Ademhaling

Gaan we weer.. twee kompleet verschillende methode en beide hebben goede resultaten.
Want, we moeten niet vergeten dat wim hof hele bijzondere dingen doet,

Dus wie heeft het goed??
Volgens buteyko is het kompleet verkeerd wat Elia doet, volgens wim hof juist goed
 
Janse, bij buteyko zul je ook geen fijn gevoel hebben met de oefeningen en dus zuurstof honger?

Misschien mag dat bij wim hof ook niet direct verwacht worden.
 
Klopt, ik zeg ook niet dat je de whm niet moet doen, maar voor mij is het niks in elk geval.

Die koude training enzo vind ik wel weer helemaal super bij Wim Hof.
Al een aantal keren geprobeerd koud te douchen (dit raad buteyko trouwens ook sterk aan), maar dat houd ik vaak maar een week vol en draai dan de kraan weer naar warm :)
 
Kent Elia het verschil tussen een maximale en een controlepause?

Dat maakt niet uit, ze deed die ze in die link las, CP dus, als ze normaal ademde en vervolgens meer dan 60sec de adem uit kom houden, doet die methode goed werk.
 
Dat maakt niet uit, ze deed die ze in die link las, CP dus, als ze normaal ademde en vervolgens meer dan 60sec de adem uit kom houden, doet die methode goed werk.

hoi Maarten, nou ik weet wel dat ik in het begin theoretisch het verschil wel snapte tussen een cp en een maximale pause, maar ik voelde het verschil echt niet goed. Ben ik de enige?
 
Nee je bent niet de enige lievergezond.



als ze normaal ademde en vervolgens meer dan 60sec de adem uit kom houden, doet die methode goed werk.

Ik kan wel twee minuten mijn adem inhouden. Heeft zij nu echt na het uitademen 60 seconden geen enkele behoefte om te ademen? Kan ik mij heel moeilijk voorstellen. Kan je de adem 60 seconden inhouden zonder problemen? Ja dat is niet zo moeilijk
 
Ik schrijft adem , UIT houden he, of had je dat wel gezien,

Lievergezond, hoe bedoel je het verschil niet voelen?
Ik heb de maximale nooit gedaan nog, maar deze is tocht je adem inhouden ofzo?

Lijkt me heel anders dan na een poosje rustig geademd te hebben de adem UIT houden.

Tuurlijk is er af te vragen of ze het goed deed, maar de gene die ze deed uit die link is de CP.
 
Ze is een HIJ mensen! Ik adem richting mijn ballen. ;) Kan er weinig aan doen. Die naam is mij nu eenmaal gegeven.

Wat Maarten schreef klopt. Ik kende Bukeyto niet, las het artikel en deed precies wat er stond. Normaal ademen, uitademen en ruim een minuut niet inademen.
Ging prima. Op mn werk. Achter de PC.

Maar ik ben inderdaad een WH aanhanger. En overtuigd, nu ik dit inmiddels bijna 2 maanden dagelijks doe en me geweldig voel. We kunnen oneindig theoretiseren maar ik ERVAAR geen hyperventilatie hoor! Ik voel me prima en heb volledige controle over mijn ademhaling. Volgens mij is dat bij echte hyperventilatie "ietsje" minder. Mediteren gaat voortreffelijk. Ik ervaar diepe rust na de WHM. Top dat Janse het in ieder geval even heeft geprobeerd. Het spreekt hem niet aan maar hij test het in ieder geval. Geef het een eerlijke kans en wie weet kom er iets heel moois op je pad.

We kunnen praten over CO2 niveaus etc etc maar "the proof is in the eating" en ik voel me uitstekend en zoals Maarten ook al zei:de resultaten van de WHM stromen binnen en zijn zeer overtuigend. Lees erover op zijn site.

Ik heb geen problemen met de Bukeyto methode en de aanhangers. Als het werkt, lekker blijven doen! Iedereen die volgens mij dagelijks bewust met ademhaling bezig is boekt gezondheidswinst.
 
Lievergezond, hoe bedoel je het verschil niet voelen?
Ik heb de maximale nooit gedaan nog, maar deze is tocht je adem inhouden ofzo?

Hoi Maarten er is een verschil tussen je adem in kunnen houden tot aan de eerste natuurlijke comfortabele aandrang om te gaan ademenen zonder diep te moeten gaan adem halen als je weer gaat ademhalen en je adem zolang mogelijk inhouden waarna je diepe halen moet maken om weer op adem te komen.

 
Alleen nu door die favo-slaappositie van mij gaan die nekwervels gelijk weer verkeerd zitten. Die banden om die wervels zijn opgerekt en dus zit het zo weer verkeerd. Dus nu moet ik of niet meer op mijn buik slapen of zo’n kussen organiseren dat ik met mijn hoofd naar beneden kan slapen in een uitsparing als ik op mijn buik lig.

En het komt nog steeds niet in je op dat op je buik liggen sowieso wel eens funest zou kunnen zijn voor je wervels?



op de zij liggen (slapen): beter voor de wervels en de ribben

En het komt niet bij je op dat op je rug liggen het meest gezond is? Dat hele flauwekulverhaal van Buteyko-aamhangers dat meer druk op de borstkas door op je zij of op je buik liggen kunnen we regelrecht naar het rijk der fabelen verwijzen!

Mike
 
hoi Mike, op mijn rug liggen is voor mij funest qua slaapapneu: mijn onderkaak gaat hangen en ik kom in ademnood wat een heel akelig gevoel is, kan ik je vertellen: dit afgezien van het feit dat ik dan niet slaap omdat mijn maag meer pijn doet als ik er niet op lig dan wel.

Ik heb afgelopen nacht geexperimenteerd met een kussen met een gat erin in een u-vorm in feite die ik al in het bezit had. Dat ging op zich wel en dan kan ik dus wel op mijn buik slapen, wat voor mij de fijnste slaappositie is.
 
@Edwin,

De symptomen die je noemt krijg je niet door een overvloed aan zuurstof, maar door een TEKORT aan zuurstof. Een diepe ademhaling veroorzaakt een groot verlies van CO2, waardoor de zuurstofafgifte vanuit het bloed naar de cellen afneemt. De cellen krijgen hierdoor een tekort aan zuurstof. Het klinkt leuk, diep ademhalen en een overvloed aan zuurstof krijgen, maar het tegendeel is waar.

Als het tegenovergestelde waar is, hoe verklaar je dan dat je tijdens de retentie je juist makkelijker kunt opdrukken dan normaal? Hier heeft het lichaam toch wel behoorlijk wat zuurstof voor nodig, of niet? Waar haalt het lichaam deze energie dan vandaan?
 
hoe verklaar je dan dat je tijdens de retentie je juist makkelijker kunt opdrukken dan normaal? Hier heeft het lichaam toch wel behoorlijk wat zuurstof voor nodig, of niet?

@ Elia: Er komt (pas) meer zuurstof vrij in het lichaam naarmate dat er minder co2 verlies is in het lichaam. Dat is namelijk een voorwaarde voor de beschikbaarheid van zuurstof in het lichaam: de mate waarin co2 voorradig is in het lichaam. Dit is het zogeheten bohr-effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Bohr_effect
 
En het komt nog steeds niet in je op dat op je buik liggen sowieso wel eens funest zou kunnen zijn voor je wervels?

Ik vermoed dat niet zozeer het op de buik slapen funest is voor de wervels, maar het feit dat iemand een kussen onder zijn hoofd legt.
 
@Lievergezond

sorry, ik snap je niet. Ik doe de ademhalingsoefening zoals ik heb beschreven, volgens jullie verlies hiermee heel veel CO2, ik adem daarna niet in en ga me opdrukken. Dit gaat dus makkelijker dan normaal. En dit komt doordat?
 
Als je op de buik ligt is de nek in uiterste rotatie, zoals op deze afbeelding.
http://www.slapenineigenstijl.nl/site/slaapt-u-op-uw-buik/$FILE/Slaapt%20u%20op%20uw%20buik%20-%20foto%203.jpg

Zo'n houding is zeer belastend voor de spieren en wervels in de nek en schouders en op den duur ook voor de rug.
 
+/- 30 keer diep inademen en niet volledig uitademen (vanuit buik/middenrif). Je gaat je, door de overvloed aan zuurstof in je lijf, wat licht in het hoofd voelen of je begint te trillen of je voelt tintelingen door je lichaam. Gewoon ervaren en doorgaan. Niks aan de hand. Vervolgens adem je volledig uit en houd je dit ongeveer 10 tellen vast. Daarna herhaal je de techniek. En dat doe je een keer of 5.

We kunnen oneindig theoretiseren maar ik ERVAAR geen hyperventilatie hoor!

@ Elia: ik heb even de strekking opgezocht van je eerdere oefening die je hier beschreef.
Je schrijft erover verder: ik ervaar geen hyperventilatie: echter: de gevolgen ervan beschrijf je wel: dat is dat je licht in het hoofd wordt en dat je trillen / tintelingen in je lichaam voelt. Dat zijn de gevolgen van zuurstoftekort als gevolg van co2-verlies door de oefeningen die je eerder beschreef (zie ook bovengaand citaat).

Met die 30 keer diepe halen in en vooral ook uit van jou: dan verlies je co2. Dat is de crux zoals ik eerder beschreef. In de lucht zit vrij weinig co2: die moet je in je lichaam leren opsparen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.798
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan