Bijnieruitputting - Hoe doe je dat als je elke dag vroeg op moet staan voor je werk?

Angela

New member
In het boek over Bijnieruitputting lees je dat de slaap tussen 07.00 en 09.00 uur erg heilzaam is tegen bijnieruitputting. Ik heb net een paar weken vakantie gehad en ik werd zonder wekker inderdaad tegen 9 uur wakker elke morgen. Ik voelde me na die 3 weken dan ook echt goed. Nu weet ik natuurlijk niet of het door het klimaat, het uitslapen of de vakantie kwam. Maar nu ik weer 3 dagen aan het werk ben, heb ik het alweer. Ik merk het voornamelijk aan de vermoeidheid aan mijn ogen.

Hoe doen jullie dit? Ik baal echt dat ik 4 ochtenden in de week om 06.15 uur op moet staan. 's Middags werken of later werken is voor mij helaas geen optie.

Brandt ik mijn bijnieren nu steeds meer op?............ (de vraag stellen is het antwoord weten....zucht).

 
Je hebt je vraag inderdaad al zelf beantwoord op basis van je persoonlijke ervaring. Het toont eens te meer aan hoe belastend onze werkcultuur is en waarom onze samenleving een regelrechte epidemie van bijnieruitputting kent.

Mike

 
Helaas ervaar ik hetzelfde. Ik heb namelijk een week dat ik 4 keer om 5:00 uur op moet. Ik krijg het niet voormekaar om fit de dag door te komen ook al ga ik de dag ervoor om 19:00 naar bed.

Ik heb wel eens geprobeerd om een tijdje te vasten. Dus van de vanaf 18:00 uur tot aan de volgende dag 14:00 uur. Hierdoor heb ik meer energie. Maar of dat nou zo gezond is.

 
Het beste zou ik een baan moeten kunnen kiezen die n.m. begint. Aangezien de banen niet voor het oprapen liggen is die keuze niet zo gemakkelijk. Waarom zijn de uren tussen 7 en 9 zo effectief? Wat gebeurt er dan precies? Somssss zou je wensen.....

 
Omdat tussen 7 en 9 's ochtends je cortisol normaal op z'n hoogst is. In het geval van bijnieruitputting betekent dat ze dan dubbele uren moeten draaien, terwijl ze juist kunnen aansterken als je tussen die uurtjes slaapt.

Mike

 
Past dit zich niet aan op je eigen ritme. Als je altijd rond half 11 naar je bed ga en dan ruim 8 uur slaap dan ben ik rond 7 uur super wakker en fit, of is dit zoals het meeste voor iedereen anders?

 
Vanaf 2 uur 's nachts begint de cortisolspiegel weer te stijgen, met een top om 8 uur 's ochtends. Als je om 7 uur wakker en fit bent, heb je gezonde en sterke bijnieren. In jouw voorsteltopic schrijf je ook over je verbazingwekkende snelle herstel. Dit geeft aan dat je, ondanks dat je roofbouw op je lijf aan het plegen was (zie zelfde topic), desondanks over sterke bijnieren beschikt, waarschijnlijk al vanaf de geboorte. Je mag jezelf alleen maar gelukkig prijzen, want velen hier hebben niet zo veel geluk!

Mike

 
Ik werk de ene week 3 dagen en dan kan ik dus 4 dagen in de week tot 9 uur slapen. De andere week werk ik 4 dagen en kan ik 3 dagen tot 9 uur slapen. Ik hoop dat dat voldoende zal zijn, maar ik vrees van niet. Ik ben in tegenstelling tot Dudink niet zo snel hersteld als ik wakker ben. Soms duurt het een hele ochtend en dan ben ik nog niet helder/fit... 's Avonds moet ik ook nog eens vroeg naar bed. Ik heb heel veel slaap nodig.

 
Bij mij heb ik gemerkt dat het niet alleen temaken heeft met het aantal uren dat ik slaap, of tussen 7 en 9 slapen, maar ook met wat je de volgende dag te wachten staat.

Als ik er om half 7 uit moet om te werken heb ik vaak moeite om eruit te komen. Steeds maar weer 5 minuutjes langer uitstellen. Niet dat ik dan de hele morgen als een zombie rondloop, maar toch, fit is anders.

Als ik weekend heb, of vakantie en ik de volgende morgen dus lekker dingen kan doen waar ik zelf zin in heb, dan ben ik wel meestal rond een uur of 7 wakker en fit. "s avonds neem ik mezelf dan vaak voor om eens lekker uit te slapen, maar rond een uur of 7, max half 8 ben ik dan echt klaarwakker.

 
stom hè, ik ben altijd erg ongelukkig met me lijf geweest, kon vaak niet iets doen wat de kop wil wilde. En nu ben ik super gelukkig met mijn lichaam en zal het niet meer verwaarlozen, want dit bevalt zo ontzettend goed :mrgreen:

 
Ik herken het. Voor mijn werk moet ik meestal om 04.00 uur op. Voor de vakantie was dat twee ochtenden per week (en de rest stond ik om 06.00 uur op om te gaan studeren). Nu in de vakantie is het vaker (4-5, soms 6 ochtenden per week) en onregelmatiger. Ik voel heel goed dat het maar goed is dat het einde van de vakantie nadert.

Overigens ben ik ook ontzettend eigenwijs en heb ik geen zin om tot 09.00 uur op mijn bed te blijven liggen. Ik ga liever om 20.00 uur slapen en dan om 06.00 uur eruit dan tot 09.00 uur niks doen. Dan heb ik echt heel weinig aan mijn dag (vooral omdat ik 's avonds echt een halve/driekwart zombie ben).

Maar, ook ik heb veel slaap nodig. Minstens 2 dagen per week moet ik 10 uur slapen en de rest echt minstens 8/9 uur.

 
Dat is een typisch gedragssymptoom van bijnieruitputting: mensen die niet uitslapen, want 'dan hebben ze niks aan de dag' en dan 's avonds compleet opgebrand zijn. Beter is het om jezelf juist wel die cruciale uurtjes slaap te gunnen tussen 7 en 9 in de ochtend, want anders 'heb je toch niks aan je bijnieren'. Deze opmerking is ook veelzeggend:

Quote:
Ik voel heel goed dat het maar goed is dat het einde van de vakantie nadert.


Oftewel, geen rust in je kont. Of is het je kop?

Mike

 
Dan krijg je de uitspraak dat mensen alweer toe zijn aan vakantie na de vakantie. Omdat ze niet uitgerust zijn in de vakantie door het maar door gaan en door gaan. Geen rust.

 
Maar wat te doen als je helemaal niet kunt uitslapen? Nooit gekund ook. Ik ben meestal rond half 6 wakker en doe daarna alleen hazeslaapjes en om een uur of 7 heb ik het meestal wel gezien in bed.

 
Daaom verwees ik ook naar geen rust in de kop. Je zult in je hoofd een knop moeten omzetten. Dit heeft te maken met liefde voor jezelf. Gun jezelf die twee cruciale uurtjes en denk niet in termen van 'kan niet'. 'Kan niet' zit in deze zin:

Quote:
Maar wat te doen als je helemaal niet kunt uitslapen?


Je bent nooit te oud om te leren. Het is een bslissing die jijzelf moet maken om nu eindelijk eens echt goed voor jezelf te zorgen en zuinig te zijn op jezelf. Bovendien ben je nooit te oud om te leren, daarom zit je hier ook op dit forum!

Mike

 
ik wens ik wens ik wens............... dat mijn kinderen ook zo'n knop hebben.

Vanmogen heb ik maar de wekker om 9 uur gezet en werd 5 voor 9 wakker.

Mama oordoppen helpen voor kinderen die vanaf een uurtje of 7 het wilhelmus zingen naar elkaar ;-)

Ik heb niet zo vaak de kans dat ik langer kan blijven liggen, maar vandaag werkte het!

Ik zelf kan altijd moeilijk afscheid nemen van de dag, ik zou nog zoveel wilen doen en kijk wel eens boos naar de klok dat hii gewoon verder gaat.

Vroeg naar bed is hier lastig.......

werken maakt dat je eerder moet opstaan, ikzelf kon het verplaatsen naar 8 uur dat betekent hier 6.45 opstaan,moet zeggen dat ik een stuk fitter opsta dan eerder.

Eens zien wat de winterperiode brengt................

 
Quote:
Ik zelf kan altijd moeilijk afscheid nemen van de dag, ik zou nog zoveel wilen doen en kijk wel eens boos naar de klok dat hii gewoon verder gaat.


In 1 woord: bijnieruitputting. Geen 'uit-knop' hebben. Opnieuw dat gebrek aan rust. Alleen maar actieve, mannelijke energie (cortisol) en geen passieve, vrouwelijke energie (melatonine).

Mike

 
wacht maar ik word nog wel eens op en top vrouw ;-P

Moet zeggen dat ik wel makkelijker dingen kan loslaten, dat scheelt een hoop fustraties, lees stress.

Dat het bijnieruitputting is geloof ik meteen, als ik het boek bijnieruitputting lees, is alles ojaa (herkenbaar)

ooit komt de dag............

 
Is er geen andere manier om je bijnieren te herstellen dan de cruciale uren tussen 7 en 9 uur? Dit gegeven alleen al bezorgt me stress.. Want dan kan ik het wel schudden met mijn onregelmatige diensten. En nu moet ik ook nog één maal in de 12 weken de nachtdienst in (5nachten) :(

Zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, ook al duurt het herstel dan misschien langer of verloopt het wat trager?

Tussen mijn diensten in, neem ik tegenwoordig zoveel mogelijk mijn rust. Sinds ongeveer 2 jaar eet ik Wapf. Zelf merk ik dat mijn herstel langzaam gaat. Met golven. Ik heb er veel voor over om me gezond en fit te voelen en ben bereid tot verandering. Al meerdere destructieve patronen heb ik kunnen doorbreken. Op mijn werk de nachtdiensten besproken, aangezien mijn lichaam sterk op onregelmatigheid reageert. Dit is echter niet bespreekbaar, ook niet via de bedrijfsarts. Een andere baan is geen optie, zeker niet in deze tijd. Dus ik moet wat dit betreft de komende jaren leren roeien met de riemen die ik heb.

Tips zijn welkom.

Ik heb overigens binnenkort een afspraak staan met Hila M. voor EFT.

 
Het gaat langzamer maar uiteraard kan je wel herstellen. Sinds ik wapf heb ik nog geen regelmatige baan gehad. Het is wel mijn ideaalplaatje, een regelmatige baan, omdat ik weet dat mijn lichaam daar beter op functioneert. Maar ook als je een kantoorbaan hebt kan je niet tot 9.00 uur in je bed blijven liggen. En dat kan jij dan weer wel met je late dienst.

Onregelmatige diensten zijn gewoon killing, zeker zoals wij ze moeten draaien. Maar er moet ook geld binnen komen. Wakkere nacht heb ik niet hoeven doen, wel slaapdiensten. Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt en je gewoon goed ondersteunen door adrenal en goede voeding.

Ik herken het herstel ook met de golfbeweging, maar merk ook dat ik steeds sneller herstel nadat het even slechter ging met de bijnieren. Vooral de aanslagen door stress. Het is een vallen en opstaan. Maar eens zijn ze sterk en stevig!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan