Even voorstellen: Fiona

Cham en Jolanda,

Kunnen jullie gezellig samen fietsen. 8)

Een boer hoeft niet perse biologisch te zijn voor de rauwe melk.

Ga vragen stellen. Het is wel belangrijk dat er geen pesticiden worden gebruik top de landerijen en dat de koeien weidegang hebben en grasgevoerd zijn ook in de winter. Liefst geen bijvoer in de vorm van granen of krachtvoer.

Antibiotica is natuurlijk ook uit den boze.

Dus vragen stellen aan de boer. Vind hij niet erg, men vertelt graag en trots over hun werk.

Lia

 
Dat zou wel gezellig zijn.

Ik heb a.s. zaterdag een auto geregeld om naar boerderij Geertje te gaan.

Dan probeer ik een hoeveelheid in te slaan voor een hele week.

Maar hoeveel is dat? Ik ga ervan uit om elke dag een liter melk te drinken. En wat is dan beter? van de geit of van de koe? Ze hebben het beiden.

Kan iemand mij dat vertellen? En Cham, waar woon je ongeveer want Den haag is wel groot. En misschien is de biologische markt wel wat, het is op woensdag en dan werk ik.In de pauze is het te ver en dan moet ik bij mijn puppy zijn.

Jolanda

 
Evt, kan ik jullie elkaars emailadres toespelen, zodat jullie buiten het forum om met elkaar in contact kunnen komen.

M.b.t. koe of geit, vraag de boer(in) wat de dieren gevoerd krijgen, hoe vaak ze binnen of buiten staan, etc. Geiten worden vaak binnengehouden, koeien staan vaker buiten. Melk van dieren met weidegang is beter en gezonder van samenstelling. Laat je beslissing dua afhangen van de antwoorden op je vragen. Mocht het zo zijn dat ze bij 't Geertje zowel de koeien als de geiten grotendeels buiten hebben staan, neem dan op proef beide melken mee en beslis thuis op basis van smaak (misschien blijf je dan wel zowel koeien- als geitenmelk drinken en waarom ook niet?).

Begin maar eens met een liter per dag, kun je altijd nog voor meer gaan in de toekomst.

Mike

 
Thank You Mike,

Daar heb ik wat aan,ik heb een email gestuurd naar boerderij 't Geertje met deze vragen. En a.s. zaterdag ga ik melk kopen.

Ze hebben ook yoghurt te koop, volgens mij met toegevoegd fruit. Dat is dan beter om 't niet te kopen?

Jolanda

 
Ga lekker experimenteren met het zelf maken van yoghurt. Heb je niet zoveel voor nodig hoor. Glazenpot/fles, koelbox en deken.

En wat yoghurt om te beginnen(volle biologische).

Wij halen inmiddels 3 x per week 8 tot 14 liter. Maar wij zijn met zijn vieren en mijn dochter haalt er ook de melk inmiddels.

Wij maken zelf zowel yoghurt als kefir.

 
Hoi Jolanda,

Dat lijkt me ook gezellig hoor :D

Morgen ga ik naar de markt in Den-Haag dan laat ik in ieder geval weten hoe dat was..

Mike wat mij betreft mag je mijn mailadres aan Jolanda geven.

 
Hoi Cham,

wat mij betreft is het goed als Mike je mijn emailadres stuurt.

Wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Groet van Jolanda.

 
:D gelukkig,

Ik heb net een fles levertraan gekocht en begonnen bij de maaltijd.

Ik dacht dat het viezer was, niet dus! ik wil weten of H202 ook wat voor mij is. Ik kon er hier nog niet aankomen. Maar ik ga op zoek.

Jolanda

 
Jolanda,

Hier kun je de H2O2 35% foodgrade kopen, met korting. Ik denk niet dat je het elders goedkoper zult vinden.

Lia

 
Je moet wel heel veel geduld hebben als je H2O2 bij fa. Hinmeijer besteld.

Ik heb maandagochtend 2 juli 1 liter besteld en tot op heden nog steeds niet ontvangen.

Ik heb al enkele malen gemaild maar daar komt geen reactie op.

Morgen maar eens in de telefoon klimmen.

 
Dat zou jammer zijn. Ik heb eigenlijk wel een goed gevoel bij de firma.

De eerste keer dat ik mailde over de H2O2, dat was op een zondag, kreeg ik na een uur al een antwoord terug.

Dus ik zou zeker dan even bellen en het probleem voorleggen. Misschien is er iets anders aan de hand.

Het lijkt mij een firma die snel werkt/verzend.

Ben benieuwd naar hun antwoord.

Lia

 
Hallo Allemaal,

Deze email kreeg ik van Boerderij 't Geertje:

Beste Jolanda

Wij boeren op biologische basis en dit betekent dat wij geen pesticiden

gebruiken. Sinds twee jaar houden wij onze koeien op pure graze basis (wij

zijn hier voorlopers in). Dit betekent dat de koeien zo lang mogelijk in de

wei blijven staan en alle topjes gras eten door middel van 5 keer verweiden

per dag.

De koeien worden wel bijgevoerd met biologische bix, wel zo min mogeijk

naar gelieve zij nodig hebben. Wij melken de koeien niet om zo veel mogelijk

te produceren maar op kwaliteit van de melk. Antibiotica word alleen in

gevalle van nood gegeven en deze melk word weer gebruikt na 1 week clean.

Bij geiten het zelfde verhaal alleen zij krijgen wel normaal krachtvoer wij

hebben nog niet de moglijkheid om de geiten goed te kunnen verweiden.

Groetjes Marleen

Ik ga a.s. Zaterdag melk kopen en wat roomboter, slagroom, zure room om daar smoothie's van te maken zoals Mike met Yoghurt doet. De levertraan bevalt ook goed.

Jolanda

 
Net terug van de markt. Daar staat een kraampje met rauwe kaas, boter, Jersey ghee en op bestelling kan je ook nog een melk bij hem afnemen. Ik had trouwens het geluk dat iemand had afgebeld voor de melk dus die kon ik gelijk meenemen, yeah :D

Bij de ecoplaza ook rondgesnuffeld daar hebben ze meerdere soorten rauwemelkse kaas met eco en demeter keurmerk.

Nu nog kijken of ik tegen de melk kan.

Net trouwens een heerlijke lunch gegeten van kippenlevertjes,een grote uit, heel veel knoflookteentjes :mrgreen: , zeekraal en heel veel boter yum yum.

Misschien een tipje voor mensen die niet van lever houden want ik kreeg het eerst ook nooit weg. Lekker veel uitjes knoflook of wat je dan ook lekker vind erbij en een tijdje laten sudderen zodat de lever een beetje uit elkaar valt, dan is het echt heel goed te doen..

 
@cham

Welke kraam precies, en gaat het dan over rauwe melk die je kan bestellen? Dit zou nl echt top zijn, hoef ik niet elke week een uur te rijden!!!

 
Je kent de biomarkt in Den-Haag centrum? Daar heb je een kaaskraam naast de notenkraam en die is het. Heb een kaartje gevraagd want rauwe melk doet hij alleen op bestelling, zoals ik hierboven al schreef had ik geluk dat er iemand had afgebeld.

Alles wat ik heb gehaald is rauw!

Mijn vriend heeft zijn kaartje met mailadress, als hij vanavond thuis komt zet ik het gelijk op de site.

Er staat ook een goed(kop)e groentenkraam, boven de €30,- krij je 10% korting. Verder kan je een keuze maken tussen bijv. "gewone" komkommers of een kromme voor die laatste betaal je dan ook minder maar hij is net zo goed!

 
Ja die ken ik :)

Oke ben benieuwd! Weet je toevallig ook waar de rauwe melk vandaan komt?

 
Uhhhm van een Bio boerderij maar welke weet ik even niet meer. Ik mocht hem in ieder geval alles vragen. O ja en het zat al in een glazen fles, het is wel de bedoeling dat je de fles weer teruggeeft..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan