@Yassir,
Ik denk dat je type 1 bedoelt. Bij type 1 is je alvleesklier niet meer in staat om voldoende insuline te produceren om de torenhoge bloedsuikerspiegel in bedwang te houden. Er moet dan insuline worden ingespoten en medicatie worden geslikt om de cellen toleranter te maken voor insuline.
By type 2 kan de alvleesklier nog wel voldoende insuline aanmaken, maar zijn de cellen al insulineresistent. Behalve een te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie) heb je dan ook een te hoge insulinespiegel (hyperinsulinemie).
@Tizz,
Natuurlijk is het omkeerbaar, maar niet volgens het huidige medische model dat er maar van uit blijft gaan dat het lichaam zijn eigen bloedsuiker als energiebron dient te gebruiken. Om deze reden blijft de voltallige bevolking pre-diabetisch, incl. de artsen zelf! Pas als de insulineweerstand voldoende vormen heeft aangenomen dat het stadium van diabetes type-2 wordt bereikt, is er officieel sprake van diabetes.
Sterker nog, steeds meer kom ik de absurde stelling tegen dat insuline zelfs noodzakelijk zou zijn voor de opname van glucose door de cellen! Een half jaar geleden stuitte ik voor het eerst op deze onzinnige bewering:
https://www.fatsforum.nl/topic/zijn...lie-echt-missen-en-toch-niet-kopen#post-19691
Recentelijk kreeg ik het boek The Future of Food als kerstcadeau, geschreven door de 'trendwatcher' en 'black businessman' en zeer politiek correcte Adjiedj Bakas. Op blz. 187 van dit boek lees ik:
Quote:
Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat de lichaamscellen de bloedsuiker kunnen gebruiken.
Dit is NIET de oorspronkelijke functie van insuline! Insuline is van oorsprong een opslaghormoon dat in tijden van voedselschaarste in werking trad om essentiele voedingsstoffen op te slaan in de cellen zodat we konden overleven op onze reserves. Deze reserves waren vetreserves en dus speelt insuline een rol bij de omzetting van voedingsstoffen naar vet, de enige echte brandstof voor het lichaam. Daarom schrijft Bakas op dezelfde pagina:
Quote:
Een bijwerking van insuline is echter dat het er ook voor zorgt dat vet wordt opgeslagen.
Dit is precies de functie van insuline en allesbehalve een 'bijwerking'! Grootschalige koolhydraatconsumptie wordt dus door ons prehistorische lichaam gezien als voedselschaarste, waardoor insuline glucose uit de bloedstroom verwijdert, omzet in vet en dit vet opslaat in de cellen. We krijgen dus overgewicht door ondervoeding! En daaraan gekoppeld zo'n beetje alle moderne ziektes, kwalen en aandoeningen, waaronder (pre)diabetes.
Een schommelende bloedsuikerspiegel met aanvallen van hypoglykemie is ronduit epidemisch in onze samenleving en de meesten van ons moeten gedurende de dag regelmatig iets eten om onszelf uit de hypoglykemie te eten. Dan ben je m.i. al pre-diabetisch en ikzelf was hier een treffend voorbeeld van, voordat ik mijn lichaam eindelijk de brandstof gaf waar het om vraagt: dierlijke vetten en eiwitten. Dit prediabetische verschijnsel wordt ook Syndroom X of metabolisch syndroom genoemd en, nogmaals, het is epidemisch in onze samenleving. Een 'normale' bloedsuikerwaarde van 6 is helemaal niet normaal, dit moet hooguit 5 zijn.
(Pre)diabetes is dan ook een ziekte die veroorzaakt wordt door
voeding en dus ook met voeding kan worden opgelost. Het eerste wat mensen die hiermee kampen moeten doen is hun vingers in hun oren steken als ze te horen krijgen dat insuline een nuttig hormoon is voor hun suikermetabolisme en datgene gaan eten wat we altijd hebben gegeten: kwalitatief hoogwaardige dierlijke vetten en eiwitten.
Mensen die we volop moeten negeren is het duo dat altijd wordt aangehaald in Nederland: Martijn Katan en Frans Kok van de universiteit in Wageningen. Het politiek correcte boek van Bakas haalt natuurlijk ook Kok aan, die weer het gebruikelijke riedeltje afdraait van 'verzadigd vet is slecht, eiwitten beschadigen de nieren, vezels zijn goed voor je stoelgang, eet 250 calorieen minder dan je nodig hebt'. Bla-bla-bla. Het boek The Future of Food is hiermee een absolute afrader!
Mike