Ademhaling

Pfff, ik ben er even uit en ik heb geen idee meer hoe het forum werkt.
Ik wilde eerst een topic zoeken, maar dit lukte niet. Toen dacht ik, ik maak gewoon een nieuw topic. Maar ik zit al 10 minuten naar dit beeldscherm te staren, maar geen idee hoe ik een nieuw topic aanmaak:)

Dan maar hier:

Te koop: boek "Voeding en fysieke degeneratie"
Heel licht beschadigd aan de zijkant.

Vraagprijs €30
 
Misschien de meest eenvoudige doe het thuis Buteyko methode, naast een hond blijven zitten die zoals nu op ongeveer 1 mtr afstand van je burostoel (op de grond uiteraard) een 2 of 3 weken lang begraven geweest rundergewricht van een kilo ligt weg te werken.


 
Bedankt trouwens voor je antwoord Jhanne.

Jammer dat je niet meer exact weet hoe de oefeningen gaan.

Heb je weleens je cp gemeten?
Ben benieuwd hoe hoog die bij jou is.
 
hoi Jhanne, hierover:

heb me verder nooit in Buteyko verdiept
Dat kan ik plaatsen: want dat blijkt uit jouw onderstaande uitspraak:
Ik ben ook vrij zeker dat ik tijdens mijn slaap regelmatig hyperventileer, is Ok , dat is imo een manier om opgepotte stress eruit te doen.
Volgens Buteyko is hyperventilatie onder geen beding een goede zaak, maar juist een oorzaak van veel ellende.
Hij zou zeker in jouw geval -hyperventilatie snachts- adviseren om snachts je mond dicht te tapen.
Slaap je nog op een hellend bed trouwens?
Dat zal je hyperventilatie op den duur ook wel kunnen reduceren.
 
Jhanne,

Wat ik vreemd vind is dat ik ongeveer 120sec mijn adem kan inhouden (Gisteren getest). Volgens hyperven is dit prima en heb ik geen last van hyperventilatie.

Maar mijn cp zit meestal ergens rond de 20-25. Volgens buteyko is dit nog erg slecht.
 
Adem je dan extra snel in en uit voordat je je adem in gaat houden? Zo werkt het bij Wim hof en op die manier kan ik mijn adem ook veel langer inhouden dan dat mijn CP is.
 
Dan vind ik dat ook vreemd :) Wanneer ik inadem en dan mijn adem inhoud dan kom ik slechts rond 1 minuut ongeveer (wel redelijk comfortabel, tis niet dat ik gelijk vol en diep naar lucht moet happen). Mijn CP zit rond de 30 seconde ongeveer. Dan zit er veel verschil bij jou tussen de CP en gewoon het inhouden van de adem.
 
https://vimeo.com/129577526
Practical and Theory Patrick McKeown Part 1
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/09/19/buteyko-breathing-oxygen-advantage.aspx?e_cid=20150919Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150919Z1&et_cid=DM85596&et_rid=1130654064
The Buteyko Breathing Method is a powerful counterintuitive approach for reversing many health problems associated with improper breathing, such as asthma, hypertension, anxiety, and sleep apnea

Hyperventilation or overbreathing is defined as “breathing in excess of metabolic requirements of the body at that time”

The repercussions of chronic overbreathing include cardiovascular, neurological, respiratory, muscular, gastrointestinal, and psychological effects



 
Bovenstaande presentatie van Patrick McKeown -1 uur en 10 minuten durend- is nog tot vrijdag 25 september 2015 gratis te bekijken voor geinteresseerden. Ik vind het wel een inzichtgevende presentatie.
 
Uit de lezing van Patrick McKeown over grondleggers tai chi en yoga:

Master Chris Pei: Beginners guide to Qi Gong:
Generally speaking there are three levels of breathing:
The first one is to breathe softly, so that the person standing next to you does not hear you breathing.
The second level is to breathe softly so that you do not hear yourself breathing.
And the third level of breathing is to breathe softly that you do not feel yourself breathing.

Biofeld J. (1978): Taoism, the road to immortality: Boulder, Shambala:
Breathing is so smooth that the hairs within the nostrils remain motionless.


Professional Hatha yogi breathing just one gentle breath per minute for the duration of one hour. Miyamura M. Nishimura K., Ishida K., Katayama K., Shimaoka M., Hiruta S. Is man able to breathe once a minute for an hour? The effect of yoga respiration on blood gases. Japanese Journal of physiology 2002 June (52 (3)): 313-6
 
Vitamine C als bewegingspil?

Het nemen van een vitamine C-supplement sorteert hetzelfde effect op endotheline als beweging. Dat beweert Caitlin Dow, onderzoekster aan de universiteit van Colorado, die de bevindingen van haar onderzoeksteam voorstelde op het ’14th International Conference on Endothelin’. Met dit onderzoek wordt de hoop gewekt het gebrek aan beweging te kunnen opvangen waarmee onder andere 50 % van volwassenen met overgewicht kampen.

Endotheline (ET1) is een eiwit dat de bloedvaten doet samentrekken. Volwassenen met overgewicht hebben dikwijls hogere ET1-waarden, waardoor hun bloedvaten minder goed reageren op de continu veranderende behoefte aan bloed in de verschillende weefsels van het lichaam. Beweging werkt ook goed om ET1 te verlagen.

De deelnemers namen in dit experiment 500 mg time-released vitamine C per dag.


https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/1886 via http://tinyurl.com/pofper7
 
Deze zomer stopte ik een maand met buteyko-ademhaling. Ik ben toen aangekomen in gewicht en ik dacht dat dat het was qua wat ik ervan merkte. Maar in die tijd dat ik die oefeningen niet deed, had ik ook ineens weer bloedneuzen een paar keer. Ik legde de link niet naar dat ik gestopt was met de ademhalingsoefeningen, maar ik kan geen andere verklaring vinden, want in die maand heb ik niets anders veranderd. Het is bekend dat hyperventilatie ervoor zorgt dat de aderen sneller geneigd zijn te gaan samenknijpen. Zou dat het zijn? Zou je dan kunnen zeggen dat meer co2 in het lichaam een soort vitamine c-werking heeft op het lichaam? Vitamine c helpt ook bloedneuzen tegengaan is mijn ervaring.
 
Lievergezond:

Geweldige presentatie van P mckeown! Iedereen zou het moeten zien en dit allemaal moeten weten.
Kinderen zouden op school erover moeten leren, ouders en artsen zouden het allemaal moeten weten.

Hiervoor wild ik wel weer posten op dit forum.

Dank je wel
 
hoi Mayke, leuk om je hier ook weer eens te zien!
Patrick McKeowns presentatie: die spreekt mij ook erg aan.
Zelfs bij alles wat ik tot nu toe al weet -de kennis over de gevolgen van typen ademhaling voor gezondheid en ziekte- en de ervaring die ik heb: is de info van Patrick McKeown voor mij een welkome aanvulling.
Te veel of te weinig eten: is van enorm belang voor een lichaam: te veel voeding te verwerken krijgen: een lichaam kan die belasting niet aan (weet ik uit eigen ervaring).
Te veel adem in het lichaam zuigen: dat houdt een lichaam eveneens maar in beperkte mate vol.
Die impact wordt zwaar onderschat: dat is het grote punt.
Ik merk zelf dat als ik niet de buteyko-"ademdieet"oefeningen doe, dat mijn lichaam om veel te veel voeding vraagt, die het in beperkte mate toegediend al niet kan bolwerken: ik zit dicht tegen diabetes type I aan zelfs: hypoinsulinemie.
Het is een belasting voor mij, die buteyko-oefeningen, 40 minuten per dag, maar als ik zie wat ik ervoor terug krijg: ik heb veel meer energie gelukkig dan ik eerder ooit had.
Dit inzicht en deze ervaring neemt men mij niet meer af en het sterkt me om door te gaan met de oefeningen.
En het blijft een contraintuitief iets: minder ademenen dan waar het lichaam om vraagt.
Het verzet ertegen snap ik heel goed van mensen.
 
When your exhale is even a few counts longer than your inhale, the vagus nerve (running from the neck down through the diaphragm) sends a signal to your brain to turn up your parasympathetic nervous system and turn down your sympathetic nervous system. Putting your body in a parasympathetic state is easy. Pick a count for your inhale and a count for your exhale that is a little longer. I like starting with 2 counts in, and 4 counts out, with a one count pause at the top of the inhale and a one count pause at the bottom of the exhale. http://www.mindbodygreen.com/0-4386/A-Simple-Breathing-Exercise-to-Calm-Your-Mind-Body.html
 
The mammalian diving reflex is a reflex in mammals which optimizes respiration to allow staying underwater for extended periods of time. It is exhibited strongly in aquatic mammals (seals,[1] otters, dolphins, etc.), but exists in weaker versions in other mammals, including humans, in particular babies up to 6 months old (see Infant swimming). Diving birds, such as penguins, have a similar diving reflex. Every animal's diving reflex is triggered specifically by cold water contacting the face.
[...] both a conscious and an unconscious person can survive longer without oxygen under cold water than in a comparable situation on dry land. When the face is submerged, receptors that are sensitive to cold within the nasal cavity and other areas of the face supplied by the fifth (V) cranial nerve (the trigeminal nerve) relay the information to the brain and then innervate cranial nerve X (the vagus nerve), which is part of the autonomic nervous system. https://en.wikipedia.org/wiki/Mammalian_diving_reflex
 

STRESS VERMINDEREN MET DE BUTEYKO ADEM THERAPIE.
Robin Captijn
Published on May 6, 2015

Door langdurige stress raakt ons oer systeem uit balans. Deze video laat zien wat er dan gebeurd. Met de Buteyko methode kan u dit weer herstellen.

 
Ik heb net het boekje "Leef gezond, adem rustig" besteld. Er lijken zo veel voordelen te zitten aan de beschreven technieken om minder zuurstof in te ademen, zodat de zuurstof juist beter opgenomen wordt. Ik ben benieuwd wat het mij zal brengen. Het lijkt mij zeker de moeite waard om te proberen. Ook heb ik het Frolov apparaat besteld. Hopelijk geeft die een eerste stap in de goede richting.

Heeft iemand een idee over hoe het verhogen van je CO2 dmv bijv Buteyko invloed heeft op de waarden tijdens het duiken met perslucht? Worden de bodemtijden dan langer of juist korter? Of kun je gewoon langer met je fles lucht doen, maar moet je wel op tijd naar boven ivm decompressieziekten?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.323
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan