bloedarmoede, ijzertekort, moe etc

4 dagen verder. En ik denk dat in elk geval de toevoeging van zink en jodium naast de betaine HCL een positief effect hebben. Dus ik denk dat de schildklier ook wel wat nodig heeft en de zink ook maagzuur versterkt. Wellicht kan ik eind van de week toch de orgaan pillen toe gaan voegen voor ijzer opname.
Ik zal niet zeggen dat ik niet het gevoel hebt dat er nog wat blijft hangen, maar het is aanzienlijk in korte tijd dus een heel stuk minder. Wel heb ik vandaag een beetje griep gevoel. Althans, ik denk dat het griep maar nog niet zo erg dat ik er heel erg last van heb. Ik heb gewoon eetlust dus het zal wel mee vallen. Wellicht moet er gewoon rotzooi uit en is dat wat er nu uit komt. Ik denk dus dat het goed gaat!
 
Vandaag geen zink genomen aangezien het potje leeg was en ik nieuwe moet halen.
Ik merk dat het probleem toch te maken heeft met zink. Vandaag had ik namelijk veel meer last van maagzuur dan de dagen ervoor.
Nu nieuwe besteld. Een combi met koper en methionine vorm.
Ook las ik dat dit de ijzeropname bevordert en maagzuur versterkt, dus ik heb goeie hoop.
De afgelopen dagen had ik in elk geval veel energie. Iets wat de laatste tijd al langer afwezig was. Misschien zat er toch niet genoeg zink in de lever supplementen dan dat ik had gedacht.
 
Kleine update. Ik was weer met de zink begonnen.Ik had dit sinds vorige week genomen. Een paar dagen achter elkaar. Ik merkte wel effect. Maar vandaag ben ik er toch mee gestopt. Geen idee of het aan de zink/koper supplement ligt, maar ik heb 3 nachten niet kunnen slapen. Resultaat daarvan is spierpijnen. Ik neem nog geen andere kruiden. Ik wilde dit evt wel toevoegen maar niet te snel in combinatie met iets wat ik net ingezet heb.
Samen met de jodium merk ik wel dat het mijn maagzuur verbetert. Het hangt niet meer zo in me keel. Het tekort is er nog wel maar zit niet meer zo hoog. Inmiddels neem ik wel dagelijks jodium. Dit deed ik eerder niet omdat ik het idee had dat ik op een gegeven moment toch teveel last ervan kreeg. Ook ben ik al een poosje gestopt met de kruidenmix die ik nam met adaptogenen en Sint Janskruid die er ook in zat. Het had even geholpen maar heb de indruk dat dit van korte duur was. Of het heeft gewoon heel snel gewerkt. Maar op een gegeven moment zat ik te stoeien met het tijdstip dat ik dit het beste kon nemen. Als ik dit in de avond nam kon ik niet slapen. Nam ik het in de ochtend dan viel ik een paar uur later spontaan in slaap. Ik durf het niet zeker te zeggen maar iemand zei mij dat je Sint Janskruid niet in de avond moet nemen omdat het idd voor slapeloosheid kan zorgen. Maar dan is het toch typisch dat wanneer ik dit in de ochtend nam ik echt terug naar bed moest om te slapen.


En ik ben wat minder gaan eten. Niet bewust maar omdat de trek iets minder is. Het lukt beter om er regelmaat in te hebben. Nog steeds eet ik overigens niet weinig. Behalve dat ik minder last heb van maagzuur en minder eetmomenten merk ik verder niet echt andere dingen. Ik ga die zink nu even niet dagelijks nemen maar even terug naar 3 keer in de week. Al met al denk ik dat het redelijk de goede kant op gaat.
 
Vanavond heb ik de na het eten de dosis betaine omhoog gegooid. Ik nam de dosering die op de verpakking stond. Hooguit 2 na elke maaltijd.

Vanavond heb ik het opgebouwd. Hoewel ik niks gemerkt heb van brandend maagzuur of ander ongemak durfde na 9 pillen niet meer te nemen.
Wat ik wel merkte was minder hoofdpijn en lichamelijke pijn. En erg donkere urine. Dit laatste vind ik niet gek want ik drink te weinig omdat dit blijft hangen. Melk gaat nog het beste. Ik denk dus dat ik behoorlijk uitgedroogd ben. Naast de betaine hcl nog steeds enzymen. Jodium ben ik toch mee gestopt. Het hielp wel degelijk tegen maagzuur maar bezorgde ook slapeloze nachten. Ik vermoed omdat ik toch te hard ging voor bijnieren denk ik, als ik zoveel betaine kan hebben. Ik heb dr betaine van aov.

Eerlijk gezegd was ik de laatste tijd een beetje gedemotiveerd aan het raken. Maar een goede vriend van mij is deze afgelopen week overleden aan slokdarm kanker en met dit in me achterhoofd geeft me dat ook weer wat motivatie. Hij was na chemo genezen. Uiteraard tijdelijk.

Maar goed, ik ga nog harder me best doen nu. En de huisarts vind het prima om de hormonen En ijzer opnieuw te prikken wanneer ik dat wil. Voorlopig vertrouw ik erop dat het dr betere kant op gaat.
 
Ik heb vorige week bloed laten prikken. Heb nog niet alle uitslagen binnen en wacht nog op de mail. Wel is het zo dat ik telefonisch doorgekregen heb dat mijn Vitamine D te laag is. Ijzer en de andere dingen weet ik nog niet. De waarde van vitamine D is 38. Hoe is dit nu mogelijk terwijl ik de levertraan neem? Mis ik nu iets? Hoe krijg ik de vitamine D waarde verder omhoog naast de levertraan? Ik vind het eerlijk gezegd erg vreemd. Ik heb de versie met kokosolie en boterolie. Is er een andere variant die ik dan beter kan nemen? Wellicht is dit tekort nu de reden dat ik me al langere tijd niet lekker voel. Inmiddels eet ik sinds afgelopen vrijdag overigens nauwelijks iets.
Voel mezelf er niet slechter door. Maar eerder toen ik ging vasten at ik in de avond wel gewoon avondeten. Maar zelfs daar heb ik momenteel geen behoefte aan.
 
Mijn vit. D is ook te laag. en neem ook al jaren de originele levertraan. Ik heb het met Kleipool besproken, want vroeger werd vit. D immers nooit gemeten?. en dat beaamde hij. Maar hij vond wel dat de inzichten wat betreft vit. D veranderd zijn en het nu dus inderdaad wel gemeten wordt. Ik zelf maak me er niet zo druk over eerlijk gezegd. Want hadden we dan vroeger ook allemaal te weinig vit. D alleen wisten we het dan niet omdat het niet gemeten werd?. Extra zon als dat kan is natuurlijk wel belangrijk. Misschien met een dikke jas aan op het balkon gaan zitten als de zon schijnt.
 
Ik denk wel dat mensen vroeger een hoge vitamine D hadden. Het werd toen niet gemeten maar dat is met meerdere dingen zo. Ik wil het wel omhoog hebben. Ze heeft het niet doorgestuurd vandaag. Vergeten in de drukte denk ik of het komt nog.
Huisarts had gezegd dat de bloedwaarden nogal fraai zijn. Daarmee bedoeld ie dat ze er goed uitzagen behalve de vit D dan.
Ik ben benieuwd. Wil het toch graag zelf beoordelen of ik het ook zo fraai vind. Cortisolwaarden schijnen nu ook goed te zijn. Maar ik ben sceptisch aangezien ze er wel vaker overheen gekeken hebben toen het te laag was.
 
Ik had een mail gestuurd naar Linda Woudstra, ik weet niet of je wel eens van haar hebt gehoord maar ze heeft kanker en is alleen maar bezig op een natuurlijke manier gezond te worden zonder chemo.

Ze stuurde een mail die over ijzer gaat en daarom zet ik het hier neer. Ik had nog nooit van hepcidine gehoord.


quote:
Wat betreft jouw klachten zie ik een steeds sterkere relatie met ijzer en mineralen en stress. Het lijkt erop dat het lichaam onder invloed van stress de hepcidine verhoogt en daardoor meer mineralen opneemt in de darmcellen, maar ze daar juist onder invloed van stress niet door laat stromen naar de bloedbaan. Hepcidine sluit ferroportin (zit aan de zijde van de bloedbaan, niet aan de darm zijde) af en dan blijft ijzer dus in de opslag. Eens dat de stress dan verdwijnt en de normale hepcidine levels , die de lever aanmaakt, zich weer herstelt, krijg je dus ineens een enorme instroom van alles wat de darmen hebben opgespaard… als je continue stress hebt dan lijken de darmen extra belast te worden met die mineralen. Pathogenen in de darm hebben dan veel meer kans tot ontwikkeling te komen… bestraling verergert de afbraak alleen maar omdat dit extra reageert met de mineralen en zorgt voor oxidatieve stress in de darm. Bestraling heeft geen enkele zin als er geen oxidatieve reactie mee wordt ontketend… ik kan me die zenuwschade dan ook wel voorstellen.

De zenuwen herstellen het best met voldoende B-vitamines en natuurlijk ook hier weer de vet oplosbare vitamines, niet vergeten…Eet dus regelmatig lever daar zitten alle B-vitamines die de LEVER nodig heeft dus al in.. en neem levertraan, voor EPA/DHA vitamine A, E, D en K er extra bij!
Unquote.

Of ik zelf iets heb aan deze info weet ik nog niet. zoekende op dit onderwerp kom ik info tegen die ik absoluut niet begrijp. Ik ben wel nog steeds bezig met die "leverdrankjes" .
 
Volgens mij had je dit al eens geschreven ergens dacht ik? Of wellicht dat het iemand anders is geweest. Inderdaad een ingewikkeld verhaal wat ik ook niet zomaar even helder heb. Ik weet het eerlijk gezegd even niet meer. Ik ben het wel mee eens dat lever een goede keuze is. Heb jij dan ook een probleem met ijzer?

Dat mijn huisarts mijn bloedwaarden fraai vind vind ik dan weer zeer fraai dat hij dat vind.

Schildklierwaarde TSH is hoger dan normaal. Niet extreem maar het valt wel op.
Wellicht dat het daardoor komt dat ik gewoon weinig eet momenteel. Tegenover de vorige keer is Cortisol een klein beetje gestegen maar nog steeds laag. Testosteron is iets omhoog. Ijzer is iets omhoog. Vitamine D te laag. Leverwaarde iets verhoogd.

Ik vind het maar vreemd. Ik heb continue last gehad van maagzuur en dit werd erger bij het nemen van betaine. Ik stop ermee om maagzuur te versterken en dan ineens gaat cortisol omhoog. Ik snap het niet meer eerlijk gezegd. Wellicht moet ik toch meer jodium nemen voor de schildklier en is dat de reden dat ik moe ben en geen eetlust heb. Hoewel ik de laatste keer dat ik het nam wel stond te stuiteren en niet kon slapen voor dagen achter elkaar.





 
Volgens mij had je dit al eens geschreven ergens dacht ik? Of wellicht dat het iemand anders is geweest. Inderdaad een ingewikkeld verhaal wat ik ook niet zomaar even helder heb. Ik weet het eerlijk gezegd even niet meer. Ik ben het wel mee eens dat lever een goede keuze is. Heb jij dan ook een probleem met ijzer?

Dat mijn huisarts mijn bloedwaarden fraai vind vind ik dan weer zeer fraai dat hij dat vind.

Schildklierwaarde TSH is hoger dan normaal. Niet extreem maar het valt wel op.
Wellicht dat het daardoor komt dat ik gewoon weinig eet momenteel. Tegenover de vorige keer is Cortisol een klein beetje gestegen maar nog steeds laag. Testosteron is iets omhoog. Ijzer is iets omhoog. Vitamine D te laag. Leverwaarde iets verhoogd. Cholestrol ratio ook niet goed.

Ik vind het maar vreemd. Ik heb continue last gehad van maagzuur en dit werd erger bij het nemen van betaine. Ik stop ermee om maagzuur te versterken en dan ineens gaat cortisol omhoog. Ik snap het niet meer eerlijk gezegd. Wellicht moet ik toch meer jodium nemen voor de schildklier en is dat de reden dat ik moe ben en geen eetlust heb. Hoewel ik de laatste keer dat ik het nam wel stond te stuiteren en niet kon slapen voor dagen achter elkaar.


 
@Binc, even over de lage D3. Naast de levertraan neem ik ook nog 2000 IE vitamine D (op basis van lanoline) per dag. De levertraan neem ik eigenlijk alleen voor de vitamine A.
Verder zou je de actieve vorm eens kunnen laten meten. Ik had nog een linkje opgeslagen hierover op mijn computer:


In het lichaam zijn er dus twee vormen van vitamine D. De D3 (of 25(OH)D), dit is vitamine D zoals opgeslagen in de lever, de reserve voorraad voor het lichaam. En de actieve vitamine D (of 1,25(OH)D), de vitamine na omzetting in de nieren en eigenlijk een pre-hormoon. Dit is feitelijk de vitamine D waar het om draait, belangrijk voor tal van organen en functies in het lichaam.

http://www.cinner.com/vitamine-d/vitamine-d-wat-als-een-tekort-geen-tekort-is/
 
Binc dat heb ik ook dat ik het af en toe gewoon niet meer weet. Vroeger heb ik ooit maagklachten gehad en dat is allang niet meer. dus voor mij niets voor de maag. Bovendien neem ik sinds 2016 enzymen en op gevoel denk ik dat dat voldoende is. Bovengenoemd artikel over vit. D ga ik straks lezen, dit vind ik wel interessant.
Wat mij stoort is dat er nog steeds overal gespoten wordt op groente en fruit. dat is dweilen met de kraan open. Op duitslandzenders hebben ze het er vaak over.
Ik koop regelmatig papaya voor de enzymen en wat lees ik: papaya uit Brazilie heeft het meeste gif.
Ik heb klachten waarvan ik niet precies weet hoe het komt en die met acupunctuur en fysio niet weg gegaan zijn.
klachten nog steeds duizeligheid, dode witte vingers, vroeg wakker en daardoor te weinig slaap, pijn in nek.
Maar, over het algemeen zijn die klachten dragelijk en voel ik me redelijk gezond
Dus ik laat het er maar bij voorlopig.
Als dat leverdrankje inderdaad de lever schoonhoudt vind ik dat wel oke om alle gifstoffen te verwijderen, ook als je gezond bent. Maar wat is tegenwoordig gezond? Mijn zoon bv heeft momenteel al een paar dagen koorts, schijnt te heersen bij kinderen o.a.
Ik kan me niet heugen wanneer ik koorts had of verkouden was, ik hoop dat dat een teken is dat het met mijn gezondheid nog wel mee valt.

 
Hoi Medusa,

Dankjewel voor de tip. Ik zal het later even rustig lezen. ?
 
Liesje,


Mocht je weer een keer bloed prikken waarom dan niet meteen cortisolwaarden mee nemen? Je klachten kunnen passen bij schildklier problemen. Je gaf het bij mij ook al aan dat je aan de schildklier dacht. Toen had ik de waarden van bloed nog niet. Maar gezien het feit dat tsh hoger is dan normaal zou het wel kunnen. Ik zat altijd onder de 1. Ik voel me niet slechter van het mindere eten. Maar opgeknapt ben ik ook nog niet helemaal. Blijkbaar heb ik wel iets gedaan wat toch goed gaat aangezien er enige stijging is in ijzer en cortisolwaarden etc. Tevreden ben ik uiteraard nog niet. Niet eten is echt sinds ik die heilaarde neem. Vanmiddag jodium genomen en denk dat dit toch wel werkt. Iets meer eetlust en minder slijm. Zou dat kunnen betekenen denk ik dat maagzuur tekort niet in de bijnieren is gelegen bij mij maar schildklier gerelateerd aangezien jodium ook helpt bij aanmaak van maagzuur. Maar dan gaat de hele theorie bijnieruitputting niet niet op. Dus ik ben het ff helemaal kwijt. In elk geval sinds stoppen met betaine hcl stijgt me ijzer en minder last van maagzuur.
 
@Binc, even over de lage D3. Naast de levertraan neem ik ook nog 2000 IE vitamine D (op basis van lanoline) per dag. De levertraan neem ik eigenlijk alleen voor de vitamine A.
Verder zou je de actieve vorm eens kunnen laten meten. Ik had nog een linkje opgeslagen hierover op mijn computer:

Medusa,

Wat is de reden dat jij alleen levertraan neemt voor de vitamine A? Vitamine D zit er toch ook in? ben je dan niet juist bang dat je met extra D3 op basis van lanoline de verhouding verstoort? Sorry, maar ik ben een beetje sceptisch. Eigenlijk ook over dat artikel omdat het me toch meer een opname probleem lijkt. Misschien niet voldoende magnesium?

 
Bij een tekorttest van Marijntje een paar jaar terug bleek ik ook een vit. D tekort te hebben (ondanks de levertraan) en op haar advies ben ik bij gaan slikken. Levertraan toen wel wat gaan minderen naar 1 theelepel per dag.
1 of 2 jaar later nog eens laten bepalen via huisarts en had toen een prachtige waarde (rond de 110 of zo).
Had zelf al die tijd al het gevoel dat ik er met alleen levertraan niet kwam en ook op dit forum kwam ik het vaker tegen: D3 tekort ondanks levertraan.
Wat betreft de actieve D: Ron heeft het er vaak over gehad bij Dotcomradio. Het is jammer dat momenteel zijn A-Z thema's weg zijn want volgens mij stond daar ook wel de nodige info.
 
Dankjewel voor de uitleg.

Was dat dan het enige wat je tekort had? Of kan magnesium ook gemeten worden? Had je toen bij de huisarts dat de normale vitamine D laten bepalen of juist de actieve vorm?
Ik kan nu niet weer naar me huisarts gaan om de actieve vorm te laten bepalen omdat er net bloed is geprikt. Goed dat je het zo aan hebt kunnen vullen. Mijn waarde in de zomer was hoger an nu maar dat is ook logisch gezien het seizoen. Toch denk ik dat het wel te maken heeft met een opname probleem. Voor opname van vitamine D heb je ook voldoende magnesium nodig. Momenteel neem ik heilaarde en ik heb de betaine aan de kant gezet Sinds eergisteren de levertraan iets omhoog gedaan. Iplv 3 keer nu 4 keer per dag. Dit gaat wel beter. Ik ben al snel van de pijnen af maar niet van mijn vermoeidheid. Wellicht neem ik nu beter de vitamine D op omdat er in heilaarde ook magnesium zit. Hopelijk helpt het ook mijn ijzer omhoog te krijgen. Wat ik merk in een paar dagen is dat ik een minder plofferig gezicht heb. En eten is wat minder. Ik merk dat ik daar niet echt hinder van ondervind of dat ik honger gevoel heb. Die heelaarde is overigens niet bepaald een drankje waar ik mezelf erg op verheug om te drinken ?
Ik drink het bovenste gedeelte als al het zand naar beneden is gezakt en de rest laat ik voor wat het is. Ik denk dat ik achteraf gezien de betaine niet nodig heb en dat dit juist zorgt voor een probleem met de opname van mineralen en vitaminen. Maar over het algemeen voel ik mezelf dus wel snel beter. De levertraan neem ik tegelijk met melk. Schijnt dat je dan nog beter de levertraan op neemt.

Overigens even een andere vraag. Jij gebruikt toch de betaine HCL van Docters Best met Gentiaan bitter? Ik heb een volle pot staan. Heb je interesse om deze over te nemen toevallig?
 
Nee, dat was niet mijn enige tekort. Ook magnesium, zink, selenium, B12 en B3 scoorden slecht.
Eigenlijk zou ik we weer eens opnieuw willen laten testen maar zit tegen de kosten aan te hikken.
Door deze tekorten dacht ik zelf ook aan maagzuurtekort en ben toen begonnen met Betaine. Kreeg al vreselijke klachten van 1 capsule dus daar weer mee gestopt. Totdat ik het boek van Jonathan Wright las waarin hij schrijft dat de Betaine paradoxaal genoeg juist bij mensen met lage maagzuurspiegels negatieve symptomen geeft. Hij wijdt dit aan een verdunde maagwand. Toen ben ik aan de slag gegaan om de maagwand te versterken met gelatine en DGL (zoethoutextract). Ongeveer een half jaar later toch weer eens de Betaine geprobeerd en toen kreeg ik pas na 6 capsules last. Blijkbaar was mijn maagwand nu dikker. Dus Binc, misschien moet je nog even wachten met het verkopen van de Betaine en aan de slag met de maagwand?. Heb je het boek van Jonathan Wright?
Mijn laatste D3 meting via de huisarts was een gewone meting, toen wist ik nog niet van de actieve vorm....
 
Dat je zoveel tekorten had incl magnesium is het niet raar dat je vitamine D tekort had.
Logisch dat je denkt aan maagzuur tekort inderdaad. Kan heel goed dat je de betaine niet kon verdragen ook door een dun maagslijmvlies. Zelf denk ik niet dat ik hier last van heb. Toen ik in 2015 begon met de betaine hcl had ik er positief effect van. Ik denk serieus niet dat er iets mis is met de maagwand. Ik denk dat ik last heb gekregen van de betaine. Bij mij zat het maagzuur op een gegeven moment tot in mijn keel. Bovendien had ik extreme honger steeds ten tijde van het gebruik van de betaine. En dan bedoel ik ook echt zoveel dat ik me bed uit moest om te eten midden in de nacht. Ik had gelezen dat een teveel aan mager deze klachten kan geven. Ik heb ook geen problemen met me spijsvertering. Gezien het feit dat ik nu volgens de bloedwaarden wel mineralen opneem (ijzer is hoger dan de laatste paar keren) denk ik dus echt niet dat ik de betaine nodig heb momenteel. Daarbij komt ook nog een keer dat ik heel snel geen pijnen heb.
Eindelijk begin ik nu ook af te vallen bij me buik en mijn gezicht is ook minder rood dan voorheen. En voel mezelf wat lichter. 1 dag voordat ik bloed moest prikken begon ik daarmee. Daarom denk ik dat ik het niet meer nodig heb. Ik deed overigens wel altijd allebei. Dus gelatine en glutamine voor de maagwand en ook de betaine. Ik ga de focus leggen op de schildklier en hou het voorlopig even bij de heilaarde. Dus mocht je ze uiteindelijk wel willen hebben kan dat altijd nog. Loopt niet weg. Ik heb het boek overigens niet maar lees op de site voedingisgezondheid.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.819
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan