depressie na minderen koolhydraten

Voor de strevers naar geluk: Spiegelogie van Willem de Ridder met de daarbij behorende Fanclub geeft je de mogelijkheid om de (oude) conditionering te vervangen door een heerlijke vrije manier van denken, waarmee het geluk vanzelf moeiteloos naar je toekomt:

Willen de Ridder heeft het Fanclub-idee in Nederland geïntroduceerd en er ook een handleiding voor geschreven.

Hieronder een paar links waar je veel meer te weten kunt komen over Spiegelogie en het bijbehorende fanclubgebeuren:

http://www.andersdenkensteunt.nl/page/index-spiegelogie

http://www.willemderidder.com/ned/krant.htm

Ik ben er helemaal voor in.

 
Dag Food and Mood,

Zelf vermoed ik dat het bij haar om bijnieruitputting gaat.

Het zou best kunnen dat de stress van de opleiding momenteel invloed op je dochter heeft en ik vraag me af of je dochter haar darmen voldoende vitamines en mineralen absorberen.

Je schrijft dat je dochter o.a. brood en pasta eet. Ik vraag me hier serieus af of ze tegen tarwegluten kan. Zelf heb ik jaren de illusie gehad dat dit goed voor me was en ben hier dus om reden van heel wat gezondheidsklachten volledig van afgestapt. De tarwe hebben we hier volledig uit ons menu geschrapt.

Het is het proberen waard om tarwe en hiervan afgeleide producten uit haar menu te schrappen - chlorella bij de maaltijden te nemen om de ontgiften en tijdelijk als rauwe melk moeilijk verkrijgbaar is een vitamine B supplement met hoge dosering B 5 in te nemen. Ook zou ik in haar geval analyseren of ze voldoende jodium uit haar voeding haalt. Mogelijkerwijs hangen een deel van haar klachten hier ook mee samen.

 
Heel jammer dat zo'n mooi meisje depressief is! Ik geloof niet in de 'temperamentenleer' en ben dus ook niet overtuigd van het feit dat ze per se zoveel kh nodig heeft. Wel is het zo dat kh een kortstondige afgifte geven van tryptofaan, de voorloper van serotonine, ons 'gelukshormoon'. Hierdoor kunnen we verslaafd raken aan kh om ons een gelukzalig en ontspannen gevoel te geven. Een soort 'dope' dus. En net als met drugs is het gelukzalige gevoel van korte duur, waarna je weer op zoek gaat naar nog meer kh.

Ze zal op de een of andere manier uit deze vicieuze cirkel moeten breken. Zoals Poekie aangeeft is haar grootste probleem stress en dus is het zaak de bijnieren te ondersteunen met dierlijk bijnierextract. Daar zou ik allereerst mee beginnen.

Mike

 
Hey gerard,

Grappig dat je over willem de ridder begint, ik heb pas de luister boeken geluisterd en wij hebben nu zo een fanclubje,

Als ik savonds niet kan slapen door te veel gedachtes (gestopt met antidepressiva) pak ik mijn laptop en luister ik een luistersprookje van willem de ridder en dwing me te luisteren n naar het verhaal wat hij verteld zodat mijn gedachtes verdwijnen, ik kan echt het verhaal niet afluisteren want met 10 minuten lig ik heerlijk te dromen

 
Mijn vriendin heeft recentelijk een CD uitgebracht, genaamd 'Free Spirit'. Deze bevat een combinatie van klankzang (geen tekst, maar helende tonen) en meditatieve muziek. De muziek wordt verzorgd door Richard Newall (www.onevoicemusic.co.uk) en de CD is voorjaar 2012 in de studio van Richard in Engeland opgenomen. Mijn vriendin heeft deze CD opgenomen voor de hospice waar zij vrijwilligerswerk doet en de opbrengsten komen 100% ten goede van de hospice.

Zij benadrukt dat deze CD zittend of liggend moet worden beluisterd in een ontspannen staat en zij vindt het geen belediging als mensen erbij in slaap vallen! Mijn vriendin heeft voor het artwork van de CD speciaal twee schilderijen gemaakt, die eveneens bijdragen aan het geheel. Wie geinteresseerd is in deze CD en dit goede doel wilt steunen, kan een mailtje sturen naar: westonprice.nl@gmail.com. De CD kost 10 euro, excl. 2,50 euro verzendkosten.

Mike

 
Hoi debje-b,

Goed dat je een fanclubje hebt, mazzelkont! Nu ik nog. Wie doet er mee in de buurt van Utrecht?

Willem heeft ook een recept voor zuurdesembrood op zijn website, dat is ook leuk om te beluisteren, ook als je niet zo'n brood wilt bakken. Heerlijk vrije geest die man.

 
Haha, hi Gerard..

Jaren geleden heb ik een fanclub in Utrecht opgericht, dat was erg gezellig. Ik ben er toen zelf uitgestapt (ging weer andere dingen doen), ze zijn zonder mij door gegaan en de fanclub bestaat nog steeds! In Utrecht! als je wil kan ik het even aan n vriend vragen wanneer ze bij elkaar komen.

 
Hartstikke fijn al die tips. Ontzettend bedankt.

Ja Mike, ik dacht al dat het toch bijnieruitputting was. Ze heeft het ook altijd koud.

Hoe kan ik aan dierlijk bijnierextract komen en kan ik haar dat zomaar op eigen houtje geven?

En dat ze verslaafd is aan koolhydraten is echt een feit. Ze at in het verleden bergen pasta. :roll:

We hebben een UVB lamp (tip van Ron Fonteine), daar gaat ze nu iedere dag voorstaan.

Misschien in combinatie met levertraan. Maar zelf denk ik dat haar tekort aan vitamine D niet alleen weg te werken is met de levertraan. Vandaar de UVB lamp.

We gaan ook beginnen met vitamine B12 ( Methylcobalamine of zoiets).

Het moeilijke is: ze studeert nog, heeft niet veel geld te besteden en al deze dingen

(supplementen)kosten veel geld.

Ze wilde eerst naar een psycholoog gaan, dat zou haar iets van 350,- gaan kosten.

Gelukkig heb ik haar daar vanaf kunnen houden en haar aangeraden dat geld liever eerst eens in haar voeding en evt. supplementen te investeren.

Eerst kijken wat dat uithaalt.

De cd lijkt me een leuk kerstkadootje :wink:

De opleiding geeft haar zoveel stress, dat komt niet zozeer door de opleiding maar doordat zij zichzelf al jaren dwingt een opleiding te volgen.

Terwijl ze het eigenlijk niet aan kan zeg maar, de praktijk gaat goed maar de theorie.

Ze kan het makkelijk aan want ze heeft VWO gedaan en doet nu een HBO opleiding.

Maar ze legt de lat steeds te hoog voor zichzelf, ze is een perfectionist met faalangst.

Vreselijk om haar zo te moeten zien worstelen met het leven.

Ze staat eigenlijk ( weer) op het punt om op te geven maar heeft dan het gevoel dat ze als mens faalt, dat ze in deze maatschappij niks voorsteld zonder diploma.

Ik weet niet hoe ze hierbij komt want wij hebben onze kinderen altijd het tegenovergestelde voor gehouden.

Als mens ben je waardevol en dat hangt niet af van papiertjes....

Ik hoop dat ze zich met deze tips snel wat beter kan gaan voelen.

Grappig, ik kwam hier eigenlijk voor mijn zoon maar nu gaat het over mijn dochter.

 
Perfectionisme is een symptoom van bijnieruitputting. Voor wat betreft haar lichaamskou, hieronder instructies om voor weinig geld zelf een infraroodsauna te bouwen. Ik ken iemand die dit gedaan heeft en zij heeft hier veel baat bij.

- Sauna therapie: http://www.drlwilson.com/articles/sauna_therapy.htm

- Benefits of infrared sauna: http://www.drlwilson.com/articles/SAUNALITE NIR BENEFITS.htm

- Near vs. far infrared: http://www.drlwilson.com/articles/SAUNAS-NEAR VS. FAR I.htm

- Plan sauna bouwen: http://drlwilson.com/SAUNAS/SAUNA PLANS.htm

Mike

 
@ food en mood, heel herkenbaar het verhaal van je dochter.

Ik heb mn laatste studie in 2005 afgerond, en ook ik had enorme faalangst en perfectionisme. Ik was een suiker junkie en at veel brood en pasta omdat ik zoveel honger had/energie nodig had en hier snel energie van leek te krijgen. De bijnieruitputting en bijkomende verslechterde schildklierfunctie was een proces van vele jaren tot een complete crash afgelopen jaar.

Met deze basis onzekerheid/overtuiging in het leven staan en hiervan uit (verkrampt) handelen is op de lange termijn toxisch en slopend. De fysieke en emotionele disbalans en uitputting die het teweeg brengt. Het is een kernovertuiging, die je overal in meeneemt, zowel in je studie, werk als relaties. Fysieke ondersteuning is zeer zeker belangrijk, maar ik denk dat goede psychische begeleiding om het perfectionisme/de faalangst in de kern (als kernovertuiging die alles kleurt) te ontzenuwen ook zeker van belang is! Want je kan er veel supplementen ingooien maar als de (onbewuste) stress niet afneemt heeft dit weinig effect. Stoppen met een opleiding lijkt me ook geen oplossing, maar wel goede begeleiding; warmte, begrip, een luisterend oor, time-management en veel rust en ontspanning helpen inbouwen.

Opleidingen hebben gratis studentenpsychologen, ook is het maatschappelijk werk gratis. Niet dat deze mensen altijd heel goed zijn in hun vak, maar wie weet, als ze even goed rondkijkt kan er zo maar een fijn iemand tussen zitten die haar kan helpen meer te ontspannen en los te laten. want het gaat, naast supplementen en voeding, ook om die kern overtuiging die roet in het eten gooit. Ik denk dat beide aandacht nodig hebben.

Fijn dat je haar steunt in het bewust omgaan met voeding en suplementen.

Veel succes gewenst!

 
Benjo bedankt voor de tips vooral die van de studentenpsychologen. Ik zal het haar zeggen.

Zelf ben ik niet zo van de psychologen en maatschappelijk werkers maar dat kan voor haar anders zijn.

Persoonlijk ben ik voor zelfredzaamheid. Goed luisteren wat de depressie je wilt vertellen.

Ik zie de depressie als een waarschuwing. Een reactie van het zelfgenezend vermogen van het lichaam, een teken dat de persoon niet goed voor zichzelf zorgt.

Teveel hooi op zijn vork neemt, teveel stress daardoor ervaart, te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, hormonendisbalans ontstaat, zenuwstelsel raakt ontregelt..... negatieve overtuigingen ontstaan...

Men moet de druk dan niet nog verder opvoeren maar afbouwen, dus persoon trekt zich terug. Is lusteloos, kan zich nergens toe zetten... Dit is volgens mij noodzakelijk zodat het lichaam ( de bijnieren) weer kunnen herstellen.

Maar een goede gesprekspartner kan natuurlijk nooit kwaad of dat een psycholoog moet zijn laat ik aan haar over.

 
Quote:
Men moet de druk dan niet nog verder opvoeren maar afbouwen, dus persoon trekt zich terug. Is lusteloos, kan zich nergens toe zetten... Dit is volgens mij noodzakelijk zodat het lichaam ( de bijnieren) weer kunnen herstellen.


Mooie analyse en zeer waar!

Mike

 
Ik heb gewoon mijn gezond verstand gebruikt. Pressie betekent druk, dwang. Het gevoel dat iemand krijgt als hij/zij het gevoel heeft iets te moeten doen wat(eigenlijk) iemand anders wilt. ( misschien het ego?).

Dat geeft een gevoel van beklemming/benauwdheid, je in het nauw gedreven voelen.

Depressie betekent dan toch gewoon de druk verlagen?

Dat kan volgens mij het beste door bij jezelf te rade te gaan of datgene wat je doet wel is wat je zelf wilt, of datgene je wel voldoening schenkt.

Of je hart erbij inzit zeg maar....

Natuurlijk kunnen we niet allemaal doen waar we op dat moment zin in hebben of alleen maar leuke dingen doen.

Maar volgens mij is het wel belangrijk dat datgene wat je (moet)doen wel met hart en ziel gebeurd.

Je kunt nu eenmaal geen 10 heren dienen.

En dat is er op het moment mis volgens mij. Iedereen wil ALLES meemaken wat er zich aandient.

Dat geeft onrust, de druk om dit ALLES te ( willen = ego) verwezenlijken stijgt, tadaaaaa gevolg: Pressie, bijnieren op tilt, lichaam is er niet voor gemaakt wilt rustmomenten of in ieder geval zijn werk rustig kunnen doen, dwingt jou om het rustig aan te doen en geeft je het gevoel dat je alleen nog maar in bed wilt blijven met een deken over je hoofd.

Dit is volgens mij bedoeld om de persoon weer ruimte te geven om de stem van zijn ziel

( hart) te kunnen horen. Want wie niet horen wil moet maar voelen.

Bij mij heeft het in ieder geval zo gewerkt in het verleden. Maar rennen, doorjagen, ALLES moest beleefd worden, werken, huishouden, hobby's, vrienden en familie moesten tevreden gehouden worden en aan het eind óók nog de kinderen.

Na mijn depressie kon ik heeeeeel goed voelen waar mijn hart naar uit ging, kijk maar onder het kopje passie.

En daarvoor durven kiezen want dat gaf de druk (pressie) in mijn leven althans.

Ik wilde vol overgave moeder zijn in hart en nieren maar durfde er niet voor te gaan.

Bang dat ik door de maatschappij ( lees familie, vrienden) zou worden uitgekotst.

Dus de depressie is volgens mij jezelf niet durven overgeven aan dat intense diepe gevoel van verlangen naar dat wat je het liefst zou doen.

Vaak heeft dit niets met grootse meeslepende dingen te maken zoals kicks najagen (die behoeften ontstaan meestal als je zichzelf te lang onderdrukt).

Als je naar je innerlijke stem durft te luisteren zijn het vaak de meest basale dingen waar het naar verlangt.

Maar de angst om voor saai versleten te worden is te groot, want tegenwoordig moet ( = pressie) je groots en meeslepend leven. Druk,,,druk,,,druk is hot.

Dus wordt iemand ( onbewust) maar depressief want dan kan hij/zij lekker even met een gerust hart de bijnieren helen (bijtanken).

 
Quote:
Pressie betekent druk, dwang. Het gevoel dat iemand krijgt als hij/zij het gevoel heeft iets te moeten doen wat(eigenlijk) iemand anders wilt. ( misschien het ego?).

Dat geeft een gevoel van beklemming/benauwdheid, je in het nauw gedreven voelen.

Depressie betekent dan toch gewoon de druk verlagen?


Opnieuw heel scherp en mooi weergegeven! 8)

Mike

 
Misschien val ik er inmiddels een beetje tussen, maar ik (19) kan zeggen dat dit bij mij ook is gebeurd... Ik heb heel duidelijk minder angst, ben meer ontspanning / rust en tevredenheid gaan ervaren sinds ik meer koolhydraten ben gaan eten. (Was een tijdje zo bang om aan te komen dat ik besloot de koolhydraten er voor een groot deel uit te gooien, vooral met avondeten.) Nou goed, nu ben ik dus al erg tenger, en ik wilde al helemaal niet de kant van anorexia opgaan. Besefte me dat ik niet rationeel bezig was en op deze manier alleen maar een echte spriet zou worden. Sindsdien eet ik granola, muesli, volkorenbrood, en 's avonds aardappel(s), of (50 g droog afgemeten) rijst, noedels of pasta. Ik weet niet waarom precies, maar ik voel me weer helemaal in balans qua eten. Mijn voedingskeuzes werden ook nogal obscuur doordat ik eerst koolhydraten zo fanatiek probeerde te vermijden. Daarnaast is veel salade ook een tamelijke aanslag op je portemonnee...

Jammer dat je het zo moeilijk zeker kunt weten, hè? Tja, hersenchemie blijft vaak (iig aan de oppervlakte) onverklaarbaar...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.071
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan