b12

Dirtsa

New member
Ik heb onlangs een bezoek gebracht aan een orthomoleculaire arts en hieruit zijn wat dingen naar voren gekomen, waaronder een ernstig b12 tekort :(

Heel gek, want de laatste bloedonderzoeken waren volgens de internist prima ... (daar heb je dus helemaal niets aan)

Het b12 tekort is te wijten aan te weinig maagzuur, waardoor b12 niet aangemaakt wordt..

Nu heb ik me inmiddels ingelezen en er zijn een aantal mogelijkheden om dit bij te vullen:
Quote:
Smelttabletten:

- NOW: B12 Actief:

Vitamine B12 1000 microgram, waarvan: Methylcoblamine 500 microgram, Adenosylcobalamine 500 microgram, Foliumzuur 400 microgram.

Ingrediënten: Zoetstoffen (Fructose (van maïs), xylitol), vulstof (cellulose), smaakstof (natuurlijke sinaasappelsmaak), antiklontermiddelen (stearinezuur, magnesiumstearaat, siliciumdioxide).

€ 15,30 - € 20,40 per 100 stuks.

- Vitals 1000 mcg Methylcobalamine

Hulpstoffen: Mannitol (plantaardig), xylitol (plantaardig), microkristallijne cellulose, siliciumdioxide, magnesiumstearaat, kersenaroma, citroenzuur.

€ 14,96 - € 19,95 per 100 stuks

-Biotics:

2000mcg hydroxycobalamine + 2 mg B6 + 800mcg foliumzuur 60 stuks

Ingrediënten van Biotics B12 2000mcg: Vitamines, mannitol, sorbitol, natuurlijke citroensmaakstof, magnesiumstearaat (plantaardige bron).

€ 23,32 - € 27,00 euro

-Bonusan:

1000 mcg dibencozide + 600 mcg foliumzuur

sorbitol, xylitol, fructose, microkristallijne cellulose, magnesiumstearaat, natuurlijk sinaasappelaroma.

€ 12,37 - € 16,50 per 90 stuks.

-Bloem:

10.000 mcg hydroxycobalamine (onnodig veel en daardoor onnodig duur)

Ingrediënten: Vulstof (isomalt), glansmiddel (plantaardige olie), vitamine B12, natuurlijke kleurstof E162 (bietenrood), bosvruchtensmaak, zoetstof (sucralose), antiklontermiddelen (magnesiumstearaat, siliciumdioxide).

€ 24,95 per 60 stuks.

-AOV:

1500 mcg dibencozide + 500 mcg foliumzuur

Zoetstof (sorbitol), vulmiddel (polyvinyl pyrrolidone), antiklontermiddel (magnesium stearaat), vitamines.

€ 12,30 - € 15,75 per 60 stuks

-NOW : 1000 mcg methylcobalamine 100 stuks (van € 15,00 - € 18,80)

Hulpstoffen: Zoetstof (van maïs): sorbitol, fructose; Vulstof: cellulose; Antiklontermiddel: stearinezuur, magnesiumstearaat; Zuurteregelaar: citroenzuur; Smaakstof: natuurlijke kersensmaak (o.a. van amandel).

- NOW:

500mcg methylcobalamine + 500mcg adenosylcobalamine + Foliumzuur 400 mcg

Hulpstoffen: Zoetstof: fructose (van maïs), xylitol; Vulstof: cellulose; Smaakstof: natuurlijke sinaasappelsmaak; Antiklontermiddel: stearinezuur, magnesiumstearaat, siliciumdioxide.

€ 18,77 per 100 stuks.

- Active B12 Dibencozide 3000 mcg Country Life : Vitamine B12 (dibencozide) 3000 microgram, Foliumzuur 200 microgram.

Sorbitol, stearinezuur, cellulose, silica, magnesiumstearaat.

€ 28,00 - € 37,00 per 60 stuks.

- Solgar:

Methylcobalamine 1000 mcg : (let op er staat kauwtabletten maar men moet smelten)

Zoetstof (mannitol) Vitamine B-12 (methylcobalamine prep) Anti-klontermiddelen (silicium dioxide, plantaardig stearinezuur, plantaardig magnesiumstearaat) Cellulose gom Natuurlijk kersenaroma

€ 17,95 per 30 stuks.

- Ecologigal formula:

1000 mcg dibencozide met 400 mcg foliumzuur

Vulstof (cellulose), antiklontermiddelen (stearinezuur, siliciumdioxide, gemodificeerd cellulose, gom magnesiumstearaat), lecithine, calciumcarbonaat.

€ 19,50 - € 26,00 per 60 stuks.

- Natural factors:

1000 mcg methylcobalamine

Lactose (from milk), cellulose, croscarmellose sodium, magnesium stearate (vegetable grade).

€ 13,75 per 90 stuks.

- Supplemed:

1000 mcg Methylcobalamine

Zoetstof: mannitol, Anti-klontermiddelen: colloidaal siliciumdioxide, magnesiumstearaat, Vulstof: microcristallijne cellulose.

€ 11,93 - € 15,90 per 60 stuks.

- Vitakruid:

B12 forte plus: 3000 mcg methylcobalamine, 400mcg foliumzuur, 7,5 mg B6, 300mcg biotine.

Xylitol (zoetstof), aardbei aroma (smaakstof), croscarmelosse sodium (bindmiddel), citroenzuur anhydricum (smaakstof), magnesium stearaat (antiklontermiddel)

€ 18,90 per 60 stuks.

Mondsprays:

B12 vegan spray:

Pure Vegan B12 methylcobalamin spray, 500 mcg per spray.

Other Ingredients: Purified water, vegetable glycerine, and potassium sorbate.

€ 19,95 per spraybusje

Neusspray:

Yuliv Hydroxocobalamine 500 mcg per spray € 21,95

Water, natriumchloride, hydroxycobalamine (b12), fosfaatbuffer, benzalkoniumchloride (mogelijke allergie, dus voor gevoelige mensen opletten).

(bij bewaren in koelkast min. 4 maanden houdbaar)

€ 21,95 per spraybusje

Bij de Natuurapotheek in Pijnacker is ook op verzoek een neusspray hydroxocobalamine 1000mcg verkrijgbaar


Ook heb ik op de website van Hans reijnen gelezen en hij raadt deze combi aan:

http://www.vitamineb12nu.nl/

Wat me dwarszit is dat bijna al deze vormen Glucose, fructose of een vorm hiervan bevatten.. behalve bovenstaande neusspray.

de injecties van b12 lijken niet zinvol voor mensen die verzwakt zijn omdat het lichaam deze vorm van b12 nog moet omzetten..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

(b12 uit voeding halen lukt op dit moment dus niet, eerst moet de maag weer voldoende maagzuur aanmaken)

 
Al die supplementen bevatten inderdaad schadelijke zoetstoffen, maar daarnaast ook transvetten. Ik vraag me trouwens af wat 'vegan B12' is, want plantaardige B12 is een analoge variant die niet door de mens wordt opgenomnen en zelfs de opname van werkelijke (dierlijke) B12 kan verhinderen! Je geeft zelf al de oorzaak aan: te weinig maagzuur. Waarom dan niet meteen aan de achterliggende oorzaak werken, dus meer maagzuur?

Mike

 
Ikke, je zou ook nog even contact met Ron Fonteine kunnen zoeken! Die heeft hier zijn eigen kijk op. Is ook aan de B12 (geweest).

 
Dit is trouwens wel interessante info op die B12-site:

Quote:
Want Vitamine B12 is essentieel voor het zuurstoftransport door je hele lichaam heen.


Dit komt omdat B12 een co-factor is bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes en die bevatten hemoglobine, een eiwit dat verantwoordelijk is voor zuurstoftransport naar de cellen. Dus: stress = te weinig maagzuur = te weinig B12 = te weinig rode bloedlichaampjes = te weinig zuurstof = ziekte (waaronder kanker).

Mike

 
Als je b12 snel wilt aanvullen dan schijnt hydroxocobalamine de best opneembare vorm te zijn. Mijn moeder heeft ze weleens gehad en noemde dit wonderpilletjes :lol:

Voor de langere termijn zul je idd moeten gaan werken aan je maagzuur.

 
natuurlijk is het aanpakken bij de bron het belangrijkste! Maar op korte termijn is het ook van belang dat het vit b12 gehalte op een aanvaardbaar niveau komt!

Ik weet inmiddels dat de hydro vorm niet de meest affeciente vorm is, deze moet nog worden omgezet in het lichaam.

Ik ga nog even verder op onderzoek.. laat jullie wat weten!

 
Hoi ikke,

Voor een B12-tekort zijn vele oorzaken mogelijk en deze zijn vaak niet te verhelpen.

De meest voorkomende oorzaak is de auto-immuunziekte pernicieuze anemie (ook wel addison-biermer), deze ziekte heb ik zelf ook.

Bij pernicieuze anemie worden er meestal antistoffen intrinsic factor aangetroffen.

Dit houdt in dat er steeds minder maagzuur wordt aangemaakt, totdat er uiteindelijk helemaal geen maagzuur meer is. Dit is dus helaas NIET iets wat verholpen kan worden.

Het beste zijn injecties met hydroxocobalamine (lichaamseigen vorm) en het liefst een merk zonder de hulpstof benzylalcohol (veel mensen kunnen daar niet zo goed tegen).

Cyanocobalamineinjecties zijn veel minder geschikt omdat dit sneller door het lichaam wordt afgevoerd (niet-lichaamseigen).

Wat eigenlijk nog beter werkt zijn methylcobalamineinjecties (vooral bij neurologsiche klachten), lichaamseigen en actieve vorm (hoeft het lichaam niet meer om te zetten).

Ik raad je aan eens te kijken op http://stichtingb12tekort.nl/ en op het bijbehorende forum, daar kun je zéér veel informatie vinden en ook wetenschappelijke onderbouwing.

Je kunt je daar ook aanmelden om advies te vragen/ervaringen uit te wisselen e.d.

Een aanrader!

Heel veel succes en sterkte!

Groetjes,

Anneke

 
Het is mijn stellige overtuiging dat ALLE ziektes omkeerbaar zijn en dus ook pernicieuze anamie. De 'wetenschappelijke onderbouwing' die jij noemt zegt mij niets. De 'wetenschap' gaat nog steeds uit van de volkomen achterhaalde bacterietheorie van Pasteur uit en de genentheorie, die beide hun basis hebben in het al even achterhaalde darwinisme.

De epigenetica leert ons dat alle genen een aan/uit-knop hebben en dat genen niet leidend zijn, maar volgend. De epigenetica is geen genentheorie, maar een omgevingstheorie. De omgeving van de cellen kan in positieve of negatieve zin de genetische expressie beinvloeden. De oorspronkelijke blauwdruk zit in het celgeheugen van alle cellen opgesloten en dus ook het potentieel voor volledige expressie van die blauwdruk. Waar het lichaam op zit te wachten zijn de VOEDINGSSTOFFEN die dit mogelijk maken. Verander je voeding en je verandert je cellen!

Het concept van een 'autoimmuun'ziekte is absurd. Het lichaam is niet suicidaal. Het leven streeft altijd naar heling, want dat is de kracht van de natuur. Alles wat hiermee niet strookt, gaat dus automatisch tegen de natuurkrachten in. De natuur maakt geen fouten, mensen maken fouten doordat ze denken het beter te weten. Arrogante 'wetenschappers' voorop. Een treffend citaat van Weston Price:

Quote:
Moet de natuur onze hoogmoedige cultuur aan de kant schuiven en de meer gehoorzame inheemsen terugroepen? Zo niet, dan zullen we onze culturele waarden compleet moeten herzien aan de hand van de beheersende krachten van de natuur.


Mike

 
Anneke,

Je hebt je duidelijk niet ingelezen op dit forum, anders had je bovenstaande niet geplaatst.

Maar deze opmerking is niet om je weg te jagen hoor, je bent van harte welkom.

De reactie van Mike geeft aan dat ook jij je gezondheid kunt verbeteren door je voeding aan te passen.

Dus ga je inlezen op het forum en het zal je verbazen wat er allemaal mogelijk is en wat de mensen hier allemaal al hebben ervaren aan verbeteringen.

Het 'alleen lezen' forum is het handigst om mee te beginnen.

Het zal je ook duidelijk worden dat we op dit forum zijn om beter te worden en niet om ons lichaam chemisch te stabiliseren met pillen/poeders/drankjes uit de regulieren wereld, hoe lichaamseigen of wetenschappelijk bewezen.

En persoonlijk heb ik een schurft aan al die patiëntenverenigingen/stichtingen. Want die helpen je geen klap verder.

Die geven vaak alleen aan welke chemische middelen er zijn maar over goede voeding vertellen ze helemaal niets, net als deze b12 stg.

Dus meid, gooi je kont tegen de krib en doe eens iets geks. Zoiets als het heft in eigen handen nemen en zelf iets doen om je immuunsysteem te versterken.

Succes, ik hoop nog veel van je te horen op het forum.

 
Maar nu de volgende vraag: hoe zorg je (eventueel zelf) dat je meer maagzuur produceert?

Ik ken nog wel een paar mensen die met B12 tekort kampen.

Frank

 
Over die zoetstoffen, ik ben ook op zoek naar methyl- en adenosylcobalamine zonder zoetstoffen. Niet zo gemakkelijke opgave inderdaad. Nu vond ik op de website van Bonusan een verklarende woordenlijst:

http://www.bonusan.nl/?objectID=64

De stoffen die voorkomen in de adenosyl-tabletten:

"Sorbitol

Sorbitol is een natuurlijke suikervervanger. Het heeft ongeveer 60% van de zoetheid van suiker, maar levert ongeveer een derde van de energie van suiker en draagt niet bij aan tandbederf. Door de goede smaak wordt het gebruikt in kauw- en zuigtabletten.

Xylitol

Xylitol is een natuurlijke suikervervanger die van nature aanwezig is in vele planten. Het wordt gebruikt als laagenergetische zoetstof in kauw- en zuigtabletten. Bijkomend voordeel is dat xylitol het risico op tandbederf vermindert.

Fructose

Fructose, ook wel vruchtensuiker genoemd (komt in diverse vruchten en honing voor), wordt in twee kauw- en zuigtabletten als zoetstof gebruikt. Ook het Proteïne poeder chocolade wordt ermee op smaak gebracht. Het is zoeter dan gewone suiker en wordt langzamer opgenomen."

Het wordt vermeld als natuurlijk, ik vind het behoorlijk verwarrend voor de consument. Liever vermijd ik ze helemaal, maar een alternatief lijkt er niet echt te zijn voor adenosyl.

 
:)

Intussen heb ik Methylcobalamine van Sura Vitasan/New Roots Herbal gevonden met plantaardige magnesiumstreaat en gehydrateerde silicum, zonder conserveeragenten, aroma's, kleurstoffen, suiker, melk of afgeleiden, zetmeel, graan, maïs, soja of gist.

100 capsules voor +- 20€, (heeft een wat stoffige smaak).

http://www.newrootsherbal.com

http://www.farmacia-internacional.net/tienda/sura-vitasan-vitamin-500mcg-tablets-p-9735.html

Methylcobalamine (1500mcg) vond ik bij AOV wel zonder zoetstoffen (met ook vitamine C)

http://www.aov.nl/p/12/662/mo23-cg17|48=M/252-methyl-cobalamine

Adenosyl (dibencozide, 1500mcg) van AOV daarentegen bevat dan wel weer sorbitol.

http://www.aov.nl/p/12/661/mo23-cg17|48=D/251-dibencozide

Mike, misschien is het een idee om een b12 shoppinglist aan te maken bij de "alleen-lezen-documenten"?

 
Bij Ron krijg je ook Methylcobalamin 1000mg, andere ingrediënten lactose, cellulose, meagnesium stearate en croscarmellose sodium.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.680
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan