antidepressiva

Gif-vrij magbik jouw verhaal delen op mijn fb pag? Ervaringsverhaal maakt altijd meer indruk. Zet ik er bijv alleen je ‘initialen’ gv eronder?

Ik had nog niet gereageerd. Is goed elkedageenei, met vermelding gv is prima.
 
Vier jaar terug heb ik hier een aantal keer iets gedeeld over mijn pogingen om van Efexor/Venlafaxine af te komen. In 2015 slikte ik mijn laatste pil, na zo’n drie maanden afbouwen. Uiteindelijk mislukte dat. Eind oktober ben ik weer begonnen. Ik stopte met 75 mg en ging na die drie maanden terug naar 37,5 mg. Dat ging goed, ik had dus – ondanks het falen – toch iets gewonnen.

Vanaf begin 2016 ben ik opnieuw gaan afbouwen. Nu op basis van de 10%-regel. Na 2,5 jaar slikte ik het laatste beetje. Ik schrijf dan september 2018. De eerste drie maanden gaan goed. Met de jaarwisseling 2018/2019 gaat het mis. Ik raak de eerste maanden in een depressieve mood, waarbij ik weer heel gevoelig en vatbaar ben voor angstklachten. Elke dag is een struggle, levensvreugde verdween.

Vanaf september 2019 gaat het iets beter. Maar nog steeds ben ik depressief. Mijn zelfbeeld is heel laag. Ik heb een hekel aan mezelf. Weinig gemotiveerd om dingen te doen. Een houding van ‘het zal me allemaal wat’.

Eerder dit jaar liet ik een aantal bloedwaarden prikken, waaronder testosteron. Die was zeer laag, 7,5. Vorige maand opnieuw gedaan, nu 9,7. Nog steeds heel laag. De huisarts vindt het een ‘normale waarde’. Het kan het gevolg zijn van depressiviteit; soms vraag ik me af of het ook de medeoorzaak van mijn problematiek kan zijn.

Deze maand ben ik weer actiever gaan letten op mijn voeding. Een aantal WAPF-principes heb ik altijd vastgehouden (niet te veel koolhydraten in de maaltijden), maar gaandeweg kwamen er toch steeds meer koolhydraten bij. Vooral in snoep- en snaaigedrag tijdens de avonden of onder werktijd. Geen innerlijke neiging, meer afleiding op momenten dat ik weinig gemotiveerd ben om iets beters te doen. Daar ben ik mee gestopt. Ik volg nu de lijn om ’s morgens zo min mogelijk koolhydraten te eten en in de loop van de dag de hoeveelheid wat op te voeren. Gaandeweg de dag heb ik ze meer nodig, merk ik. Dan heeft het weglaten van koolhydraten duidelijk invloed op mijn stemming.

Allerlei supplementen die ik door de jaren heen geprobeerd heb, boden niet erg veel soelaas. Of ik had te weinig geduld, want als ik na een maand niet enige verbetering opmerkte, raakte het slikken ervan in het slop.

Sinds ik koud douche, merk ik enige verbetering. Dat was een aparte gewaarwording. Inmiddels ben ik er zo aan gewend dat het helemaal in mijn systeem zit. Maar het is natuurlijk geen tovermiddel. De verbetering was slechts gering.

Ik ben blij dat ik nog steeds geen medicatie meer gebruik. Anderzijds is het heel lastig. De maanden gaan voorbij en behalve mijn werk doe ik weinig andere dingen meer. Avonden zijn voor mezelf; ik woon alleen en voorheen deed ik dan leuke of nuttige dingen. Lukt allemaal niet meer zo.
Mijn hoop is nog steeds dat ik een nieuwe balans vind, waarin ik op eigen kracht een stemming kan ‘vasthouden’ die positief en optimistisch is.

Wie van jullie heeft ervaring met het leven zonder antidepressiva, na een hele lange periode van gebruik? (In mijn geval 15 jaar, ik ben nu een dertiger.)
 
Mijn ex heeft ±13 jaar Efexor (75) gebruikt. Pas veel te laat ontdekte ik dat dit een bijzonder nare invloed had op zijn gedrag.
Het lontje werd steeds korter waarbij ook "openbare ontploffingen" en bijna vechtpartijen in winkels, bij artsen en in het verkeer. Verder was hij altijd bezig met zelfmoord.
Ruim 3 jaar geleden is hij gaan afbouwen. Aan mij de taak om zijn capsules open te maken en er idd telkens zo'n 10% meer uit te halen. Het afbouwen nam bijna een jaar in beslag maar het is gelukt!
Het gaat super met hem! Hij is nog dagelijks blij en dankbaar dat hij van die troep af is en geniet volop van het leven.
Wel gebruikt hij nu trouw vitamine D en magnesium.
 
ik heb diverse keren hier gelezen dat afbouwen van dit soort medicatie veel makkelijker gaat, alleen al door het Weston A. Price dieet, vanwege de vetten die je toevoegt aan de hersenen, waardoor ze hulp krijgen, CBD olie kan helpen, gaat ook ontstekingen van de hersenen tegen en essentiële oliën zijn een geweldige ondersteuning voor afbouwen van AD. daar is best wel e.e.a. over te vinden. Ook best wat ervaringsverhalen van mensen in onze besloten FB groepen maar mag ik helaas niet delen hier.
https://yldist.com/natural/managing-ssri-withdrawal-with-essential-oils.
 
Dit artikel is misschien al eens geplaatst maar zeker de moeite waard:
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/anti-depressiva-en-magnesium/
 
Meuzik,

Als de oorzaak van je depressie idd een testosteron tekort is, en dat is heel goed mogelijk, zou je eens kunnen denken aan zwavel. Zoals MSM, Alfa Lipon, of Nac. Geen idee natuurlijk of je dat al eens gebruikt hebt. Maar het helpt bij de omzetting van enzymen, hormonen en aminozuren. Als je echt denkt dat het te maken heeft met neurotransmitters is SAM-E misschien een optie. Ik weet uiteraard niet wat je al gebruikt hebt. Maar zink is een leverancier voor testosteron. Maar dan moet je het wel op kunnen nemen natuurlijk. Ik denk dat zwavel hier heel goed bij kan helpen. Zelf gebruik ik al een poosje MSM waar ik wel iets van merkte. Maar blijkbaar nog niet helemaal voldoende. Of de dosering is te laag. Nu neem ik zelf bv NAC en Alfa Lipon erbij en merk ik in combinatie met vitamine C dat ik geen spierklachten heb. Althans, nu wel wat spierpijn vanwege dat ik zelf ziek ben maar het is toch heel anders. Over het algemeen merk ik heel erg snel resultaat. Voor jou verder niet van belang. Maar zwavel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Het helpt ook bij ontgiften en ik zag elders dat je geschreven had dat je ook last van puistjes hebt. Vermoedelijk een probleem met ontgifting en zwavel kan je daarbij helpen. Passiebloem kan ook de testosteron verhogen. Zwavel zou wel eens een goe effect kunnen hebben. Ook helpt het je bloedsuiker op peil te houden dus wellicht dat het snaaien dan ook minder gaat worden. Onderstaand een paar linken. Natuurlijk kun je zelf ook nog verder zoeken naar de effecten ervan.

Succes in elk geval!

http://www.voedingisgezondheid.nl/ontstekingsziekte

https://bewust-zijn.nl/kennisbank/vitamine-mineralen/zwavel/

https://www.gottswaal.nl/detail.php?cod=248&page=50&groep=
 
Nou had ik hier een heel bericht getypt met advies en is me tekst weg. Ik probeer het nog een keer.

Het is goed mogelijk dat als je denkt dat je depressie niks te maken heeft met de neurotransmitters je depressie idd te maken heeft met een tekort aan testosteron.

Heb je er wel eens aan gedacht om zwavel te nemen? Zoals MSM, NAC en Alfa Liponzuur?
Zwavel helpt oa bij de omzetting van hormonen, aminozuren en enzymen.
Ook las ik dat je last hebt van puistjes. Dit zou wel eens te maken kunnen hebben met slechte ontgifting en zwavel kan je hierbij helpen omdat het bij draagt aan de aanmaak van glutathion welke je helpt bij ontgiften. Wellicht dat de combi van zwavel en het toevoegen van extra zink kan helpen om je testosteron en wellicht ook andere hormonen weer goed te krijgen. Ook passiebloem zorgt voor een hoger testosteron. Maar ik gok in eerste instantie op de zwavel. Uiteraard in combi met de juiste voeding. De zwavel zorgt er ook voor dat je bloedsuiker stabiel blijft en wellicht haalt dat de snaai momenten bij je weg. Als je denkt dat het aan de neurotransmitters ligt dan zou je kunnen denken aan SAM-E. Onderstaand een paar linken over zwavel. Uiteraard kan je zelf nog verder zoeken hierin. Bij mij helpt het in elk geval. Hele hoge dosis MSM, en nu ook alfa lipon erbij gevoegd. En NAC vanwege longontsteking. Dit laatste is voor jou die interessant. Maar ik vind het wel een wereldspulletje. Ik merk niet alleen resultaat voor longen maar op veel meer niveaus.


https://www.gottswaal.nl/detail.php?cod=248&page=50&groep=

http://www.voedingisgezondheid.nl/ontstekingsziekte



 
ik vraag me af of Marijke Gottswaal een gezond menu en adviezen kan geven als ze dit dieet voorschrijft, vette vis maar magere vleessoorten, volgens mij is het dan nog geen oerdieet
https://www.natuurdietisten.nl/files/GezondheidPlus3_9%20jagersmenu.pdf :)
 
Jawel hoor, ze jaagt mij in ieder geval weg ?

Over de antidepressiva, darmgezondheid is heel belangrijk, 80% van je neurotransmitters worden daar aangemaakt. Slijmvliezen versterken met bouillon en fermenteren voor de juiste microbioom.

 
Ik had de link ook niet geplaatst omdat ik zo een fan ben van het menu. Deze had ik ook niet geplaatst. Maar voor wat betreft het verhaal over zwavel klopt het wel. Het ging mij meer om het verhaal van zwavel waar dit oa goed voor is en de combinatie van de ontgiftende werking ervan.

Darmen ondersteunen is idd ook belangrijk om te zorgen dat de opname goed gaat.
 
Dank voor jullie reacties.
Het vetrijke dieet heeft mij - wat betreft mijn psychische gezondheid - niet veel meerwaarde geboden. Wat niet wegneemt dat het om andere redenen wel een goed idee is. Dat geldt ook voor diverse supplementen. Ik slik nu dagelijks vitamine d in de vorm van levertraan.

@Binc: Zwavel ga ik verder uitzoeken; in dat spectrum heb ik nooit iets geslikt. Zink slik ik bij, maar niet steevast. Passiebloem ook wel een tijdje gebruik. Ik had voorheen veel last van puistjes en vette huid. Nu eerder een schrale huid. Tot mijn verbazing.
 
Jammer dat het vetrijke eten je tot nog toe nog niet het resultaat heeft gegeven wat je ervan verwacht. Idd is het goed om door te gaan. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met een gebrekkige opname door problemen met de vertering. Heb je daar inzicht in? Je zei dat je huisarts je bloedwaarden normaal vond en van mening is dat dit er allemaal bij hoort. Toch is dit niet waar. Bovendien is een huisarts niet kundig genoeg om hormoon waarden te interpreteren. Een endicrioloog is daar kundiger in en kijkt ook naar andere hormonen.

De vraag is wel wat de oorzaak is. Is het tekort door een slechte opname van voeding of zit er een probleem op psychisch niveau? Iets om over na te denken.

Voor wat betreft die zwavel. Ik vind het persoonlijk interessant. En bij mij doet het veel. Ik had vlak voor ik ziek werd een ochtend dat ik wakker werd en alles ineens anders was. Alsof ik in een andere wereld was beland. Alles was ineens stil. Stil in me hoofd en buiten voelde ook heel anders aan. Ik heb die ochtend eindelijk eens uit kunnen slapen wat normaal niet lukt. Ik had wel een hoge dosis msm genomen iplv de dosering op de verpakking aan te houden. En de volgende dag was alles ineens anders. Was heel raar.

Ik ben benieuwd hoe je tegenover die zwavel staat als je jezelf er verder in hebt verdiept.
 
Nog even een toevoeging aan mijn vorige bericht. Zover ik begrepen heb moet testosteron geprikt worden rond 10 uur in de ochtend. Daarvoor kan ook nog. Cortisol moet om 8 uur in de ochtend. Bij mij allebei tegelijk geprikt. Ook is het handig om te weten of vrij testosteron nagekeken is. Vaak word wel allebei gedaan. Via de endicrinoloog dan. Via de huisarts kan het nog wel eens fout gaan enmowt je zelf goed op de hoogte zijn hoe het geprikt word.
 
Een hele tak van wetenschap blijkt nep te zijn

Liefhebbers van wetenschap gaan er vaak van uit dat, wat wetenschap wordt genoemd, echt en waar is. Het moet zo zijn. Anders is hun geloof gebroken. Hun oppervlakkige begrip is verbrijzeld. Hun “superieure kijk” op de wereld is getorpedeerd.


Zulke mensen kiezen onofficiële “anti-wetenschap” doelen om aan te vallen. Ze denken er nooit aan om hun eigen huis te inspecteren op enorme fraude.

Bijvoorbeeld: psychiatrie.

Een open geheim stroomt de laatste tien jaar langzaam bloedend uit in het publieke bewustzijn.

ER ZIJN GEEN DEFINITIEVE LABORATORIUMTESTEN VOOR ENIGE GEVRAAGDE GEESTELIJKE STOORNIS.

En daarbij:

Alle zogeheten psychische stoornissen worden door een commissie van psychiaters uit menu’s van menselijk gedrag geconverteerd, benoemd, geëtiketteerd, beschreven en gecategoriseerd.

Hun bevindingen worden gepubliceerd in periodiek bijgewerkte edities van The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), gedrukt door de American Psychiatric Association.

Jarenlang hebben zelfs psychiaters ‘blowing the whistle’ over dit wazige gekke proces van ‘onderzoek’.

https://gedachtenvoer.nl/2019/11/27/een-hele-tak-van-wetenschap-blijkt-nep-te-zijn/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.452
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan