smeltkarakteristieken en smaakbeleving bieden — en vormt de basis voor opschaling naar marktklare productievolumes binnen de komende twee jaar.

“Celleste werd in 2022 opgericht met als missie een duurzame toekomst voor de wereldwijde chocolade-industrie veilig te stellen, te midden van toenemende druk op de toeleveringsketen door klimaatverandering, ziektes, traceerbaarheid en geopolitieke instabiliteit,” aldus Michal Beressi Golomb, CEO van Celleste Bio. “In drie jaar tijd hebben we ongekende vooruitgang geboekt bij het aanpakken van deze enorme wetenschappelijke uitdaging. We hebben onze ingrediënten gevalideerd als directe vervangers, een operationele R&D-pilotfaciliteit opgezet om onze volumes op te schalen, en nu bewezen dat onze cacaoboter identiek presteert aan conventionele cacao, waarmee we de volgende fase richting commerciële schaal hebben bereikt.”

Celleste staat ook klaar om de dynamiek van de chocolademarkt te veranderen. Het model is ontworpen om gebruik te maken van AI-gestuurde computationele modellen om cacaoboter aan te passen aan klantspecificaties — zoals hogere smeltpunten en specifieke smaakervaringen — waardoor fabrikanten hun innovatie en concurrentievoordeel kunnen vergroten.

De Chief Technical and Scientific Officer van Celleste, Hanne Volpin, PhD, benadrukt de milieuvoordelen van het gebruik van celkweektechnologie als aanvulling op traditionele teeltmethoden.

“Het opbouwen van een veerkrachtige toeleveringsketen betekent dat we op commerciële schaal kunnen produceren en tegelijkertijd verstoringen door klimaatverandering, ontbossing en schaarste aan hulpbronnen kunnen opvangen,” zegt Volpin. “We liggen op schema om jaarlijks 1 ton cacaoboter te produceren in een bioreactor van 1000 liter uit één enkele boon — waarvoor normaal gesproken ongeveer een hectare cacaobomen nodig zou zijn. Daarom hebben we een zeer robuuste verzameling van verschillende cacaovariëteiten opgebouwd die we kunnen gebruiken om materiaal te kweken, testen en opschalen, zonder ook maar één boom in het regenwoud te hoeven kappen.”

Tot nu toe heeft Celleste Bio $5,6 miljoen opgehaald, waaronder investeringen van Mondelēz International als strategische en ontwerppartner, evenals Supply Change Capital, Trendlines, Barrel Ventures en niet-verwaterende subsidies.

Over Celleste Bio
Celleste Bio is een voedingsmiddelentechnologiebedrijf dat cacao-ingrediënten ontwikkelt via eigen celkweektechnologie. Het gepatenteerde platform van het bedrijf produceert cacaoboter van chocoladekwaliteit die bio-identiek is aan conventioneel verkregen cacaoboter, en biedt daarmee een directe vervanger die de kwaliteit en functionaliteit behoudt waarop chocolademakers en consumenten vertrouwen. Celleste zet zich in voor een veerkrachtigere, duurzamere en beter traceerbare toekomst voor chocoladeliefhebbers en de industrie.

Celleste Bio™ Unveils World's First Milk Chocolate Bars Made with Cell Cultured Cocoa Butter

Milestone Solidifies Company's Capabilities to Create Scalable, Commercial Supply of Real Cocoa Butter

TEL AVIV, Israel and NEW YORK, April 15, 2026 /PRNewswire/ -- Today Celleste Bio™ unveiled the world's first milk chocolate bars made with real cocoa butter using cell suspension culture technology. This is a critical achievement for the cocoa tech leader in accelerating its capabilities to build a scalable, commercially viable cocoa supply.

Celleste can produce enough chocolate grade cell cultured cocoa butter for chocolate bars using only a single cocoa bean
Celleste can produce enough chocolate grade cell cultured cocoa butter for chocolate bars using only a single cocoa bean
The cocoa butter was used by Mondelēz International, Celleste's strategic partner, to create a nearly a dozen chocolate bars that met the integrity and consumption standards for its products.

This milestone demonstrates Celleste's cell cultured ingredients are bio-identical to conventionally grown cocoa - meaning they deliver the same texture, melt profile and sensory experience, and sets the stage for scaling production to market ready quantities within the next two years.

"Celleste launched in 2022 with the mission to secure a sustainable future for the global chocolate industry amidst increasing supply chain pressures of climate change, disease, traceability and geopolitical instability," said Michal Beressi Golomb, CEO, Celleste Bio. "In three years we've made unprecedented progress to meet this formidable scientific challenge. We've validated our ingredients as drop-in replacements, created an operational R&D pilot facility to scale up our volumes and now proven our cocoa butter performs identically to conventional cocoa, clearing the next phase to commercial scale."

Celleste is also poised to change the dynamic of the chocolate market. Its model is designed to leverage AI computational modeling to customize cocoa butter to customer specifications – such as higher melting points and taste experiences – that can allow manufacturers to uplevel their innovation and competitive advantage.

Celleste's Chief Technical and Scientific Officer Hanne Volpin, PhD underscores the environmental upside of using cell cultured technology to supplement traditional growing methods.

"Building a resilient supply chain means being able to produce at commercial volumes while offsetting disruptions caused by climate change, deforestation and resource scarcity," says Volpin. "We are on track to produce 1 ton of cocoa butter annually in a 1000 liter bioreactor from a single bean - which would otherwise require about a hectare of cocoa trees. To that end, we've curated a very robust bank of multiple cocoa bean varietals we can use to grow, test and scale material without ever having to cut down a single tree in the rainforest."

To date, Celleste Bio has raised $5.6 million, including Mondelēz International as a strategic and design partner, along with Supply Change Capital, Trendlines, Barrel Ventures and non-dilutive grants.

About Celleste Bio
Celleste Bio is a food technology company developing cocoa ingredients through proprietary cell suspension culture technology. The company's patented platform produces chocolate-grade cocoa butter that is bio-identical to conventionally sourced cocoa butter, offering a drop-in replacement that preserves the quality and functionality that chocolate makers and consumers depend on. Celleste is committed to building a more resilient, sustainable, and traceable future for chocolate lovers and the industry.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.677
Leden
8.700
Nieuwste lid
devon corey
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan