Ademhaling

Dit leek me laatst een goeie site, maar heb er nog niet veel kunnen lezen:

http://www.breathing.com/articles/buteyko.htm

Wat het inademen in de buik betreft weet ik niet in welke mate dit te maken heeft met de longen zelf die daar meer zuurstof opnemen of zo. Wel hebben we hier alweer het lymfe-effect (zoals ik vermelde bij rebounder en chi-machine). Immers, door buikademhaling krijgen een boel belangrijke lymfeknopen daar een massage, zodat de lymfe niet verzadigd geraakt, in beweging komt en zo oa bloedproteïnen uit het bloed kan blijven trekken.

 
Dat lymfe-effect is één ding, maar waar Buteyko op hamert is dat diep ademhalen zorgt voor het verwijderen van teveel CO2. Hierdoor wordt de zuurstof sterker gebonden aan de rode bloedlichaampjes (Bohr-effect) en krijgen de weefsels/organen dus minder zuurstof.

Dus: te intensief ademhalen zorgt niet voor extra beschikbaarheid van zuurstof, maar juist voor MINDER beschikbaarheid van zuurstof.

Het schijnt dat men een eeuw geleden maar half zoveel lucht binnenkreeg per minuut en dat de cellen dus meer zuurstof beschikbaar hadden. Dat zou heel goed kunnen komen door het zittende leven dat we nu leiden. Als dit allemaal klopt, kunnen we ons misschien H2O2 en ozon-apparaten besparen!

 
Ik ben elders ook wel eens iets tegengekomen in die zin (zonder argumentering jammer genoeg), dus het lijkt net zo te zijn als met voedsel dan: hoe meer je eet, hoe minder je opneemt :)

Ook opgevangen dat je 's nachts niet door je mond moet liggen ademen, want dat zou veel goed werk teniet doen waar je je ev. overdag mee hebt beziggehouden (argumentering was alweer vaag of onbestaande).

 
Quote:
Het schijnt dat men een eeuw geleden maar half zoveel lucht binnenkreeg per minuut en dat de cellen dus meer zuurstof beschikbaar hadden. Dat zou heel goed kunnen komen door het zittende leven dat we nu leiden. Als dit allemaal klopt, kunnen we ons misschien H2O2 en ozon-apparaten besparen!


Zoals Aschwin al eerder in een ander topic aangaf:

Vroeger was de lucht schoner/zuiverder.

Dus kreeg men per minuut meer zuurstof binnen als heden ten dagen.

Dus die H2O2 en ozon-apparaten lijken me juist wel heel geschikt.

 
Jenneke,

Ik weet niet of je altijd meeleest, maar ik was benieuwd wat je resultaten tot nu toe zijn met die butaiko. Een goede ademhaling lijkt me zo ontzettend belangrijk. Ik adem volgens mij veel te veel via de borst en ook teveel. Soms probeer ik minder te ademen en door de buik, maar binnen een paar minuten ga ik weer op de automatische piloot..

Heeft iemand anders hier misschien die butaiko geprobeerd? Of op een andere manier bezig met ademhalingsoefeningen?

 
@Janse,

De resultaten zijn opmerkelijk.

Mijn hartslag was 's morgens (in rust) 90-100, en ik voelde me beroerd, opgefokt, alsof mijn stressysteem constant op scherp stond. Ik ben begonnen met zoveel mogelijk alleen door mijn neus ademen, dus ook als ik wandelde/fietste etc, en 's nachts plakte ik mijn mond dicht met een stukje papieren pleister.

Mijn hartslag daalde vanzelf tot 60-65, en ik voel me honderd keer beter, veel relaxter.

Gisteren ben ik bij een Buteyko-lerares geweest om te leren hoe ik de Buteyko-methode nou precies moet doen, om verder te komen. Het bleek toch wel lastig om het zelf aan te leren, omdat mijn middenrif vaak verkrampt is (gladde spieren). Dat is al een stuk beter dan toen ik begon - van meer CO2 in je bloed en van NO die gevormd wordt in de bijholten van je neus als je door je neus ademhaalt gaan je gladde spieren ontspannen, maar ik ben er nog niet. De clou is dat je je helemaal ontspant, vooral ook je middenrif/buik/tussenribspieren, zodat je ademhaling als vanzelf gaat. Maar dat leer je dus niet ff vanzelf, in mijn geval.

Ik had wel eens last van mijn lever/gal gebied, maar dat is al over :)

Ik zag dat ook de WAPF in Amerika een artikel heeft over neusademhaling; er is in 1870 iemand geweest die 30 jaar lang met de Indianen had opgetrokken. Die vonden het voor hun gezondheid heel belangrijk dat iedereen alleen door zijn neus ademhaalde. Deze persoon heeft een boek geschreven met als titel: Shut your mouth...(and save your life).

Het artikel vind je hier en het boek kun je hier gratis downloaden.

Ik denk dat er op dit forum heel veel mensen zitten die baat kunnen hebben bij consequente neusademhaling.

 
Hallo mike, als je wil heb ik een uitgebreid verslag van iemand die tweede lijns op geleid is tot buteyco therapeut. Ik was al van plan dit eens voor te leggen en als je interesse hebt mag je het van me lenen. Ik heb zelf ook een deel van de opleiding gedaan en het wordt in het verslag zeer utigebreid uitgelegd hoe het precies werkt.

Het verslag is niet openbaar en wordt alleen aan teachers gegeven. het is een vrij uitgebreide verzameling van verslagen van onderzoeken. Ik kan het wel uitleggen maar vind het moeilijk om het op te schrijven. Ben bang dat het een veel te lang verhaal wordt.

laat het maar weten

 
Ik heb er geen moeite mee deze info beschikbaar te maken, maar zelf ben ik nog steeds skeptisch over deze methode. Het idee dat te diep ademhalen de oorzaak is en de oplossing een oppervlakkige ademhaling wil er bij mij niet in. Het is eerder andersom: een oppervlakkige ademhaling is een stressademhaling en een diepe buikademhaling is de oplossing.

Mike

 
ALs de zuurstof in het bloed is moet het nog getransporteerd worden naar de cellen en daar is koolstofdioxide voor nodig om de zuurstof los te weken van de rode bloedcellen.

Dit principe gebeurd ook als iemand hyperfentileerd en in een zakje gaat ademen. De koolstofdioxide gehalte wordt hoger waardoor het teveel aan zuurstof in het bloed los komt en in de cellen terecht komt. Hemoglobinen zorgt ervoor dat de zuurstof aan rode bloedcellen verbind. en koolstofdioxide zorgt ervoor dat de zuurstof losgelaten wordt en door de celwand heen kan om in de cellen te worden opgenomen.

 
Mike,

Ik denk dat je beeld van de Buteyko-methode niet klopt.

Het gaat om BUIKademhaling en niet om hoge ademhaling. En het gaat erom dat je volgoende CO2 in je bloed houdt. Hierdoor komt er juist MEER zuurstof beschikbaar voor je weefsels (het Bohr-effect, in de jaren 30 van de vorige eeuw ontdekt en alom bekend).

Ook "ouderwetse" yogi haalden weinig adem, soms maar 2x per minuut. En de samoerai ademden ook zo subtiel dat je het niet kon zien of voelen. Eén van de Buteyko-oefeningen is van de techniek van de samoerai geleend: je moet zo ademen, dat een donsje vlak voor je neus niet beweegt.

Verdiep je er maar eens in, het is anders dan jij denkt.

 
Volgens die Rus is een stressademhaling een hoge, diepe ademhaling.

Wat hij oppervlakkige ademhaling noemt, is in feite rustige buikademhaling.

De terminologie die gebruikt wordt is niet erg gelukkig, want het zet je wat op het verkeerde been.

Kende je het artikel op bovengenoemde WAPF-pagina trouwens al?

 
Jenneke,

Ik had mijn post al verwijderd n.a.v. jouw post waarin je me aanspoort me er meer in te verdiepen, dus dat is wat ik ga doen!

Mike

 
OK, ik ben benieuwd naar je bevindingen!

En ik ben ook benieuwd wat het mij op langere termijn brengt, het "echte" werk begint pas nu ik weet hoe ik het moet doen.

 
hallo mike, zoals ik eerder schreef heb ik informatie tot mijn beschikking die niet voor iedereen toegangkelijk is geweest. Ik bied het je aan om te lezen omdat ik wel benieuwd ben hoe jij die kennis kunt integreren in GAPS. En alle kennis die jij al hebt. Ik wil me beslist niet opdringen maar ik denk echt dat het een toegevoegde waarde kan geven net als jenneke aangeeft. Ik geef het je graag om dit gegeven te onderzoeken.

 
sorry mike heb het alleen op papier. Heb het bestand niet meer. Maar ik kom naar je lezing eind deze maand en dan zal ik het je geven. HEt zijn de officiele verslagen van Butayko zelf die er in beschreven staan. Het is wel erg medisch engels, hoop dat dat je niet weerhoud om te lezen. Zelf ben ik tot de helft gekomen om het te lezen en het is erg interessant hoe allerlei aannames over diep ademhaling duidelijk uitgelgd worden en wat de biochemische reakties allemaal doen zodra je minder ademhaalt. Dank dat je het wil lezen. En ben blij dat ook dit hier besproken wordt want ik heb er erg veel baat bij. Voor mijn is het nog de missing link die tot totale gezondheid kan leide. Het ondersteund alles wat we hier doen.

 
Ik heb het boekje van butayko een paar jaar geleden eens gelezen, maar heb er verder eigenlijk niks mee gedaan. Ga het boekje vanavond nog eens uit de kast halen. Ben ook zeer benieuwd wat Mike weer allemaal te weten gaat komen.

Het klinkt wel heel goed allemaal, dat minder ademhalen. Vandaar dat zingen ook zo gezond is voor de mens, dan haal je ook minder vaak adem. Maar volgens mij hebben zangers wel weer een behoorlijk diepe ademhaling..??

@jenneke,

Waar heb je die cursus gedaan? Is die cursus echt nodig, en leer je daar echt zoveel dingen die je niet uit het boek kunt halen?

 
Ik vind het fijn dat Mike eindelijk zover is om zich hier eens in te verdiepen. Ik heb altijd gedacht dat dit inderdaad 'bij ons hoort'. Gewoon.... vanwege het feit dat dit ook alweer het tegenovergestelde is van wat 'men' ons wijs probeert te maken! Haal maar even diep adem....

 
@Janse,

Ik heb tot nu toe alleen consequente neusademhaling gedaan (= goede voorbereiding op de Buteyko-cursus), en ik heb één privéles gehad om de tijd tot de cursus (maart, Assen) te overbruggen. Anders zou ik waarschijnlijk verkeerd zitten te oefenen. Misschien kun je het zelf ook wel leren, dat dacht ik tenminste, maar ik heb veel last (gehad) van verkrampte gladde spieren, o.a. mijn middenrif, en dat gebied moest je juist ontspannen. Vandaar dat ik toch maar hulp heb gezocht.

De cursus is bedoeld om je ademhaling te normaliseren. Als het goed is, hoef je niet je leven lang 3x daags 20 minuten te blijven trainen, maar ga je vanzelf goed ademhalen; je ademhalingscentrum in je hersenen moet alleen gereset worden en dat kost best moeite.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan