Cholesterol

Blij met de trigs? Dat is een understatement Tanja.Ik denk dat je ldl 'te hoog'gecalculeerd is door de lage trigs waarde.Maak je geen zorgen(deed je waarschijnlijk toch al niet).Daarnaast zou je kunnen laten meten wat je ApoB waarde is.Geeft je inzich in de hoeveelheid ldl deeltjes.Ik gok op relatief weinig,dus van groot formaat.

ad

 
Thanx Ad, ApoB laten testen bij de ha? Dat is weer iets waar ik me in moet verdiepen, want nog niet eerder van gehoord, maar (na een kleine google actie)heb ik nu goed begrepen dat bij laag ApoB er niets mis is met een hoog ldl? Alleen waarom begrijp ik nog niet helemaal.

 
Tanja,

Bij meer deeltjes per zelfde hoeveelheid cholesterol zal het ldl kleiner zijn en dus meer atherogenic.

Of je ha meewerkt? Ik heb flink moeten zeuren maar toch gelukt.En,jij kunt makkeleijk zeggen dat je je zorgen maakt met zo'n hoog ldl!!

ad

 
Nou, vanmorgen dus naar de apotheek geweest, samen met mijn vriend, om ons cholesterol te laten meten.

Mijn waarden:

Totaal 6,36

HDL 2,53

LDL 3,44

TC 0,88

Ratio 2,5

Van mijn vriend (roker, geen WAPF):

Totaal 5,51

HDL 1,22

LDL 3,39

TC 1,98

Ratio 4,5

Van mijn totaal schrok ik toch wel wat, was voor ik met WAPF begon (ruim 2 jaar geleden) rond de 4. Details weet ik niet meer. Ik had nu wel een verhoging verwacht, maar boven de 6 niet.

Kan iemand commentaar geven op de waarden alsjeblieft? Ik weet niet hoe ik ze moet interpreteren.

Alvast dank!

 
Als ik zou moeten kiezen heb ik 10 keer liever jouw waarden dan die van je vriend.

Je HDL is hoog, TC laag (onder de 1) en de ratio HDL/LDL is perfect.

Niets mis mee met deze waarden. Mijn moeder had min of meer vergelijkbare cholesterol waarden.

De HA vond de LDL iets aan de hoge kant maar over de voeding hoefde hij niets te zeggen want die was zo te zien perfect!

Hij ging er vanuit dat ze heel weinig vet at denk ik omdat het vet in het bloed zo laag was (TC)wat dus een goed teken is. Terwijl mijn moeder een WAP dieet heeft met veel vet,minder eiwit en weinig khd Haaha!

Waarom het precies gestegen is weet ik ook niet maar als ik zou moeten gokken dan zou ik zeggen dat het komt omdat je toen een extreem onnatuurlijk dieet had en je nu op je normale voor jou gezonde cholesterol waarden zit.

Daarbij is het ook zo dat bij erg lage TC waarden de LDL hoger uit kan vallen omdat deze berekent worden. Een erg lage TC geeft dus vaak een vertekent beeld van de LDL, namelijk dat deze hoger wordt weergegeven dan deze in werkelijkheid is.

 
Dank je Pike, dat klinkt heel positief allemaal.

Voor ik met WAPF begon had ik nog net geen anorexia meer maar vetten, en zeker verzadigde vetten, bungelden ergens helemaal onderaan in mijn dieet.

Ik heb de apotheker niet eens gezegd hoe ik eet, dat levert toch maar discussie op en als hij zegt "hoe lager hoe beter" (de totaalwaarde) dan weet ik toch al dat hij me geen goed referentiekader biedt. Vandaar dat ik het jullie wilde voorleggen.

Maar de apotheker zei niet dat het te hoog was en dat ik er iets aan moest doen hoor, hij zei alleen dat het op grond van de richtlijnen licht verhoogd was, maar niks aan de hand verder.

 
Vandaag een gratis cholesterol-meting laten doen in de drogist.

De man die daar was zou een meting doen met 3 waardes, ldl, hdl en trygl.

Zijn meetgereedschap was op (strips) dus de gewone meting en die was 5.4.

Niet gek toch voor iemand die best veel vet eet :wink:

 
Hier even mijn cholesterolwaarden, deze week getest (en ze even omgerekend naar de nederlandse waardes):

Totaal 8,24

HDL 1,83

LDL 5.63

TC 1,98

Ratio 4.5

Mening huisarts: met de sokken net over de streep!

Maar wat zegt deze uitslag nu echt? Is er plek voor bepaalde verbetering?

 
Ik heb er misschien over heen gelezen, maar ik krijg de vraag hoe het zit met een (te) laag cholesterol.
 
Totaal 8,24

HDL 1,83

LDL 5.63

TC 1,98

Ratio 4.5


Mening huisarts: met de sokken net over de streep!


Maar wat zegt deze uitslag nu echt? Is er plek voor bepaalde verbetering?
Tinkelbel, je cholesterol is wel erg hoog hoor zeker voor zo'n jonge vrouw als jij, en je TC zijn ook vrij hoog.
Heb je wel eens je schilklier functie onderzocht?



Mening huisarts: met de sokken net over de streep!
Snappen die lui dan echt helemaal niks?

 
Interessant artikel van Dr. Mercola vandaag : http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/02/25/new-dietary-guidelines-fat-cholesterol.aspx

Limitations for cholesterol will likely be removed from the 2015 edition of Dietary Guidelines for Americans; overconsumption of dietary cholesterol is now cited as being of no concern

Ik ben benieuwd of ze dat echt gaan doen!
 
Nu snap je meteen waarom in Amerika wel en in Nederland nog lange niet, nog lange niet. Als ze daar wakker worden, worden ze daar ook echt wakker. Hier dommelen we nog lekker voort...

Mike
 
Een verhoogd cholesterol is mogelijk een indicatie voor een trage schildklier:

When to Have a Thyroid Function Test

Experts recommend that anyone with high cholesterol levels be screened for hypothyroidism with a thyroid function test. Even if you do not feel tired or run down, as though your body's engine is idling instead of revving, you may be at higher risk for low thyroid levels that could impact your overall risk of heart disease.
Similarly, people with hypothyroidism should be screened for high cholesterol and cardiovascular disease. While treating low thyroid levels may help to correct high cholesterol in some patients, you may need additional medications and heart healthy lifestyle changes in order to reduce the risk of heart disease. 
http://raypeat.com/articles/articles/cholesterol-longevity.shtml


In the healthy organism, cholesterol is constantly being synthesized, and constantly converted into steroid hormones, and, in the liver, into the bile salts that are secreted to emulsify fats in the intestine. Thyroid hormone and vitamin A are used in the process of converting cholesterol into pregnenolone, the immediate precursor of progesterone and DHEA. Anything that interfered with these processes would be disastrous for the organism. The supply of cholesterol, thyroid and vitamin A must always be adequate for the production of steroid hormones and bile salts. When stress suppresses thyroid activity, increased cholesterol probably compensates to some extent by permitting more progesterone to be synthesized.
http://www.naturalnews.com/028816_thyroid_high_cholesterol.html

 
Dat wisten huisartsen 80 jaar geleden al. Toen koppelde men hoge cholesterol automatisch aan de schildklier.

Mike
 
Waarom weten huisartsen het nu dan niet? Voortschrijding van de wetenschap roepen ze massaal, maar ik mis hier dan toch even wat in :-?
Jammer dat steeds meer 'experts' de blinddoek van de belangenverstrengeling voor hebben.
 
Vooral de inzichten over hormonen zijn verloren gegaan vanaf het moment dat de farmacie vooruitgang boekte met de bestrijding van infectieziektes d.m.v. antibiotica en corticosteroiden. vanaf dat moment hadden we 'paardenmiddelen'.

Mike
 
ik heb net nog wat bloeduitslagen terug:
cholest totaal: 6,16mmol
HDL 1,38 mmol/l
LDL 4,33
trig 0,99
Chol/HDL ratio 4,46
schildklier TSH 3,1

ik maak me wat zorgen om de verhoogde LDL en het choleterol / HDL ratio.
Wat denken jullie hierover?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.423
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan