depressie na minderen koolhydraten

G

Guest

Guest
Sinds ik mijn koolhydraten aanzienlijk hebt geminderd in mijn voeding voel ik me depressief. Kan het verband houden met elkaar? En wat kan ik hier aan doen?

 
Zou zeker kunnen dat je te snel bent geminderd met koolhydraten. Probeer gewoon weer eens een klein beetje meer koolhydraten en kijk of het helpt.

Wat ook heel goed zou kunnen is dat je vitamine D niveau sterk aan het dalen is. De zomer is alweer een tijdje voorbij en de bekende "R" zit in de maand. D schijnt vaak te helpen bij depressie, vooral ook omdat hetzorgt voor je serotonine aanmaak. ("feel good" hormoon).

Gebruik je al levertraan?

 
Hoi Janse,

Bedankt voor je reactie. Ik gebruik vit. D3 van Sanopharm 25 mcg per druppel. Ik neem 1 druppel per dag. Zal eens mijn dosis verhogen tot 2 druppels per dag en dan kijken of het helpt. Ik was van plan om als ik deze druppels op het de Blue Ice levertraan te bestellen.

Kan ik de D3 ook combineren met de levertraan?

 
Dat kan zeker met elkaar te maken hebben. Koolhydraten zijn suikers en suikers verhogen je serotoninewaarden in je hersenen.

Kies ervoor om langzaam af te bouwen en begin bij de enkelvoudige suikers als witte tafelsuiker, honing, zoete vruchten. Ik denk dat rijst een relatief onschuldige suiker is die je met mate best kun eten. Het lichaam heeft ook suiker nodig om goed te kunnen functioneren, maar we overdrijven daar tegenwoordig in met al dat snoep en brood...

 
Ik herken het gevoel van down (en moe) zijn na verminderen van koolhydraten. Voor mij is het de reden geweest om de kh weer wat op te voeren. Door wat meer rijst, zo nu en dan een appel en af en toe wat billington suiker te nemen.

Het is lastig om op het voor mij goede aantal kh te komen. Want als ik teveel neem, voel ik me er ook niet lekker bij.

Daarbij kan ik rijst niet combineren met vlees of vis, dat geeft maagdarm problemen en misselijkheid bij me.

Waarom zou je vitamine D3 combineren met levertraan?
Quote:
ik houd me aan de richtlijnen van de Amerikaanse WAPF. Die stellen dat vetoplosbare vitamines nooit in geisoleerde vorm dienen te worden ingenomen. In het geval van vit. A en D stellen zij dat deze in een verhouding van 10:1 moet worden ingenomen (de verhouding in gefermenteerde levertraan van Green Pasture). Zij waarschuwen ervoor dat geisoleerde vit. D-suppletie ten koste gaat van de vit. A-voorraad. Van alle vetoplosbare vitamines beschouwt de WAPF vit. A als de allerbelangrijkste. Vandaar dat je je vit. D-suppletie op eigen risico doet.

Mike


 
Annes, viel je bica gebruik samen met het minderen van de koolhydraten? Ik kreeg de vorige keer dat ik bica gebruikte lichte depressieve gevoelens en ben er toen even mee gestopt.

 
Alexandra,als antwoord op je vraag: De depressie had ik al, maar in lichtere mate. Het minderen van de koolhydraten doe ik al ruim 3 weken. Ik ben niet gelijdelijk minder koolhydraten gaan nemen, maar in 1x. Weet niet of dit een effect geeft na verloop van tijd. De bica heb ik de afgelopen dagen niet meer genomen. Wou dit vanochtend weer nemen, maar ik had er zo'n weerstand tegen dat ik het maar niet heb gedaan. Vandaag voelde ik me voor het eerst weer een stuk minder depressief. Gisteren was vreselijk. Dat ik me vandaag beter voel kan komen door de St. Janskruidthee die ik 2x per dag drink sinds een week. Sinds gisteren ook voor het eerst mariadistelzaadthee gehad. Waar het aan ook is, wie kan mij het vertellen waarom ik me nu ineens een stuk minder depri voel

 
Quote:
Alexandra,als antwoord op je vraag: De depressie had ik al, maar in lichtere mate. Het minderen van de koolhydraten doe ik al ruim 3 weken. Ik ben niet gelijdelijk minder koolhydraten gaan nemen, maar in 1x. Weet niet of dit een effect geeft na verloop van tijd. De bica heb ik de afgelopen dagen niet meer genomen. Wou dit vanochtend weer nemen, maar ik had er zo'n weerstand tegen dat ik het maar niet heb gedaan. Vandaag voelde ik me voor het eerst weer een stuk minder depressief. Gisteren was vreselijk. Dat ik me vandaag beter voel kan komen door de St. Janskruidthee die ik 2x per dag drink sinds een week. Sinds gisteren ook voor het eerst mariadistelzaadthee gehad. Waar het aan ook is, wie kan mij het vertellen waarom ik me nu ineens een stuk minder depri voel


Het ervaren van geluk is niet een vast iets. Soms ervaar je geluk, en soms heb je depri gevoelens. Dat werkt in grote mate zo voor iedereen. Probeer niet te analyseren, dat wil zeggen verstandelijk te verklaren waarom je het ene moment geluk ervaart en bijvoorbeeld het andere moment niet. Streven naar geluk is een vorm van lijden, omdat je gehecht kunt zijn om geluk vast te willen houden

Overigens is deze gedachten patroon heel normaal, ze werkt de psyche van de mens nou eenmaal vaak.

Misschien is Eckhart Tolle de kracht van het nu in boekvorm iet voor jou?

 
Gelukkig is het niet zo dat ik geen geluk ervaar. Voel me heel gelukkig met de mensen die ik om me heen heb. Inderdaad analyseren heeft weinig zin. De ware toedracht achterhaal je toch niet. Zie het zelf wel als een loslaten van vastzittende spanningen. Herfst: het oude sterft af. Geeft rust en ruimte voor nieuwe dingen. Even door de zure appel heenbijten....

 
Quote:
Streven naar geluk is een vorm van lijden?! Wat een gelul! Geluk is ons GEBOORTERECHT!


Fijn dat het voor jou blijkbaar zo werkt! Maar als geluk voor jou een geboorterecht is dan is het woordje "gelul" toch nergens voor nodig?

 
Het scheelt maar 1 letter, maar het is wel heerlijk ontnuchterend. Ik heb nu eenmaal een zeer gevoelige bullshit-detector.

Mike

 
Quote:
Streven naar geluk is een vorm van lijden, omdat je gehecht kunt zijn om geluk vast te willen houden



Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat het lijden in het streven zit, in het proberen vast te houden. Maar niet in het geluk zelf. Ik sluit me er helemaal bij aan dat geluk ons geboorterecht is.

 
Ik beweer ook niet dat geluk geen geboorterecht zou zijn. Als geluk een geboorterecht is hoef er ook niet naar te streven, toch? Ik kan daar wel in meegaan dat het zo voor veel mensen werkt..

Alleen heb ik jarenlang gedacht dat een streven naar geluk mij ooit gelukkig zou maken. "Als ik ooit dat heb, dan.....

Tja, ik kon daar behoorlijk depressief van raken als ik dacht dat ik totaal niet had wat ik wou hebben. En als ik dan geluk had, dan wilde ik dat moment van geluk vasthouden. Alleen dat lukte niet zo goed :D En dan kreeg ik weer sombere gevoelens omdat ik mijn geluk dacht kwijt te zijn, tenminste dat maakte ik mij zelf wijs.

Vandaar de zin: Streven naar geluk is een vorm van lijden

 
Quote:
Gelukkig is het niet zo dat ik geen geluk ervaar. Voel me heel gelukkig met de mensen die ik om me heen heb. Inderdaad analyseren heeft weinig zin. De ware toedracht achterhaal je toch niet. Zie het zelf wel als een loslaten van vastzittende spanningen. Herfst: het oude sterft af. Geeft rust en ruimte voor nieuwe dingen. Even door de zure appel heenbijten....


Precies, in het loslaten van vastzittende spanningen sterft het oude af! Mooi!! :D

 
Quote:
Alleen heb ik jarenlang gedacht dat een streven naar geluk mij ooit gelukkig zou maken. "Als ik ooit dat heb, dan.....

Tja, ik kon daar behoorlijk depressief van raken als ik dacht dat ik totaal niet had wat ik wou hebben. En als ik dan geluk had, dan wilde ik dat moment van geluk vasthouden. Alleen dat lukte niet zo goed. En dan kreeg ik weer sombere gevoelens omdat ik mijn geluk dacht kwijt te zijn, tenminste dat maakte ik mij zelf wijs.

Vandaar de zin: Streven naar geluk is een vorm van lijden


Je weet er een leuke draai aan te geven, maar het blijft... Laat ik dat woord maar niet noemen, want daar ben je kennelijk gevoelig voor. Als ik jouw redenatie volg dan is streven naar gezondheid ook een vorm van lijden. Ik streef ernaar maar het lukt me maar niet, wat een immens leed! En jij adviseert een ander dat hij/zij niet in zijn/haar hoofd moet zitten? Volgens mij draai je aardig in je hoofd in cirkeltjes rond!

Mike

 
Streven naar gezondheid is naar mijn idee inderdaad zeker geen vorm van lijden, maar leiden. Zelf het heft in handen nemen, verantwoording nemen. Dat maakt dat ik me krachtig voel en daar word ik gelukkig van.

 
Mijn dochter kampt de laatste tijd ook heel erg met depressieve gevoelens.

Ook zij is lager gaan zitten in koolhydraten. Ze is op mijn verzoek naar een natuurarts gegaan en heeft haar bloed laten onderzoeken.

Ik heb gevraagd om eens naar de schildklier en bijnieren te laten kijken, vitamine D, B12, magnesium, selenium en nog een aantal dingen.

Volgens de arts zat ze heel laag in vitamine D (41 nmol/L), laag in selenium (0.8umol/L).

Bijnieren: cortisol 290, Schildklier: Thyroxine 13.4 ( moet tussen 10.3 - 23.2 pmol/L zijn).

Trijoodthyr 4.4 ( moet tussen 3.4 - 8.5 pmol/L zijn).

T.S.H. 1.130 ( moet tussen - 0.27 - 4.2 microUI/MI zijn).

Volgens de arts was alles in orde met de bijnieren en de schildklier.

Hij heeft haar wel vitamine D voorgeschreven, tryptofaan en selenium.

Ze at ( voor dat we Wapf aten) iedere morgen een banaan met kokosrasp erover en een bak yoghurt.

Daar is ze mee gestopt Ik merk aan haar dat ze iedere avond zin in zoet heeft.

Ze is 25, ik kan natuurlijk niet haar hele voedingspatroon nagaan maar volgens mij eet ze wel voldoende vetten.

Maar oké wat is voldoende? Ze eet geen pakken roomboter, maar doet het wel flink dik op haar brood. Ze eet het kokosvet met een lepel uit de pot.

Volgens mij zitten we ook echt niet te laag in koolhydraten want ze eet 's middags brood en 's avonds rijst, pasta, aardappelen, quinoa.

Ik houd me af en toe bezig met de temperamentenleer van Rudolf Steiner,( mijn kinderen hebben op de vrije school gezeten) en vanuit die visie weet ik dat er mensen zijn die de koolhydraten echt nodig schijnen te hebben.

Ze was altijd wel iemand bij wie het glas eerder half leeg is dan half vol maar nu is het wel héél erg met haar depressieve stemmingen ( veel huilen, leeg gevoel, zelfs gedachten over zelfdoding).

Zou het zo kunnen zijn dat ze "crasht" op dit voedingspatroon?

En Mike, jij bent van de bijnieren en de schildklier wat vind jij van haar bloeduitslagen? Je hebt mijn dochter laatst in Heerlen ontmoet, jij zei toen nog dat je aan haar kon zien dat zij nog veel "goeds " meegekregen had van mij. ( rond hoofd, brede kaken etc.....).

Ze rookt niet, drinkt niet, gaat op tijd naar bed maar heeft wel veel stress over haar opleiding.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan