bloedarmoede, ijzertekort, moe etc

Een poosje terug schreef ik in het topic betaine een stukje over een teveel aan maagzuur. Dan neem je ook geen mineralen op. Klinkt ook logisch omdat ik denk dat je het door het vele maagzuur te snel verteert. In mijn geval komen alle symptomen overeen met onderstaande zoals pijn, ontsteking warmte onrust irritatie etc. Ik denk dus dat dit in mijn geval zeker waar is. Ook kan histamine natuurlijk een rol spelen.



Maagzuuroverschot
Als er sprake is van teveel maagzuur de oorzaak is van de klachten dan zie je ook de volgende symptomen:

Veel boeren
Veel transpiratie en warmte aanvallen
Onrustig zijn, veel praten, snel geïrriteerd of boos
Diarree
Ook elders in je lichaam brandende gevoelens en neiging tot ontstekingen (met pijn en/ of koorts)




Maagzuurtekort
Als een maagzuurtekort de oorzaak is van de klachten dan kunnen de volgende symptomen voorkomen:

Het gevoel snel vol te zitten.
Gasvorming, oprispingen en opgeblazen gevoel na de maaltijd. (Dit kan echter ook veroorzaakt worden door consumptie van teveel koolhydraten, suikers of andere voeding die je niet verdraagt. Parasieten kunnen deze klachten ook veroorzaken.)
Overgevoeligheid voor voedingsmiddelen en/ of chemische stoffen; allergische klachten.
Verminderde eetlust voor zwaar verteerbaar voedsel zoals vlees of peulvruchten, trage vertering, constipatie. Onverteerd vet in de ontlasting blijft aan de wc-pot kleven, de zogenoemde ‘remsporen’.
Slechte adem of lichaamsgeur
(Gevoeligheid voor het krijgen van) darmparasieten.
Geestelijke vermoeidheid, neiging tot depressie. Dit kan samenhangen met een tekort aan vitamine B12. Als de cellen van de maagwand niet genoeg maagzuur aanmaken, dan maken ze ook te weinig aan van de stof die nodig is om vitamine B12 op te nemen (de intrinsieke factor).
Gevoel van zwaarte, moeilijk wakker kunnen worden
Weinig of geen transpiratie


Bron https://natuurgeneeskunde-praktijk.nl/maagzuur/
 
Dus mocht je ze uiteindelijk wel willen hebben kan dat altijd nog. Loopt niet weg.

Sorry voor late reactie Binc, ik had er even overheen gelezen. Ik heb wel belangstelling, om hoeveel capsules gaat het ongeveer?
 
Geen punt hoor. Het gaat om nagenoeg een volle pot. Heb het 3 keer gebruikt. Volgens mij moest je er 2 nemen na de maaltijd uit me hoofd. Moet het ff checken. Maar volgens mij is er nauwelijks iets uit. Anders zal ik ze morgen even tellen.
 
Hoi Medusa,

Het zijn 111 capsules.Ik had 120 capsules bij Ergomax besteld voor 14,95.
Wil je ze overnemen voor 10 euro?
 
Hoi Binc,
Dank voor je aanbod maar ik zie er eerst even vanaf. Bij Iherb betaal ik voor een pot met 120 capsules €7,69 en voor een pot van 320 capsules €20,46.
https://nl.iherb.com/pr/Doctor-s-Best-Betaine-HCL-Pepsin-Gentian-Bitters-360-Capsules/54347
Ik zie dat ze nu "out of stock" zijn, gelukkig heb ik nog een bijna volle pot van 360 capsules...
Misschien kun je er iemand anders blij mee maken?
 
Oké geen probleem. Wellicht dat ik ze kwijt kan aan een vriendin die nog erg zoekende is.
 
Inmiddels heb ik meerdere soorten magnesium uitgeprobeerd. Ik vermoed dat dit toch het probleem is van de vermoeidheid en terugkerende spierklachten.
Voor velen doet de magnesium olie wonderen. Helaas bereik ik dat resultaat niet. Magnesium citaat heb ik ook geen effect van. Magnesium tabraat gaf ook niet het gewenste effect. De bisglycinaat deed wel wat. Maar niet voor mijn spieren. Na een paar dagen merkte ik dat ik hier juist heel moe van werd en helemaal me bed niet meer uit kon komen. Het was al een aangebroken potje dus die was van de week op. Ik heb magnesium nalaat besteld van Vitakruid. Hiervan neem ik 2 schepjes per dag en het resultaat is zeer opmerkelijk. Geen spierpijn en ook niet moe. Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat het verlaagde ijzer uiteindelijk niet direct een oorzaak was voor mijn pijnklachten, maar wel een tekort aan magnesium. Wellicht loont het de moeite voor anderen die met soortgelijke klachten van pijnlijke spieren blijven lopen om deze vorm van magnesium te proberen. Het werkt in elk geval razendsnel!
 
Ik was vorige week begonnen met magnesium malaat.

Magnesium malaat doet wel iets merk ik. Maar alleen het is niet voldoende. Naast de magnesium malaat ben ik meer jodium gaan gebruiken. Dit nam ik niet heel structureel. Daarbij zink en koper van vitakruid. Ik heb de leverorgaan pillen verhoogd evenals dat ik structureler de levertraan neem. Laatste tijd schoot het er wel eens bij in. Daarnaast heb ik vanmorgen biergist gehaald voor de B vitaminen. Ook de vitamine C opgehoogd. In de avond neem ik heilaarde voor de mineralen.
Verder nog probiotica. Het feit dat ik gewoon steeds geen zin heb om te eten zegt mij dat het probleem in de schildklier zelf zit. Niet bij de bijnieren. Toen ik betaine HCL nam had ik voortdurende honger en bleef het maagzuur tot in me keel hangen. Ook werkt bij mij adrenal niet en geeft het tegenovergestelde resultaat. Namelijk dat ik nog meer moet ervan word en last van me maag krijg. Ik neem beiden al even een poosje niet meer en dat gaat wel beter. Ik heb eigenlijk nauwelijks eetlust en het laatste jaar elke middag slapen als dit lukt. Het begint nu een beetje beter te worden. Maar eetlust heb ik nog niet veel. Ik denk dus dat ik een schildklier probleem heb en geen problemen met de bijnieren. Ook blijft mijn nek en hals gebied zeer doen. De magnesium malaat zorgt er om de 1 of andere reden wel voor dat ik minder last heb in dat hals gebied. Ook raak ik makkelijker slijm kwijt waar ik nogal last van heb.

Mijn vraag is, is biergist voldoende voor de B vitaminen, of is het voldoende om dit uit de orgaan pillen binnen te krijgen? Of is het beter om een goed B complex te nemen? Is er iemand die hiermee bekend is?
 
Niemand die iets kan zeggen op mijn bovenstaande vraag?
Ik lees dat vitamine B uit biergist vele malen meer is dan in orgaan vlees. Dit terwijl b vitaminen uit dierlijke bron altijd hoog zijn heb ik begrepen. Maar op deze site lees ik het omgekeerde. Dus dat b vitaminen uit biergist vele malen meer zou zijn. Welke van de 2 is nu de beste bron van b vitaminen? Iemand die dit weet of ervaring mee heeft?


https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/110436-biergist-ondersteunt-geneeskracht-van-medicijnen.html
 
Jammer dat er geen reactie is gekomen op mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met B vitaminen in biergist en, dit ook als supplement gebruiken voor de b vitaminen. Geen idee ook wat daarvan de reden is. Ik ga er maar vanuit dat dit komt omdat er hier weinig gebruikers van zijn of simpelweg geen ervaring mee is door anderen. Desondanks kan ik na 2 dagen gebruik van biergist melden dat ik in elk geval merk hier profijt van te hebben naast de leverpillen. Ik merk het verschil doordat de vermoeidheid af neemt. Ik denk dus dat het een goed idee is om zowel de lever als de biergist allebei te gebruiken.
 
Met wederom een paar dagen verder kan ik zeggen dat het resultaat van bovenstaande remedie erg snel in vooruitgang resulteert. Toch heb ik er nog een apart B12 complex bij gedaan.
Het resultaat is dat de pijn in mijn nek en hals voor het grootste gedeelte is afgenomen. Evenals de pijn op andere plaatsen. Ook is de last van het vele slijm die ik in mijn keel had verdwenen. En ik drink overigens nog steeds melk maar geen slijm! Ik heb een minder opgeblazen en rood, en bleek gezicht. En de vermoeidheid overdag neemt duidelijk af. Wel word ik moe wakker en in de avond snel moe. Het enige wat ik niet neem is vitamine C. Om de 1 of andere reden wil ik dit niet omdat het zure mij tegen staat.
Eetlust is ook iets meer toegenomen. Al met al kan ik denk ik dus wel zeggen dat bovenstaande klachten vooral gerelateerd zijn aan de schildklier. Inmiddels heb ik ook besloten om bij mijn werkgever weg te gaan. Heb daar geen zin meer in om te werken en bovendien, ik heb andere plannen.

Ik weet niet of Zonne nog mee leest, maar wellicht is het een remedie ook voor haar. Aangezien ik toch denk aan een tekort van meerdere mineralen door een slecht werkende schildklier.
 
Binc,
Ik ga morgen een reactie geven op je thread, goed ?
Ik heb het nu pas gelezen maar ik ga nu mijn bed inkruipen.
groeten
 
Ik ben van plan biergist te gaan nemen (nog kopen) maar geen idee of er nog kwaliteitsverschil is.
Gisteren was ik bij drogist maar nog niets gekocht, op websites ook nog niet gevonden.
 
Binc,
Ik ga morgen een reactie geven op je thread, goed ?
Ik heb het nu pas gelezen maar ik ga nu mijn bed inkruipen.
groeten

Ik ben benieuwd naar je reactie. gaat inmiddels een stuk beter maar vind het altijd interessant om tips en ideeën te horen.




Ik ben van plan biergist te gaan nemen (nog kopen) maar geen idee of er nog kwaliteitsverschil is.
Gisteren was ik bij drogist maar nog niets gekocht, op websites ook nog niet gevonden.

Romagi, Ik heb mijn biergist bij de natuurwinkel gekocht. Van het merk PAX.



Zover ik begrepen zit er erg veel mineralen in. Laatst had je ergen geschreven bij welk supplement je veel baat had. Ik weet alleen even niet meer waar. Maar vond het toch best aan de prijs. Wellicht kom je met biergist net zover. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik neem er 5 per dag zoals op de pot staat aangegeven. Maar goed, daarbij zeg ik wel dat dit niet het enige is wat ik neem. De riedel die ik neem had ik hierboven al geschreven. Vooral hoge dosering lever pillen.
Ook weer selenium geprobeerd apart bij te nemen. Maar wederom gaat dat weer niet goed. Misschien dat iemand een idee heeft hoe het kan komen dat je dan ineens hevig kan gaan menstrueren? Op die manier gaat ijzer weer verloren. Ik kan hier zelf niks over vinden jammer genoeg.
 
Binc,
Ik ga morgen een reactie geven op je thread, goed ?
Ik heb het nu pas gelezen maar ik ga nu mijn bed inkruipen.
groeten

Ik ben benieuwd naar je reactie. gaat inmiddels een stuk beter maar vind het altijd interessant om tips en ideeën te horen.




Ik ben van plan biergist te gaan nemen (nog kopen) maar geen idee of er nog kwaliteitsverschil is.
Gisteren was ik bij drogist maar nog niets gekocht, op websites ook nog niet gevonden.

Romagi, Ik heb mijn biergist bij de natuurwinkel gekocht. Van het merk PAX.


Zover ik begrepen zit er erg veel mineralen in. Laatst had je ergen geschreven bij welk supplement je veel baat had. Ik weet alleen even niet meer waar. Maar vond het toch best aan de prijs. Wellicht kom je met biergist net zover. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik neem er 5 per dag zoals op de pot staat aangegeven. Maar goed, daarbij zeg ik wel dat dit niet het enige is wat ik neem. De riedel die ik neem had ik hierboven al geschreven. Vooral hoge dosering lever pillen.
Ook weer selenium geprobeerd apart bij te nemen. Maar wederom gaat dat weer niet goed. Misschien dat iemand een idee heeft hoe het kan komen dat je dan ineens hevig kan gaan menstrueren? Op die manier gaat ijzer weer verloren. Ik kan hier zelf niks over vinden jammer genoeg. Ik laat dit nu maar weer achterwege.
 
Binc ik denk dat ik het over enzymen had. Sinds dat destijds echt opviel dat ik verbetering had neem ik enzymen. Verder heb ik inderdaad ook alles wel in verschillende supplementen zitten. Het kan echter zijn dat er ondanks dat ergens een tekort van is. Ik heb onlangs extra NAC en selenium aangeschaft (stond ergens vermeld i.v.m. schildklier). Maar dat voel ik allemaal niet. Ik doe het dus op goed geluk.
Ik heb wel heel lang een slechte vertering gehad plus candida. Ik ben nu wel meer tevreden over de vertering. Mag ook wel eens zo langzamerhand.

Jij neemt 5 pillen per dag, dat vind ik veel. Ik kan me vaag herinneren van vroeger dat ik er niet goed op reageerde.
 
Ja, zou kunnen dat het enzymen waren. Zaten mineralen maar vitamine c in zei je.
Fijn dat je spijsvertering beter gaat. Daar die je het immers voor.
Ja, ik neem 5 per dag. Dat is de dosering zoals aangegeven op de verpakking. Ik ga ervan uit dat dit dus geen kwaad kan. Heb ook geen idee waarom ik er profijt van denk te hebben. Het gaat in elk geval beter en eet inmiddels ook weer meer. Had een periode dat ik echt niet at. Kon teren op een paar glazen melk per dag en dat was het. Helemaal oké is het nog niet maar langzaam gaat het de betere kant op. Toch vreemd dat ik eerst steeds knallende honger had en veel moest eten. Dat was in de periode dat ik betaine hcl nam. Toen ik stopte daarmee kwam ik letterlijk in een soort hongerstaking.
 
Zo, hier ben ik, het is iets later geworden, excuus.
Problemen met de schildklier hebben (bijna) altijd te maken met problemen over de gehele HPA-as, dus met alle hormoonklieren, hypothalamus, hypofyse, epifyse, schildklier. Het is een disbalans. Geen één van deze staat op zichzelf. Bij een probleem van de éne heeft dat gevolgen voor allemaal.
De vraag van één miljoen is natuurlijk waar de disbalans het eerst ontstaan is en dat is zelfs voor de huidige medische wetenschap niet altijd duidelijk.
Er zijn natuurlijk altijd wel enkele duidelijke ziektegevallen, zoals de ziekte van Hashimoto.
Iets wat nogal eens over het hoofd wordt gezien is een chronische belasting met zware metalen (vergiftiging dus).
Probleem hiermee is dat je je een ongeluk in supplementen kan slikken maar dat het slechts, in het beste geval, een kleinbe verlichting van de symptomen zal geven ..
Waarom ? De supplementen zullen, als het de juiste zijn en goed gedoseerd, het lichaam wel helpen het lichaam op de best mogelijke wijze helpen het te ontdoen van al die vuiligheid maar meer ook niet.
Wil niet zeggen dat ze niet belangrijk kunnen zijn hé, zeker niet, het is een nuttige ondersteuning voor het lichaam om hiermee om te gaan.
Kort gezegd zorgt een chronische belasting met zware metalen voor een totale ontregeling van ons ontgiftingssysteem met alle gevolgen van dien ..
De lever krijgt het zwaar te verduren, o.a. doordat onze darmflora kapot gaat en het beruchte "leaky gut"-syndroom ontstaat, gaatjes in het darmslijmvlies waardoor toxines rechtstreeks in het bloed terecht komen. Ook treedt ondervoeding op,vitamines en mineralen geraken niet voldoende opgenomen. de supplementen zullen dus ook niet goed worden opgenomen.
Gevolg,ons immuunsysteem gaat in overdrive (allergische en ontstekingsreacties in het hele lichaam) en de lever wordt nog eens extra belast.
De combinatie van deze zaken kan leiden tot bloedarmoede.
Supplementen die de ontgifting stimuleren kunnen dus wel een beetje helpen maar zullen de oorzaak niet kunnen aanpakken. Daarvoor moet je naar de bron.
In veel gevallen; wat veroorzaakt de toxische stress ?
 
Onder toxische stress versta ik ook de niet-fysieke voor alle duidelijkheid ..
Emotionele, mentale .. Toxische relaties..
Een zwaar emotioneel of mentaal conflict binnen in jezelf ..
 
Je moet dus op zoek naar de BRON. En dan is meten, weten ..
Maar het zal een zoektocht worden. Je kan denken aan een levend-bloed analyse.
Opmeten van de meridiaan-waarden, door middel van (elektro)-accupunctuur.
Onderzoek naar virussen en-of bacteriën door bloedonderzoek, etc..
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.765
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan