Cholesterol

Geert,
Denk je dan dat het verhoogde ldl een oorzaak van HV ziekte zal zijn??
dan moet je statines nemen, je chol. waarde zal beter worden. Maar ja, dat is geen garantie voor een gezonder hart of vaten.
Je Trigs. zijn goed en je hdl kan misschien nog een beetje omhoog. Bedenk ook dat het altijd een moment waarde is die zo weer anders kan zijn(net als de bloeddruk).
had ook maar je HbA1c laten meten, is altijd een goede waarde om te weten en tot een betere conclusie te komen. Verder is het belangrijk om je familie geschiedenis te kennen mbt HV ziekte etc.
Op het eerste zicht denk ik dat je je op een gezonde fluctuatie golf bevindt.
Maar, dit is geen medische conclusie!!!
ad
 
Ad bedankt voor de reactie.

In de familie nagenoeg geen hv. Vader wel aan bloedverdunners (lipitor) maar dat is vlgns mij geeneens nodig!
Maar de ldl zit in verhoogde hoeveelheid en en die ratio chol/hdl niet optimaal. Dat vind ik dan gewoon btje "eng" gezien dat ik al jaren aardig stress heb van werk etc.(wellicht btje hypochonder misschien).
Maargoed denk gewoon zo veel mogelijk doen om ldl te verlagen en hdl te verhogen wellicht. Aan statines ga ik niet.
Gr gj
 
Haha oke ad ik zat ff in mn "serieus modus", net van mn werk he ;)
Iig bedankt voor de reactie. Het stelt me wel wat gerust als je zegt dat ik wrs wel in de gezonde range zit. En je hebt gelijk is een moment opname.
Gr gj
 
ik heb net nog wat bloeduitslagen terug:
cholest totaal: 6,16mmol
HDL 1,38 mmol/l
LDL 4,33
trig 0,99
Chol/HDL ratio 4,46
schildklier TSH 3,1

ik maak me wat zorgen om de verhoogde LDL en het choleterol / HDL ratio.
Wat denken jullie hierover?

Ik denk dat het schildklier gerelateerd is. Zie verder in dit topic.
Hoe voel je je verder?


 
Ja daar had ik iets over gelezen vandaar dat ik mn tsh waarde ook vermeldde. Ik voelde me een tijd stuk beter maar blijf toch kwakkelen met energie niveau. Dus snel vermoeidheid, trillende spieren , slechte concentratie etc. Kun je ook weer stap verder gaan, is t dan toch niet nog bijnieren die schildklier ook doen vertragen.
Gr gj
 
Ik heb al een aantal keer gemerkt dat, nu ik gestopt ben met antidepressiva, rauwe eieren voor mij heel goed zijn, vermoedelijk vanwege de cholesterol. Op dagen dat ik begin met rauwe eieren, zit ik beter in mijn vel.

Tegelijkertijd zou je lichaam ook zelf cholesterol aanmaken, dus op de dagen dat ik geen ei of lever eet, zou mijn lichaam er zelf in moeten voorzien. Maar kan het zijn dat dit process verstoord is, wellicht door de antidepressiva? Op de momenten dat ik geen cholesterol eet, heb ik sneller last van een tekort (althans, dat is mijn hypothese). Ik ben dan gevoeliger voor angst/depressie.

In de tijd dat ik nog wel ad slikte, was mijn cholesterol iets verhoogd (volgens de hedendaagse maatstaven, weliswaar). Deze medicijnen 'werkten' in zekere zin, want ik had minder last van angst. Maar juist door dat verhoogde cholesterol ben ik op het spoor gekomen van het nut van cholesterol.

Weten jullie hoeveel cholesterol de lever gemiddeld per dag aanmaakt?

 
Wat mij betreft zit je hier op een interessant spoor. Ik vermoed al jaren dat ad rommelen met de cholesterolhuishouding van je brein, dat de grootste opslagplaats van cholesterol is. Dit leid ik af uit bijwerkingen als (zelf)moord en agressie, die door cholesteroltekort in de hersenen zich kunnen voordoen. Andersom zou cholesterolrijke voeding dus een gunstige uitwerking moeten hebben en dat is ook wat jij ervaart. Hoe de ad precies negatief van invloed kunnen zijn op de cholesterolhuishouding weet ik niet. Wellicht dat ze de leverfunctie belemmeren, de belangrijkste producent van cholesterol?

Mike
 
Ik kan je bevestigen vanuit mijn eigen kenniskring dat ad inderdaad je leverfunctie negatief beinvloeden. Verhoogde leverwaarden komen bijvoorbeeld vaak voor. Lijkt me niet meer dan logisch dat de lever hierdoor meer moeite heeft met zowel het produceren van cholesterol als ook het reguleren ervan.
 
Tijdje R-alfaliponzuur geslikt.. Ging super met m'n ogen en lever. 2 weken gestopt nu, oogontsteking, steken bij m'n lever en verhoogde cholesterolwaardes. Ik denk dat ik nog even niet zonder kan.
 
Interessant dat je dat zegt van die oogontsteking... Ik ben ook juist gestopt met R-Liponzuur (een week geleden) en heb ook zeer geïrriteerde ogen, maar had niet dat verband gelegd. Ik moet ook veel niezen. Ik heb zowel meer last van mijn ogen als het niezen dan vóór het gebruik van R-Liponzuur.

Ik heb ook een "slecht" cholesterol boven de gangbare norm (3,6), maar heb ik dat niet nodig om progesteron aan te maken?
 
Ik drink nu een tijdje rauwe melk en ik voel me veel beter dan eerst, ook lijkt m'n brain fog weg te zijn, ben weer wat hyper in m'n denken. Komt dit oa door het cholesterol in de melk? Ik heb eens gelet op wat ik voorgeschoteld krijg, en ik krijg veel te weinig vet binnen via voeding.
 
Andere onderzoekers hebben een langzaam voortschreidend geheugenverlies (17) en dementie beschreven (18).

Mensen met dementie krijgen Lipitor. Om het dus nog maar even erger te maken met een pilletje.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan