de rauwe melk bewaren

G

Guest

Guest
ik heb vandaag 10 ltr melk gehaald, ik neem dat mee in een plastic emmer met deksel.(om te vervoeren)

ik giet het thuis over in 2 soort emaille pannen, omdat ik weet dat plastic niet goed is om drinken in te bewaren.

misschien is dit ook wel niet goed.

waar bewaren jullie de grote hoeveelheden melk in??

 
wij geven de voorkeur aan glas.

We hebben bij Blokker groten potten van 5 liter gekocht.

Waren niet duur, iets van € 4,95 dacht ik.

Dus ik weet niet of er bij jullie een Blokker in de buurt zit?

verder gebruiken wij kokosolie van AmanPrana.

Dit zijn potten 1,6 liter. Die zijn ook prima geschikt, passen ook goed in de koelkast.

En 1 liter flessen zijn ook prima natuurlijk.

 
oke wat een goed idee,ik ga vrijdag wel ff bij de blokker kijken.

dank je wel.

gr lola

 
volgens mijn vriendin die melk bij de boer haalt, rauwe melk uiteraard, maar 2 dagen houdbaar of je moet het koken,maar dat wil ze niet.

Hoe lang bewaren jullie de rauwe melk, ik lees hier 10 liter per keer, of praten we hier over grootgezinnen :)

 
Ik kan maar twee dagen terecht bij mijn rauwemelkboek hier vlakbij Amersfoort. Wat ik altijd doe, zelf bedacht, is m'n 4 flessen in tweeën splitsen:

twee gaan de koelkast in en

twee gaan heel even het vriesvak in

Ik laat de flessen niet bevriezen want dan gaat het mis ivm uitzetting van de melk. Het feit dat ik het even terugkoel tot 1 graad zorgt ervoor dat ik de melk een week lang goed kan houden. Uiteraard gaat het na het vriesvak gewoon de koelkast in.

Ik lust de melk niet meer als het wat ouder is en op deze manier blijft het de hele week "vers".

 
als je demelk goed koel bewaard, dan kun je het een week bewaren zeggen ze hier op het forum.

wij zijn met 'z'n drieen die rauwe melk drinken.

bij ons is 10ltr na 1week op.

gr.lola

 
in de koelkast blijft rauwe melk normaal gezien 3 tot 4 dagen goed, maar ik laat het meestal op kamertemperatuur staan om te fermenteren en dan kun je het gelijk langer bewaren. In de koelkast gaat het ook langer, maar na een aantal dagen is de smaak minder lekker, tenzij je doorgaat met fermenteren en het als zure yoghurt dan opeet.

Bij Dille & Kamille verkopen ze veel glazen potten, weckpotten, karaffen, enz.

 
Ik heb de ervaring dat rauwe melk (die echt net gemolken is) wel tot een week lang goed blijft in de koelkast, dwz nog in dezelfde smaak. Nu is deze melk verandert, maar (nog?) niet echt zuursmakend zoals yoghurt of karnemelk. Het heeft een bittere bijsmaak en de vloeistof is dikker geworden en een beetje geschift.

-Is dit een voorstadium van verzuring?

-Is er een kamertemperatuur nodig om zuivel te verzuren of versnelt dit het proces alleen maar?

 
Ik heb ook weckpotten bij de Blokker gehaald, zowel voor de melk, de fermenterende kefir en de kefir die al klaar is. Werkt prima. Ik zet ze wel altijd rechtop. Je kunt ze ook zonder lekken neerleggen maar ik heb geen zin om elke keer die rubberen ringen uit te koken en ik weet niet hoe de zure kefir op het rubber werkt.

Je kunt ook van die glazen flessen bij de Appie halen waar ze de verse sappen in verkopen. Alleen zou ik ze dan te allen tijden rechtop houden en gaan die flessen maar tot 2 liter meen ik.

 
Rateltje:
Quote:
Hoe lang bewaren jullie de rauwe melk, ik lees hier 10 liter per keer, of praten we hier over grootgezinnen



Wij zijn met z'n tweetjes, gebruiken ca. 10 liter in de week maar we maken dan ook zelf yoghurt en kefir, vandaar.

 
Quote:
Is dit een voorstadium van verzuring?


Ja, dat is een voorstadium van verzuring.

Quote:
Is er een kamertemperatuur nodig om zuivel te verzuren of versnelt dit het proces alleen maar?


Het laatste. De melk zuurt ook in de koelkast, maar dit gaat veel langzamer dan op kamertemperatuur.

Mike

 
verleden week maandag heb ik weer 10 ltr melk gehaald bij ons verderop de beekhoeve.

ik had daarvoor 5 wekpotten van 2 ltr gekocht, want dat idee kwam bij phoenix vandaan.

ik moet zeggen na een week is de melk in de koelkast nog steeds lekker.

ik denk dat het komt omdat er dus geen zuurstof bij komt, want ik heb gisteren de laatste pot open gemaakt en de smaak was perfect.

dus misschien een tip voor.....om wat wekpotten te kopen.

gr lola

 
tijdens een kennisavond vertelde de zuivelboer juist dat hij de melk niet afgesloten bewaarde in de koelkast, in zo'n mega gezellige melkkan(porselein). Dat kwam de smaak ten goede zij hij.

 
OKE DAT ZOU NATUURLIJK GOED KUNNEN HOOR, MAAR IK BEWAAR HET ECHT EEN VOLLE WEEK EN DE ZUIVELBOER MISSCHIEN NIET.

MAAR ZOU HET NIET ZO ZIJN DAT HET VOOR DE MELK BETER IS OM HET AFGESLOTEN BEWAREN??

IEMAND OOK ZIJN IDEEN HIEROVER.

GR LOLA

 
JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN! :mrgreen:

Had je je toetsenbord soms per ongeluk op Caps lock staan? :wink:

Mike

 
Interessant, ik bewaar mijn melk op dit moment ook nog in 2 liter plastic flessen... we zijn nog steeds aan het zoeken naar goede 2 liter glazen flessen, blokker had niks. Verder haal ik meestal 4 liter melk per keer en daar doen we ongeveer 4 dagen mee, soms wat korter en aan het einde van de 4 dagen is de melk iets zuurder geworden. Hoewel ik het bij 3 verschillende plekken haal merk ik wel verschil onderling... ik durf geen uitspraak te doen of de ene sneller of langzamer verzuurt.

Verder heb ik ook gelezen dat je het wel een week kan bewaren... op 1 van de automaten waar ik haal staat dat je het 3 dagen kan bewaren maar volgens mij zijn dit de richtlijnen van de overheid.

 
Bij de Xenos haal je grote glazen wekpotten van 2 liter die ook nog eivormig zijn! Volgens Viktor Schauberger bevordert de ovale vorm spiraalvorming, waardoor vloeistoffen langer houdbaar zijn!

Mike

 
@Mike en Dirtsa

Dankjewel voor het advies, ik zal binnenkort even gaan zoeken :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan