curcuma: etherische olie voor inwendig gebruik?

Goeie tip Sylvia, van de kurkuma.

In het begin dacht ik echt, hoe doe ik dat? brandnetelthee(bloedzuiverend),gemberthee,mariadistelthee,lever/galthee...pff, dat is al 4 koppen thee, en dan ook nog water met sole/H202, rauwe melk. Help, dat lukt nooit op een dag.

Het heeft eventjes geduurd,(hersenen werken soms nog wat traag :)) maar nu heb ik de oplossing: ik gooi alles bij elkaar in. Dus verse gember/lever en galthee/marisdistel/brandnetel en daar ga ik aan toevoegen: kurkuma.

Overigens de thee is echt heel erg lekker, ben deze nu aan het drinken. Erg benieuwd hoe het smaakt met kurkuma.

 
Curcuma altijd mengen met zwarte peper voor je het inneemt, omdat dat de werkzaamheid heel erg vergroot van de curcuma voor de gezondheid (staat bijv. in het boek antikanker van Servan-Schreiber, p. 156): ¨Meng 1/4 theelepel curcumapoeder met een 1/2 theelepel olijfolie en een royaal snufje zwarte peper en dan het mengsel toevoegen aan groenten,soepen en sladressings¨.

 
Belangrijk aan curcuma is de vetoplosbaarheid: vandaar dat je bij curcuma, naast in elk geval peper voor wat men noemt de optimale biobeschikbaarheid van de curcuma (dit vertaalt zich in een verduizendvoudiging van de kracht van de werking van de curcumine in curcuma), altijd ook verzadigd vet moet gebruiken om de geneeskrachtige werking verder te kunnen optimaliseren (zie hier de link naar het artikel in Ode dat daarover verhaalt):

Quote:
Een ander probleem is een vorm van kurkumine te vinden die gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen, want het poeder is niet goed oplosbaar in water. In India krijgt men zijn kurkumine echter al eeuwenlang binnen door kurkuma te bereiden in ghee (geklaarde boter). Het poeder is wel oplosbaar vet en kan zo door het lichaam worden opgenomen.


Curcuma werkt ontstekingsremmend, zie hier daarover het volgende citaat in hetzelfde artikel in Ode:

Quote:
Kurkumine onderdrukt de meeste biochemische wegen die naar ontsteking leiden – plus 98 procent van alle aandoeningen ten gevolge van disregulatie door ontstekingen.’ Onderzoek heeft uitgewezen dat kurkumine waarschijnlijk een moleculaire ‘meesterschakeling’ blokkeert die verantwoordelijk is voor ontsteking en veel andere processen, waaronder de groei van tumorcellen.


Curcuma ondersteunt daarnaast ook de galvorming en de spijsvertering, hetgeen staat beschreven in dit artikel waarnaar Dia eerder hierboven verwees. Ik had afgelopen weekend erg veel last van verstopping, maar nu gaat het juist weer, nu ik gisteravond en heden ochtend mijn smoothie heb gehad met curcuma (naast citroen, gember, mariadistelzaad, groene thee, peper, creme fraiche, vitamine c-poeder en sole).

 
Ik doe in elke kom soep die ik eet - en dat zijn er nogal wat - curcuma poeder, ghee en wat zwarte peper. Ik neem aan dat het zo opgenomen wordt ook al is soep min of meer water...

 
Dat denk ik zeker wel Rapunzel: misschien voor de zekerheid kun je beginnen alleen wat vet met curcuma en peper te vermengen en daarna die drie in het grotere geheel stoppen?

 
Wat ik me afvraag: je hoort wel vaker dat iets "vetoplosbaar" is.

De vraag is dan: welk vet?

Kan het dan ook met plantaardig vet? (Servan Schreiber die schreef dat het ook in olijfolie kon bijv. in Antikanker.

Of kan het alleen in verzadigd vet?

 
ik wil in deze dagen mijn kruidenkastje weer eens aanvullen,welke mag ik volgens jullie echt niet vergeten te kopen?

de kruiden die ik ga kopen moet dat echt via een bio gebeuren,of zijn de kruiden in de supermarkt net zo goed.

ik bedoel eigenlijk is er verschil tussen kruiden uit de supermarkt of het reformhuis.

ik weet namelijk niet of kruiden bespoten worden of iets dergelijks.

als ze wel bespoten worden dan lijkt mij dat een slecht zaak omdat kruiden erg geconsenteerd zijn denk ik.

gr lola

 
In de niet-biologische wereld houden ze erg van het bespuiten van planten.

Dus nmi kunnen kruiden ook bespoten zijn.

Wij kopen bij de reform altijd kruiden van Jacob Hooij.

Ik niet officieel biologisch maar ze werken/kweken nog wel op de traditionele manier.

Heb ook ooit eens gehoord dat de kruiden uit de supermarkt bestraald worden.

Ik vertrouw de supermarkt wereld voor geen meter dus daar zou ik niet mijn kruiden kopen.

kardamom, kerrie, (veel) kaneel, kurkuma, gember, mosterdpoeder

Zie ook hier voor kruiden die gebruikt worden in de yoghurtsmoothie.

 
Ik lees deze week hier en daar het gebruik van etherische olie en over inwendig of uitwendig gebruik. Ik weet er niet alles van, maar wel dat er 2 scholen bestaan de Franse en de Engelse, de Franse school staat zowel het inwendig als uitwendig gebruik voor en de Engelse alleen uitwendig, vandaar dat je soms tegenstrijdige informatie vindt.

Uitwendig gebruik is veiliger, omdat zoals al eerder in dit topic is aangegeven sommige oliën fenolen bevatten die de slijmvliezen aantasten en je dus heel voorzichtig in gebruik moet zijn en weten welke je wel en welke je niet kunt gebruiken, daarnaast komt het vrij nauw met de dosering en moet er een goede drager (olie/klei) worden gekozen. Verdampen kan ook, maar niet laten verbranden in die theelicht dingetjes, dan is het weer niet zo gezond namelijk, diffusers werkt het beste. Lavendel is de enige die onverdund op de huid kan worden aangebracht tea tree wordt ook vaak gezegd dat het wel kan maar daar reageren sommige mensen op, dus even uittesten.

En inderdaad is de kwaliteit heel belangrijk, omdat er veel synthetische olie in omloop is en die wil je al helemaal niet inwendig nemen. Een vrij algemene test is dat als je de olie op een papiertje legt en hij is na een paar uur helemaal verdampt, dan is het van goede kwaliteit. De prijs zegt ook al heel veel, als je bedenkt dat er kilo's bloesem nodig zijn om een beetje olie te maken:

http://www.aromatheek.be/winning_van_etherische_olies.php

 
In dit boekje staat als het goed is heel veel informatie over het inwendig gebruiken van etherische oliën. De Franse manier dus.

 
met betrekking tot het inwendig, uitwendig en aromatisch gebruik van essentiële oliën:

Ik ben consultant en werk met de oliën van dōTERRA. Ik durf niet over andere merken te zeggen hoe of wat, maar in het algemeen kan ik het volgende zeggen:

Er zijn verschillende niveau’s van essentiële oliën.

100% synthetisch

Voor in ons eten

Voor therapeutische gebruik

1. Het laagste kwaliteitsniveau toegestaan in parfums is dat de bestanddelen 100% synthetisch zijn. In parfum zijn alle bestanddelen synthetisch of door mensen nagemaakt. Door deze synthetische bestanddelen of toevoegingen hebben veel mensen reacties op parfums.

Een flesje dōTERRA essentiële olie heeft tussen de 20 en 50 bestanddelen met medische voordelen. Frankincense heeft bijvoorbeeld bestanddelen die ontstekingsremmend zijn.

2. Het volgende niveau van kwaliteit is het niveau dat toegestaan in ons eten. Het moet voldoen aan de GRAS, hetgeen staat voor Generaly Regarded As Safe. Dit wordt algemeen beschouwd als veilig.

3. Het volgende niveau is de therapeutische graad. Deze wordt gebruikt door masseurs, natuurgenezers en door mensen thuis voor medische doeleinde. Deze hebben de industrie standaard. Dit houdt in: de essentiële olie moet de gaschromatograaf test doorstaan. Deze test controleert of alle bestanddelen aanwezig zijn die in de olie thuis horen.

Doorstaat de olie deze test dan mag deze gelabeld worden als 100% puur.

Het vreemde is alleen dat er in goedkope winkels en dure winkels essentiële oliën zijn met dit label.

Dit komt omdat, ondanks dat dit een goede en belangrijke test is, het 3 grote problemen heeft:

-De test controleert niet of er iets extra's in de olie zit zoals toevoegingen, pesticiden, herbiciden of onkruid dat meegekomen is tijdens het oogsten.

-De test controleert niet of of de bestanddelen 100% puur en natuurlijk zijn, ze kunnen dus synthetisch zijn.

-De test controleert niet of het precieze aantal bestanddelen aanwezig zijn in de essentiële olie. Dit is heel belangrijk.

Een Russisch onderzoek heeft uitgewezen dat het bestanddeel dat het meest effectief is bij epileptische aanvallen alpha pinene is. Dit bestanddeel wordt veel gebruikt in medicijnen onder andere in verband met de antibacteriële eigenschappen. Alpha Pinene vindt men onder andere in Frankincense. Om werkzaam te zijn is de juiste hoeveelheid nodig, namelijk 40%.

Een olie met slechts 10% van dit bestanddeel zal dus niet dezelfde resultaten geven.

per bedrijf worden testen anders gedaan en zijn niet alle laboratoria onafhankelijk.

Het is dus belangrijk om jezelf te realiseren dat er absoluut verschillen zijn tussen essentiële oliën.

Wat ook belangrijk is om te weten:

-Als je 100% natuurlijke lavendel hebt wil dat niet zeggen dat deze 100% therapeutisch is.

-Van een plant soort kan de ene giftig zijn en de ander juist niet. (kamfer is hier een voorbeeld van)

-wordt bijvoorbeeld tijm in de winter geplukt zal een irriterende stof hoog zijn. Wordt het op het juiste moment geplukt, dan is het een goede olie voor de huid.

Er zijn nog veel meer reden die het verschil kunnen maken.

Voor de geïnteresseerde:

CPTG is dōTERRA's standaard voor de kwaliteit van haar oliën. Naast de gaschromatograaf test, doen zij meerdere testen waaronder de massaspectrometrietest.

Deze testen de 3 aangegeven zaken die niet door de andere test gezien worden. De oliën die deze testen doorstaan zijn werkelijk 100% puur.

dōTERRA laat alle partijen oliën die zij binnen krijgt testen in onafhankelijke laboratoria.

voor meer info en weetjes kijk oa op www.facebook.com/bloesemdoterra. deze staat gewoon open zodat iedereen an lezen.

 
Interessant wat jullie schrijven Tanja en Yolijn!

Ik heb nu (op recept van iemand die er verstand van zou kunnen hebben) capsules met bijenpollen met volgens mij de etherische olie vermengd van de teatree om mijn kieszenuwontsteking weer rustig te krijgen (wat overigens aardig lijkt te lukken in combinatie met ozongas, infraroodlicht, aarding, droogborstelen, wisseldouches en zink, oregano en alfaliponzuur voor glutathionaanmaak o.a.).

Via bijenpollen is kennelijk ook zo'n manier misschien om de etherische olie makkelijker in te nemen omdat het anders te irriterend zou zijn voor inwendig gebruik.

Ik denk dat de echte etherische olie: dus als het gaat om 100 procent plantenbloed: dat je het dan in veel gevallen (de uitzonderingen niet over het hoofd ziend) zeker inwendig kan gebruiken mits juist vermengd met genoeg van iets anders.

Dat iets anders kan (olijf-)olie zijn of bijv. dan bijenpollen of zoals ik zojuist las op de site van Yolijn: water.

Het is wel echt uitkijken natuurlijk, want sommige etherische olieen branden de tent uit op/in je lichaam.

Ik heb ook geleerd dat alleen etherische olie van lavendel op de huid niet irriteert meestal.

Echter ik gebruik etherische olie van munt in mijn mond: 1 drupje is wel al heftig in de mond: het moet je dan wel liggen.

Maar dat is dan mijn pepermuntje zeg maar.

 
melk kan ook. mocht het ooit ergens irriteren: nooit wegspoelen met water!!! maakt het alleen erger.

Wel kan:

melk

olijfolie (die vind iedereen wel in zijn keuken bij hoge nood)

amandel olie

kokosolie

 
Quote:
nooit wegspoelen met water!!! maakt het alleen erger.


Hoi Yolijn: ik dacht dat ik dat op je site las: dat je etherische olie met water kan drinken, maar misschien gaat het dan in dat geval al over reeds met niet-etherisch olie verdunde etherische olie.

 
Hoi Liever gezond,

sorry ik was even onduidelijk.

Je kunt de oliën innemen met water en of melk.

Mocht je olie om welke reden dan ook ergens krijgen waar je deze niet wilt, bijvoorbeeld je oog, dan noooooooit water gebruiken om de olie weg te spoelen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.815
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan