antidepressiva

Laigueglia

New member
Zijn er op dit forum leden die ervaring hebben met het stoppen met antidepressiva?

Nadat ik merkte hoeveel afkick verschijnselen ik had na het stoppen met kofie en zoetjes, heb ik het besluit genomen om ook te stoppen met seroxat.

Ik zit momenteel op een kwart van mijn oorspronkelijke hoeveelheid, maar het valt me zwaar.De lichamelijke klachten zijn goed te verdragen maar het feit dat ik me zo kwetsbaar voel, de tranen liggen voortdurend op de loer, doet me terug verlangen.

Wie steekt me een hart onder de riem?

 
Hoi Laigueglia,

Hoe lang heb je dit gebruikt? Goed dat je wilt stoppen! Knap van je! Heb je iemand waarbij je persoonlijk terecht kunt met je rotgevoelens? Ik heb die pillen helaas ook ooit gebruikt, niet heel lang. Toen ik stopte ben ik acuut gestopt, en overgestapt op Sint Janskruid. Mike raadt dit op de site van Poekie ook aan als je een antidepressivum nodig hebt. Als je dat gaat gebruiken moet je wel volledig stoppen met de Seroxat, dat kan niet samen. En zoek een goed merk met zo weinig mogelijk toevoegingen. Het is zeer moeilijk, dit kwetsbare gevoel, vooral als je het alleen moet opknappen. Ik doe momenteel een Mindfulnesscursus: dit is misschien ook iets voor jou qua algemene ondersteuning. De huisarts kan je er naar door verwijzen, het wordt vergoed (wel even het kaf van het koren scheiden qua cursus). Uiteraard wel eigen risicokosten, maar daar ontkom je niet aan. Heel veel sterkte gewenst.

 
Hoi Laigueglia,

Ik ben zelf ook een gebruiker van Seroxat sinds 11 jaar. Het is me nooit gelukt om af te bouwen, tot een jaar geleden. Ikzelf zat op 40 mg per dag.

Kun je mij vertellen hoeveel je per dag gebruikte, hoelang en voor welke klachten? Is het voor angsten of echt voor depressiviteit. En sinds wanneer ben je aan het afbouwen en in welke stappen (dus hoeveel mg per keer ga je minderen)?

Ikzelf zit nu momenteel op 25 mg per dag en het gaan hartstikke goed.

Ik ben begonnen met 2,5 mg per dag te minderen. Van 40 naar 37,5 mg per dag. Bij de apotheek heb ik een pillensnijder gehaald en snij zelf de pillen door de helft of een kwart. De seroxat heeft een spiegeltijd van ca. 2 weken tot 4 weken. Dat betekent dat zodra je stopt je de eerste 2 weken niets zal merken. Tussen de 2 en 4 weken kun je inderdaad wat afkickingsverschijnselen krijgen. Gaat dit allemaal goed dan kun je na die 4 weken weer 2,5 mg omlaag. Ook dan weer zeker 4 weken aanhouden om dit te verwerken. Mijn psych adviseert mij om na het minderen van 5 mg zeker 1 tot 2 maanden op dat niveau te blijven. Gaat dat goed dan weer in 2 stappen 5 mg lager.

Ik ben begonnen met minderen toen ik ruim een half jaar WAPF voeding nam. Ik was veel rustiger in mijn hoofd door al dat vette eten, heerlijk. Bij mij ging het prima, zonder bijwerkingen, tot en met 30 mg per dag. Toen ik onder de 30 mg kwam kreeg ik af en toe weer wat angstgedachten, dit kan natuurlijk ook aan het afkicken liggen.

Maar sinds 2 maanden slik ik nu adrenal en weg zijn al mijn angsten weer. Ik was er inmiddels ook wel achter dat ik bijnieruitputting had en dat mijn angststoornis te wijten was aan die bijnieruitputting.

Ikzelf hoop dat ik er helemaal van af kom. Maar rustig aan want anders raakt je lichaam en je hoofd ook weer in paniek en begin je weer van voor af aan.

Dus hoe je je nu voelt is afhankelijk van de fase waar je in zit. Ben je net een stapje lager gegaan dan kan het kloppen dat je je zo voelt. Dan moet je er even doorheen. Even lekker extra vet eten geeft je al weer wat meer rust in je hoofd.

Misschien wil je te snel. Ik weet 1 ding zeker en dat is dat je met dit spul zeker niet te snel en te abrupt kan stoppen.

 
ik wil te snel!

Ik gebruik(te) 20 mg per dag.

Ik gebruik ze niet voor angsten maar 'om het leven aan te kunnen'

Sinds 2007 slik ik 20 mg en mijn omgeving vond mij toen meteen een veel prettiger persoon om mee om te gaan, ik was veel 'vlakker' in mijn emoties, dat is nu weer aan het veranderen.

Met een mesje heb ik ze ik kwarten gesneden. Een week 3/4, toen een week 1/2, en nu zit ik op 1/4 en voel me vooral kwetsbaar en geirriteerd, het draaierige gevoel is nauwelijk meer merkbaar, maar het gevoel dat ik het allemaal niet aankan steekt de kop op. Misschien een tijd terug naar 10 mg.

Ik slik sinds zaterdag adrenal en vet vind ik zaaaalig dus dat komt goed.

@gifvrij Hoeveel adrenal slik jij?

 
Hoi Laigueglia,

Je gaat zeker veel te snel. Je zit dus nu op 5 mg in 3 weken tijd.

Ik zou zeker snel terug gaan naar 10 mg, misschien wel naar 15 mg. Maar wil je terug naar 15 dan wel in 2 fasen. Je lijf vindt het niet zo fijn als je zo snel heen en weer springt met de medicatie.

Omdat er een spiegeltijd is van zeker 2 weken, kan het nu ook weer even duren voor je je weer oke voelt. Dus ga eerst na 10 mg. Ben je na 2 weken nog niet oke, ga dan weer na 15.

Dat vlakker in emoties dat herken ik zeker, daar heb ik jaren last van gehad. Maar ik vond het heerlijk omdat ik daarvoor jarenlang heel angstig ben geweest en vond dat vlakke rustige gevoel een verademinig na die heftige jaren.

3 jaar geleden heb ik een tijdje acupunctuur gedaan en ik moet zeggen dat sindsdien dat vlakke gevoel wel is weggegaan, ik kreeg weer duidelijke emoties.

Momenteel slik ik 3 x 100 mg adrenal per dag. 2 x 's morgens en 1 x 's middag.

Fijn dat de adrenal bij jou ook goed valt, dat moet dan zeker gaan lukken in combinatie met het afbouwen van de Seroxat.

Veel sterkte, ik hoor het wel als je nog vragen hebt.

 
Lieve Laigueglia,

dapper hoor! st Janskruid duurt ook een week of 3 voordat deze goed aanslaat. Een goed merk weet ik niet zo gauw, denk dat je bij de Tuinen best terecht kunt. En ik denk dat je ook rustig wat meer schijt aan je omgeving moet hebben. Waarom zou je jezelf onderdrukken met gif? Waarom wil je je emoties afvlakken, je haalt niet alleen de dalen eruit, maar ook de pieken. Als je in hebt in een bakkie thee geef je maar een seintje...

 
Mijn man heeft heel lang seroxat geslikt en is 'cold turkey' gegaan. Hij heeft een maand lang niet geslapen, dus dat was niet zo'n goed idee :). MAAR: hij is zo blij dat hij er vanaf is. Ik zelf heb het gevoel dat hij nu weer z'n echte zelf is, in plaats van de kleurloze versie.

 
Hey Laigueglia,

Hier ook iemand die wilt stoppen met Seroxat, na jarenlang gebruik. Ik ben nu eerst bezig met het afbouwen van schildkliermedicatie en wanneer dat achter de rug is, begin ik met de antidepressiva. Ik ben er ook bang voor, dus ik begrijp je angst. Ik heb het vroeger al eens cold turkey geprobeerd en ben toen helemaal ingezakt en terug moeten herbeginnen. Langzaamaan is dus de boodsschap!

Ik zit momenteel op 10mg per dag en volgens mijn behandelend arts mag ik dit afbouwen in 10 weken, maar ik ga er 20 weken over doen. Telkens 10% minderen gedurende twee weken. Ik hoop dat het me lukt deze keer!

Heel veel sterkte!

 
Inderdaad Laigueglia, St. Janskruid duurt even voor het aanslaat. Mocht je zover komen dat je helemaal gaat stoppen met de seroxat is het echt een aanrader. Ik heb toen die van De Tuinen gebruikt, dat waren cellulose-capsules, volgens mij zaten daar weinig andere toevoegingen in. En die cursus Mindfulness is een aanrader. En een bakkie koffie met Tanja ook :), want van alleen zijn wordt niemand happy!

 
@Klavertje

Hoe lukt het jou om 10% van 10 mg te minderen.

Gebruik jij soms seroxat druppels dat jij zo precies kan doseren?

Bij tabletten gaat dat echt niet lukken.

Veel sterkte met het afbouwen.

 
Ik wens jullie allemaal veel sterkte hoor met afbouwen. Ik heb twee schoonzussen die zitten al 20 jaar aan de antidepressiva. Een van de twee is net een zombie, nog niet de schaduw van wie ze ooit was. En elke keer krijgt ze er weer een pilletje bij vanwege allerlei klachten, het is het begin van het einde.

Dus ik hoop dat het jullie gaat lukken, ik hoop het niet ik weet dat het gaat lukken en dan ben je weer jezelf, succes en petje af.

Lia

 
Gif-vrij,

Ik hoop dat ze dat in de apotheek kunnen klaarmaken...en anders inderdaad overschakelen naar de vloeibare variant.

Bedankt! Ook voor jou veel sterkte!

 
Ik gebruik Rhodiola Rosea als ondersteuning voor een serotonine tekort. Voor mij is het niet verslavend, want ik gebruik het net zo makkelijk niet als wel. Als ik het wel neem, voel ik me echter wel lichter en vrolijker.

Ik ga er vanuit dat mede door de toepassing van het Keltisch Zeezout de aanmaak van neurotransmitters, de doorstroming en signaalwerking dusdanig verbeterd dat ik geen effect meer ga vernemen van de Rhodiola Rosea.

Misschien iets om te gebruiken ter overbrugging bij en het ondersteunen van het afbouwen van antidepressiva?

 
Bij alle neurologische aandoeningen speelt magnesium een rol.

Als je een hoge dosis neemt (rond de 1 gram per dag) dan zal je bijna per direct verschil merken. Neem je een normale dosis (ongeveer 400 mg) dan kan het een paar weken duren. Deze dosissen zijn om tekorten weg te werken, je kan magnesium tegelijk met antidepressiva nemen. Ben je van de AD af dan kan je na een tijdje gaan afbouwen.

http://realisatietrainingen.nl/pb/artikelen/magnesium.html

onderaan een paar links over depressie. St.Janskruid wordt daar ook genoemd.

 
Zelf vroeger ook seroxat gebruikt en gelukkig er nu van af. Het was wel heel zwaar dus ik zou het zeker langzaam afbouwen.

Nu neem ik 5htp wat mij ook aardig helpt. Ik denk ook dat magnesium belangrijk is in deze zoals hierboven al word verteld. Ik gebruik magnesiumolie voor het slapen gaan. Dit helpt ook goed als je gestresst bent of angstig.

Met sintjanskruid wil ik nog een waarschuwing meegeven. Je kan er manisch van worden als je daar gevoelig voor bent.

 
Heeft er iemand ervaring met colloïdaal goud? Dit product fascineert me enerzijds, ik kom het ook steeds weer tegen, anderzijds voel ik een weerstand erop. Kan het zelf niet plaatsen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.613
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan