Bottenbouillon

Ik wil de oven niet gebruiken. Dus aanbraden met uien en knoflook in de pan, dan water met beetje azijn erbij heb ik begrepen, aan de kook brengen en laten trekken met soepgroenten erbij. Voor morgen en 1e kerstdag heb ik dan lekkere bouillon, wat over is gaat in de vriezer.
 
Oké. Nou ik zal volgende keer er nog een beetje meer werk van maken. Ik doe alles altijd zo rauw in de pan. Meestal zo bevroren vanuit de vriezer als ik geen tijd heb gehad om te ontdooien.
Ik heb altijd het idee dat droger word als je het eerst in de oven doet.
 
Als je geen droge kip wilt haal je het vlees er na een paar uur vanaf, botten terug in de pan.
 
Binc AH heeft tegenwoordig Bio kippenvleugels en ik heb gemerkt dat er veel vlees aan zit. Hoop dat het ook echt bioloisch is.
Bevroren vlees kun je eerst in water leggen, dan ontdooit het sneller. Dan uit laten lekken in vergiet. voor soep maakt dat zowiezo niet uit.
 
Ja maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde eigenlijk dat er dan misschien juist minder snaak in de bouillon kwam. Leek mij dat het door eerst in de oven te doen juist smaak verkies zou geven.

Ik maak geen bouillon van vleugeltjes Liesje. Ik neem kippenpoten en kip karkassen. Vleugeltjes lijkt mij dat he wel heel erg veel van miet gebruiken?
 
Waar gaat die smaak dan naartoe Binc? Verdampt ie ?
Vlees aanbraden, botten grillen, geeft allemaal gourmet, meer smaken komen vrij, niet noodzakelijk, wel lekker. En minder weeïge lucht in huis.
 
Vleugels zijn goedkoop en omdat er veel kraakbeen/gewrichten aan zitten uitermate geschikt voor soep. Kunnen bij het karkas, komt idd ook nog aardig wat vlees vanaf.
 
Ik bedoel sap verlies uit de kippen poten als je het in de oven doet. Dat is mijn beeld erbij. Maar onterecht denk ik. Ik heb zelf niet zoveel last van die weeïge lucht. Kan het aan zeg maar ?
 
Die sappen moet je ook niet weggooien.
Wat werkt voor jou is natuurlijk prima, ik gaf Liesje tips om haar soepje op een hoger culinair plan te tillen voor de kerst.
 
Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga proberen. Dus niet alleen voor Liesje een tip. Maar ook voor mij ??
 
Een vraagje niet over bouillon. Ik maak chili sin carde en daar moet kookroom in.
Kookroom is van melk, dus liever niet voor mij. Ik heb kwark is beetje zurig, ben bang dat dat ook niet lekker is. Mijn zoon wil geen kokos anders ging er lekker kokos in. Ik denk erover om dan maar helemaal niets van dit alles erin te doen.
Gewoon maar een extra kluit roomboter dat verdraag ik wel.
 
Ik heb de daad bij het woord gevoegd Tanja. Ook kippensoep aan het maken. Hele huis ruikt nu naar de uien en knoflook ?
 
Ja hoor! Vanmorgen al gegeten ?
Was idd lekker!

Die weeïge lucht heb ik trouwens normaliter alleen bij runder botten. Bij kip eigenlijk nooit. Maar er zat idd meer smaak aan. Volgende keer eerder uit mijn luie stoel ?
 
Hoi, ik heb wat door de berichten heen gegaan maar nog geen oplossing kunnen vinden. Ik probeer bottenbouillon te maken maar na 5 x nog steeds niet gelukt. Ik doe veel mergpijpjes en "gewrichten" in de pan en vul het aan met water tot het net onder water staat. Appelazijn erbij en even laten rusten, dan aan de kook brengen en na 5 minuten koken op heel laag pitje. Ik doe er ook groente bij in. Maar de bouillon blijft waterig! Ik heb hem nu 36 uur op laag pitje gezet maar ook nu waterig en een stuk donkerder, bijna bruin! Het ziet er eigenlijk niet lekker meer uit. Bruin vocht met witte wolkjes erin.... Eigenlijk ziet het er smerig uit en smaakt ook niet lekker.... wat doe ik verkeerd? Bij bouillon heb ik het beeld dat het goudkleurig moet zijn maar niet bruin.
En wat doen jullie met het merg wat soms nog in de botten zit? Ik las dat jullie dat eruit scheppen en toevoegen? Toch griezel ik hier ook wat bij maar misschien moet ik het gewoon proberen.

Kan ik ook gezonde/dikke bouillon maken in een paar uur? Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.
 
De bouillon word pas dik als ie koud is. Nooit als ie warm is. Dus als je genoeg botten hebt gebruikt in verhouding met water zou ie in de koelkast dik moeten worden. Of tenmiste drilachtig. Heb je de bouillon wel goed afgekoeld?
 
Mergpijpjes maken de bouillon troebel, doordat de merg vrijkomt. Probeer het eens met kippenvleugels of karkassen. Die hoeven ook maar 12-24 uur op te staan. Groenten pas de laatste 2 uur toevoegen. Niet opgeven.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan