beginnen de meeste psychische ziektes met darmklachten?

Rapunzel, bioresonantie o.i.d. (resonantietherapie) zou jou of wie dan ook denk ik ook goed kunnen helpen.

Alleen maakt het zoveel uit wie de behandelaar is, dat is het punt.

Waarom maak je geen afspraak vast voor de zekerheid met menssana?

 
@Astrid,

ik begrijp dat je nu volledig Gaps eet? Knap van je, ik eet niet volledig Gaps, maar heb er wel de rode lijn uit gehaald (veel soep en vetten)

Het is idd moeilijk omdat het veel tijd kost en als je fulltime werkt is dat heel zwaar.. Hoe doe jij dat? heb je een vast eetpatroon op je werkdagen? of heb je er ondertussen gewoon veel handigheid in gekregen.?

 
Ja, op het moment ben ik weer totaal GAPS met wat linzen. Ik ben weer even met de quinoa en de rijstwafels gestopt.

@Lievergezond, Menssana heeft een patiënten stop! Ik heb wat bioresonantie gehad (Bio Meridian) maar ik weet niet wat ik daarvan denken moet. Als het apparaat zegt dat mijn IgA gewoon goed is.....

 
Rapunzel, ja patientenstop, weet ik.

Maar dan vast een afspraak vooruit maken bedoel ik, heb ik gedaan.

Een jaar is zo om.

Er is zoveel verschillends te krijgen op het gebied van bioresonantie.

Daarom begin ik over Menssana.

Het ene apparaat is het andere niet en de ene behandelaar de andere niet.

Dat is het grote punt.

 
Ik ging er van uit dat ik ook over 1 jaar niet terecht zou kunnen! In dat geval ga ik ze morgen bellen. Bij dat centrum heb ik een heel goed gevoel. Daar heb je het al! Als je ergens een goed gevoel bij hebt, dan werkt het ook voor jou!

 
Ikke

Ik eet volledig Gabs en hou het simpel en kook in bulk.

Er staat altijd soep te pruttelen in een Crockpot. Ik heb bij een camping-winkel halve liter thermos kannen waar van alles in gaat. Ik eet vaak resten van de vorige dag. De ingewikkelde recepten doe ik alleen als ik kookzin heb. Yoghurt maak ik voor twee weken. Ik heb maar een dag in de week vaste werktijden. De rest kan ik zelf indelen. De dag in de week dat ik vaste werktijden heb, loop ik met een volle tas te zeulen, (ik neem altijd teveel mee, zodat ik niet in de problemen kom). Mijn vaste werkdag kan van 7,45 tot 18 uur zijn maar ook zoals morgen van 7,45 tot 21 uur of soms zelfs later. Dan is mijn tas helemaal vol. Gehaktballen, witlofstronken, komkommerstukjes soep, Yoghurt en meer. Die dag ga ik als verpleegkundige met een chronisch ziek jongetje mee naar school. Ik ben net een pakezel. Eigen tas, voedingdpomp voor het kind (sondevoeding), beademimgs spullen, jongetje, Rolstoel. Ik krijg er al aardig handigheid in. Op de dagen dat ik eigen clienten heb, heb ik praktijk aan huis. Ik heb sessies van 1:30 uur en tussen iedere client plan ik 30 minuten voor mezelf. Op die dagen plan ik de clienten ook laat in. Ik ga eerst met de hond wandelen, daarna soepje en dan aan het werk. In Amerika zijn er diverse mensen die het doen met hele zware banen. Het is vooruit denken en het simpel houden. Gefermenteerde groente maak ik voor een half jaar. Het is dan een hele dag werken. Ghee maak ik van 25 pakjes biologische grasboter, alles staat in mijn relatief koele kelder in potten.

Toen ik net begon koste het me heel veel moeite om mijn weg te vinden. Nu gaat het wel. Ik doe wel water bij de wijn door soms niet biologische voorgesneden groente te kopen voor soep of een omelet. Overspannen worden van je dieet; is niet de bedoeling.

Wat werk aangaat zit ik dus (op een dag na) in een relatief luxe Gapspositie.

ik doe nooit de verboden di- en trisachariden. Wat ik wel doe is af en toe een banaan of een stuk fruit als ik in de stad loop en ik krijg honger, of ik koop wat geitenkaas. Albert Hein heeft een biologische gerookte zalm waar geen suiker aan is toegevoegd. Albert Hein is overal, dus dat koop ik wel in noodgevallen.

Als we uit eten gaan dan krijgt de kok aanwijzingen. Alleen geroerbakte groente of sla en alleen peper en zout, olijfolie en boter. Vis of vlees zo simpel mogelijk. Geen brood, geen dressing etc. Ik doe dat heel sporadisch om geen spelbreker te zijn. Als ik naar een feestje ga zorg ik dat ik goed vol zit. als ik naar een eetfeestje ga bied ik aan om gerechten mee te nemen als cadeau, dan weet ik wat ik eet.

Mijn 100% commitment betekend ook dat ik het soms aan mensen vertel zodat ze me niet iets voorschotel. Je krijgt kritiek maar dat leg ik naast mij neer, dat is een flinke oefening voor me, vooral als het familie betreft. Mijn drie broers zijn alledrie geslaagde zakenlui in de voedselindustrie van zoetwaren, in navolging van mijn vader. Ik ben dus een echte familie dissident. Mijn vader is de uitvinder van de machines waar je marsmellow mee kan maken, en de nuts. Kan je nagaan. Een van mijn broers maakt de machines voor al die kant en klaar diepvries taarten in de supermarked. Suiker is slecht daar kan ik bij hen niet mee aankomen.

Astrid

 
astrid, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik lees dat je er al handigheid in heb idd. Jeetje, een werkdag van 7.45 tot 18 of 21 uur, dan moet je veel meenemen? En kijken ze je dan niet vreemd aan als je gaat eten? je bent dan in een ander gezin?

Soep staat bij mij ook vaak op, eet je ook veel vlees Astrid?

Gehaktballen, witlofstronken, komkommerstukjes soep, Yoghurt en meer.

Klinkt goed, witlof rauw?

 
ik hou me ook volledig aan GAPS/SCD voeding. mijn dieet bestaat uit vis/ei/geiten yogurt/groenten/olijf of kokosolie/ghee en af en toe gehakt of kip. ik ben van plan om fruit weer toe te voegen. ik vind eten meenemen (naar werk) heel makkelijk - dat is altijd een salade of yogurt. 's avonds geroosterde groenten of roerei en 1x in de week een echte gaps soepje. als ik uiteten ga is dat bij een restaurant met vis en check ik van te voren of ze gluten en lactose vrij hebben - dan neem ik gewoon vis met groenten en zeg ik nee tegen de glutenvrije brood en toetjes.

 
Ik werk al 6 jaar in dit gezin naast mijn eigen praktijk, ze hebben me van SCD naar rauwfood naar SCD en GAPs zien gaan. Van erg ziek naar beter. Meestal ben ik in dit gezin als vader en moeder weg zijn. Toen ik heel ziek was en geen ander werk meer kon doen, lukte dit nog wel omdat ik me in dit gezin zo gewaardeerd en behagelijk voel. Ik heb al gehoord dat ik over zes jaar als ik vijfenzestig ben nog niet met pensioen mag. De jongste moet eerst achttien zijn. Dat betekend dat ik op mijn 71ste met pensioen kan. Dat is wel leuk om te horen. De twee kindjes hebben een spierziekte. Het jongetje kan en mag niet eten vanwege slikproblemen, en het meisje van 10 heeft dat in mindere mate. Zij wil altijd mijn soepjes sapjes en van alles meeeten, wat heb je vandaag bij je vraagt ze dan. Moeder vindt het eigenlijk fantastisch dat het meisje naast haar nutricia sondevoeding, van mij hapjes meeneet. Toen ik nog raw food was. kregen allebij de kinderen af en toe een spuit groentesap in hun sonde. Moeder stond hier helemaal achter. Heeft het zelf ook een tijdje gedaan vroeger. Maar het is heel veel werk om moeder te zijn van twee gronisch zieke kinderen die ook nog regelmatig in het ziekenhuis liggen; dus doet ze dat niet meer. We zitten, als ik rond etenstijd werk, gezamelijk op de bank gezellig van mijn soepjes en sla te eten. Het jongetje doet hapjes "net alsof". Sommige dingen proeft het meisje alleen omdat ze die niet kan doorslikken, ze likt het dan af en legt het op een bordje. Ik vind het reuze gezellig om met haar op de bank al mijn hapjes te eten. Op de school waar ik met het jongetje heen ga kijken de juffen wel raar soms, maar ik leg uit dat ik complexe allergien heb en een aangepast dieet. Een van de juffen heeft de ziekte van Crohn maar ze moet er niet aan denken, pizza en pasta te moeten missen. Ze is behoorlijk vitaal ondanks haar ziekte.

Ik denk dat je zoals ze dat in Engeland noemen "rockbottum" moet zitten om dit dieet te doen. Een juf doet een eiwitreik dieet in combinatie met een sportprogramma. Tijdens het eten voelen we ons verwant.

Vader binnen dit gezin is overigens manager in lekkerland (lijkt wel een thema in mijnleven), suiker is slecht voor je is aan hem ook niet besteed. Verder is het een hele aardige man en een toegewijd vader met veel gevoel voor humor en een levensgenieter.

Ik denk dat ik dit werk er altijd bij blijf doen omdat ik een band heb met de kinderen en zeker ook met de moeder en vader. We hebben best wel veel meegemaakt ook met betrekking tot de ziekte van de kinderen.

Ik heb besloten om me van niemand iets aan te trekken met betrekking tot dit eten. Ik meld het soms en ga de discussie niet aan als ik het gevoel heb dat het niet aan iemand besteedt is.

Astrid

 
Oja witlof rauw, gewoon aan de stronk en de blaadjes eraf trekken, komkommer ernaast in de tas waar ik stukken vanaf breek. Soms eet ik een zakje sla zoals een ander een zakje chips eet. Er zijn twee slagzinnen die ik gebruik "hou het simpel" en "slow en steady". Toen ik net begon at ik veel vlees, het liefste rauw en rood. Nu is dat genormaliseerd. In het begin moest ik vaak en veel eten. Nu heb ik dagen dat ik maar twee keer eet naast mijn ochtendsapje. Ik kijk erg waar ik behoefte aan heb. Vandaag had ik iets met vis. De laatste week, iets met tomaten-groente soep met ballen; ik kon er geen genoeg van krijgen.

Astrid

 
Astrid,

Er zijn twee zaken waarvan je kennelijk niet op de hoogte bent en die je mee kunt nemen in je eigen voedingspatroon en in je praktijk. Dit betreffen anti-nutrienten, zoals goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in rauwe witlof en neurotoxische stoffen in nachtschades als de tomaten die je eet (en ongetwijfeld ook voorschrijft). NCM is hier kennelijk ook niet van op de hoogte. Als GAPS bedoeld is om zowel de darmen als de hersenen te helen, dan hebben hormoonverstoorders en neurotoxines geen plaats in dit protoool.

Mike

 
Mike,

die goitrogenen gaan weg als je witlof roerbakt of stoomt? Ik eet dit nml erg veel in een roerbakgerecht met courgette. Maar ik geloof dat je dit eerder als eens uitgelegd hebt, kan het alleen niet vinden :(

 
Mike

Alle groenten en fruit hebben naast nutriënten antinutrienten.. Als je die wilt vermijden kan je beter stoppen met eten, maar daar wordt je ook niet beter van. Een hele voedselgroep uitsluiten (bv nachtschade of kruisbloemige). Maakt diëten heel beperkt en eenzijdig. Als iemand hashimoto heeft dan waarschuw ik voor kruisbloemige, kruisbloemige hebben ook heel gunstige eigenschappen er zitten bijvoorbeeld hele goede antioxidsnten in. Bij een te snel werkende schildklier kan het zelfs helpen. Ik heb een client die negatief reageerd op nachtschaden, die blijft er dus af. Jammer voor hem want in tomaten zit ook een stof die prostraatkanker tegen gaat en zonverbranding. Dr NCM weet heel goed dat "one mans food, other mans poison is". Ze heeft een basisdieet dat de darmwand geneest, binnen dat basisdieet zijn er individuele aanpassingen te maken op grond van persoonlijke gevoeligheden en overgevoeligheden. Er is op een paar punten best iets tegen het dieet in te brengen, (ik heb er twee die niet over de darmen gaan) maar het doet wat het doet op darmslijmvlies niveau. In de darmen worden antinutrienten afgebroken tot onschadelijk en verwerkbaar in de lever; werken de darmen niet goed dan zijn antinutrienten een propleem. Zij ziet ook het probleem dat mensen met lekkende darmen veel problemen met van alles hebben. Haar dieet is dus eigenlijk een dieet van 'genezing begint in de darmen', dus doe 'first things first'. Ga vandaar uit aanpassen maar ontzeg je niet van alles onnodig. Ik moet zeggen dat ik het met haar eens ben. Er zijn voor mij ook dingen waar ik vanaf moet blijven; nitraatrijke produkten, koemelkproducten, veel noten en zaden. Ik hoop dat mijn darmen genoeg genezen om hier overheen te groeien.

Astrid

 
Ik vraag me dan af hoe jij weet dat je bijvoorbeeld niet tegen noten en zaden kunt. Laat jij telkens een feces test en/of bloedonderzoek doen? Onlangs ben ik begonnen met het eten van 4 Paranoten per dag. Ik merk daar helemaal niets negatiefs van. Is dat een teken dat ik er tegen kan? Deze vraag klinkt misschien een beetje raar maar ik voel nooit zoveel! Ik ken geen maagpijn of darmkrampen. Wat wel heel typisch was, was dat ik doodmoe was op het WAPF dieet + zuivel. Vermoeidheid kan ook een veelzeggend teken zijn.

 
Ja dat kan voldoende zijn. Meestal zeg ik stoppen en na twee weken nog eens proberen.

Soms merk ik dat mijn darmen van slag gaan, maar dat Is niet altijd zo. Soms merk ik dat ik me minder ga voelen of zonder reden gestrest; dan uit het zich emotioneel. Ik probeer het na een paar weken weer en als dat drie keer dezelfde reactie geef dan accepteer ik deze lichaamstaal, en probeer ik het na een jaar weer.

Astrid

 
Astrid,

Je spreekt jezelf tegen en NCM ook. Als mensen allerlei voedselintoleranties hebben a.g.v. zwakke darmen dan moet je zeker zoveel mogelijk antinutrienten zien te vermijden of onschadelijk maken d.m.v. weken, kiemen of fermenteren. Ik sluit de kruisbloemigen niet uit als voedselgroep, ik zeg dat je deze moet koken, als reactie op jouw bericht dat je witlof rauw eet. Je hebt dan alle voordelen van de kruisbloemigen en niet de nadelen. Kleine moeite, groot plezier!

NCM laat zich beinvloeden door de traditionele maaltijden van WAPF. Ze zou dus op de hoogte moeten zijn van het feit dat nachtschades pas 200 jaar gegeten worden. Voor die tijd werden ze uitsluitend als sierplanten gekweekt (ze hebben prachtige vruchten) en dacht men er niet aan om ze te eten, zo giftig zijn ze. Vanuit een traditioneel oogpunt dienen nachtschades te worden beschouwd als niet geschikt voor menselijke consumptie. Dit is oude wijsheid en daar kan noch jij, noch NCM iets tegenin brengen.

Mike

 
Volgens mij is dat het begin van heling..jezelf en je lichaam heel goed leren kennen. Signalen leren herkennen. Ik denk dat je dan ineens weet: heej, maar dit heb ik eerder ook wel gevoeld, maar genegeerd of weg geredeneerd of erger nog: weg laten redeneren.

(dit was reactie op rapunzels opmerking :D )

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.169
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan