bloedarmoede, ijzertekort, moe etc

Mag ik degenen die een tekort hebben aan ijzer, maar waarvan de huisarts nog steeds stellig beweerd dat als het hb goed is er geen sprake zou zijn van bloedarmoede erop wijzen dat de richtlijnen veranderd zijn door NHG.

Iets wat hier al heel lang gezegd word dat de referentie van hb waarde niks zegt over bloedarmoede. Deze kan dus normaal zijn maar je kunt dus wel bloedarmoede hebben.



https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/72257



 
Ik dacht de afgelopen weken na het prikken middels een vingerprik voor HB dat ik met de lever en nier glandular snel zou kunnen verhelpen. Vanmorgen een nieuwe vingerprik Hb. waarde is iets gestegen maar nog niet voldoende. Eerlijk gezegd nog geen bloedonderzoek in het ziekenhuis gedaan omdat ik geen energie ervoor heb en het me momenteel niet lukt om ontbijt erg lang uit te stellen. En het moet nuchter ivm de glucose. Maar nu moet ik het toch maar doen. Ik zit nu net op de grens met de HB. Het stijgt dus wel wat. Dus de rest moet ook onderzocht worden. In elk geval zijn mijn extreme hongeraanvallen iets verminderd. Maar de vermoeidheid nog niet helemaal.
 
Zojuist de bloeduitslagen van mijn huisarts gekregen.
Er gaat toch echt weer iets niet goed. Ik vreet mezelf gek aan vet en vlees. Behoefte ook aan veel room. Maar toch gaat het niet goed met cholestrol. Ldl te hoog tegenover hdl. Daarbij is ijzer nog steeds te laag. Hb is wel hoger gemeten dan dat in bij de huisarts heb laten doen. Hoe krijg ik in godsnaam dat ijzer en cholesterol omhoog buiten de orgaan supplementen die ik neem?

Overigens heb ik ook bloedgroep laten prikken em die is A positief.
Wilde toch eens weten of er een kern van waarheid zou kunnen zitten in de theorie van bloedgroepen dieet en of je dan vetten kan verteren. Ik kan prima vetten verteren terwijl ik toch A heb.

Overigens een aantal hormonen ook geprikt. Waaronder de schildklier. Eindelijk hebben ze een keer allebei vrij T3 gedaan en vrij T4. verder nog andere hormonen maar daar staat weer geen referentiewaarde bij. Is ook weer afhankelijk van in wat voor fase je zit of zoiets. helaas geen idee van. Wel zijn sinds februari dit jaar heel veel referentiewaarden aangepast.



 
Je schreef laatst dat je tandarts had geconstateerd dat je een bruxist bent. Dit wijst op stress en stress geeft verterings- en of opnameproblemen. Inname is nog geen opname, zo blijkt telkens weer. Het lijkt me op dit moment verstandig om niet per se te kijken naar voedingstekorten, maar naar wat je stress bezorgt. Bedenk dat maagzuur nodig is voor ijzeropname en dat stress een negatieve invloed heeft op de maagzuurproductie.

Mike
 
Ik heb stress van de pijn in mijn donder en het ontbreken aan kracht in me lijf. Daarbij van de hevige bloedingen tijdens menstruatie. Deze afname is overigens ook gedaan tijdens menstruatie. Merk aan mijn huid wel dat de orgaanpillen een beetje helpen. Minder droog. Iets minder moe ook maar nog veel willen slapen merk ik. Ik neem ook betaine hcl.

Maar ik weet niet wat je bedoeld met bruxist? Nog nooit van gehoord. Mijn tandarts zei dat ik me kaken teveel op elkaar klem. Maar ik heb mijn hele leven al dat ik scheef dicht bijt. Niet heel zichtbaar maar recht is het ook niet. Daardoor klein stukje tand afgebroken. Aan de binnenkant gelukkig dus dat zie je niet. En daardoor ook wat zichtbaar bot zei ze.
 
Ik lees nu dat dat tanden knarsen is. Maar dat doe ik dus niet volgens haar.
 
Kaakklemmen is ook bruxisme. Een ijzermeting tijdens de menstruatie is niet handig, want dan loos je veel...ijzer. Heftige menstruatiepijnen wijzen op bijnierproblematiek en dus stress.

Mike
 
Dat van die menstruatie kwam ik net iets te laat achter eigenlijk. Het zijn geen menstruatie pijnen. Maar wel veel bloedverlies. Bijnieruitputting zou je denken dat ik baat heb bij cortex. Maar dat ervaar ik niet. Ik kan of niet slapen als ik dat neem of ik stort in elkaar. De vraag is natuurlijk of dat instorten te maken heeft met verminderd ijzer of dat het aan de cortex ligt. Ik ben al gefocust op de bijnieren. Maar cortex heb ik me twijfels bij.

Evt kan ik over een maandje opnieuw prikken. Dan wanneer ik geen menstruatie heb.
 
Ik ook bloedgroep A en vaak discussies gehad met Mike hierover gehad. Ik geloof wel in het bloedgroep verhaal, kan slecht tegen stress, vetten en vlees dus beperk die zoveel mogelijk. Ik doe het wel goed op bio roggebrood, linzenwafels en speltcrackers. Eet ik te weinig carbs dan kun je mijn hersenen opvegen. Eet ik meer vet dan vaak gele ontlasting. Dus ik focus maar op langzame carbs, veel groente en wat goede vetten maar niet overdreven. Ik vermoed dat je bij hoger stress niveau weinig kunt met vetten.
 
Als ik teveel koolhydraten eet krijg ik juist last van spijsvertering.
Dat heb ik niet bij vlees en vetten.
Dat is toch typisch als we allebei A zijn.

Ik begin nu mijn ontbijt met vlees! Anderhalf ons rosbief of ribey. Met bottenbouillon. Daarnaast halve liter yoghurt, 2 eieren. Aan koolhydraten ene keer een zuurdesem boterham en andere keren wat gierst.

Lichte ontlasting heeft te maken met slechte vetvertering en kan aan de galblaas liggen. Zelf heb ik daar dus geen last van.

Voorlopig denk ik dat ik maar eens ga kijken of glutamine weet een bijdrage kan geven naar herstel.
 
Gisteren heb ik eigenlijk meteen een pot glutamine gekocht. 3 keer hoge dosis genomen gister en denk dat ik er toch wel profijt van heb. Dat uit zich in elk geval in minder spierpijn. Niet dat dit nu ineens weg is maar wel een fractie minder.
Of het een bijdrage gaat geven aan ijzeropname durf ik nu nog niet te zeggen. Wel was het idd zo dat ik soms wat last had van maagzuur en daarom nam ik betaine en water met azijn naast dat ik het lekker vind om water met azijn te drinken. Ik dacht dat het opkomend maagzuur te maken zou kunnen hebben met het ijzertekort zelf. De glutamine lijkt dit nu ook te verhelpen.
 
3 dagen hoge dosis (3 keer daags 2 maatschappen) l glutamine en geen spierpijnen meer! Dosering op de pot staat 1 keer daags 1 maatschep. Maar daar had ik geen resultaat mee. Het probleem lijkt toch telkens mijn spieren te zijn. En toch ook wel fijn dat dit dus binnen een paar dagen hersteld.

Nu alleen nog een klein beetje vermoeid van ijzertekort denk ik. Maar verder geen klachten. Me happy!

Trouwens, ook binnen deze paar dagen geen last van slijm wat ik ook continue last van had. Als ik wakker werd ‘s ochtends dan liep mijn keel vol. Waarom weet ik niet. Maar is ook zo goed als over nu.
 
Inmiddels denk ik dat ik alweer hersteld ben. Ik heb nauwelijks nog pijn alleen wat in me nek. Heb even gewacht met fysio om aan te kijken wat de betaine hcl zou doen in combinatie met hoge dosis leverpillen en bierpullen.
Ook geen hongeraanvallen en over algemeen fitter. Dus toch weer tekort aan maagzuur gehad en slechte opname. Achteraf gezien is dit al wel wat langer aan de hand als ik terug kijk. Waarom het zo overduidelijk voor het grootste gedeelte elke keer ijzer betreft blijft voor mij een raadsel.
 
3 dagen hoge dosis (3 keer daags 2 maatschappen) l glutamine en geen spierpijnen meer! Dosering op de pot staat 1 keer daags 1 maatschep. Maar daar had ik geen resultaat mee.

Jeetje wat een mooi resultaat Binc! Daar mag je wel een bierpul op heffen lijkt me ;-)
Misschien dat ik dat ook nog eens ga proberen in hoge dosis.
Welk merk had je?
 
Haha, ik zie ze niet maar zei het wel ?

Ik heb die van Bonusan


https://www.degezondheidslijn.nl/l-glutamine-poeder-bonusan-500g?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe5KcJTlR5R6WTK4nwDlk5oHbOUeMirlzxaPTKLhlhyUVYuI57yCXqoaAoLQEALw_wcB

En orgaanpillen deze

https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-runderlever-grasgevoerd

https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-rundernier-grasgevoerd



In elk geval lees ik dat deze leverpillen hoog gedoseerd zijn. 3000 Mg. Eerder had ik nutricology en die zijn 1000 Mg lever. In elk geval werkt het erg snel. De andere mineralen en vitamine zullen vast ook bijdragen. Overigens denk ik niet dat de glutamine het enige is waar ik resultaat mee behaal. Maar ook de betaine hcl en dus de orgaanpillen. Eigenlijk ben ik gewoon weer gaan doen wat ik eerder al deed en snel herstelde van mijn klachten. Ijzer in bloed zal vast nog wel wat laag zijn maar ik merk wel degelijk verbetering. Dus het is eigenlijk de combinatie. Glutamine doet ook iets positiefs met je spieren en met maagzuur overigens ook, maar ijzer tekort zorgt ook weer voor spierklachten.

Oh, trouwens alcohol verhoogt ook ijzer heb ik gelezen ?
Cheers! ?
 
Oh, trouwens alcohol verhoogt ook ijzer heb ik gelezen ?
Cheers! ?

Nou dan heb ik vast geen ijzertekort :)

HCL gebruik ik en ook de collageen van Great Lakes. Daarin zit natuurlijk ook wel wat glutamine maar dan praat je niet over een hoge dosering.
Hangt wel een aardig prijskaartje aan de glutamine van Bonusan, moet ik ff nachtje over slapen.....

 
Bij iherb is het vast goedkoper. Maar daar kon ik niet op wachten aangezien dat vrij lang duurt. Overigens is er ook een kleinere verpakking en dus goedkoper. De gelatine gebruik ik idd ook. Maar blijkbaar is dit voor nu niet voldoende.

 
Op Linda,s Blog heeft ze het over ijzer in het artikel Kanker een Noodoplossing
Hoop dat je het kunt vinden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.190
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan