antidepressiva

Op de eerste plaats, heel hartelijk dank voor alle reacties!

Het is fijn om te weten dat je niet alleeen staat, althans zo voelt dat voor mij.

@indigo, jou tip van Rhodolia Roacea wil ik zeker gaan gebruiken.Precies dat lichte en vrolijke wil ik eigenlijk niet kwijt.Het snijdt me door de ziel als mijn leerlingen (14-15 jaar) tegen me zeggen "mevrouw wat is met u? hebt u slechte zin ofzo?"Zo wil ik niet zijn. Heb je nog een voorkeur voor een merk , qua prijs/kwaliteit.

Ik ben trouwens AD gaan gebruiken op aanraden van een arts/acupunturiste die een

serotonine tekort bij me constateerde.

 
@asaya Als je 5HTP gebruikt moet je oppassen met andere serotonine boosters, las ik.

Wat zijn de andere serotonine boosters? St Janskruid? Magnesium? Rhodolia Rosea?

 
Voornamelijk met de chemische AD moet je oppassen. Al weet ik dat er ook een combinatie van prozac en 5 htp is geprobeerd met medisch toezicht. Ik heb dat onderzoek zo niet bij de hand maar het is denk ik wel te vinden op internet. Er is een formule dat 5htp met rhodiola en st janskruid combineert, namelijk brainmood van ortholon. Dus ik neem aan dat dat veilig is, ik heb deze variant zelf ook gebruikt.

Het is even zoeken wat voor jou het beste werkt qua hoeveelheid en tijdstip van inname. Ik nam het voor het slapen gaan en was daardoor de volgende dag energieker. Het hielp ook goed tegen pijn en ik herstelde veel sneller. De eerste dagen kan je wat suffig zijn dus houd er rekening mee. Ik heb het rustig opgebouwd zodat ik de effecten goed in de gaten kon houden. De brainmood vond ik ook prettig.

Heb je je hoeveelheid verzadigde vetten al verhoogd, ik ken mensen die bij een kleine hoeveelheid van slagroom per dag de depressie klachten zeer snel zagen verdwijnen. Helaas werkte dat bij mij niet, ik denk door mijn gevoeligheid voor zuivel.

 
@laigueglia

Ik heb Rhodiola Rosea van AllinOne in gebruik.

Voor zover ik het begrijp is Rhodiola Rosea geen serotonine booster, maar een stofje dat de doorgeleiding van serotonine naar de hersencellen waarborgt. Omdat dit product bij mij goed werkt kom ik tot de conclusie dat ik dus wel serotonine aanmaak, maar dat het zonder de beschermende werking van Rhodioloa Rosea onderweg wordt afgebroken. Dit gebeurt vooral onder invloed van, ja, daar is tie weer.... STRESS.

Rhodiola Rosea zorgt er dus voor dat de vroegtijdige afbraak van serotonine wordt voorkomen.

Ik voel zelf dat Rhodiola Rosea bij mij het beste werkt als ik het rond 16:00 uur inneem. Tijdens de bijnier-dip dus...

 
http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

"When combined with MAOIs or SSRIs, 5-HTP can cause acute serotonin syndrome.[28][29]"

Seroxat is een SSRI. (Laigueglia zegt ook zoiets)

Hoge doseringen van supplementen die niet echt natuurlijk te noemen zijn is iets waar je mee op moet passen, van vele dingen is niet bekend wat het precies doet.

Dat geldt ook voor kruiden: hoe lang was iemand 10.000 jaar geleden bezig om de hoeveelheden te verzamelen waar wij het over hebben?

Natuurlijk blijft het een afweging, beter kruiden dan SSRI's.

Ook 5-htp is een stuk beter dan SSRI's, die keuze is makkelijk.

5-htp komt in voedsel echter nauwelijks voor, magnesium hoort wel in voedsel te zitten. (dat doet het alleen niet genoeg meer)

Zoek de oorzaak:

bijvoorbeeld een tekort aan vet, magnesium, enzovoorts en pak dat aan.

In je voorsteltopic ben je goed bezig met voeding.

 
Los van depressiviteit oplossen met middelen, zou ik ook eens kijken naar waar die depressiviteit vandaan komt. Ik zou eens diep gaan speuren in je psyche, je gevoel en je verleden en hier spirituele hulp bij inschakelen...

 
@Dennis: Diep gaan speuren in de punten die jij aangeeft kan wel averechts werken. Zelf heb ik na mijn bevalling veel herbelevingen van het verleden gekregen tegen wil en dank, en ik werd er ziek van, letterlijk. Nu doe ik Mindfulness, wat voor mij goed werkt. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen methodes, maar dat graven biedt niet altijd soelaas. Ik ben nu 8 maanden later nog niet in staat er goed over te praten, terwijl dat voor de bevalling redelijk goed ging.

 
Je hoeft niet eens te speuren naar oorzaken, te graven in je verleden. Het psychische/spirituele deel van depressie en vermoeidheid wordt simpelweg en slechts alleen veroorzaakt door het bieden van weerstand aan datgene wat zich wil laten voelen en wat koste wat het kost, vaak onbewust, onderdrukt wordt. De fysieke klachten zijn hier bijna altijd een direct gevolg van en slechts zelden de oorzaak, maar ze gaan op den duur wel een eigen leven leiden.

Depressie heeft wellicht wel een oorzaak in het verleden, maar dat blijft toch wat het is en is "slechts" een persoonlijk gekleurde weergave van een realiteit waaraan niets meer te veranderen is. Er naar graven kost een hoop energie, maar levert concreet niets op. Het gaat om het Hier en Nu en wat je NU anders wilt ervaren.

Hoe hard het ook klinkt, wij creëren elke ervaring zelf, de meeste vanuit een onbewuste herhaling van creaties. Wij kunnen ons onderbewuste ook opnieuw programmeren en nieuwe ervaringen creëren. Dat is na enige oefening eigenlijk net zo simpel als de WAP-richtlijnen volgen.

1. Schakel hulp in bij het bewustwordingsproces op je weerstanden in het Hier en Nu!

2. Ontdek dat het helemaal niet eng is om te voelen en dat het je juist bevrijdt en een stuk minder vermoeid en depressief maakt.

3. Maak contact met het verlangen dat onder het "nare" gevoel ligt. Als je iets niet wilt voelen, dan is er ook een bewustzijn op wat je dan wél wilt ervaren. Maar daar kun je alleen bij als je ophoudt weerstand te bieden aan het "nare" gevoel, wetend dat er daardoor ruimte vrij komt je verlangen te ervaren.

4. Verklein je verlangen van een uiterlijke vorm (bijvoorbeeld het verlangen naar een relatie) naar wat je wilt ervaren (emotionele steun, veiligheid, inspiratie, aanraking, etc.)

5. Leef met dit verlangen in je bewustzijn. Sta 's ochtends op en neem je bijvoorbeeld voor gedurende de dag veiligheid te ervaren. Door dit bewuste verlangen veranderd jouw bewustzijnsveld en daardoor trek je manifestatie van je verlangen aan. Wees alert op de emotionele steun die je wordt aangeboden, misschien wel niet door je partner van wie je dit verwacht, maar ervaar je gewoon meer veiligheid in jezelf of biedt een collega je onverwacht steun, of.... sta open om te ontvangen en het wordt je gegeven.

Dit is een levenskunst waardoor je binnen de kortste keren van het psychische deel van je depressie af bent. Meditatie of energetische healing kunnen je versneld door dit proces heen helpen. Het fysieke deel is dan al goed te handelen en door de zoektocht die we hier aan het doormaken zijn, eveneens voortkomend uit een verlangen om je lekker in jezelf thuis te voelen, maakt het karwei dan helemaal af. :lol:

 
"Depressie heeft wellicht wel een oorzaak in het verleden, maar dat blijft toch wat het is en is "slechts" een persoonlijk gekleurde weergave van een realiteit waaraan niets meer te veranderen is. Er naar graven kost een hoop energie, maar levert concreet niets op. Het gaat om het Hier en Nu en wat je NU anders wilt ervaren."

Zo probeer ik er ook mee om te gaan, als ik aan mijn jeugd denk, voel ik verdriet maar ik kan me dus hélemaal niets herinneren van mijn thuis situatie (lagere school leeftijd).

Als ik herinneringen heb, zijn ze van op school , of van bij een vriendinnetje. Ik zou echt niet weten wat ik vroeger thuis deed, speelde etc.

Intuitief wíl ik daar ook niet naar graven, vermoed dat het helemaal niet leuk was.

Poeh, wat die Weston Price allemaal teweeg brengt!

Ik eet in ieder geval heel lekker nu :)

 
Laigueglia,

Heb de reacties niet allemaal gelezen maar zag dit voorbijkomen en wilde hier toch wat over kwijt.

Zelf ben ik van de Ad, Ritalin en het roken af. De Ritalin verbaaste me nog het meest omdat dat mij destijds gegeven is terwijl ik een gigantische burn-out/ bijnieruitputting/ chronische depressie had (give it a name). Het was zelfs zo erg dat de prikkels van tv en of muziek mij al teveel waren en ik niet eens de straat op en neer kon, zo weinig energie.

Kortom welke debiel gaat iemand dan naast de Ad ook nog Ritalin geven :? . Ben daar na een jaar dan ook flink op gecrasht en, ja dan zit je net zover of nog verder van huis!

Maar om een lang verhaal kort te maken ik ben er dus vanaf. Dit was zelfs voordat ik wapf ging eten. Dit heb ik voor elkaar gekregen door een goede therapie die ingaat op het energetische, emotionele en mentale vlak.

Ik ben niet goed in het kort vertellen of "neerpennen" van mijn verhaal. Wat ik je bij deze zeggen wil is dat het mij ook is gelukt en het mijns inziens zaak is om naast de goede voeding met jezelf aan de slag te gaan. Jij kan het ook

Heel veel succes!!

 
Al die aardige mensen hier op het Forum, er moet toch echt iets in jullie eten zitten, waardoor jullie zo vriendelijk en meelevend zijn.

Dank!

 
Ik ben, net als Cham, ook gestopt met Ritalin. Het hoort maar een paar uur te werken dus stoppen is officieel het niet meer nemen. Maar ik werd er toch wel behoorlijk depri van toen ik stopte. Ik miste de vrolijke energie die je er van krijgt. Het is volgens mij wel geestelijk verslavend, ook al wordt het tegendeel beweert.

Overigen kreeg ik het advies om tegen dat ontstane depri-gevoel weer andere medicijnen (ad) te slikken... :? Gelukkig niet gedaan.

Laigueglia: geen specifiek advies dus, sorry. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen!

 
Quote:
Al die aardige mensen hier op het Forum, er moet toch echt iets in jullie eten zitten, waardoor jullie zo vriendelijk en meelevend zijn.


Dat is exact wat Weston Price ook ontdekte bij al die 14 natuurvolkeren! oorlog zit in de mens? Ik dacht het niet, alleen als we verkeerd eten!

Mike

 
Ritalin is binnen 24 uur uitgewerkt,

dat is een reden waarom het geestelijk verslavend werkt, je merkt dat je het neemt en je wordt iedere keer beloont voor het nemen van een pilletje.

Ik heb tijdens mijn studie ook ritalin gekregen, echter zo weinig dat ik er niks van merkte. (dat was een periode dat ik dingen niet zelf uitzocht)

@Clara: wel eens goede magnesium genomen. (ik ben een Mg fan)

 
Quote:
Dat is exact wat Weston Price ook ontdekte bij al die 14 natuurvolkeren! oorlog zit in de mens? Ik dacht het niet, alleen als we verkeerd eten!


Is het niet nogal arcadisch om te stellen dat primitieve volkeren geen oorlog kenden?

Hun beweegredenen kunnen varieren van de beweegredenen van de moderne geciviliseerde mens, maar ook de primitieven hebben wel eens oorlog gevoerd hoor...en dat heeft niets met ongezond eten te maken. Als men zich ernstig bedreigd voelt in zijn bewegingsruimte en ziet dat zijn voedselbronnen door een vreemd volk toe-geeigend word, zal hij ten strijde trekken.

 
Quote:
Als men zich ernstig bedreigd voelt in zijn bewegingsruimte en ziet dat zijn voedselbronnen door een vreemd volk toe-geeigend word, zal hij ten strijde trekken.


En nu zeg je precies waar het om draait! Net als dieren hebben mensen een sterk verdedigingsinstinct. Dit is natuurlijk en normaal. Om die reden wordt ons leger ook defensie genoemd. Door de eeuwen heen hebben de machthebbers ons weten te manipuleren tot oorlogszuchtige handelingen door middels list en bedrog ons het gevoel te geven dat we aangevallen werden. Nero liet Rome platbranden en gaf de christenen de schuld, Hitler liet het Reichstag-gebouw affikken en gaf de communisten de schuld en 9/11 is door bepaalde delen van de Amerikaanse overheid (al of niet geholpen door de Israelische Mossad) zelf uitgevoerd om islamieten de schuld te geven.

Oorlogszuchtige handelingen kunnen alleen worden opgewekt door in te spelen op ons instinct om onszelf te verdedigen. Des te vreemder is het dat we in Afghanistan troepen hebben gestationeerd. De Afghanen hebben ons nooit aangevallen. En zo wordt op slinkse wijze defensie (verdediging) offensie (aanval) en hebben we vreemde en onlogische redenaties als 'de aanval is de beste verdediging'. Of, zoals al in het boek 1984 van George Orwell te lezen valt: war is peace (oorlog is vrede).

Er is niets mis mee om je te verdedigen, maar met 'pre-emptive strikes' (preventieve aanvallen) des te meer!

Mike

 
Quote:
Ritalin is binnen 24 uur uitgewerkt,

dat is een reden waarom het geestelijk verslavend werkt, je merkt dat je het neemt en je wordt iedere keer beloont voor het nemen van een pilletje.

Ik heb tijdens mijn studie ook ritalin gekregen, echter zo weinig dat ik er niks van merkte. (dat was een periode dat ik dingen niet zelf uitzocht)

@Clara: wel eens goede magnesium genomen. (ik ben een Mg fan)


@JP. Sterker nog, het is na 3 uur uitgewerkt waarna je in een rebound komt "waarin de verschijnselen iets erger kunnen terugkeren". Dat is wel heel eufemistisch gesteld kan ik je zeggen. Help wat overkomt me nu?! dat was mijn ervaring. Dan duurt het nog even eer je je realiseert dat het door dat tabletje komt maar dan weet je inderdaad niet hoe snel je de volgende moet nemen, zolang de dissociatie maar stopt.

Ik heb magnesiumtabletjes. Van het Kruidvat. Maar je mag er maar twee per dag. Ik merk er wel iets van, maar vraag me af of het niet psychisch is? Hoeveel neem jij en van welk merk?

 
@Clara: Ritalin lijkt bij jou een werking te hebben die op een mix van XTC en speed lijkt en daar lijkt ritalin ook op, dus dat is niet gek, maar meestal wordt de werking anders beschreven. Hoeveel nam je?

Naast de standaard ritalin die een uur of 3 werkt zijn er ook nog de varianten met een langzame afgifte. Die werken wat langer, "mijn" 24 uur is iets te ruim maar tegen die tijd zijn in ieder geval alle soorten uitgewerkt. Troep is het allemaal.

Welke magnesium vorm zit in je tabletjes? o.a. magnesiumoxide neem je slecht op, maar ik merkte ook wat toen ik die nam. Daarnaast zitten in tabletten vaak slechte hulpstoffen.

Ik neem nu magnesiumcitraat (citrate) in poedervorm. Ongeveer 200 a 250mg maar dat is volgens mij effecienter dan dezelfde hoeveelheid in pilvorm. Ik neem het 's avonds en merkt dezelfde nacht vaak verschil.

Magnesiumolie kom je hier op het forum vaak tegen, dat ga ik nog proberen. (kan je goedkoop zelf maken en op je huid smeren, dan wordt het goed opgenomen)

 
JP

Hoe kun je zelf magnesium olie maken?

Ik neem al enkele weken magnesium citraat in van solgar

Pillen van 200 mg per stuk

Merk er eerlijk gezegd niets van,ben het gaan slikken omdat ik me de afgelopen maanden depressief voel(winterdip?)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
506.551
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan