Ademhaling

In mijn zoektocht naar waarom Wim Hof én Buteyko werken, maar toch haaks op elkaar lijken te staan kwam ik op de facebookpagina van Wim hof van iemand onderstaande reactie tegen. Deze persoon vroeg zich ook af waarom het niet schadelijk lijkt wat Wim Hof doet bij het veelvuldig in en uitademen waarmee veel CO2 verloren gaat. Zijn gedachte is dat dit maar tijdelijk is en het lichaam na deze periode mogelijk gaat overcompenseren door daarna meer CO2 in het lichaam te houden. Maar hier het citaat, want anders typ ik al wat hij zegt:


Let me elaborate : if you do strength training you actually destroy muscle fibers while training and your body in its wisdom rebuilds fibers that are bigger and stronger than the one which were destroyed in order to better cope with the stress of future training. Destruction leads to reconstruction and gains in strength and size.
When you run your heart reaches crazy rythms that are not intended to be maintained 24 hours a day, because that would kill you, but as a result of these short periods of stressing your heart it actually becomes stronger and slower. This is overcompensation.
I come to my point :
If you deprive your system of CO2 for brief periods of time, doesn't it makes sense that your organism overcompensates and becomes more efficient with utilizing CO2 ?
Same thing with O2, your cardiovascular system becomes more proficient at carrying the precious gas where it belongs, your vital tissues (brain, organs, muscles, heart itself) "say to themselves" we'd better optimize our catching and utilizing O2 if we want to survie and thrive.
And you know what ? Cold is lethal in 100 percent of cases, it is just a question of time ! but if we avoid it all the time we become weaker and weaker.
On the contrary if we use it wisely, we become stronger and stronger, and the experiences carried out on Wim Hof and his students prove it beyond doubt.
As far as I am concerned I experience benefit from the practice, but I know that there is a limit in terms of how many rounds are optimum for me, how long I should do retentions and how much time I should expose myself to cold before the practice becomes unproductive and even dangerous.
What do you guys think ?

Het klinkt voor mij wel logisch en zou kunnen verklaren waarom zowel Buteyko als Wim Hof goede resultaten boekt. Hebben anderen hier een visie op?

 
Kan het zijn dat deze post gemist is of heeft niemand een mening over bovenstaande visie (vorige post)? :)
 
Lampje, ik heb de Buteyko cursus gevolgd. En als we iets moeten voorkomen dan is het wel het verlies van CO2, want hier draait het allemaal om.
Ik heb niks gehoord over dat het lichaam in staat is om na een periode te overcompenseren door meer CO2 in het lichaam te houden.
Veelvuldig achter elkaar kort in- en uitademen wordt ook in de Buteyko methode gedaan. Lang in- en uitademen niet, en is not done!
 
Johan.

Veelvuldig achter elkaar kort in- en uitademen wordt ook in de Buteyko methode gedaan


Zeer kort neem ik aan, zo doe ik het idd ook.

Wat is jou CP?

Ik was van 15 gestegen naar de 30-35 (ochtend) maar ik merkte écht he'le'maal niks verbetering...
Zou ik wel verwachten na verdubbeling.
Ben ook al weer wat weken niet meer mee bezig nu.
 
Dat is al een mooie CP Maarten, daar kan ik op dit moment alleen nog over dromen. Bij mij is het op dit moment dramatisch gesteld, een ochtend CP van 13.

Ja idd kort voor na de oefening.

Dat zou ik ook verwachten, wat zijn je klachten?
 
Hoi Johan,

Last van de darmen, geen diagnose van een of ander iets gehad ofzo, ja.. PDS natuurlijk haha..
Gekregen na Moritz reiniging en Stress.

Hoe hoog m,n CP nu is weet ik niet hoor, hij was een keer zonder dat ik de aanleiding er van zag, gezakt naar de 20-25 en wel weer wat gestegen maar toen begon ik het te vergeten enzo. Vond het ook raar dat het ineens zo veel zakken kon, dat had ik toen ook al eens eerder gehad.

Hoelang ben je er al mee bezig?

Ja idd kort voor na de oefening.

deze zin plaats ik even niet helemaal..
 
Door hyperventilatie gaat je lichaam bicarbonaat lozen via de urine en dan gaat automatisch ook magnesium mee het lichaam uit.

Virtually all of my CFS patients are magnesium deficient. Why? The body's response to a respiratory alkalosis is to pee out bicarbonate. Bicarbonate is a negatively charged ion and cannot leave without a positively charged ion. Guess which positively charged ion goes out with it? Spot on, magnesium! Magnesium deficiency may well be another indicator of hyperventilation. Taking magnesium carbonate may be very helpful (suggest 2-4 grams daily). http://drmyhill.co.uk/wiki/Hyperventilation_-_makes_you_feel_as_if_you_can%27t_get_your_breath
 
Johan, ik heb toevallig ook net de buteyko cursus gedaan en het was interessant om te doen. Ze zijn daar inderdaad tegen het veelvuldig snel in en uitademen, maar ook als dit heel kort is. De enige twee redenen die ik te horen kreeg was
1. om te laten zien dat de (astma)symptomen dan erger worden en
2. om dit te doen is tijdens een oefening maar dan omdat je zulke kleine in en uitademingen hebt zodat je lichaam vanzelf iets sneller gaat ademhalen. Dit doe je dan mét een licht tekort aan lucht. Dit is dus heel anders als bij bijvoorbeeld Wim Hof. Waren deze twee redenen ook de redenen die jij bedoelde met



Veelvuldig achter elkaar kort in- en uitademen wordt ook in de Buteyko methode gedaan.



?
 
hyperventilatie is niet per se een hoge ademhaling, het is te snel ademen of teveel volume ademenen of een combinatie. Hierdoor raakt de hoeveelheid CO2 in de longen te veel verdund (moet 5% zijn, zo uit mijn hoofd). Te weinig CO2 in de longen, maakt dat deze het uit het bloed onttrekken. CO2 is zuur, dus bloed wordt alkalisch en dat moet weer gecompenseerd worden en dat zorgt weer voor tal van problemen. Buyteko is een goede methode om van hyperventilatie af te komen en ja, zo'n aanval is afschuwelijk, maar heel veel mensen hyperventileren chronisch zonder zich daarvan bewust te zijn, dat kan dus ook nog!
 
@Maarten, ben je de Buteyko ademhaling dan begonnen voor je darm problemen of?
Ik ben vorige maand begonnen.

@Mark, goed om te weten. Vooral het Magnesium verlies!

@Lampje, het veelvuldig achter elkaar kort in- en uitademen wordt geadviseerd als je na de oefening een tekort aan adem hebt opgelopen, en je dus als het ware naar meer adem hapt. In plaats van een grote inademing kun je dan als alternatief veelvuldig achter elkaar kort in- en uitademen. Dus puur om die grote inademing mee proberen te voorkomen.

@Famke, welkom op het forum! :)
Ik heb de Buteyko methode gevolgd omdat ik dus een chronische hyperventilatie heb, merk er eigenlijk weinig van en het had ook lang geduurd voordat ik erachter kwam dat ik het had (of doe!).
 
hallo allemaal, zijn er nog mensen actief bezig met buteyko-ademhaling?
Bij mij zat de discipline een beetje in het slop.
Maar het resultaat van de ademhaling op dezelfde dag als dat ik het doe maakt voor mij wel veel verschil uit: dat is mijn stok achter de deur.
Soms ben ik te moe, of heb ik geen tijd sochtends om het te doen en dan voel ik me wel een stuk minder goed: dat uit zich bij mij dan gelijk in meer honger hebben dan mijn vertering aankan.
De connective vermoeidheid en suikerspiegel zijn bij mij ook zeer nauw verbonden.
Hoe vermoeider ik ben, hoe sneller ik overvallen word door de hongerklap van een grote beer. Daar is voor mij niet tegen te vechten, maar vervolgens zit ik vaak met te veel voedsel in mijn spjisverteringsorganen. Ik kom dan in een neerwaartse spiraal: raak nog vermoeider dan ik al was, en ik slaap de nacht erna niet.
40 minuten buteyko-ademhaling sochtends is voor mij een garantie voor een goede nachtrust de nacht erna...
Stress causes the diabetic blood sugar regulation to deteriorate. The reason for this is the release of additional adrenalin as a fight or flight response and this counteracts the action of insulin. More adrenalin means higher blood sugar levels.

While we are usually aware of external stress, be they work related or caused by marriage and other relationships, by noise or heat, we are also exposed to many hidden stresses. The most common form of hidden stress is probably food allergy and chemical sensitivity, but it may also simply be a vitamin or mineral deficiency, electromagnetic stress or any kind of worry or resentment. http://www.health-science-spirit.com/diabetestruth.html
 
Mensen die zich bewust zijn van de fysica onderliggend aan buteyko-ademhalingstherapie, die zien als het goed is ook de voordelen van de volgende effecten van inclined bed therapy https://www.fatsforum.nl/topic/inclined-bed-therapy/ (therapievorm op basis van het bed zo organiseren dat het een helling heeft van 5 procent).

Deze ¨anti-aging¨ voordelen voor alleen al de hartslag en de ademhaling (gratis verlaging druk op onze stofwisseling) zijn als volgt, en dat zonder buteyko-oefeningen, maar alleen op basis van het hoofdeind van het bed 15 cm verhogen:

Short term use of inclined bedrest over 1 to 2 days

Heart rate. Prediction: 10 to 12 beats per minutes slower during inclined sleep.

Heart rate. Prediction: Improved stroke volume.

Respiration. Prediction: 4 to five breaths per minute slower during inclined sleep.

Respiration. Prediction: Improved performance of the lungs and increased gas exchange.

http://www.inclinedbedtherapy.com/m...-monitor-while-using-inclined-bed-therapy-ibt

In feite gaat de inclined bed therapy, de therapie van het hellende bed, over de wetten van de zwaartekracht zo inzetten, dat onze stofwisseling zich beter inzet voor het rondpompen van vloeistoffen in ons lichaam. Die vloeistoffen die ons functioneren beinvloeden: denk aan bloed, lymfevocht, spijsverteringssappen en hersenvocht.
Dit vocht heeft de zwaartekracht hard nodig om alle plekken in ons lichaam te kunnen bereiken voor ons functioneren: denk aan efficiente voedingsstoffentransport en aan ontgiftiging!
Astronauten in de ruimte hebben met hun gezondheid ernstig te lijden onder de afwezigheid van zwaartekracht.
 
Het is in deze rubriek opvallend stil geworden.
Ik was een maand gestopt jammer genoeg, maar ik had het erg druk: kon het er niet meer bijhebben terwijl ik al een krap jaar bezig was met 40 minuten per dag ademhalingsoefeningen.
Gevolg: meer honger en ben aangekomen.
Voor mij is dat wel een stok achter de deur om de druk op mijn spijsvertering te verlichten: dus ik ben maar weer begonnen met buteyko-ademhalingsoefeningen.
 
hoi Jhanne, buteyko-ademhaling is in elk geval ook een manier die helpt om minder adem te halen, dus tegen hyperventilatie. Maar wel een investering in tijd. Mij helpt die tegen de hypoinsulinemie. Dus ik ben tevreden.
 
Jhanne,

Dat hyperven kan ik niet echt achterkomen wat het nou precies is.
Een tijdje geleden wat naar gezocht, maar echt duidelijke omschrijving van de oefeningen kan ik niet vinden.

Volgens mij komt het een beetje neer op een aantal keer per dag gewoon zolang mogelijk je adem inhouden?

Kun je hier wat meer over vertellen?
 
Mijn vraag was alweer verdwenen naar pagina 4, dus nog maar een keer.
Jhanne, zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden?
 
hoi Jhanne, hyperven: dat is volgens mij feitelijk niet veel anders dan Buteyko-ademhaling als ik het zo lees... Ik heb nooit van die officiele hyperventilatiebuien (gehad), maar dan nog kun je volgens de normen van Buteyko te veel adem naar binnen halen met de nodige consequenties van dien (zoals diabetesaanleg en andere klachten: die jij nu bijv. hebt) en dat noemt hij dan nog steeds hyperventilatie.
Je moet de ademhalingsoefeningen veel langduriger volhouden om dat soort hardnekkige klachten zoals vermoeidheid met buteyko-ademhaling tegen te kunnen gaan: dat ademhalingscentrum laat zich niet zomaar sturen: die heeft een regelmatig signaal nodig om anders afgesteld te raken: op minder ademteugen per tijdseenheid.
Voorbeeld: mijn buteykotrainer was langdurig flink ziek en heeft na 2 jaar buteykoademhalingsoefeningen dagelijks herhalen pas echt verbetering geboekt.
Ze bleef ermee doorgaan en na 5 jaar was ze echt weer terug gezond.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan