film en documentaire

Lievergezond, je hebt helemaal gelijk: zodra het beest een naam, uiterlijk of ras heeft, dan ineens zijn we "zielig" bezig. Moet trouwens toegeven dat ik, ondanks dat ik alleen maar biologisch vlees eet, na zo'n filmpje toch geneigd ben vegetariër te worden.

Wel leuk gedaan trouwens, zo'n filmpje.

 
Voor de liefhebbers vanavond om 21.00 uur op National Geographic, een kijkje in de Guinness fabrieken in Dublin!

 
Voor wie zich meer wil verdiepen in hoe en waarom osn elke dag een oor wordt aangenaaid door krachten achter de schermen is deze docu, Thrive, een regelrechte aanrader:



Mike

 
Hier http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nhVWNwCRpKg een fantastische BBC-documentaire over de nodige verandering van

-weilanden voor vee:

-niet meer ploegen: dat is hetzelfde als iemands huid afrippen: de grond ontdoen van een ecosysteem;

-grassen laten groeien op die grond die maken dat het vee ook in de winter op het gras kan blijven lopen en men niet het vee hoeft te blijven voeren met hooi- wat een hels karwei is en waar veel fossiele brandstof voor nodig is die ook op begint te raken.

Het is dan nodig grassen te introduceren die de koeien niet snel kapottrappen;

-bostuinen aanleggen met bv ook veel notenbomen om tegenwicht te bieden tegen het verbouwen van granen dat ook veel te veel fossiele brandstoffen kost dat niet meer op te brengen is als de fossiele brandstoffen verder in prijs stijgen.

-ook het vee profiteert van de bomen en hebben echt niet alleen interesse in weiland om te eten.

Hier de introductietekst op Earth Matters:

Quote:
De BBC documentaire 'A farm for the future'

Ingevoerd: 18-04-2012

Geplaatst door: Redactie Earth Matters

Bron: Youtube

De BBC documentaire 'A farm for the future' - over de wereldwijde voedsel- en landbouwcrisis, en de mogelijke alternatieven met permacultuur, is nu ook met Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Enjoy!

---

BBC documentaire uit 2009 over de wereldwijde voedsel- en landbouwcrisis, m.m.v. Martin Crawford (Agroforestry Research Trust), Fordhall Farm, Richard Heinberg en anderen.

Rebecca Hosking, boerendochter die documentaire-filmer werd, gaat in op het energiegebruik in de landbouw, dat in de komende jaren kritiek zal worden, zonder in paniek te vervallen. Aan de hand van voorbeelden in Engeland verkent ze de mogelijke perspectieven, zoals een milieuvriendelijke land en tuinbouw die ons leven zou kunnen veranderen. Ze kiest ervoor om terug te keren naar de boerderij waar ze opgegroeid is en gaat die van haar vader overnemen. Maar HOE gaat ze boeren? Er komen wetenschappers van naam aan het woord: Patrick Whitefield, Rob Hopkins, Rosie Boycott, Richard Heinberg, Tim Lang e.a.. Niet alleen permacultuur-enthousiastelingen komen hier aan hun trekken: elk weldenkend mens kan zijn/haar voordeel doen met deze documentaire.


http://www.earth-matters.nl/7/4518/duurzaam-20/de-bbc-documentaire-a-farm-for-the-future.html

 
Recentie Farm for the Future, de voornoemde BBC-documentaire:

Quote:
A farm for the future, over permacultuur

Geplaatst op mei 22, 2012 door Woudziel

Vaak wordt de lagere opbrengst van biologische landbouw (vergeleken met reguliere landbouw) als argument opgevoerd om aan te geven dat het geen oplossing is voor de wereldvoedselproblematiek.

Tot WO II waren deze verschillen nog niet zo groot. Daarna begon het uit elkaar te lopen. De oorzaak is de enorme toename in het gebruik van pesticiden en kunstmest in de reguliere landbouw.

Leuk, die enorme verhoging van de opbrengst, maar naast de negatieve gevolgen voor de gezondheid en de afname in smaak speelt er nog een hele belangrijke factor een rol: de hoeveelheid fossiele energie die nodig is om deze kunstmest en pesticiden te maken: heel heel veel.

Ja zo kan ik het natuurlijk ook.

Maar hier gaat verandering in komen. Olie wordt in rap tempo schaarser, en zal dus duurder worden, waardoor pesticiden en kunstmest steeds duurder zullen worden. Reguliere landbouw zal niet meer te betalen zijn. Het wordt tijd dat we oude kennis weer toe gaan passen.

Dit alles is te zien in een BBC documentaire van natuurfilmer Rebecca Hosking. Zij onderzoekt hoe ze de boerderij van haar familie kan transformeren naar een boerderij voor de toekomst met een laag energie verbruik. Ze ontdekt dat het antwoord in de natuur zelf ligt. Permacultuur.

Een voorbeeld: een boer in de buurt heeft een grasmengsel ontwikkeld dat stand houdt als er ‘s winters koeien op lopen. De koeien hoeven niet in de schuur, kunnen blijven grazen, en dus hoeft het voedsel niet bewerkt, en naar ze toegebracht worden; een enorme tijds- en energiebesparing.

Nog een inzicht: het ploegen van het land is een slecht idee.


http://www.woudziel.nl/2012/05/a-farm-for-the-future-over-permacultuur/

 
Onlangs kwam ik een leuke docu tegen over een man die al bijna zijn hele leven totaal afgelegen woont midden in het bos in Alaska, samen met zijn vrouw. Een groep mensen van een magazine hebben hier een reportage over gemaakt en zijn daar ongeveer een week lang geweest en hebben alles gefilmd. Erg informatief, interessant, grappig en droevig. Vond hem erg leuk en erg toepasselijk hier :)

Klik hier

 
Leuke documentaire Caveman! (had ik nog niet gezegd, maar ik heb hem wel met plezier gekeken!

Nog even over de hierbovengenoemde BBC-documentaire "farm for the future": daarin komt naar voren dat koeien graag het onkruid aan de randen buiten de wei eten, of van bomen eten.

Pas hoorde ik iemand zeggen: koeien zijn eigenlijk continue aan de diarree.

Als koeien de kans krijgen, eten ze ook bomen en takken en dan wordt hun poep gelijk dikker.

Voor je het weet denk je dat het normaal is dat koeien altijd maar diareren, tenminste ik wel.

Ik woonde vroeger aan een koeienwei en ik ken alleen de vloeibare "koeienflatsen" die we soms gingen opscheppen voor mest in de tuin (tenminste ik geloof dat we het daarvoor deden:)).

Wat is de logica achter dat koeien bijv. alleen maar in grasland zouden moeten staan.

Vaak verbaasde het me eerder al wel dat koeien in de wei geen of weinig bomen hebben om onder te schuilen tegen alleen al de zon bijv.

Of nog meer to the point: wat is de (on-)logica van de huidige landbouw anders dan de destructie van flora en fauna?

 
Nog even dit: ik geloof dat stichting wakker dier nu wil dat koeien (vee in het algemeen?) niet meer op stal staan, maar dat is dan ook zowat. Sommige dieren zullen op enig moment misschien de stal verkiezen: uit de zon/ warmteredenen of schuilen voor de regen of gewoon lekker luiheid: het vee zou de keuze moeten kunnen hebben denk ik vooral. Een heel jaar op stal voor een koe is inderdaad zowiezo niet goed in elk geval.

 
Vandaag de film Cut Poison Burn gezien, over de reguliere 'behandeling' van kanker tegenover alternatieve behandelingen. Echt een must-see!

Mike

 
Trouwens ik heb gisteren pas voor het eerst "Eyes wide shut" gezien van Stanley Kubrick (die film is vrij oud: van 1999). Maar dat is ook een aparte film, niet met een directe relatie tot goede voeding en Weston price. Echter, uiteindelijk misschien ook weer wel. Stanley Kubrick is drie dagen nadat de film klaar was gestorven. Toeval?

Ook de persoon van de New York Times die deze film een goede recensie gaf werd daarna ontslagen. Toeval?

Kubrick zou ook een film hebben willen maken over dokters: "everyone hates doctors". De hoofdpersoon in Eyes wide shut is een dokter. En soms gebruikt hij in de film onterecht zijn beroep ook om toegang te krijgen ergens toe. Mensen zijn geneigd artsen kritiekloos toe te laten tot info die hen vaak niets aangaat.

 
Kanker en leverreiniging

Wie heeft er een lever reiniging gedaan, terwijl er kanker geconstateerd is. Ben je genezen verklaard? Zijn andere lichaams-klachten verdwenen?

Ik heb borstkanker en ga uit van het herstellend vermogen van mijn lichaam. Ik ontvang graag reacties.

Groet, Astrid

 
heb je al gekeken bij de zoekfunktie? Volgens mij is er al een hele topic over kanker.

Misschien vind je daar wat informatie.

 
Astrid,

Een of meerdere leverreinigingen zullen je niet van je kanker afhelpen. Kanker wordt veroorzaakt door zuurstoftekort op celniveau (celverstikking). Dit zuurstoftekort wordt veroorzaakt door de consumptie van koolhydraten en bewerkte vetten. Lees dit:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-je-de-zuurstoftovoer-naar-je-cellen-kunt-verhogen

Verder verwijs ik naar de woorden van Dirtsa. Je bent behoorlijk off-topic. Voortaan posten in de daarvoor bestemde topics!

Mike

 
Deze reportage gaat absoluut niet over voeding, maar is zeker wel de moeite waard om te bekijken. O.a. oud-politici geven namelijk antwoord op (brandende) vragen die wij Nederlanders zeker wel steeds meer hebben.

Het Grote Complot

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.192
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan