Diabeet en pre-diabeet

Je kunt gewoon een glucosemeter kopen bij de drogist of apotheek of via internet.Kijk even naar de kosten van de aan te schaffen strips.meestal krijg je een setje erbij en daarna moet je ze zelf aan schaffen.Daarom doe ik zo'n test hoogstens 2x per jaar.

Zelf heb ik de meter van Freestyle.Heb deze al enkele jaren en hij doet het perfect(pas geijkt en alles was in orde).

het is een leuk ding om je een beeld te vormen van hoe voeding en leefstijl een invloed hebben op de glucosespiegel. Maar je weet dan nog niet hoeveel ketonen je aanmaakt en daarom zal ik op termijn wel een ketonen meter aanschaffen,maar deze strips zijn wel erg duur.

Zelf trek ik wel al conclusies mbt ketose afhankelijk van de glucosespiegel.

ad

 
@Ad. Dankje Ad voor uitleg. Nou ik denk dat dit wel wat is.

http://www.testjezelf.nu/online-bestellen/diabetes-a-cholesterol/adc-freestyle-lite-startpakket.html

Toch wel even willen vragen, want er zijn maar 10 lancetten en 10 teststrips bijgevoegd.

Zal ik dan een doos lancetten en een doos teststrips er nog bijbestellen? De teststrips is natuurlijk nodig als we verschillende malen per dag ons willen testen (man en ik) maar wat zijn die lancetten dan?

Nope niet meer nodig, heb het begrepen. Ben een beetje slow vandaag :lol: Ok ik ga dan maar voor deze. Thanks for the help

http://www.amazon.com/FreeStyle-Lit...&sr=8-3&keywords=freestyle+lite+meter

Misschien iemand geinteresseerd in deze aan een goede prijs?

 
Ketogenese, de productie van ketonen, schakelt op den duur zichzelf uit door te effectief te zijn. Zodra er voldoende ketonen ophopen in het bloed, zal het insuline niveau stijgen en de ketonen productie stoppen. Door het nemen van wat maatregelen op het juiste moment, kunnen we ketogenese verlengen, voorbij de normale uitschakelingtijd.

Ketogenese heeft twee dingen nodig om te werken. Het eerste is een gebrek aan koolhydraten. Het tweede is een ruim aanbod van triglyceriden. Het hoog houden van je triglyceriden niveaus zorgt ervoor dat het lichaam ketonen blijven produceren. MCT olie, wat zeer snel opgenomen wordt in tegenstelling tot andere vetten, verhoogt de triglyceride niveaus. Dus, in plaats van slagroom of boter, voeg kokosolie of volvette kokosmelk toe aan je thee s' morgens vroeg.

 
ik heb me nog even op verdiept in de functie van de GLUT receptoren, simpel gezegt maken die dus kenbaar aan de cel dat er glucose beschikbaar is hè?
Quote:
de glut 2 receptor van de pancreas en de lever heeft een lage affiniteit met glucose en dus zal er pas bij hyperglycemia een reactie komen.



Een reactie van? Insuline uitstoot? Hier heeft het dus een dubbele functie? Een signaal van, er is glucose (voor eigen gebruik) en een signaal om de insuline uitstoot te verhogen?

Mischien beredeneer ik het te simpel, dat kan wat best pittige stof vind ik maar wel leuk.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Keto-acidose

Hier las ik pas dat voor vet verbranding coenzymen A-moleculen nodig zijn, deze worden uit glucose gemaakt, bij een diabeet typ1 kan dat niet om afwezigheid van glucose, dus worden deze coenzymen uit eiwitten gemaakt.

En een tweede probleem, om vet te verbranden is ook glucose nodig, wat dus niet in de cellen aanwezig zou wijn vanwege afwezigheid insuline, dus de ketonen hopen op en gevolg ketoacidose.

Maar volgens mike is insuline geen sleutel maar waarom dan toen dit probleem?

Ja ik blijf maar vragen stellen! :mrgreen:

Maar badankt voor de antwoorden zover.

 
Amancay.

Ok dus een hoge ketonen niveau geeft ook insuline reacties. De alvleesklier heeft hier ook een reseptor voor?

Triglyceriden zijn wel goed dus? Ik meende heel duidelijk gelezen te hebben dat een hoog Triglyceriden niveau duid op een hoge koolhydraten inname, en niet goed dus.

Dit zal ik toch verkeer gelezen hebben dan.

Converted2 ja ik! Dus bedankt.

 
Converted2. Ik ga morge een bestellen, ik zie der altijd tegen op om op allerlei sites een account aan te moeten maken, weet niet precies waarom, maar al die inlog codes enzo en persoonlijke info dat alle kanten op gaat..

Maakt jou dat niks uit?

Woon je in Frankrijk ja?? Lekker hoor :D

 
Maarten,

Met in actie komen bedoel ik de pancreas.De glut 2 is het transportmiddel om glucose in de cel te krijgen.Bij bijna alle weefsels worden insuline receptoren geprikkeld en dit zorgt voor het stimuleren van de glt receptoren.Deze komen dan aan de celwand en nemen de glucose op.

Bij de pancreas wordt de glucose dus opgenomen door de glut 2 en deze heeft geen insuline nodig,logisch ook omdat de pancreas zelf eerst de insuline produceert.

Acetyl CoA vormt samen met oxaloacetaat een vebinding tot citraat en dit wordt dan verder afgebouwd waarbij energie vrijkomt in de citroenzuur cyclus.

AcetylCoA komt niet alleenmaar van glycolyse (pyruvaat)maar ook via de afbraak van vetzuren.Een verhoogde afbraak van vetzuren komt tot stand wanneer de insulinespiegel laag is,dus bij een lage glucosespiegel.Hierdoor komt er dus veel meer AcetylCoA aanbod in de lever en door een laag aanbod aan glucose is er een gebrek aan oxaloacetaat waardoor dit AcetylCoA niet de citroenzuurcyclus in gaat.De lever verpakt dit overschot dan in ketonen.De hersenen kunnen immers geen vetzuren voor energie gebruiken.

Triglyceriden zijn 3 vetzuren gekoppeld aan glycerol.Wanneer er dus veel vetzuren vrijkomen blijft er ook veel glycerol over en dit laat de insuline spiegel genoeg verhogen waardoor er geen ketoacidose kan ontstaan omdat er dan een rem komt op het vrijmaken van de vetzuren.

Ketoacidose ontstaat door een gebrek aan insuline ondanks een hoge glucosespiegel(door glucose inname,gluconeogenese of glycogenese).Geen insuline,geen rem.

ad

 
Onderschat bij diabetes ook de emotionele kant niet.

Stress heeft een enorme invloed op de hormoonhuishouding en kan dus zorgen voor schommelingen en verergering van klachten bij mensen met diabetes.

Daarnaast zorgt alleen de diabetes zelf al voor veel stress.

Stress oplossen is ook hier weer heel belangrijk.

Waar niet eigenlijk :wink:

 
Zoals eerder gesteld: stress put mannelijke hormonen uit. De mannelijke energie is de energie van afweer. Naarmate de mannelijke afweerhormonen (bijnierhormonen) alsmaar meer verzwakt raken, neemt de stressafweer ook alsmaar meer af. Als stress vervolgens de overhand kan krijgen, onstaat er een voortdurende behoefte aan directe energie uit glucose. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel weer dramatisch en leg je de kiem voor diabetes. Stress en diabetes gaan dus hand in hand!

Mike

 
Quote:
Diabetes en magnesium

Personen met het metabool syndroom krijgen te weinig magnesium binnen. Een toename van de magnesiuminname tot de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vermindert insulineresistentie en daarmee de kans op diabetes bij deze personen.

Aan de studie namen 234 personen met het metabool syndroom deel. Ze hadden geen diabetes. Aan het begin en na zes en twaalf maanden werd aan de hand van een 24-uurs eetdagboek de inname van magnesium geschat. Daarnaast werd de nuchtere glucose- en insulinespiegel gemeten en werd de mate van insulineresistentie bepaald.

Aan het begin van de studie was de gemiddelde magnesiuminname 287 mg per dag. Dit ligt onder de ADH van 300 mg per dag. Slechts 27% van de deelnemers had een adequate magnesiuminname. Bij een hogere magnesiuminname nam het risico van insulineresistentie significant af. Personen met de hoogste magnesiuminname hadden met 71% significant minder kans op insulineresistentie in vergelijking met personen met de laagste inname van dit mineraal.

Uit de resultaten blijkt dat de magnesiuminname onvoldoende is bij personen met het metabool syndroom. Een adequate inname van het mineraal beschermt tegen insulineresistentie en verkleint daarmee de kans op diabetes.

Bron : https://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/artikel/9078/Helpt-magnesium-tegen-diabetes-

Magnesiumlezing 23 februari 2014 : http://www.succesboeken.com/pagina/OntmoetDeSchrijver.html#.UsgK8vuoQj0

http://alephinformeert.blogspot.fr/

 
Mijn moeder heeft ons, zonder het te weten, WAPF opgevoed. Ik heb het haar laatst nog gevraagd maar van Weston Price had zij nog nooit gehoord. Nu is zij 86 en woont in een verzorgingstehuis. Haar bloed is pas nagekeken.

Glucose 7.4 nuchter!

Ik ben maar eens met haar gaan praten wat zij allemaal eet. Veel suiker zag ik in de kastjes, koekjes, witbrood, jam met 60% suiker etc. Het is er ingeslopen zegt zij, omdat zij nu niet meer zelf kookt.

Mijn antwoord was; het is er ingeslopen maar we gooien het er weer uit. Ik heb haar uitgelegd dat zoals wij vroeger aten, veel beter is voor je lichaam en gezien de 7.4 heeft zij nu suiker. Volgens de huisarts is de alvleesklier op oudere leeftijd lui.

Ik heb gezegd dat deze niet lui is maar overspannen/overwerkt door alle verkeerde dingen die zij eet. In de ochtend en avond bepaalt zij zelf wat zij eet en dit hebben wij meteen aangepast.

Haar glucose is hierna nog 2x bepaald en was gedaald naar 6.1 en afgelopen maandag 5.2 nuchter.

Zij is zelf heel blij dat zij nu anders eet. 'S middags kan zij het niet zelf bepalen maar er is dan vlees of vis en groente genoeg. Zij eet dan 2 aardappels erbij, dat kan niet anders en niet een bord vol aardappels en een beetje vlees en groente. Ook dat heeft zij veranderd.

Dit hoort niet in dit topic maar wat mij wel zorgen baart is haar hoge bloeddruk. Haar bovendruk is 180. Maar als ik op internet kijk, dan is 160 gewoon bij 80 plussers. De huisarts houdt het de komende tijd in de gaten maar ik denk altijd graag mee met artsen :wink:

 
Je moeder sole laten drinken voor de bloeddruk?

Super dat je moeder haar oude voedingspatroon weer oppakt. Vooral dat ze er zelf ook blij mee is.

Ik snap wel dat ze nog nooit van Weston Price had gehoord, waarom zou ze? 1 of andere tandarts uit Amerika die haar even zou moeten vertellen dat ze toch goed at ;) Fijn dat jullie een goede basis mee hebben gekregen. Haar basis is ook goed en haar lichaam herkent de voedingsmiddelen. En misschien kan jij haar voorzien van een paar litertjes rauwe melk per week. Gewoon omdat het lekker is :D

 
# Djeena,

Wat een prachtig resultaat! Voor een hoge bloeddruk: is de vitamine D waarde van jouw moeder recent getest. Een lage vitamine D waarde staat namelijk vaak in verband met en hogere bloeddruk dan bij een 'normale' vitamine D waarde. Dus is deze te laag (en dat is hij al snel bij oudere mensen) dan verhogen die vitamine D inname en aanmaak via uv-b!

Daarnaast blijkt uit onderzoek onder 65+ vrouwen dat hogere vitamine D inname (status) 33% de kans op hart- en vaatziekten doet dalen.

 
Dank voor jullie antwoorden. De vitamine d is idd getest, de waarde is 40. Veel te laag dus. Je krijgt dan meteen een chemische d met calcium voorgeschreven maar ik zei; ga maar kaas eten (Remeker) en weer net als vroeger levertraan nemen. Gelukkig luistert zij naar mij.

 
Goed om dit soort dingen te horen Djeena.

Alleen vroeger aten mensen wel brood van wit meel alleen was dat zuurdesem brood. Ik ben vroeger wel eens op vakantie geweest in Tsjechië en daar hebben ze ook zuurdesem brood en het wiite en bruine zuurdesem waren allebei bruin en allebei donker dan standaard bruinbrood uit de supermarkt hier er zat maar een klein verschil tussen het witte en bruine brood.

Misschien heeft jou moeder dit niet meer mee gemaakt en aten zij thuis vroeger al wel gist brood. Maar als het kan kan ze beter wit zuurdesem eten omdat de vezels van bruinbrood meer fytinezuur bevatten. Als ze echt niet anders kan dan supermarkt brood eten dankan je nog beter misschien nog beter aan wit brood gaan.

Maar het belangrijkste is dat jouw moeder het ook snap en doet.

 
Dank Kaaskanlekker zijn. Ik wist niet dat er zuurdesem witbrood bestaat. Ik dacht er eigenlijk aan om haar brood van Menno te laten eten, als zij dan toch brood wil eten. Zij eet het al minder nu, zij eet nu kaas en eieren. Maar brood helemaal weglaten is voor haar geen optie meer. Snap ik wel, gezien haar leeftijd. Ik vind het toch al top van haar dat zij al zo'n ommezwaai heeft gemaakt, maar haar lagere bloedsuikerwaarde heeft haar overtuigd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan