curcuma: etherische olie voor inwendig gebruik?

ruud

New member
Hallo, ik weet niet of dit een vraag is voor dit forum.

Echter: ik heb al een tijd een vraag die ik nergens beantwoord vind.

Ik was in de zomer in Frankrijk en kocht er twee flesjes ehterische olie van curcuma (biologisch).

Er werd gezegd dat ik het ook in een sausje voor de salade kan doen met olijfolie.

Dus wel voor inwendig gebruik.

Dit terwijl vaak gezegd wordt dat dat niet zou kunnen met etherische olie.

Maar dat vraag ik me inmiddels dus af.

Ik weet wel dat je heel voorzichtig moet doseren.

Dus 1 druppeltje ehterische olie bijv maar in minimaal 6 druppeltjes olijfolie.

Ik stop het dan in mijn smoothie en dat gaat best.

Maar omdat het overal afgeraden wordt, dan vraag ik me af waarom die persoon in Frankrijk die er zeer veel verstand van heeft, het dan gewoon aanraadt in de saladesaus te stoppen.

Heeft het te maken met een soort angst dat mensen het anderen afraden?

Dit omdat als je het verkeerd gebruikt, dat het dan brandwonden kan opleveren?

Men gaat kennelijk dan alleen uit van mensen die er verkeerd mee omgaan en voor het gemak schrapt men dan de voordelen ervan.

Ik luisterde deze zomer een radioprogramma van Robert Redfern (een gezondheidsgoeroe die ook schreef over serrapeptase) die ook curcuma aanraadt, maar niet in de vorm van ethersiche olie.

Hij zei: het werkt niet.

Maar ik zie zelf niet waarom niet.

Zelfde geldt bijv ook voor keukenkruiden, maar dan in ehterische vorm: zou wel makkelijk zijn ook, afgezien van dat het wel duur is.

Je hebt maar heel weinig nodig ervan voor enig effect in het voedsel en altijd eerst oplossing in 6 x zoveel olijfolie voor je het ergens bij of indoet.

 
Ik kan je helaas niet direct een antwoord geven, maar wat ik wel wil zeggen is dat als je graag vaker kurkuma binnen wilt krijgen, je dit heel prima kan doen door met een bus met kurkuma te gaan strooien of door een supplement aan te schaffen.

Mijn vraag aan jou is dus: Waarom per se een etherische olie van een specerij of kruid gebruiken als de informatie onduidelijk en vaag is en je zelf al aangeeft dat het duurder is?

En waar zou je het graag voor willen gebruiken als je meer duidelijkheid hebt? Tegen parasieten of schimmels of gewoon algemeen anti-kanker?

Succes met de zoektocht in ieder geval!

Heleen

 
Hoi Heleen,

Quote:
Waarom per se een etherische olie van een specerij of kruid gebruiken als de informatie onduidelijk en vaag is en je zelf al aangeeft dat het duurder is?


De reden is: dat in supplementen vaak allerlei toevoegingen zitten.

En ik vind het veel makkelijker in etherische vorm!

Het poeder vind ik ook wel een beetje stinken.

Of de etherische vorm per saldo echt duurder is is maar de vraag, want je hebt maar een druppeltje per gebruik nodig (in een smoothie).

Daarom vind ik het handig.

Ik heb veel actieve infecties in mijn lijf op het moment.

Curcuma is voor zoveel dingen goed, maar ook daartegen.

Dank voor je reactie Heleen!

Dorien

 
Je blijft dus twijfelen of de etherische olie wel goed voor je is, mij is altijd geleerd: bij twijfel niet oversteken.

Dus zou ik gaan voor de gedroogde curcuma, in je curry/smoothie/op vlees. Of waar je het ook maar in lust.

Tot je helemaal zeker weet dat het als etherische olie geen kwaad kan.

 
Hoi Dirtsa, ik wil vooral gewoon dat het moet kunnen:)

mijn achterdocht is dat te overdreven gewaarschuwd wordt voor de gevaren van gebruik van etherische olien om mensen bij gezondheid weg te houden: want het kan oraal een krachtige bijdrage leveren, ben ik van overtuigd.

en het geeft naar mijn idee ongekend gemak als je weet hoe je het moet gebruiken.

als je iets op je huid kan hebben, hetgeen met bijv lavendelolie als enige zeker onverdund kan, waarom dan ook niet inwendig? (lavendelolie kan ook inwendig denk ik, maar de smaak is natuurlijk niet dusdanig dat je het zomaar overal in kan stoppen).

via de huid wordt alles toch ook in het lichaam opgenomen.

Nu vond ik deze info op internet over gebruik van etherische olie in de keuken:

http://www.organicretail.info/?p=161

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=NBNA26012004_008

gaat niet over curcuma maar wel over de mogelijkheid van toepassing van etherische olieen in de keuken.

etherische olieen in smoothies zal goed gaan maar koken is minder handig omdat de olie dan de kracht verliest tenzij je beneden de 60 graden blijft.

 
Lievergezond...

voor jou gevonden ;-)

"Kan ik etherische olie ook inwendig gebruiken?

Attentie!

In verschillende boeken staat dat je etherische olie ook inwendig mag gebruiken. Let daarmee op. Niet elke etherische olie is daar zomaar voor geschikt. In Duitsland is het zelfs ten strengste verboden etherische olie in te nemen. De Fransen daarentegen maken er geen probleem van.

Als je deze olie inwendig wilt gebruiken, neem dan de druppels na het eten in. Dan kunnen ze samen met je voedsel verteren. Hou je strikt aan het aanbevolen aantal druppels. Vergeet nooit dat etherische olie heel geconcentreerd is en je slijmvliezen kan aantasten."

Dia.

 
Gemak? Met het risico dat het niet zo goed voor je is? Wat is dan het gemak? Volgens mij moet je toch koken iedere dag, en het strooien in een pan van curcuma lijkt mij niet zoveel moeite.

Als jij je er beter bij voelt om etherische olie te gebruiken dan is het uiteraard je eigen keus, maar ik proef uit jou stukjes toch ook een stukje twijfel.

 
met koken is het simpel: dan is curcuma-etherische olie zonde van het geld etc.

omwille van de gezondheid denk ik dat de etherische olie mits goed gebruikt en gedoseerd een belangrijke aanvulling kan zijn.

ik twijfel vooral aan de motieven van officiele instanties om al het oraal gebruik van etherische olien aan mensen af te raden, uitgaand van de mensen die niet weten hoe je het moet gebruiken (het is niet moeilijk op zich, maar fouten loeren wel om de hoek).

men gaat liever uit van onwetendheid en stimuleert dat mijns inziens ook op deze manier ook op dit punt.

wat mij betreft is dit geval van vergelijkbaar met het overheidsstandpunt op het gebied van rauwe melk.

 
Lievergezond,

Ik heb geen idee waarom je zo hardnekkig vasthoudt aan curcuma-olie, maar ik ken persoonlijk geen groter gemak dan koken met curcumapoeder. Het is de bedoeling dat we dit kruid ETEN.

Mike

 
Dat maakt het inderdaad soms wel lastig, zoveel verschillende meningen.

Ik heb echter geen idee hoe etherische olie-en gemaakt worden, wat zit er verder nog in. Het blijft toch een bewerkt produkt. Dat is juist met rauwe melk niet zo.

En de curcumapoeder is gedroogd, en verder niet. Dat zou voor mij de doorslag geven, zomin mogelijk bewerkingen.

 
haha ik heb geloof ik al een paar keer gezegd waarom ik die olie aantrekkelijk vind.

dus herhaling staat ook zo raar dan.

ik kan het nog een keer proberen maar dan anders: etherische olie is sterk geconcentreerd plantenbloed.

het is in die zin een bewerking dat de verkrijging ervan berust op distillatie idd.

vaker is het zo met planten dat inhoudsstoffen vrijkomen bij verhitting (zoals in een infusie in thee).

de concentratie staat me aan (veel geneeskracht bij elkaar) al zie ik ook dat je er goed mee om moet gaan en ook het gemak (het gaat me nu in dit geval trouwens vooral om de geneeskracht ipv de smaak op het moment al is die altijd mooi meegnomen, daar niet van).

de etherische olie die ik kocht is gegarandeerd organisch

en de kwaliteit van een product is altijd uitkijken geblazen, daarin verschilt de gedroogde vorm niet van het poeder: beide producten kunnen afkomstig zijn van planten verpest door pesticiden en andere giftige stoffen.

koken met kurkuma ben ik niet bekend mee, maar dat kan ik uiteraard ook doen!

maar nogmaals: voor medicinaal gebruik is iets te zeggen voor sterk geconcentreerde stof in sommige gevallen.

Haha toch leuk dat ik nu nog meer op het scherpst van de snede gedwongen wordt om uit te spreken hoe het nu zit:)

 
Ja, nu ben je heel duidelijk en daar houd ik persoonlijk heel erg van. Hieronder een curryrecept van mij:

http://www.leefbewust.com/themas/curry.html

Tegenwoordig doe ik er, door voortschrijdend inzicht, geen tomaten of tomatenpuree en geen hete pepers meer in, want dat zijn nachtschades en deze vermijd ik (met succes, want mijn lichte ontstekingspijnen in de bovenarmen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon!). In plaats daarvan gebruik ik 2 blikken biologische kokosmelk en verse gember en zwarte peper, beiden gemalen in een vijzel, en daarnaast ook mosterdpoeder.

Mike

 
Hoi Mike, dank voor de link naar je recept en de aanpassing die je erbij schrijft ivm nachtschades.

daar zal ik eens iets mee doen binnenkort.

Nog even over wat je schrijft ivm de blikken biologische kokosmelk: dat vind ik toch ook balen zeg: dat blikvoer aan de binnenkant heeft toch zo'n giftige plasticlaag?

Joey schreef hier volgens mij pas iets over kokos en water in de blender en dat dan flink blenden en daarna uitknijpen in zo'n notenmelkzak.

Is dat dan geen goed alternatief?

hoi Dia, dank voor de wel zeer informatieve link.

max 5 druppels?

ik durf niet meer dan 2 druppels (vetoplosbare) etherische olie eerst opgelost in minimaal 6x zoveel olijfolie in te nemen, anders ben ik bang dat mijn ingewanden wegbranden, dat heb ik al eens gehad met etherische korianderolie.

als ik het goed gelezen heb, dan zitten de gifstoffen niet specifiek alleen in de etherische curcuma.

er staat ook bij dat het kanker van de alvleesklier tegengaat

en ik heb dan wel geen kanker nu van de alvleesklier, maar die bij mij is wel ontstoken

@Dirtsa: er staat ook bij: helpt tegen MS!

en tegen nog zoveel meer dingen, het is niet te geloven dat dat allemaal in 1 kruid kan: daarom ben ik ook zo gek op dit kruid.

en het kruid in NL is niet zo makkelijk vers te krijgen net als gember jammer genoeg, want vers heb ik het toch het allerliefste.

 
Je kunt het bij toko's vers als wortel kopen. Geelwortel (curcuma) is al zo'n 7000 jaar lang geneesmiddel nr 1 in de ayurveda! Het is net zoiets als groene thee, dat ook al zo'n lange traditie heeft. Elke dag komen er meer studies uit waaruit blijkt dat het helend is voor werkelijk elk onderdeel van de menselijke anatomie! Ik denk dat dat komt omdat zowel groene thee als curcuma zo bloedzuiverend zijn en dat gezonde bloed komt vervolgens overal.

Mike

 
@ lievergezond.

qua blikken cocosmelk..

je kunt ook een blokje santen kopen (ook bij de bio winkel) en

oplossen in water.

Dia.

 
Mike, idd in de toko's vind je geelwortel vers.

Ik kom niet elke dag in toko's.

Jammer, maar moet ik dan dus wel juist doen.

De toko dicht bij mijn huis had het overigens een jaar geleden niet.

Goed idee van jou Dia.

Ik ben niet bekend met Santen van de biowinkel.

Ik zal eens kijken.

 
Hallo lievergezond, ik ben zo vrij om te reageren. Ik zit pas op dit forum en wiet absoluut nog niet van de hoed en de rand.

Blikken kokosmelk en santenblokken vervang ik door extra vierge kokosolie. kokosolie met zijn MCTs (middellange vetzuurketen) is in staat om virussen en bacteriën met een beschermende vetlaag te ontmantelen en te vernietigen.

Laurinezuur beschermt de lever en gaat ontstekingen tegen. Ook helpt het bij ontstekingen in de maag (gastritis) en darmen (ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa, diverticulose, constipatie, spastische darm). Zelfs bij mensen bij wie een deel van de dunne darm is verwijderd kunnen MCT’s uit koskosolie ervoor zorgen dat voedingsstoffen (vetoplosbare vitamines, calcium, magnesium) beter worden opgenomen. (http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=530&id=534&page=9)

Als je geen zin hebt om te koken met kokosolie, kun je het in smoothies verwerken. Zelf laat ik de olie eerst altijd smelten in een schaaltje op een theelichtje, aangezien ik het anders niet wegkrijg vanwege de substantie in vaste vorm. Ook kun je een klont in wat warm water laten smelten. Kokos heeft een smeltpunt bij ongeveer 26 graden celcius.

De blokjes santen en blikjes bij de toko zijn vaak van bewerkte kokos en daardoor niet gezond.

Ik eet veel kurkuma, vrijwel dagelijks. Het kruid is ook biologisch te koop, bij de reformzaak. Als je het teveel gedoe vindt om in je eten te gebruiken, kun je ook thee zetten: kurkuma naar wens en een stukje gember in een theepot of thermoskan doen, water erop wat van de kook af is en je hebt een verwarmend kopje thee met een prima smaak. Eventueel zoet je het met wat honing of ander gewenst zoetmiddel.

Groetjes, Sylvia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan