Diabeet en pre-diabeet

Bij menig advies staat de koolhydraat inname te beperken tot alleen groenten.

Voor de bijnieren is dit volgens mij weer niet verstandig. Mike zei al eens:

Je hebt permanent een te hoge bloedsuikerspiegel waardoor overtollige suikers worden opgeslagen als vet door het hormoon insuline. Dit kan ook komen door TE WEINIG koolhydraatinname, omdat de bijnieren de lever dan aansporen tot afgifte van glycogeen, dat omgezet wordt in glucose. Datgene wat het lichaam niet verkrijgt via voeding zal het zelf gaan aanmaken. Ik denk dat je het probleem oplost door een goed ontbijt, bestaande uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Zorg ervoor dat alle andere maaltijden van de dag ook uit die drie voedselgroepen tegelijk bestaan en laat nooit meer an 3 uur verstrijken voordat je opnieuw eet. Hierdoor zullen je bijnieren tot rust komen en daarmee je bloedsuiker- en hormoonspiegel.

Hoe moet ik dit alles precies zien?

 
Bij menig advies staat ook dat je de juiste koolhydraten tot je moet nemen: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname, over de dag verdeeld.

De juiste combinatie is (bij elke maaltijd): veel (dierlijke) vetten - minder eiwitten en nog minder koolhydraten. Dit houdt de bloedsuikerspiegel stabiel.

Lia

 
http://www.greenmedinfo.com/article...on-induced-aspartame-and-monosodium-glutamate

Prediabetic changes in gene expression induced by aspartame and monosodium glutamate in Trans fat-fed C57Bl/6 J mice.

Quote:
Whilst dietary MSG significantly increased hepatic triglyceride and serum leptin levels in TFA-fed mice, the combination of ASP + MSG promoted the highest increase in visceral adipose tissue deposition, serum free fatty acids, fasting blood glucose, HOMA-IR, total cholesterol and TNFalpha levels

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23783067

 
Quote:
De juiste combinatie is (bij elke maaltijd): veel (dierlijke) vetten - minder eiwitten en nog minder koolhydraten. Dit houdt de bloedsuikerspiegel stabiel.


Gemeten in grammen of in calorieën?

 
Hier deel 1 van "the Skinny on Obesity" van/met Robert Lustig (van Sugar, the bitter truth). Geen commentaar verder want heb nu geen zin om te kijken.

 
Mike, 9 maanden geleden:
Quote:
Sterker nog, steeds meer kom ik de absurde stelling tegen dat insuline zelfs noodzakelijk zou zijn voor de opname van glucose door de cellen!


Dus de cellen kunnen gewoon glucose opnemen zonder de aanwezigheid van insuline?

Insuline komt dus alleen in de bloed baan als het glucose niveau te hoog word en de bloedwaarden vervuilt?

Insuline is dus geen sleutel?

Ik wantrouw je niet mike maar ik wil graag bevestiging dat ik het goed lees.

 
Quote:
Dus de cellen kunnen gewoon glucose opnemen zonder de aanwezigheid van insuline?


Ja, middels glucosereceptoren. Daar is geen insuline voor nodig.

Quote:
Insuline komt dus alleen in de bloed baan als het glucose niveau te hoog word en de bloedwaarden vervuilt?


De oorspronkelijke functie van insuline is weliswaar opslag van brandstof, maar als reactie op VOEDSELSCHAARSTE. Gezien het feit dat suiker (glucose) een KORTE-TERMIJNBRANDSTOF is, die razendsnel verbrand is (sprokkelhout), betekent dit dus dat het lichaam de consumptie van suiker, zetmeel en koolhydraten interpreteert als VOEDSELSCHAARSTE. D.m.v. insuline wordt de suiker omgezet in vet (de werkelijke brandstof van het lichaam) en vindt er na verloop van tijd zoveel vetopslag plaats dat men OVERGEWICHT DOOR ONDERVOEDING ervaart. Deze situatie is UNIEK en is NOOIT EERDER in de menselijke geschiedenis voorgekomen! Hierdoor heeft insuline een nieuwe rol gekregen, nl. het uit de bloedstroom verwijderen van overtollige glucose en omzetting van glucose in vet.

Quote:
Insuline is dus geen sleutel?


De cellen hebben helemaal geen sleutel nodig om de deur open te zetten voor voedingsstoffen. wat ze nodig hebben is een sterk celmembraan, dat opgebouwd wordt door de juiste VETTEN.

Mike

 
Bedankt!

En zolang insuline pijl hoog is kunnen de vet reserves ook niet aangesproken worden toch?

 
Heb wel eens ergens gelezen dat men veel fruit (insuline) ging eten voor de winter om zo een extra reserve laagje aan vet te hebben omdat er in de winter niet voldoende voedsel was. Wij doen dit dus eigenlijk het hele jaar rond.

 
Dit zie je bij grazers in het wild ook. Nadat het gras zijn tweede groeispurt heeft beleefd in de herfst, groeit het uit tot graan. Uiteindelijk hebben de dieren geen andere keus dan deze granen te eten en hierdoor kweken ze 'wintervet'. Voor ons mensen zijn zetmeelrijke wortels en knollen ook traditioneel wintervoedsel.

Mike

 
Voor zover ik het weet gaat het om de mate van .Insuline heeft ook een bepaalde waarde in het bloed die aanwezig is om tijdens de normale glucose waarde ervoor te zorgen dat er glucose in de cellen komt(hoe weining dit ook mag zijn).

Dit speelt vooral een rol in spiercellen en vetcellen.

De hersenen hebben een hoge affiniteit met glucose en zullen een hoeveelheid glucose opnemen afhankelijk van de hoeveelheid glucose in het bloed.geen insuline noodzakelijk omdat het om een bepaalde gradient van glucose gaat.

De darmen en nieren nemen glucose op via glucose pompen en deze werken ook afhankelijk van de hoeveelheid glucose in het bloed.

Dit hele systeem werkt gewoon goed met weinig insuline(omdat er een vrij lage en constante glucose spiegel is is er ook een vrij lage insuline spiegel).

Verhoogde insuline uitstoot komt dan als gevolg van een 'te hoge'glucose spiegel.De pancreas geeft deze insuline pas vrij bij ,in vehouding, een snelle en grotere verhoging van de glucose in het bloed.

de glut 2 receptor van de pancreas en de lever heeft een lage affiniteit met glucose en dus zal er pas bij hyperglycemia een reactie komen.

Dit heeft betrekking op orale inname van voedsel.Bij intraveneuze glucose toediening is er een zwakkere reactie. Dit komt doordat het maag/darmstelsel hormonen vrij geeft die ook insuline produktie stimuleren.Zo ook met de inname van eiwitten.

Insuline is noodzakelijk om glucose op te nemen in verschillende organen maar niet alle organen.Insuline heeft niet als enige taak het verminderen van glucose.

Verder is het goed om te bedenken dat het lichaam op ieder moment niet veel glucose in het bloed nodig heeft.Houdt dit onder controle en de insuline behoefte is op lange termijn ook 'normaal'.

ad

 
Dus zoals ik het interpreteer.
Quote:
Voor zover ik het weet gaat het om de mate van .Insuline heeft ook een bepaalde waarde in het bloed die aanwezig is om tijdens de normale glucose waarde ervoor te zorgen dat er glucose in de cellen komt



En deze,
Quote:
Insuline is noodzakelijk om glucose op te nemen in verschillende organen maar niet alle organen



Dus De pancreas geeft haast constant insuline af, omdat het voor sommige organen wel als sleutel dient.
Quote:
De hersenen hebben een hoge affiniteit met glucose en zullen een hoeveelheid glucose opnemen afhankelijk van de hoeveelheid glucose in het bloed.geen insuline noodzakelijk omdat het om een bepaalde gradient van glucose gaat.



Een hoge affiniteit met glucose hebben of gekregen door langdurig suiker verbranding, want in ketose draaien de hersenen toch ook op vetverbranding? Dan een hoge affiniteit met ketonen dus?

Quote:
de glut 2 receptor van de pancreas en de lever heeft een lage affiniteit met glucose en dus zal er pas bij hyperglycemia een reactie komen.



Het reageert dus vrij traag? Maar dit kan dan zijn omdat in de natuurlijke omstandigheden de verhoging waarschijnlijk doos stress vecht/vlucht deze verhoging hard nodig hebben. Toch?

Maar je denkt er blijkbaar iets anders over dan mike, gezien insuline voor enkele organen, naar jou idee wel een sleutel is.

 
Op wat moet je zoeken voor de suikergehalte van je bloedonderzoek?

Natuurlijk is de mijne in t frans maar is het glycémie, wat glucose betekent.

Hier geschreven glycémie 0.93 g/L en 5.16mmol/L. Bloedtest gedaan op nuchtere maag.

Is dit je suikerlevel? En zoja, is dit ok?

 
5.16 zal je nuchtere suikergehalte zijn zoals we dat hier meten/kennen. Regulier houden ze 6 aan als bovengrens, hier op het forum wordt vaak 5 gehanteerd. Dan zit je er dus net boven. Niet zwaar alarmerend, maar wel iets om aandacht aan te besteden, wellicht ook nog een erfenis van je vegetarische episode. Omdat je ook vaak honger hebt zou je eens kunnen kijken naar je kh inname, weet je hoe hoog je in kh zit?

 
oh nee dat weet ik niet Tanja :oops:

Wat ik op een dag allemaal drink en eet, ik kan dat niet uitrekenen, niet dat ik niet kan rekenen :D maar tis teveel.

Vandaag al en heb nog niet echt gegeten daar ik deze namiddag naar de osteopaat ga en niet teveel wil eten, heb ik toch al in me genomen : mix 2eigelen/3citroenen/50ml olijfolie, 10 biergistpillen (ook kh), 1/2L kefir, 1/2L melk, 100 gr roquefort, 50gr cantalkaas, radijsjes en nu moet ik nog echt gaan eten haha. s avonds heb ik witte rijst of quinoa.

misschien moet ik wel een beetje gaan tellen, misschien zitten mijn kh te hoog. dankjewel Tanja, heb er eigelijk nooit bij stilgestaan.

Maar toch, na 15jaar vegetarian te zijn geweest en dus ook veel bonen, pastas, volkoren rommel te hebben gegeten, ben ik toch wel blij met dit resultaat.

 
Ga het toch even hier vermelden, ook al heeft het niets met de suiker te maken maar wel met mijn bloedtest.

schildklier : T.S.H is 3.891 mUI/L Is dat ok? Want dat stoppen met roken en veranderen van veggies naar WAP heeft me nu al wel heel veel kilos opgeleverd dus vraag me af of de schildklier niet een probleem heeft.

Ben aan t zoeken, zoals jullie hier allen doen want aan een doctor moet ik het niet vragen.

 
Ik zie opzich geen probleem met de 5,16 nuchtere waarde. Maar hoe is je waarde door de dag en hoe snel stijgt en daalt de waarde na een maaltijd. Welke waarde heeft je HBA1c?

Je kunt een perfecte nuchtere waarde laten zien terwijl je insuline resistent aan het worden bent,een nuchtere waarde laat dit niet op tijd zien(niet dat dit bij jou het geval zal zijn).

Bedenk ook dat de hoeveelheid eiwitten gegeten ook een rol spelen naast de opgenomen glucose.

Ik zelf denk dat de werking van cortisol in de vroege ochtend aan de andere kant dan ook een verhoogde waarde kan laten zien zonder dat dit iets belangrijks kan beteken.

Wanneer ik straks tijd heb zal ik mijn waarden van 24+ uren ,iedere 2 uur gemeten,onder het topic Intermittent Fasting plaatsen en mijn idee erover erbij zetten.

ad

 
@Maarten,

De meeste weefsels schijnen glucose op te kunnen nemen zonder een door insuline gestimuleerde glucose transporter.Echter veel minder goed/snel.De glut 4 blijft voor deze weefsels dan toch de belangrijkste en deze wordt door insuline gestimuleerd.

Je zou dan kunnen zeggen dat door de glucosespiegel zo laag mogelijk te houden er geen insuline noodzakelijk is,mede omdat dan ook vooral het spierweefsel resistenter wordt voor insuline,omdat de hersenen de insuline toch al niet nodig hebben.

Ik denk echter dat deze insuline onafhankelijke transporters maar van minimale invloed zijn en gewoon een onderdeel zijn van het geheel aan mechanismen.

Gedurende de dag zal een glucospiegel nooit constant zijn ook al blijft deze binnen de fysiologische grens.Denk aan stress of het vrijkomen van glucose door glyconeogenese.Dit veroorzaakt een insuline stijging om juist deze glucose weer in de cellen te krijgen.Je zou kunnen vragen waarom?Immers bij een lage glucosespiegel gebruiken de hersenen zowat alle glucose samen met ketonen en zijn andere weefsels resistenter tegen insuline zodat ze geen glucose opnemen ,die is 'gereserveerd" voor vnl.de hersenen.Maar het blijkt toch zo te zijn dat er een vrij constante hoeveelheid van glycogeen in de spiercellen zit (50-70%)onder deze omstandigheden.

Mijn punt is dan ook dat er een insuline werking is wanneer deze vrij komt en deze komt regelmatig vrij door verschillende invloeden.Wanneer de insuline niet noodzakelijk was voor de glucosespiegel dan zou deze niet vrijkomen wanneer er een verandering is van het glucose niveau(hoe gering dan ook).

Daarnaast speelt insuline ook een rol bij het aansturen van andere processen,dus is het vrijkomen ervan van belang(wederom ,het hangt allemaal van de mate af of het een gezond niveau of niet is.)

de hersenen draaien technisch gesproken niet op ververbranding maar op ketonen,een bijprodukt van vetverbranding bij een laag glucose niveau.

De pancreas reageert eigenlijk niet traag omdat er ook al insuline vrijkomt voordat er hyperglycemia vastgesteld wordt door de glut2.Het vrijkomen van insuline heeft een snelle en langzamere werking.Zelfs wanneer je eten ruikt en begint te watertanden komt er insuline vrij op voorbereiding van wat er in het systeem gaat komen.

ad

 
@ Ad. De andere waarden tijdens de dag of voor en na de maaltijd, ken ik niet, kan het niet opmeten thuis, zou niet weten hoe het te doen. Dit zijn de resultaten van een bloedtest van gisteren,gedaan door een laboratorium. Ik zal je topic IF volgen deze namiddag zodat ik er wat meer van begin te begrijpen. Eigenlijk zou ik het wel interessant vinden om mijn suikerwaarden en die van mijn man te meten, wat heb je hier zoal voor nodig en waar kan ik het kopen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.001
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan