Fermentatie vragen

Leuk om je te ontmoeten Liesje en ook dat jij er was Jasper. Altijd prettig om forumleden te ontmoeten en zo de gezichten erbij te krijgen.
 
Hoi Tanja, Jasper en Lisette,
Ik heb zojuist het kleine flesje leeggedronken. Lekkerrr.
Ik ben met moeite op de fiets thuisgekomen, tussendoor ook nog wat gelopen.
Het was vreselijk koud en veel wind (gebeurt niet vaak dat ik me vergis met kleding).
Eens kijken of ik zelf ook iets lekkers kan brouwen. Ik laat het t.z.t. nog wel eens horen.
 
Het smaakt prima maar is wel wat geschift. Sommigen bevelen aan geen kokosmelk uit blik te nemen, maar kokoscrème uit zo'n pakje, zou dat uitmaken?
Korrels gaan nu in de geitenmelk.
 
Ik heb een nieuwe (gevulde) pot staan, gemaakt met kokosbloesemsuiker (is een soort bruine suiker). Omdat ik die in huis had. (dus korrels, suiker en citroen)
De pot van zaterdag (met citroen en suiker en kefirkorrels) daar heb ik een gedeelte van in een flesje gedaan (zonder korrels) en verder laten fermenteren. Vandaag om 18.00 het flesje leeggedronken en 2 uur later gingen mijn darmen werken, om 21.00 zat ik op toilet. Dat vind ik erg prettig (zolang ik maar thuis ben) Ik vind wel dat het snel werkt.
 
@Liesje
Je hebt de waterkefir best lang laten staan. Als je hem te zoet vind dan zou ik minder suiker gebruiken en iets meer water maar vaker verversen. Is ie dan nog te zoet idd zonder korrels laten staan buiten de koelkast.
Kokosbloesemsuiker is al minder zoet, dus wellicht probleem al opgelost. Te lang laten staan doet de korrels geen goed.

De werking op de darmen is idd vlot merkbaar bij jou. Meestal wordt dit naar verloop van tijd minder, maar jij blijft een speciaal geval ?
Succes!
 
Bestaat er een goed boek/website/handleiding..die jullie kennen..waarin fermenteren van groenten van A tot Z wordt uitgelegd? Ik lees op websites gevonden via Google, nogal tegenstrijdige uitspraken.

Heel graag wil ik dit proberen maar na het lezen van verschillende bronnen krijg ik alleen maar meer vragen. Bijvoorbeeld: kan ik een normale weckpot gebruiken of moet je perse iets met een waterslot gebruiken? Iedereen zegt wat anders.. sommigen dat je zelfs de deksel er los op moet leggen. Een goede beschrijving over fermentatie is dus gewenst.
 
Ik lees op internet dat je beter geen gefermenteerde groente kan eten als je last hebt van candida. Mij lijkt juist dat de pro biotica die erin zit candida helpt te bestrijden. En je het dus wel moet nemen. Klopt het wat ik zeg of niet?
 
Dat is een veelvoorkomend en hardnekkig misverstand. Men gooit alle schimmels op 1 hoop en daarmee dus ook wilde fermentatie. Geloof er niets van, de polycultuur van melkzuurbacterien en gisten doodt juist candida!

Mike
 
Kan je fermenteren in een weckpot door deze af te sluiten zoals het hoort? Of bouwt er dan een te grote druk op?

Als dat niet kan.. ik zie dat mensen een soort van lapje stof over de weckpot plaatsen. Waar koop je zoiets? Via Google kan ik dit zo snel niet vinden. En kan je deze doekjes wassen en hergebruiken of moet je ze na 1 keer weggooien?
 
Lapje stof is bij culturen die zuurstof nodig hebben zoals kombucha en azijn. Andere kun je beter afsluiten en in het begin moet je ze dan ontluchten als er nog koolzuur vrijkomt. Of een waterslot erop zetten.
Goed inlezen, is teveel om ff op te schrijven, ik geef niet voor niets 2-3 uur durende workshops hierover ?. Boek: verrot lekker is een fijn boek, of: over rot als je het naadje van de kous wilt weten.
 
Hello,
Ik moet nog gaan beginnen met fermenteren. Ik heb al de nodige documentatie ervoor en allerlei hulpmiddelen.
Nu is mijn vraag vooraleer ik ermee begin.
Als de groente gefermenteerd is, dus klaar om te eten.
Hoe eet je deze groente dan? Moet je deze eerst afspoelen alvorens te eten?
Hoe bewaar je dan ook nog eens de overschot?
Sorry voor deze domme vragen, maar ik wil wel iets méér weten alvorens ik begin te fermenteren.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.937
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan