beginnen de meeste psychische ziektes met darmklachten?

Ja, je moet als het ware naar binnen kijken, en intuïtie ontwikkelen. Er zijn verschillende onderzoeksmethoden; rast test, huidtest etc. Die geen allergieën tonen als er wel intoleranties zijn. Je hebt de integra en dan ben je bijna overal allergisch voor, en je hebt nog een bunch meer. Allemaal testen die je je eigen verantwoordelijkheid en intuïtie ontnemen. Als ik iets vind laat ik het weg, als ik iets heb dat ik niet kan weglaten ga ik naar mijn bioresonantie arts. Ik kan zelf spiertesten en ook meten met de biosensor. Dan test je alleen op energetisch niveau op dat moment. Liever ga ik af op het totale plaatje uit de anamnese, en mijn intuïtie. Als ik twijfel gebruik ik spiertesten; maar ik ga er nooit volledig vanuit.

Astrid

 
Mike,

De Inca's aten al tomaten, en aardappelen worden al duizenden jaren gegeten. Toen ze net geimporteerd waren in Europa durfde niemand ze te eten; de groene delen zijn zeer giftig. In Europa heeft het dus nog even geduurd voor ze gegeten werden.

Misschien kunnen Europeanen minder goed tegen nachtschades dan de Indianen?

 
Er zijn voor mij ook dingen waar ik vanaf moet blijven; nitraatrijke produkten, koemelkproducten, veel noten en zaden. Ik hoop dat mijn darmen genoeg genezen om hier overheen te groeien.

Veel ligt idd qua intoleranties aan darmen/lekkende darmen,echter weet ik inmiddels uit ervaring dat niet alles aan darmen ligt. Sommige intoleranties die ik nog steeds heb,verteer ik bv prima maar ze zijn dus nog niet goed voor me ivm bepaalde andere lichamelijke processen/organen en/of parasieten/schimmels/virussen. Dus je moet je darmen niet tekort doen;)

 
Jenneke,

De term 'nachtschade' in het Grieks betekent: dood. Nu weet je meteen waar het woord vandaankomt. Ik kan je een heel goed boek aanbevelen dat je voor heel weinig geld kunt downloaden: Nightshade Free Pain Free van Michael Fowler:

https://grassfiremedia.com/store/products-page/health/nightshade-free-pain-free/

Fowler vermeldt in het boek dat de Inca's aardappels aten al zo rond 200 jaar v. Chr. Hij vermeldt verder dat de aardappel uitsluitend werd gebruikt door de Inca's om medicinale redenen (net zo goed als de homeopathie de uiterst dodelijke nachtschade Belladonna in verdunde vorm gebruikt voor medicinale doeleinden). Giftige planten worden al vele duizenden jaren ingezet als medicijn, denk ook aan moderne experimenten met de 'venijnboom' (taxus) (de naam zegt het al: venijn en 'taxus' is belastend) tegen kanker.

Het zijn de Spanjaarden geweest die aardappels zagen als 'slavenvoer' en de Inca's in slavernij hielden en dwongen dagelijks aardappels te eten. Mijn punt betreft het veelvuldig gebruik van nachtschades, waardoor er hele keukens op gebaseerd zijn. Dit is hooguit 200-300 jaar oud. Kun jij je de Ieren voorstellen zonder aardappels of de Italianen zonder tomaten?

Hier een citaat over de geschiedenis van tomaten:

Quote:
It too was brought over from South America by the Spanish; however, it is not a staple food like the potato. Therefore, its history is of less relevance as people were not kept alive solely by toma-toes. What is interesting is that Mediterranean food, namely Italian, has been completely altered by the introduction of the tomato, which was unknown until the 1800’s. Before that, people considered them “wolf apples” (Solanum lycopersicum, lyco means wolf), and not fit for human consumption. Imagine Italy without pasta sauce; I know it is difficult, but before the tomato they only used olive oil and garlic, pesto, and cheese for pasta.


Tomaten werden dus oorspronkelijk in Zuid-Amerika ook spaarzaam gegeten en waarschijnlijk vanuit een bepaalde wijsheid dat ook de tomaat diende als medicijn tegen ziekte. De nadelen wogen dan niet op tegen de (medicinale) voordelen. Men wist kennelijk dat er voorzichtig en spaarzaam met nachtschades moest worden omgesprongen.

Mike

 
Mike, ik ben helaas niet zo goed in het lezen van Engels. Ik weet het van de nachtschade, maar wat is nu een concreet effect/gevolg van het eten van nachtschade..

zo af en toe zondig ik weleens met het eten van een paprika of cherrytomaatje :(

 
Nachtschades bevatten neurotoxines, hetgeen betekent dat ze ingrijpen op het centrale zenuwstelsel en daar in alsmaar opbouwende kleine hoeveelheden schade veroorzaken. Weer zo'n voorbeeld van 'er niets van merken' en dan denken dat een ander er misschien niet tegen kan, maar jij wel. IEDEREEN loopt op de lange termijn neurologische schade op door veelvuldige consumptie van nachtschades, wederom niemand uitgezonderd (we kunnen niet om natuurwetten heen).

Mijn vriendin heeft ruim 40 jaar ogenschijnlijk geen last gehad van de consumptie van nachtschades. Ineens kreeg ze allerlei reumatische klachten die uiteindelijk zo erg waren dat ze 's nachts wakker werd en wakker bleef van de pijn. We hebben er ruim een jaar over gedaan om erachter te komen dat het de nachtschades waren die met hun jarenlange opgebouwde gifstoffen deze klachten veroorzaakten. Toen ze radicaal stopte met de consumptie van welke nachtschade dan ook, verbeterden haar klachten binnen een week en binnen een maand was ze van alle ellende af die haar ruim een jaar had geteisterd. Als ze nu toch zo af en toe een nachtschade eet wordt ze meteen afgestraft door nachtelijke pijnen. Zou dit de oorsprong zijn van de term 'nachtschade'?

Er is hier bij menigeen een houding van 'ach, een beetje kan geen kwaad'. Ik begrijp dat niet. Diezelfde mensen zetten zichzelf wel op een streng voedingsprotocol, waarbij bijv. polysacchariden in de ban worden gedaan, en dat houden ze bij hoog en bij laag vol, ondanks dat de resultaten uitblijven en er verbetering optreedt als de 'verboden' voedingsmiddelen uiteindelijk toch worden geconsumeerd. Maar kom niet aan hun nachtschades! En dat terwijl juist deze mensen allemaal neurologische schade vertonen! Dat is zoiets als blijven krabben aan een korstje, omdat je de drang niet kunt weerstaan, ook al heelt de wond dan langzamer.

Het feit dat nachtschades kennelijk zo verslavend zijn (hoe moet ik anders deze reacties opvatten?) zegt mij genoeg. Mensen zijn verslaafd aan stimulerende middelen, omdat ze constant die adrenalinekick opzoeken. Dat kan met drugs, met voedsel, met overdreven sporten, teveel werken, teveel sex, etc. Is het niet handiger om je systeem de rust te geven die het nodig heeft om te kunnen helen?

Gezien de problematiek waarmee sommigen hier rondlopen hebben nachtschades m.i. geen enkele plaats in hun voeding, omdat m.n. hun neurologische systeem al overprikkeld is. Als je gezond en sterk bent zal een nachtschade af en toe inderdaad geen probleem zijn (vandaar dat ik niet nachtschadevrij eet maar nachtschadearm, oftewel: ik zeur niet als ik bij een ander eet of in een restaurant maar kook er zelf niet meer mee), maar juist als de emmer al overvol zit, wat is dan het nut om er alsmaar kleine druppeljes aan toe te blijven voegen?!

Mike

 
Kun je een lijstje maken welke voeding behoort tot de nachtschades, eventueel in een gesloten topic. Dit lijkt mij belangrijke informatie om gemakkelijk terug te kunnen vinden en om nieuwkomers op te attenderen.

 
Uit het boek van Michael Fowler over de verslavende eigenschappen van nachtschades:

Quote:
Atropine in nightshades binds to the neuroreceptors, and blocks neurotransmission. This excess of acetylcholine generally causes “happy feelings”, which can cause cravings for nightshades, this is the beginning of addiction.


Hij noemt verder nog de neurotoxines nicotine en solanine als verslavende stoffen. Deze zitten in ALLE nachtschades, dus niet alleen tabak bevat nicotine!

Mike

 
Nog een nachtschade:

Ashwagandha

Ik slik weer een paar weken ashwagandha (ter versterking van mijn bijnieren) en krijg weer meer last van psoriasis. Eens kijken wat er gebeurt als ik weer een poosje geen nachtschades gebruik.

 
Een plant die in de ayurveda gebruikt wordt als medicijn. Wordt ook wel 'Indiase ginseng' genoemd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Withania_somnifera

Opnieuw zie je dat nachtschades vooral een kortstondige, medicinale functie hebben en NIET bedoeld zijn voor langdurige consumptie als voedsel.

Mike

 
Dus de cayenne peper en de paprikapoeder beter ook weglaten uit de smoothie? Kun je die nog vervangen, of is weglaten voldoende?

 
Mike, het lijkt me handig kernachtige artikelen als die je aangeeft te vertalen en hier te plaatsen als gesloten topic?

Ik merk dat het domein www.westonprice.nl het steeds beter doet op zoektermen. Dit is gunstig. Als we ook goede content als zulke artikelen plaatsen hebben we er straks profijt van.

 
Aschwin,

Mij ontbreekt simpelweg de tijd om deze artikelen te vertalen. Mocht jij, of iemand anders, zich willen opwerpen als vertaler, dan graag!

Mike

 
Ik ben nu even verder aan het lezen in dat artikel. Oh my, wat ben ik dankbaar voor het bestaan van dit forum (en van dat artikel dus)!

Ik ga ook eens een tijd alle nachtschades weren. Wij aten al een tijd geen aardappelen meer (ik was het Hollandse menu beu), maar nog wel veel tomaten en tomatensaus. Geen idee wat nachtschades waren en wat ze veroorzaken.

Zodra ik hier merkbaar verandering van ondervindt ga ik het natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen laten weten die last hebben van allerlei symptomen. Volgens mij valt fybriomyalgie daar ook onder?

 
Aschwin,

Eindelijk eens iemand die het licht ziet over nachtschades! Het lijkt wel of nachtschades een soort magische vloek uitroepen over de gebruikers ervan. Keer op keer wijs ik op de gevaren verbonden aan deze planten en vaak blijft het stil of is de reactie bagatelliserend ('ach, dat valt wel mee'). Ik weet niet welke macht nachtschades uitoefenen over de geest van menigeen, maar de werkelijke macht is kennis. Nachtschades kunnen een therapeutisch nut hebben, maar zijn GEEN voedsel!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.076
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan