BosBes stelt zich voor! Herkenning & Tips

G

Guest

Guest
Hallo Allemaal, Leuk met jullie digitaal kennis te maken..

Ik volg jullie en anderen over gezondheid op Westonprice al een tijdje, en sinds 8 maanden ongeveer mijn voedselkeuze veranderd.

Hierbij mijn relaas en hopelijk hebben jullie een paar tips voor me:

Ik heb mijn ongezonde eetgewoontes nu ingeruild, geen suiker/koffie/gewone zout en ingeblikt bewerkt supermarkt spul meer maar vers voedsel, meestal salades en in de winter soepen van verse groenten b.v. , stevia, spirulina,himalayazout en zwart zout, knoflook, regelmatig ginger en kurkuma en verder gezonde kruiden voor de salades, olijfolie, afwisselend spinazie,komkommer, tomaat, weinig brood, en vlees meer, wel vis, alkalized water, zapper behandelingen

Het werd tijd om echt voor mijn lijf te gaan zorgen en bewust kiezen voor gezondheid. Dat voelt iig erg goed en voel me stukken beter zolang ik en dat is niet vaak GEEN opgeblazen maag heb en links onder buikpijn, een zeurende buikpijn.

Ook mijn maag onderin is pijnlijk.

Sinds langetijd had ik last van obstipatie.. en stom met sennethee opgelost altijd en tot voor 8 mnd geleden, ben ik hier mee gestopt. (Tijdelijk Movicol gebruikt, en Otilonium bromide wat dus lapmiddelen zijn, oh en een aloe mengsel wat ik nu nog wel gebruik, samen met kiwi' s eten. Dat helpt redelijk, en veel water drinken met s morgens zwart zout)

Mijn idee is dat het begonnen is na een gemene griepaanval waarbij ik antibiotika voorgeschreven kreeg. Zeker weet ik dat niet. Ook heb ik een voedselvergiftiging gehad, met diarree en veel slijm in de ontlasting.

Ondertussen kom ik er niet achter wat dat opgeblazen gevoel en buikpijn van komt, ik eet geen giga maaltijden. Soms door een fruitsalade met kiwi of alleen een rijpe banaan na een uur een opgezette buik. Soms eet ik weinig en krijg ik het ook, soms dagen heb ik het niet ?? Ik zie geen verbanden met mijn voedselpatroon.?

Tja, het heeft zeker te maken met loslaten, er zit vast nog een hoop rommel in mijn lijf.

Bijkomend ongemak veel haaruitval, ik heb zelf gedacht aan schildklier ? Candida? Vit B?

Verder voel ik sinds ik gezonder eet, sneller of iets goed of fout voor me is, intuitiever dus. Daar ben ik superblij mee, ook vind ik het makkelijker om op gewicht te blijven en vroeger at ik vaak ongezonde, lekkere dingen en at tot ik vol zat.

Hebben jullie tips of herkennen jullie deze darm-maag problemen, dit dan graag jullie reacties.

Ineke

 
Hoi Bosbes, om te beginnen: misschien helpt het als je je lever wat meer ondersteunt met reinigingen?

En ik mis ook de probiotische voeding in je dieet.

Met deze twee dingen zou je jezelf volgens mij ook een eind verder op weg kunnen helpen.

Hoe je dat doet daar staat op dit forum ook het nodige over geschreven.

Ik zou persoonlijk als ik jou was ook proberen te minderen met fruit, omdat daar ook suikers in zitten en candida maakt het niets uit of de suikers natuurlijk zijn of niet.

Daarnaast lijkt het me ook gunstiger voor je bloedsuikerspiegel om fruit en koolhydraatrijke voeding te minderen als doel, maar de weg erheen is in elk geval voor wat betreft (glutenvrije) graanproducten vaak juist zo dat je niet gelijk alles weg moet laten, maar heel langzaamaan minderen.

 
Ga ik naar kijken, Dank je voor je reactie LieverGezond!

Die kiwi s s morgens helpen me met een regelmatige ontlasting. Wel heb ik gisteren Oxypowder besteld aangezien ik veel positieve berichten erover lees.

 
De kiwi voor een regelmatige ontlasting: daar zijn vast ook andere manieren voor te bedenken, tenminste als je van de schimmels afwil.

Waterstofperoxide als manier om van pathogene microben af te komen is ook echt een aanrader.

 
Ja, daar ga ik mee minderen, met fruit.

Dus honing ook niet?

Bedankt voor de tip over waterstofperoxide; ook dat ga ik proberen!

 
Honing: zolang je last hebt van schimmels: misschien ook niet te veel: maar honing is ook weer antibiotisch en bevat enzymen: tenminste als je honing hebt die koudgeslingerd is.

Waterstofperoxide: moet je je wel in verdiepen eerst!

De foodgrade variant moet je hebben: niet die van de apotheek dus.

En je moet een tijd erna en ervoor in acht genomen hebben met voedinginname.

En heel heel rustig mee beginnen.

 
Quote:
Ik heb mijn ongezonde eetgewoontes nu ingeruild, geen suiker/koffie/gewone zout en ingeblikt bewerkt supermarkt spul meer maar vers voedsel, meestal salades en in de winter soepen van verse groenten b.v. , stevia, spirulina,himalayazout en zwart zout, knoflook, regelmatig ginger en kurkuma en verder gezonde kruiden voor de salades, olijfolie, afwisselend spinazie,komkommer, tomaat, weinig brood, en vlees meer, wel vis, alkalized water, zapper behandelingen


Wij zijn hier absoluut niet anti-vlees, hoor! Waarschijnlijk laat je je nog leiden door de mythe dat vlees ongezond is en hart- en vaatziekte en zelfs kanker veroorzaakt. Ik zie verder een nachtschade in het rijtje (tomaat) en gealkaliseerd water is helemaal niet zo goed voor je. Ik denk dat je je nog verder moet inlezen hier. Ik sluit me ook aan bij de opmerking van Lievergezond dat je je koolhydraatinname zou moeten minderen, maar dit moet je wel compenseren door een verhoogde inname van verzadigd, dierlijk vet. Lees je in op het alleen-lezen-forum.

Mike

 
Bedankt Lievergezond en Mike voor jullie meedenken.

Ik heb het idee dat ik erger verstopt raak door regelmatig vlees te eten.

Ga ik doen me inlezen hier, er valt nog veel te doen ;-)

 
Hoi Bosbes, dat is wel een issue: die obstipatie.

Daar heeft het hier op de site al veel over gegaan.

Het is inderdaad zo dat je van plantaardige vezels makkelijker naar het toilet kan.

Het is echter alleen wel zo dat ons lichaam er niet al te veel op gebouwd is om cellulose te verwerken: wij hebben als mens geen 10 magen bijv. zoals een herbivoor.

Het is dan misschien zo dat het lijkt dat cellulose de stoelgang op gang brengt of houdt, maar het is een kwestie van interpretatie.

Op deze site is men over het algemeen eerder geneigd het inzicht te delen dat het menselijk lichaam zo snel mogelijk van de cellulose afwil en dit mechanisme maskeert dan een probleem met de spijsvertering, eerder dan dat het er een oplossing voor is.

De lever op gang brengen/reinigen (veel manieren daarvoor! van mariadistel, paardebloem tot en met koffieklysma's en milde tot uitgebreidere leverreinigingen) en de darmflora tot rust en op gang brengen met fermentatieproducten lijken me goede manieren om orde op zaken te stellen en dit heeft tijd nodig.

Darmen kun je ook ledigen met gewone klysma's als het puur om de darmlediging gaat.

Maar koffieklysma's zijn puur voor de leverreiniging via een poortader vanuit de endeldarm.

Vergeet de sole niet: ik zag dat je ook last van je maag hebt.

Keltische zeezout of himalayazout is goed voor je maag.

 
Een herkauwer heeft 4 magen, niet 10. Niet alle herbivoren hebben meerdere magen, een paard bijv. heeft er maar 1. Een paard kan daardoor evenmin plantenvezels verteren.

Mike

 
Die 10 dat bedoelde ik bij wijze van spreken Mike, maar goed dat je zegt dat het er 4 zijn.

Ik zie paarden vaak aan gras rukken, maar ze kunnen het dus niet (zo goed) verteren.

Hoe doen die het dan met al dat plantaardige voedsel?

Het zijn wel herbivoren toch?

Ja het komt er dan gewoon weer ongeveer uit zoals het erin ging denk ik behalve wat ze eruit haalden.

Mmmm dit zet me toch weer aan het denken in de zin van: hoe erg is het dan voor ons om plantaardige voeding met name rauw te eten?

Eerlijk gezegd ben ik zelf geneigd dat laatste niet zo snel meer te doen, maar is dat om de juiste redenen?

Misschien hebben paarden iets wat wij mensen dan weer niet hebben.

Of misschien is het niet zo erg dat/als je plantenvezels niet verteert als ze door je lichaam gaan: wat je er van kan gebruiken neem je dan en de rest komt er dan gewoon weer uit zoals het erin ging.

 
Dank weer voor je reactie Lievergezond,

Ik ga me informeren over de milde leverreiniging die ook hier op het forum voorbijkwam vanmorgen. Eens zien hoever ik daar mee kom.

Ja, ik gebruik s avonds en s morgens een beetje water met zwart indian zout. Dat verlicht ook het opgeblazen buikgevoel - buikpijn iets.

De oxypowder zie ik alleen als een kuur voor een week om van restontlasting af te komen.

Dit lijkt me geen goed middel om lang te gebruiken.

 
Ik heb niet het idee dat het wat uitmaakt wat ik eet.

Gekookt, ongekookte groenten, granen, geen granen, melk geen melk, joghert of niet.. die buikpijn zeurt en komt wanneer die komt.

Wel ga ik op zoek naar kefir.

 
Quote:
Misschien hebben paarden iets wat wij mensen dan weer niet hebben.


Ja, ze hebben een darmstelsel dat ingesteld is op het onttrekken van de juiste voedingsstoffen aan planten. En daar hoort cellulose kennelijk niet bij. Wij mensen kunnen maar weinig plantenvezels goed verteren (hoe harder, taaier en leerachtiger het blad, hoe langer het gekookt moet worden) en de omzetting van eiwitten en vetzuren in platen naar voor ons bruikbare varianten kunnen we evenmin goed maken. De mens heeft ze liever 'tweedehands', via het dier, in geconcentreerde vorm en al omgezet door het dier.

Mike

 
Overigens zijn kiwi's volgens mij geen probleem, ook kun je prima blauwe bessen/zuur fruit nemen.

Wat wel omhoog moet zijn de verzadigde vetten, ghee/roomboter/rauwe melk of daarvan gemaakt de yoghurt/kefir,kokosolie,slagroom.

Voor verstopping kun je ook denken aan bitterzout, dit is even uitproberen, ik ben begonnen met theelepel half uur voor het ontbbijt. Ik neem nu 2 x halve eetlepel voor ontbijt en lunch.

 
paarden verteren hun voedsel vooral in de blinde darm deze is extreem groot, en paarden zijn steppe dieren en horen eigenlijk niet in een groen grasland te staan. Bij paarden komt de laatste tijd ook veel suikerziekte voor is op dit moment een hot item.

 
Bosbes, nog even over de haast die je lijkt te hebben als je zegt dat het niet uitmaakt wat je eet: je buikpijn blijft: als je buikpijn komt van de obstipatie is het misschien handig een klysma per dag te doen. Bijv. waterklysma is voor dat doel al prima. Dat is dan meer een vorm van symptoombestrijding, maar dat kan heel belangrijk zijn bij obstipatie, omdat je eigenlijk wel een darmlediging per dag moet hebben (anders krijg je nog meer last van zelfintoxicatie en darmwandontstekingen en wat nog meer). Ondertussen is het een kwestie van geduld uitoefenen met leverreinigingen en darmfloraopbouw.

Bij mij duurde het twee jaar voor ik iets van substantie had opgebouwd aan een redelijk functionerende darmflora. Dit kon ik merken aan dat ik dan geen blaasontsteking meer kreeg 3 dagen nadat ik stopte met de probioticapilleninname.

 
Quote:
paarden verteren hun voedsel vooral in de blinde darm deze is extreem groot, en paarden zijn steppe dieren en horen eigenlijk niet in een groen grasland te staan. Bij paarden komt de laatste tijd ook veel suikerziekte voor is op dit moment een hot item.


Dat is een beetje kort door de bocht. Het is niet dat paarden geen gras horen te eten, maar dat ze helaas maar al te vaak op een wei staan met fructaanrijk Engels raaigras, ook wel 'koeiengras' genoemd. Ten onrechte, want koeien krijgen er structurele diarree van. Dat het voor paarden ook funest is, dat klopt, maar op een gevarieerdere wei met vet- en eiwitrijker gras, klaver en kruiden zou het een heel ander verhaal zijn.

Mike

 
Ja, Lievergezond, dat was wat kort door de bocht natuurlijk van mij.

Ter uitleg, ook al heb ik een ontlasting gehad dan nog kan die buikpijn opkomen.

Hoewel door die movicol te gebruiken had ik geen last van die buikpijn/opgeblazen buik en het hielp geweldig bij obstipatie. (sodium-chloride-bicarbonate-potassium)

Dat heb ik 3 mnd gebruikt, toen ik er mee stopte kwam het weer terug.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan