Eet je wel?

Doe ermee wat je wil. Als je eet volgens de richtlijnen van de Amerikaanse WAPF boek je al gigantisch veel gezondheidswinst, maar m.i. moeten we een stap verder gaan. De degeneratie die Price voorspelde is m.i. dermate vergevorderd dat je het beter kunt zien als een overvolle emmer die aan het overlopen is. Antinutrienten in plantaardige voeding als fytinezuur, gluten, oxaalzuur, goitrogenen (schildklieronderdrukkers) en neurotoxines moeten m.i. gezien worden als druppels die je toevoegt aan een overstromende emmer.

Weston Price constateerde al degeneratie bij blanke westerlingen in de jaren 1930, maar dit is niets vergeleken bij de mate van degeneratie die anno nu speelt. Het is niet ondenkbaar dat Price anno nu zijn protocol ook had aangepast, op basis van de ernstige degeneratie van de moderne mens en op basis van nieuwe kennis waarover hij destijds niet beschikte (hij had geen weet van de gevaren van fytinezuur en gluten in granen of van neurotoxines in nachtschades).

Vandaar dat we m.i. ook het WAPF-ptotocol kritisch moeten benaderen en hier en daar bijschaven. Misschien jammer dat het daardoor minder makkelijk en overzichtelijk wordt, maar bedenk dat wij als mensheid de grenzen van de natuurwetten te ver hebben opgerekt. Nu dwingt de natuur ons om of aan deze kant van de streep of aan de andere kant te staan. We hebben dit over onszelf afgeroepen, het is oorzaak en gevolg, karma. Niet ik ben stellig, maar als collectief hebben wij deze stelligheid van Moeder Natuur gecreeerd. We leven in een tijd van waarheid en die kent geen veilig middengebied, vol met 'nuances'. Ik vind het wel een mooie tijd, moet ik zeggen, past wel bij mijn karakter.

Mike

 
Ik vroeg me af of Debsy al iets aangekomen is, sinds ze dit topic is begonnen. Na 5 maanden ... Debsy? Zo ja, wat heeft geholpen?

Ik vraag het want ik heb dezelfde lengte als jij, maar ik ben nog twee kilo lichter, en ben dat altijd geweest.

Een hele snelle stofwisseling; altijd het gevoel dat mijn darmen echt graag aan het werk zijn, op het overactieve af.

Een paar jaar terug had ik van die shakes van superveel koolhydraten (van het type dat bodybuilders gebruiken) maar volgens mij zijn die echt schadelijk, en ik werd nauwelijks zwaarder. Met wapf kom je op je normale gewicht, zegt men. Klopt dat? Gaat daar veel tijd overheen? Ik ben pas sinds een week of drie de dierlijke vetten enorm aan het opbouwen. Stoppen met granen? De lever laten schoonboenen? Meer kwark? Of is 56 gewoon een normaal gewicht bij 1.75 lengte?

 
@Debsy,

Als je goede resultaten hebt kun je die hier[/u] kwijt.

@Thijs,

Ik heb het idee dat jij te snel wilt. Je komt niet zo snel aan als je net 3 weken geleden begonnen bent met vetten. Je bent altijd al 'te mager' geweest dus het kan best een hele tijd duren. Maar aankomen dat zou op een gegeven moment moeten gaan lukken.

Je hebt jezelf een week terug voorgesteld. Zou je nog eens je voedingspatroon met ons willen delen.

Geef eens een schema op van wat je zo op een dag allemaal in je mond stopt? Niet zo summier als de vorige keer maar echt wat eet je 's ochtends, wat 's middags en wat 's avonds. En dan nog tussendoor.

Je kunt niet zomaar stoppen met granen, je kunt wel de juiste koolhydraten proberen te eten, zie 'juiste voeding' op mijn site.

Je lever reinigen kan, na verloop van tijd, alleen maar winst opleveren.

En 56 is geen normaal gewicht bij 1.75 lengte, daar kan nog meer bij.

Lia

 
Ik ben 1,80 m lang maar mijn gewicht is ongeveer 65 á 66 kilo. Ben dus mager.Was al niet zo gewichtig maar na Wapf nog meer afgevallen.Ik weet dat ik moet kijken hoe ik me voel maar hoop dat ik toch wel weer een paar kilo's erbij kom.Weet niet wanneer mijn lichaam stabiliseert en je kunt het ook niet afdwingen.

 
Ik ben 1.86 en weeg nu ongeveer tussen de 68-70 kilo...vorig jaar was dit nog 62 kilo... en daarvoor 74 (voor ik met ander eetpatroon begon). Ik heb genoeg schommelingen meegemaakt want mijn top was 86 kilo.

Ik ben o.a. met WAPF van 62 naar ong. 70 kilo gegaan... het kan wel maar je moet je lichaam wel de tijd geven. Je moet trouwens wel goed(flink) eten hoor om aan te komen heb ik gemerkt, ook hoger in koolhydraten helpt!

 
Ik ben de afgelopen 3 weken 3 kilo aangekomen. Eindelijk, dat is me nog nooit eerder gelukt, en we kunnen het aan de vetten en de zuivel toeschrijven. De motor moest even op gang komen, dit is mijn tweede maand.

Kennelijk was mijn ondergewicht een kwestie van ondervoeding. Ik sloeg vroeger ontbijt regelmatig over, en at dan 's middags veel brood en 's avonds veel aardappels of rijst.

 
Thijs,

Ik doe nu ook al een geruime tijd WAPF voeding maar was al niet zo gewichtig maar ben ook een paar kil afgevallen en het komt er nog niet aan maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat er wel iets aan het gebeuren is.Ik zat ook te laag in de koolhydraten.Te snel afgebouwd waardoor ik ook ietsjes futloos werd, dat is nu beter maar ik voel me wel vele malen beter dan in de tijd dat ik vulling lees rotzooi at.

Take care.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan