Eet je wel?

@Lekkerromig: ja, rauwe melk heb ik inderdaad weleens geprobeerd. Na de eerste keer had ik meer dan een week diarree. Later ben ik aan de rauwe kamelenmelk gegaan die ik niet lekker vind en ik werd steeds vermoeider. Ik durf er niet meer aan te beginnen! En het ligt aan de caseïne.

@Chiko: ik weet het, van al die hulpstoffen in de Colibiogen. Waarom moet dat nou altijd? Ik heb toch al weer 2 flesjes achter de rug 'omdat het zo goed voor het herstel van de darmwand' moet zijn. Wat vind jij trouwens van Mucopure? Is ook voor de lekke darm. Met Oxy Cleanse supplementen bedoel je bijv. Oxypowder? Lactoferrin klinkt bekend maar ik moet even googelen wat het ook alweer is... Oh en over die linzen... die mogen nou juist wel van het GAPS dieet en de quinoa niet (pas in een veel later stadium).

 
Inderdaad Rapunzel, het is beter om quinoa te vermijden:

Quote:
You’ve likely heard the expression, “If it looks like a duck and quacks like a duck…” Quinoa is botanically not a grain, but because it has evolved in a similar biological niche [1], Quinoa has similar properties to grains, including chemical defense systems that irritate the gut. In the case of Quinoa, it contains soap-like molecules called saponins. Unlike gluten, which attaches to a carrier molecule in the intestines, saponins simply punch holes in the membranes of the microvilli cells. Yes, that’s bad. Saponins are so irritating to the immune system that they are used in vaccine research to help the body mount a powerful immune response. The bottom line is if you think grains or grain-like items like Quinoa are healthy or benign, you are not considering the full picture.”


http://brent.kearneys.ca/2011/07/28/is-quinoa-healthy/

Het bevat stoffen die irriterend kunnen zijn, vooral voor het darmsysteem. Ik zal eens wat meer lezen over linzen. En ik kom nog terug op de supplementen!

 
Quote:
Ik krijg de nederlandse vertaling 'Gladde Iep', maar ik weet niet of dat juist is.


Slippery elm = rode iep

Quote:
ja, rauwe melk heb ik inderdaad weleens geprobeerd. Na de eerste keer had ik meer dan een week diarree.


Dat is niet noodzakelijk verkeerd. In mijn ervaring is rauwe melk extreem zuiverend voor de lever en galblaas. Deze zat bij jou desijds naar alle waarschijnlijkheid propvol galzouten die er al heel lang uit moesten en dankzij de rauwe melk dacht je lichaam hier heen twee seconden over na en maakte er meteen werk van!

Mike

 
Mike, wat denk jij van die Colibiogen? Het is zó naar dat al die supplementen toevoegingen hebben die je eigenlijk helemaal niet hebben mag. Gisteren was er weer de allernieuwste soort Metarelax, nu nog beter, met stevia erin. Maar welke stevia?

 
Volgens mij is eczeem en hoesten zonder aanleiding ook bijnieruitputting.

Sinds ik op WAPF zit is hoofdhuim eczeem en handen weg.Had in ieders geval ook heel droge huid overal maar nu vele malen beter maar op een enkele plek nog telkens terugkomende eczeem.

Verder hoest ik als sinds ik een kind was, nooit gerookt en mijn zoon van tien hoest ook maar dit is een kwaal wat de hele lijn van mijn vaders kant heeft.

 
Rapunzel,

heb je ook kefir melk geprobeerd? Ik geloof dat door de kefirfermentatie de caseine voor een stuk wordt voorverteerd. A2 melk zou ook beter zijn dan A1 melk (A1 zijn bv van moderen Holstein koeien).

Ik weet niet of je http://bodyecology.com/articles/sensitive_to_casein_in_dairy.phpdit boek al gelezen hebt, maar ziet er wel interessant uit voor zij die lekke darm hebben met adviezen wat je kunt eten om je darmen te herstellen en dan geleidelijk aan zuivel opnieuw introduceren in het dieet.

 
Nee lekkerromig, kefirmelk heb ik nog nooit geprobeerd en dat ga ik voorlopig ook niet doen. Als ik er ooit aan ga beginnen dan zou ik sowieso eerst willen starten met geiten- of schapenmelk. Laat ik eerst maar eens een gebakken ei kunnen verteren... Ik ben al googelend weleens uitgekomen bij dat bodyecology ja. Zij heeft het ook nog over kokosmelk kefir.

 
Quote:
Mike, wat denk jij van die Colibiogen? Het is zó naar dat al die supplementen toevoegingen hebben die je eigenlijk helemaal niet hebben mag.


Zo ook met Colibiogen:

Hulpstoffen:

Lactose (uit melk), glucose, natriumchloride, sinaasappelaroma, natuurlijke aminozuren, gereinigd water en alcohol. Het preparaat bevat 4,8 Vol.-% alcohol.


Je kunt de lactose niet verdragen. En glucose, fout zout, 'sinaasappelaroma', what's up with that?!

Mike

 
Volgens de bioresonantie meetmachine kan ik wel tegen lactose. De rest is inderdaad niet zoveel moois. Nou, dat maakt het leven er alleen maar goedkoper op! Ik ga het niet meer bestellen dan.

 
Naar mijn ervaring ontstaat winderigheid vooral door koolhydraten. Rauwe melk kan daar aan bijdragen omdat daar nog redelijk wat lactose in zit (=melksuiker=koolhydraat). Het zou dus zomaar kunnen dat de lactose, samen met de ontgiftende werking van de melk zorgen voor winderigheid en diarree.

Maar dat allemaal is geen reden om geen kefir te nemen. Zoals hierboven al is gezegd zijn de eiwitten al deels voorverteerd en de lactose is zelfs grotendeels verdwenen. De kans dat je van kefir aan sch... gaat lijkt mij dus heel klein. Kefir is een heel goed probioticum dat je darmen ontzettend helpt weer een goede flora te gaan opbouwen. Kefir zou ik dus altijd WEL doen!

 
Melkeiwitten verdraag ik erg slecht. Kefir van (rauwe) melk daarentegen gaat uitstekend zelfs. Mijn buik is een stuk rustiger geworden, nauwelijks meer winden en eczeem op mijn hand is verdwenen. Eieren en ook alleen eigeel (rauw) heb ik nu al zo vaak geprobeerd, mijn lijf wil duidelijk geen eieren. Jammer.

 
Hartstikke goed Boschje! Heerlijk voor je! Qua spijsvertering lijken wij wel wat op elkaar, dus inderdaad.... wie weet. Ik zou het wel een keertje durven proberen maar dan moet ik eerst aan rauwe melk zien te komen (jouw adresje) en aan melkkefir. Hoe gaat het maken ervan ongeveer in zijn werk? Staat dat ook ergens op het forum beschreven?

 
melk verwarmen tot 30 gr, de kefirkorrels toevoegen, even voorzichtig schudden en 24 uur wegzetten. Dit kan in een kast op kamdertemp, wij doen dit in een koelbox met een dekentje erom heen.

Daarna zeven met een plasic bolzeef, met een spatel kun je voorzichtg zorgen dat de kefiryoghurt/melk doorloopt.

De kefirkorrels kun je bewaren in een glazen potje met wat melk in de koelkast, of meteen weer gebruiken voor nieuwe kefir.

Wel schoon werken.

Op internet is veel info te vinden over kefir.

 
Ik doe de kefir korrels in een pot (ik heb voldoende korrels voor een grote pot waar kokosolie van Aman Prana heeft ingezeten)

De melk giet ik er koud op en zet dit donker weg op kamertemperatuur (keukenkastje) Ook giet ik er tegenwoordig een scheut slagroom bij, aangezien dit de kefir lekker romig maakt. Ik laat het ongeveer 36 tot 48 uur staan en roer af en toe met een houten lepel. Voor de rest werk ik zoals Dirtsa beschrijft.

Hier een link voor het maken van melkkefir: http://kefir-yoghurtplantje.jouwweb.nl/hoe-maak-je-kefir

Mijn melk haal ik bij http://boerderijwinkelvanrijsewijk.nl/ Ik moet de melk wel bestellen, want zij bestellen hem ook weer bij een boer in Drunen. Het is melk van koeien die geen antibiotica krijgen en veel buiten grazen.

Ja, inderdaad lijken wij qua spijsvertering wat op elkaar Rapunzel. Ik hoop dat je de melkkefir net zoals ik, kunt verdragen. Het is erg lekker, voedzaam en heerlijk om te drinken.

 
Dank je wel Boschje! Het zal nog wel even duren voordat ik die ingrediënten in huis heb maar ik wil het eens gaan proberen. Het lijkt me ook wel iets voor mijn moeder want die heeft ook eczeem. Als ik het goed begrijp dan maak je deze kefir zonder de melk ooit te verwarmen? Het lijkt erg op het maken van waterkefir (logisch natuurlijk).

 
Ik verwarm de melk inderdaad niet en mijn kefir is prima. Zuur, met een beetje koolzuur en lekker romig dik.

 
@Boschje,

We hebben de kefir nu op de 'Boschje' manier gedaan, met koude melk en het is prima gelukt.

Scheelt weer energie (verwarmen van de melk).

 
Ik merk dat wanneer ik melk producten eet (biologische of rauwe) veel zweet en winderig wordt wat een nare bijwerking is dit krijg ook wanneer ik zuur eet/drink (citroen)daarnaast wanneer ik citroen gebruik begint mijn maag na enkele dagen zwaar te protesteren en wanneer ik het langer doe dan merk ik dat mijn lichaam niet goed functioneert. Is dit normaal?

 
Klinkt als te weinig maagzuur. Het grote melkeiwit caseine laat zich kennelijk niet makkeiijk verteren. Daarnaast die reactie op zuur, die zie ik ook vaker terug bij mensen met te weinig maagzuur. Eet je momenteel nog graanproducten?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.138
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan