Cholesterol

Heb zojuist de afspraak gemaakt om het cholesterol te laten testen.Volgens de erij horende risico analyse zou het wijs zijn om de test te doen.Verhoogd risico op diabetes type 2 en nierschade.

Jokers,dat zijn het. Wacht al in het vuistje lachend de uitslag en het advies af. :lol:

ad

 
Haha,

Wordt ik gelijk gebeld door de apotheek met de mededeling dat op de aangegeven dag er niet geprikt wordt (fout 1) en dat ik 12 uur nuchter moet zijn terwijl in de mail staat om min. 2 uur nuchter te zijn(fout 2).

Fout 3 weet ik al.......verkeerde interpretatie van de waarden.

ad

 
Weet ik. maar dat maakt niet uit want ik eet (bijna )nooit voor 13.00 uur.

het is wel zo dat er verkeerde waarde uit kan komen wanneer ik kort vooraf zou eten mbt trigs.de vldl's hebben welliswaar een korte halfwaarde en maken onder normale omstandigheden maar een beperkt deel uit ,maar toch. Zo nauwkeurig mogelijk.

En ook voor de suiker zegt het niets,die nuchtere waarde.Teveel factoren die een rol kunnen spelen.En een niet nuchtere waarde is misschien nog wel belangrijker,zeker de gemm.waarde als ook de hba1c.

ad

 
hoi Ad, waarom is een niet nuchtere glucosewaarde nog belangrijker?

 
Je kunt dan toch weten hoe snel je lichaam de glucose die je eet uit het bloed haalt en/of in welke mate het lichaam de glucosewaarde constant weet te houden.

De nuchtere waarde laat zien wat er gedurende de nacht(deze waarde wordt toch meestal 's ochtends gemeten)gebeurd is met de glucosewaarde.De wwarde kan dan hoog zijn of laag .En als die laag is dan is alles in orde?Of als die hoog is ben je pre diabeet? Ik betwijfel dat, tye kort door de bocht denken,want er wordt niet onderzocht waardoor bv een waarde hoog kan zijn. Ik heb standaard een hoge nuchtere waarde maar gedurende de dag niet . Ook niet na het eten van Kh.vandaag weer getest (zal ik weer posten in het topic experimenteren met KH.).Of na mijn trainingen in de ochtensd stijgt de waarde tot wel 9 mmol.Stel je voor ik gan dan,nog steeds nuchter, testen bij de arts.

ad

 
Ik snap het. Een poosje geleden is mijn suiker ook nagekeken en deze was nuchter 5.9. Te hoog dus. Normaal is deze altijd goed maar ik had een stress weekend (met familie) achter de rug en het verbaasde mijn niets dat het te hoog was. Tenslotte zegt Mike altijd dat stress niet goed is voor je bloedsuiker. Nou, stress heb ik dat weekend gehad. En niet zo'n beetje ook. Toen ik die ochtend liet prikken voelde ik dat ik nog steeds vol adrenaline zat.

Ik moest het een aantal dagen later weer laten prikken na het ontbijt en toen was het uitstekend.

 
Dat is een mogelijkheid,inderdaad. Maar, wakker worden is ook stress en verschillende hormonen werken samen om je van energie te voorzien,vooral glucose dan. Ook groeihormoon werkt dan mee en dit kan ervoor zorgen dat je op dit tijdstip gewoon insuline resistenter bent.Is ook wel logisch.

langere tijd weinig kh.eten maakt je spieren(vooral) insuline resistenter en dus wordt de hoeveelheid glucose(gedurende het wakker worden)minder snel uit het bloed gehaald.In combinatie met een sterkere dan gemm.werking van stress hormonen kan de glucosespiegel in de ochtend dus te hoog zijn om aan 'gestelde'waarden te voldoen.

ad

 
https://www.nationalecholesteroltest.nl/

"U loopt weinig risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en nierschade en komt daarom niet in aanmerking voor een cholesterolmeting."

En dat terwijl ik bakken met verzadigd vet en cholesterol eet. Er werd trouwens niet gevraagd naar voeding.

 
Dat had ik ook Edwin, en naast al het vet dat ik eet heb ik ook nog eens obesitas als je puur en alleen naar mijn BMI kijkt. Mijn taille omtrek is een stuk beter maar volgens de officiële normen ben ik ook daar te dik. En ze gaan er duidelijk van uit dat iedereen precies hetzelfde eet, terwijl het natuurlijk zodadelijk de bedoeling is om je een voedingsadvies aan te smeren (b-ecel).

 
Je hoeft toch geen naam etc. in te voeren bij de test,dus kun je gewoon een afspraak maken. Bij mij was alleen de BMI te hoog en ik zou dus een verhoogd risico lopen op allerlei 'kwaaltjes'.

ad

 
Zo nodig hoef ik het niet te weten het lijkt me gewoon leuk om te weten, maar als ik ze in de supermarkt tegen kom dan wil het wel laten testen.

 
Net voor de lol de test laten doen, met de volgende resultaten

Cholesterol ratio 3,1

L. D. L 4,27

Trig. 0,68

H. D. L. 2,22

Chol. Totaal 6,80

Wie kan de waardes voor mij interpreteren?

De mevrouw die de test uitvoerde, was overigens anti-becel, zij at ook liever een goed stuk kaas dan de supermarktplastic, zoals ze het zelf noemde. Dat was eigenlijk wel een aangename verassing.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.491
Leden
8.634
Nieuwste lid
Marleen Vanderauwera
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan