(Beginnende) Alzheimer

Een voorbeeld van iemand die haar dementie zoveel verbeterd heeft dat het niet meer merkbaar is.

Interessant verhaal.
Ik denk wel ook dat deze vrouw een glutenintolerantie had/heeft;
ze heeft het erover dat ze gelijk klachten krijgt na het eten van een muffin of brood: dat zijn niet alleen koolhydraten maar ook gluten en alzheimer op je 55ste:
het kan, maar het is niet voor niks dat men de menopause ook vaak ''thyropause'' (schildklier die op zijn kont ligt) noemt:
en als je last krijgt van je schildklier dan word je ook vergeetachtig:
die glutenintolerantie die maakt dat je lichaam je schildklier aanvalt.
Ze zegt bijv. niet : ''ik merk het als ik een banaan eet, krijg ik gelijk weer die brainfog'': in banaan zitten koolhydraten maar geen gluten.
Ze had het zelf over die brainfog -hersenmist- : die hangt ook echt samen met schildklierproblemen.
Nee het is na het eten van iets met gluten.
De wegvallende vrouwelijke hormonen na je vijftigste (of eigenlijk al na je 35ste) als vrouw maken je vaak gevoeliger voor al bestaande voedselovergevoeligheden.
Of je kan zeggen: de vrouwelijke hormonen die maskeren voor je 35ste bestaande problemen waarmee je daarna minder makkelijk wegkomt vaak: dat vraagt dan om een leefstijlverandering.
En hun arts zei ook dat wat men dementie noemt eigenlijk een heel palet aan dingen tegelijk is maar niet maar 1 ding: die arts had het over 36 dingen.

Laatst bewerkt:
Uitstekende observatie, Lievergezond! Misschien had ze idd helemaal geen (beginnende) Alzheimer, maar was het gewoon een bloedsuiker- of glutenissue (of allebei).

Mike

Uitstekende observatie, Lievergezond! Misschien had ze idd helemaal geen (beginnende) Alzheimer, maar was het gewoon een bloedsuiker- of glutenissue (of allebei).

Mike
Ja die amyloide plaques die ze kennelijk hadden gezien op hersenscans bij Jody (de vrouw van de video over wie ze zeiden dat ze dementie zou hebben): die horen ook niet perse alleen bij alzheimer:
die komen dacht ik ook gewoon voor bij niet-alzheimerpatienten en zelfs bij mensen die geen klachten zeggen te hebben.

Dus ze kunnen scans doen en vanalles maar alzheimer is ook pas echt vast te stellen via een autopsie na iemands dood (heb ik me eens laten vertellen).
Daarvoor is het voor artsen gewoon een beetje second guessen op basis van allerlei symptomen en scores die alzheimerpatienten vaak ook hebben (maar ook andere patienten of zelfs gezonde mensen).

Ja ik dacht dat ik je dat hier al eens eerder had zien zeggen : diabetes type 3 of 4 o.i.d.

Laatst bewerkt:
Ik moet ook denken aan dat protocol van 5 eetlepels kokosolie per dag van Bruce Fife, koud of warm gegeten. Dit zou spectaculaire verbetering geven bij ALLE neurodegeneratieve aandoeningen (dus ook MS, ALS, Parkinson, etc.). Als dit met voedingsmiddelen te verhelpen is zit de oorzaak ook in de voeding.

Mike

Voeding, zeker, en daarnaast ook... beweging:
De dame met de gediagnostiseerde dementie (Jody) gebruikt dan kennelijk een zuurstoftank tegen haar klachten:
maar bijv. ze gaat ook voortaan elke dag 5-10 km wandelen:
tijdens een wandeling pomp je net zo goed ook zuurstof in je lichaam:
je zou zeggen: dat is dan dubbelop, maar goed, beter dubbelop dan niet.
We kunnen het allemaal zelf doen -denk ik persoonlijk (back on track komen bedoel ik terug bij redelijk klachtenloos door het leven gaan):
dat denk ik zeker, maar een beetje hulp is altijd handig (bijv. zuurstoftank, maar alleen dat regelmatige wandelen was denk ik ook wel al genoeg geweest, maar ja je probeert op een gegeven moment alles als je zo aan de grond zit).

Over dementie als diabetes: ik heb het hier dacht ik al eens gehad over een franse film die ik zag:
die gaat ook over de relatie diabetes en dementie: beetje thrillerachtig:
vrouwelijk familielid spuit oudere man telkens in met insuline waardoor hij vergeetachtig wordt en ook niet zo goed contact meer kan maken met zijn jeugdvriend omdat zijn herinneringen verdwijnen.

Titel film: Je n'ai rien oublié (ik heb niets vergeten)
  • Jaar: 2010
  • Regisseur: Bruno Chiche
  • Gebaseerd op een roman van Martin Suter (Small World)
  • Hoofdrol: Gérard Depardieu
  • Genre: psychologisch drama / mysterie

De Amerikaanse man en de vrouw uit de youtubevideo van Monty hierboven eten nu volgens het vastenprincipe: ''One Meal A Day'': OMAD trouwens: is tegenwoordig ook wat meer hip kennelijk te zien aan dat deze manier van vasten een afgekorte naam heeft al.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Surv
The single LARGEST vaccine–dementia study ever conducted (n=13.3 MILLION) found that adult vaccines (flu, pneumococcal, shingles, tetanus, diphtheria, pertussis) increase risk of DEMENTIA (+38%) and ALZHEIMER’S (+50%) for a DECADE.

The more doses, the higher the dementia risk.

1. De spreker stelt dat Alzheimer historisch is gekoppeld aan de “amyloid cascade hypothesis”.
  2. Deze theorie zou gebaseerd zijn op de ontdekking van amyloid-plaques door Alois Alzheimer.
  3. In 2003 werd een specifieke amyloid-variant (Aβ56) gepresenteerd als “oorzaak” van Alzheimer.
  4. Volgens de spreker werd dit werk later in 2022 als frauduleus bestempeld.
  5. Hierdoor zouden honderden miljoenen dollars aan onderzoek mogelijk op een fout model zijn gebaseerd.
  6. De huidige medicatie (zoals lecanemab en aducanumab) zou gericht zijn op het verwijderen van amyloid.
  7. De spreker stelt dat deze behandelingen weinig cognitieve verbetering laten zien en soms risico’s hebben.
  8. Amyloid wordt hergeïnterpreteerd als een beschermend, antimicrobieel eiwit in plaats van “afval”.​

9. Alzheimer zou mogelijk niet primair door amyloid veroorzaakt worden, maar door onderliggende stressoren (bv. infecties).
  10. De spreker pleit voor een verschuiving in denken: van “amyloid is de oorzaak” naar “waarom stapelt amyloid zich op?”
Ideeën
1. De dominante Alzheimer-theorie (amyloid cascade) is mogelijk fout of onvolledig.
→ De nadruk op amyloid als oorzaak zou wetenschappelijk te simplistisch zijn.

2. Amyloid kan een beschermende functie hebben.
→ Het zou een immuunmechanisme zijn tegen infecties in de hersenen.

3. De huidige medische aanpak richt zich op symptomen i.p.v. oorzaak.
→ Medicijnen verwijderen amyloid, maar pakken volgens de spreker niet de echte oorzaak aan.

Aanwijzingen
  • Historisch bewijs: Alois Alzheimer vond plaques in hersenen van patiënten.
  • Wetenschappelijke consensus: jarenlang dominante “amyloid cascade hypothesis”.
  • Studie uit 2003 (Aβ56) zou enorme invloed hebben gehad op onderzoek en financiering.
  • Het feit dat sommige mensen amyloid hebben zonder cognitieve achteruitgang.
  • Klinische data van geneesmiddelen zoals lecanemab tonen beperkte cognitieve verbetering.
  • Evolutie-argument: amyloid zou een oud afweersysteem zijn tegen microben.
  • Observatie: verwijdering van amyloid leidt niet automatisch tot herstel van cognitie.
Praktisch
  • Medische theorieën kunnen evolueren en moeten kritisch blijven.
  • “Biomarker ≠ oorzaak”: iets dat aanwezig is in een ziekte is niet altijd de oorzaak.
Kern
  • Alzheimer is waarschijnlijk geen enkel-oorzaak (amyloid-only) ziekte.
  • Amyloid kan mogelijk ook een beschermende rol hebben.
  • Behandeling die enkel gericht is op plaque-verwijdering lijkt onvoldoende.
  • De kernvraag verschuift naar: wat veroorzaakt de ophoping van amyloid?
  • Neurodegeneratie is waarschijnlijk een systeemprobleem (immuun + metabolisch + neurologisch).
citaten
  • “Amyloid is not the demon.”
  • “You can have a head full of amyloid and still have cognition.”
  • “The problem is why is the amyloid accumulating in the first place?”
  • “It’s an antimicrobial peptide.”
  • “That’s like putting a band-aid on it.”

• Wow
Waarderingen: Surv
De brandweer de schuld geven van de brand. Waar hebben we dat eerder gehoord? Cholesterol! Het is natuurlijk ook een geweldig verdienmodel om het symptoom te bestempelen tot oorzaak.

Mike

Exact!
Met kanker hetzelfde: de tumor is ook de brandweer.
Er zijn vast nog veel meer van die voorbeelden want dit businessmodel kun je waarschijnlijk eindeloos herhalen.
Koorts bij griep.
Insuline-resistentie als aanpassing aan chronisch hoge glucose/inname.

Laatst bewerkt:

Neurologen bestudeerden mensen die tot ver in de 90 cognitief scherp bleven, en ze ontdekten telkens weer hetzelfde patroon in hun ochtendroutine. Maar eerst moet je begrijpen wat er 's nachts met je hersenen gebeurt. Elke nacht, terwijl je slaapt, draaien je hersenen een schoonmaakcyclus. Ze spoelen giftige eiwitten weg—precies de eiwitten die zich ophopen bij alzheimerpatiënten.

En dit is wat de meeste mensen niet weten: de kwaliteit van de schoonmaakcyclus van ávond wordt bepaald door wat je mórgenochtend doet. Binnen de eerste 30 minutes na het opstaan grijpen de meeste mensen naar hun telefoon om te scrollen. En daarmee saboteren ze onbewust het meest beschermende mechanisme dat hun ouder wordende brein heeft.

Je hersenen hebben een biologische klok, en één specifieke trigger stelt die elke ochtend opnieuw in. Doe je dat goed, dan is je slaap vannacht diep en herstellend. Doe je dit jarenlang verkeerd, dan beginnen die giftige eiwitten zich op te hopen. Deze gewoonte kost niets, duurt maar 10 minuten, en bijna niemand doet het bewust.

Dus, wat is het? Zonlicht in je ogen binnen de eerste 30 minuten na het wakker worden. Vóórdat je op schermen kijkt, zelfs nog vóór je koffie, vóór al het andere. Die ene beslissing bepaalt je cortisolspiegel, je melatonine en de nachtelijke schoonmaakcyclus van je brein. Deel dit met iemand die je wilt beschermen, en volg voor meer.

Het eerste ochtendlicht schijnt wel iets extra's te hebben voor je mitochondrieen: https://www.fatsforum.nl/threads/gezondheid.4376/page-50#post-618539

''Het eerste ochtendlicht is essentieel voor het resetten van de hersenen en het optimaliseren van de circadiane ritmes.

Geinterviewde Jack Kruse legt uit dat dit ongepolariseerde licht de mitochondriale functie verbetert, energie-efficiëntie verhoogt en de noodzaak voor een 'opwarmtijd' vermindert, waardoor activiteiten zoals workouts moeiteloos gaan.

Naarmate mensen ouder worden, is meer blootstelling aan dit licht nodig voor gezondheidsonderhoud.

In tropische gebieden zoals El Salvador is dit licht stabieler, wat bijdraagt aan betere dopamine-niveaus en algehele vitaliteit, in tegenstelling tot kunstmatig licht dat de autonome zenuwstelsel belast.''
1779555415844.png

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.688
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan