Eet je wel?

Ja iedere dag brood (6 sneedjes) en 1 of 2 keer in de week pasta en rijst, weet anders niet goed hoe ik mijn gewicht in balans houd (ivm bewegelijk werk)

 
Te weinig zuur? wanneer ik dan iets eet lijkt het wel of het rechtstreeks in het zuur valt en dat komt ook naar boven.

 
als het zuur naar boven komt is dit wel degelijk een teken van te weinig maagzuur en niet teveel.

Je eet best wel erg veel brood iedere dag, je kunt dit afbouwen, eerst eens naar zuurdesembrood(zelf maken van bijv spelt) hiervan heb je veel minder nodig of naar helemaal glutenvrij (boekweit). ( wel de verzadigde vetten tegelijketijd ophogen)

Als je last hebt vd rauwe melk maak er dan yoghurt en kefir van, lange fermentatie, hierdoor veel beter te verdragen vaak.

Ik kan 1 glas rauwe melk per dag prima aan, maar zeker niet meer, van de yoghurt/kefir met gemak een liter per dag.

 
@Remco

6 sneedjes brood?! Pff dat is echt een NO-GO bij dit voedingspatroon. Ik heb ook bewegelijk werk maar ik zorg ervoor dat ik langzame koolhydraten eet van goede bronnen en alles wat met granen heeft te maken is in mijn ogen niet echt goed. Sinds ik helemaal geen granen meer eet, ik denk nu al ruim 2-3 weken, heb ik totaal geen last meer van maagzuur. Ik heb hier namelijk ook last van gehad. Hetzelfde geldt ook voor pasta... rijst is wel minder erg. Probeer anders wat vaker zoete aardappelen toe te voegen. OF probeer wat meer honing te nemen. Zo zijn er nog wel een aantal goede koolhydraten bronnen. Het punt is dat je eigenlijk alleen meer koolhydraten moet toe voegen wanneer je lichaam er om vraagt. Wanneer je bijv. weinig sport of beweegt dan kan 50-100 koolhydraten genoeg zijn... maar als je sport dan moet je wel 150-200 gram koolhydraten eten. Zorg er voor dat je basis (vet en eiwitten) het hoogste zijn en koolhydraten vul je aan. Vet-proteine-koolhydraten. Het is even zoeken, maar ik kan je nu al vertellen dat je echt te veel slechte koolhydraten binnen krijgt.

 
Hoe zien jullie de verhouding dan van vet-eiwitten-koolhydraten?

Ok koolhydraten echt minimaal of helemaal niet maar in dierlijke producten als vlees en ook anderen zitten toch ook eiwitten in.

Hoe kan je dan meer vet als eiwitten eten. Volgens mij heb ik hier iets gemist maar als je veel rauwe melk, kefir drinkt en yoghurt eet, eieren, vet vlees/orgaanvlees, vis en kaas en wat groene bladgroente en zuur fruit lijkt mij dat je dan de goede verhouding(en) hebt.

Ik stel deze vraag aan jullie om te kijken of ik het wel heb begrepen want buiten bovengenoemde producten zit het ook nog in peulvruchten en zaden en noten maar die eet ik al bijna niet meer.

Dan heb ik toch een goede balans???

 
Mike Dirtsa en Caveman86 bedankt voor reactie.

@Dirtsa bij mij weten kan ik tegen lactose en melk nooit last als het zweten en stinken. Wat betreft het brood verhaal ja ik eet zuurdesem en misschien wat veel.

@Caveman86 Ik beweeg rond de 50-60 km per dag (fiets en lopen) wil wel ongeveer gelijk met gewicht blijven anders kom ik de dag niet door (geen energie)

 
Inderdaad veel teveel koolhydraten. Dit is overigens niet de enige reden waarom ik vroeg of je graanproducten tot je neemt. Nora Gedgaudas noemt gluten in granen een 'gateway' (poort) naar caseine-intolerantie. Veel mensen zijn gevoelig voor gluten, naar alle waarschijnlijkheid jij ook, Remco. Het caseinemolecuul lijkt heel erg op het glutenmolecuul en als je gevoelig bent voor gluten zal je lichaam caseine ook niet 'pakken'. Heel vaak zie je bij voedselintoleranties de combinatie gluten-caseine. Volgens Gedgaudas hoeft caseine niet noodzakelijk de boosdoener te zijn, maar begint (en eindigt) het met gluten.

Je zou rauwe melk de hoofdbron van je koolhydraten kunnen maken, evt. aangevuld met glutenvrije granen. De zure oprispingen die je ervaart zouden naar alle waarschijnlijkheid wel eens veroorzaakt kunnen worden door gluten, maar jij associeert ze met melkproducten. Glutengevoeligheid kan zich nl. uiten in secundaire symptomen (caseine-intolerantie). Overigens heeft Dirtsa helemaal gelijk dat zure oprispingen te maken hebben met TE WEINIG maagzuur. Lees deze tekst maar eens.

Mike

 
Op dit moment ben ik sinds 24 juni 6 kilo kwijt wat niet de bedoeling is daarnaast voel ik me minder in energie en net als bij leegloop van energie staat.

wat ik eet:

ochtend glas citroen met sole en water een uur later 3 sneetjes met dikke laag boter/reusel rond 10uur een kop koffie

middag 2 sneetjes rond 16uur een shake van volle bio yoghurt met een half bekertje creme frache acerola en rozenbottel als vitamine bron en peper en sole.

De sneetjes zijn zuurdesem of spelt brood.

avond vlees(meestal rund) daarnaast toch zilvervliesrijst geen aardappels of andere nachtschade meer.

tussendoor stuk bio kaas, een appel of iets anders aan fruit daarnaast in alles wat ik eet extra vet aanvulling.

drinken: water en een paar keer de h2o2 erbij.

 
Remco, je lichaam heeft zeker tid nodig om zich aan te passen aan veranderd eten. Je eet per dag best nog veel granen, in de vorm van brood. Je zou dit kunnen vervangen door vette yoghurtsmoothies/bouillon/appelsmoothies.

En geef vooral je lichaam tijd om een goed gewicht te vinden, wat bij je past.

 
Je neemt veel onbruikbare voedingsvezels tot je (brood) die niets meer zijn dan maagvulling en ook nog eens schurende en ongewenste maagvulling. Hierdoor eet je minder kwalitatief hoogwaardige en bijzonder voedzame voeding (bouwstenen) en meer afval (vezels). Door afval te eten val je af, door bouwstenen te eten bouw je bij.

Mike

 
Ok alleen dacht ik dat zuurdesem/spelt brood nog wel goed was, niet dus geen brood meer dan.

Sinds begin juli slik ik ochtend ook de bijnierextract en heb ook de L- carnitine alleen laat ik die nu even staan mogelijk heeft dat toch een afval effect op mij

@Dirtsa We zullen het dan even de tijd geven en in de ochtend ook een smoothie nemen :wink:

De opmerking Eet je wel? krijg ik nu geregeld.

 
En heel misschien gewoon de koffie ook niet meer nemen? Of is dit een teer punt.

Je slikt bijnierextract. Koffie fokt je bijnieren op geeft een stressreactie in je lichaam.

Zo werk je wel de werking van het bijnierextract tegen.

Vind ik net zoiets als last van je longen hebben en wel blijven roken (effe een zijstraatje). :x

Lia

 
Remco, ook dit kun je overigens afbouwen hoor, het hoeft niet in 1 keer. Maar terug naar 1 sneetje, met veel roomboter en kaas of ei. Daarna alleen nog tussen de middag 1 sneetje en daarna 1 x per week. Wel meteen er iets lekkers tegenover zetten, bijv roerei van veel eieren.

 
maar dan mag hij toch nog wel andere glutenvrije granen gebruiken a max 100 gram(droog gewicht) per dag

of mag je bij veel sport en inspanning meer gram op een dag gebruiken?

dat begrijp ik zelf nooit zo goed

ik geef veel borstvoeding en met 4 kindjes om je heen eet ik 2 zuurdesem bio broodsneetjes,en quinoa etc als granen,ik kom dan wel op iets meer uit dan 100 gram anders voel ik me hongerig ondanks dat ik erg veel vet,melk,kaas,yoghurt en eieren,vis en vlees eet

heb ik het weer over hoeveelheden,maar jullie hebben het over de max 100 gram richtlijn,mag je hier dus wat van afwijken als je veel inspanning hebt?

 
Bij sport en meer inspanning mag je inderdaad meer dan 100 gram gebruiken. Bedenk echter wel dat dit je in de suikerverbranding en daarmee in een anaerobe stofwisseling (stress!) houdt. Beter is het dan om minder te sporten en minder inspanningen te verrichten, zodat je niet meer dan 100 gram per dag nodig hebt.

Mike

 
ok Mike,dank je

misschien moet ik meer smoothie maken en dit meer verdeeld over de dag drinken,

zal ik dan niet afvallen hierdoor?

 
Minder inspanningen is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan als het je inkomen is (postbode) rond de 40-60km per dag.

Op dit moment geen koffie meer ben alleen rond 10-11 uur en in de middag al/nog moe, hopelijk is dit tijdelijk. Dit had ik eerder al ervaren vandaar nog 1 kop koffie pd.

Ik eet nu ochtend en middag een smoothie

 
Remco,

Gezien de fysieke inspanningen die jij levert is het een beter idee om je maaltijden te laten bestaan uit vetten, eiwitten en koolhydraten, in die volgorde. Zorg ervoor dat je maximaal 100 gr. kh per dag eet (droog gewicht, voor het koken) en verspreid deze over 3 maaltijden per dag. Ik denk dat je moeheid komt omdat je wel eens te laag in kh zou kunnen zitten.

Mike

 
Ik blijf dit een leuk forum vinden, echter als ik al de reacties lees verbaasd het mij regelmatig dat de richtlijnen van de Winston Price foundation aangevuld worden met extra regels zoals geen koolhydraten (zuurdesem brood is toch prima) etc?

Jammer dat de eenvoud en het gemak van de richtlijnen hiermee teniet worden gedaan

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.186
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan