film en documentaire

Zojuist dat interview met Lilou Mace gekeken. Zeer inspirerend! Mijn hele leven al heb ik geen plan en hangt alles van 'toevalligheden' aan elkaar. Wat ik in mijn lezingen over de spiritualiteit van natuurvolken zeg, zegt Winters ook: ze doen helemaal niet zo mistig of hoogdravend over spiritualiteit, het is de normaalste zaak van de wereld, ze leiden een zeer eenvoudig leven en er bestaat een universele wijsheid waar ze onafhankelijk van elkaar op uitkomen (iets wat Price ook al constateerde). Bedankt voor het delen van dit filmpje, Dorothe!

Mike
 
Graag gedaan, Mike.
Door jou is mijn interesse in spiritualiteit van de natuurvolkeren ontstaan.

Ik heb de kaartjes voor de film al gekocht en verheug me heel erg erop.

Dorothé
 
Docu gister op npo3 over anorexia "Emma wil leven", heel heftig!! Is terug te kijken via internet.
 
Iedereen die belangstelling heeft voor de film Down to Earth zal deze nu wel zo ongeveer hebben gezien. Tijd dat ik mijn bevindingen met jullie deel, ik wilde jullie oordeel op geen enkele manier beinvloeden.

Ik vond de film tegenvallen. Het was meer een soort spiritualiteit van natuurvolken voor beginners. De interviews met Rolf Winters hadden meer inhoud en diepgang dan de film zelf. Er zat niets in wat ik zelf al niet wist. Hij heeft 200 uur aan filmmateriaal, misschien een idee om een vervolg te maken dat wel wat meer de diepte in gaat?

Mike
 
Ik vond het een fijne feelgood film, lekker positief. Niets nieuws voor de kenner, maar ik zat er met twee kinderen (bijna 8 en 11 jaar) en was blij dat zij dit konden bekijken.
 
Hij wil er inderdaad mee naar basisscholen toe. Lijkt me een prima film voor de kids, maar ik vond hem te oppervlakkig. Ik had ook veel meer de 'earth keepers' aan het woord willen zien en was minder geinteresseerd in het verhaal van de familie Winters.

Mike
 
Rolf ging er in zijn film niet op in, maar de oplettende kijker zag iets interessants voor wat betreft de traditionele man-vrouwverhoudingen. Op 2 na waren alle medijnmannen ook daadwerkelijk mannen. De enige uitzoderingen waren die Aboriginal-vrouw in Australie en die Ierse medicijnvrouw.

De Aboriginal-vrouw deed waar vrouwen goed in zijn: zich ontfermen over kinderen, in dit geval kinderen met een gedragsprobleem. En deze vrouw liet ook duidelijk niet met zich sollen! In de film werd ook melding gemaakt van het feit dat de zorg voor kinderen vrouwenwerk is, maar Winters deed het voorkomen alsof het niet uitmaakt of de sjamaan nu een man of een vrouw is. Dat is zijn westerse inslag, want het maakt dus wel degelijk uit!

Die Ierse vrouw hoorde voor mijn gevoel niet thuis in de film, want zo lopen er hordes rond in moderne westerse samenlevingen, zowel mannen als vrouwen. Allemaal types die de 'sjamaan' uithangen, hoewel ik in alle eerlijkheid wel vond dat deze vrouw wijze dingen zei. Opvallend was voor mij dat de wijsheid dus duidelijk van mannen moest komen. Logisch, want dat zijn ook hier in Europa altijd de filosofen geweest. Duidelijk is dat natuurvolken niet aan feminisme deden, maar zeer zeker wel vrouwen en hun kwaliteiten respecteerden!

Een goed artikel over waarom feminisme helemaal niet opkomt voor vrouwelijke kwaliteiten is dit:

http://www.returnofkings.com/95498/5-ways-feminism-promotes-misogyny

Mike
 
Ik vond het mooi om te zien dat Down to Earth hier in Breda 2 avonden uitverkocht was (1 extra ingelaste avond). Kennelijk hebben veel mensen belangstelling hiervoor.

Er zaten mooie fragmenten tussen, maar wat mij betreft had die medicijnman die overleden is (Nowaten) veel vaker aan het woord mogen zijn. Een aparte documentaire over hem en de andere medicijnmannen, dat zou mooi zijn.

Mark
 
Ik weet niet of het nog terug te kijken is, maar That Sugar Film is echt een aanrader om op scholen te vertonen. Op een luchtige, grappige manier wordt een serieus onderwerp behandeld. Kinderen (en volwassenen) moeten geïnformeerd worden, dat is de weg om uiteindelijk de obesitas en diabetes epidemieën te stoppen.

In de film zie je onder andere Aboriginals in Australië die helemaal verwesterd waren qua voedingspatroon en veelal jong sterven door nierfalen en diabetes.Een door de overheid gefinancierd project onder leiding van een gedreven man zorgde ervoor dat er gezonde, suikerloze/arme voeding beschikbaar was voor de bevolking. Dit zorgde ervoor dat een lokale winkelier uiteindelijk Coca Cola uit z'n schappen haalde, omdat het niet meer verkocht werd.

Dat is de manier om verandering te weeg te brengen. De consument bepaalt.

Echter, de overheid haalde toen de stekker uit het project en stopte met het financieren ervan, waarschijnlijk onder druk van fabrikanten als Coca Cola.

De filmmaker at 45 dagen lang elke dag zogenaamd gezonde voeding wat vol zat met verborgen suikers. Z'n gezondheid holde achteruit: leververvetting, 8 kg aangekomen (buikvet), pre-diabetes, geïrriteerd, humeurig, etc.

Het positieve was dat hij na een aantal weken (echt) gezond eten weer terug was op z'n oude gewicht en z'n gezondheid weer teruggekeerd was. Hij had wel de eerste paar weken flinke suiker afkickverschijnselen.

Mark
 
Die schrijver op Foodlog beweert dus eigenlijk dat de resultaten van de testen die gedaan zijn op de filmmaker niet deugen, dat hij niet 8 kg is aangekomen, dat je niet een emotionele reactie kan krijgen op bloedsuikerschommelingen, etc.

Dit citaat zegt genoeg over de schrijver:

In een gruwelijke terzijde laat Gameau zien hoe het zoete drankje Mountain Dew het gebit van een Amerikaanse jongen die er dagelijks liters van dronk heeft weggevreten. Verder lijkt de suiker zijn verwoestende effect op de jongen gemist te hebben, want hij oogt fit en is superslank.

Een jongen van 17 met een compleet weggevreten gebit oogt fit...

Mark
 
In de docu zag je ook dat de suikerindustrie wetenschappers en promotie bureaus financiert.

Heel veel zaken in de docu komen ook in het forum terug en op een prettige manier in elkaar gezet..je slikt de materie eenvoudig. (net suiker).
Maar degene die het zouden moeten zien willen de docu niet zien. Te confronterend.
 
Maar degene die het zouden moeten zien willen de docu niet zien. Te confronterend.


Stel je voor dat je niets meer hebt om over te lopen klagen en zeiken.
Leuk gemaakte docu trouwens.
 
Ja Mark, duidelijk een journalist met oogkleppen op of banden met bepaalde instanties.

De mensen die veel suiker nemen blijven liever knwetend want als je kennis hebt, moet je er iets mee. Als ze straks ziek zijn doordat ze hun biologie hebben vernaggeld is Leinen in last. Maar dan heeft de dkkter wel een pilletje.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.888
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan