Zout/ sole

G

Guest

Guest
Voor mij zijn dit weer allemaal nieuwe opvattingen, en wat betreft de sole wil ik dit gaan proberen. Alleen mij is altijd verteld dat we teveel zout binnen krijgen.

Met sole wordt dat er ook niet beter op toch?

 
als je even rondsnuffelt op het forum of via google "sole en weston" intypt krijg je meer dan genoeg informatie over Sole!

 
Wat in de volksmond en de media verstaan wordt onder zout is natriumchloride. Bewerkte, geraffineerde, gebleekte natrium.

In het volwaardige zout waar de sole van gemaakt wordt, zit naast natrium nog veel meer wat het lichaam echt nodig heeft. Keltisch zeezout heeft een natriumgehalte onder de 90 procent. Hiermee is het het meest natrium arme zout op de wereld.

 
Wat ik een nadeel vind van het Keltisch zeezout (zowel fleur de sel als het grove grijze zout) is dat het zo vochtig is, je kunt het niet in de zoutmolen doen zoals met grof zeezout uit de supermarkt wel. Nou staat me vaag bij dat ik ergens had gelezen dat je het kunt drogen in de oven waarna je het wél kunt vermalen in de molen. Weet iemand dat nog? Of is het idee in mijn fantasie ontstaan in de trant van de wens is de vader van de gedachte?

En zo ja, hoelang en bij welke temperatuur?

Alvast bedankt! :D

 
Volgens mij kun je het ook gewoon aan de lucht drogen en dan malen.

Dacht dat Dirtsa het zo doet.

Lia

 
Een kennis had ook Keltisch zout gekocht en deed precies wat Poekie meld:
Quote:
Volgens mij kun je het ook gewoon aan de lucht drogen en dan malen.



Dit had na enkele weken nog geen resultaat en heeft de zout aan mij gegeven omdat het niet in de zoutmolen kan/kon en een beetje boos was.

 
Wij gebruiken trouwens, voor het natte zout, een koffiemolentje van Moulinex, voor ca. € 12,00 gekocht bij Blokker.

Werkt prima.

Lia

 
@ Poekie en Enjoy

Dat keltisch zeezout vochtig wordt gehouden is volgens mij vanwege het mineraal

magnesium, wat juist zo'n belangrijk mineraal is !!

Drogen zou dan juist dit mineraal doen verdwijnen.

Of heb ik het hier mis?

Arjan.

 
Zoiets als dit schijnt te werken. Tonny van 't Ecoloar heeft een voorbeeld in de winkel staan en die werkt. Volgens mij zijn ze verkrijgbaar bij de betere keuken winkel.

 
Quote:
Volgens mij kun je het ook gewoon aan de lucht drogen en dan malen.


Ik heb Keltisch zeezout zowel in de zon als in de oven laten drogen en fijn gemalen met een vijzel. Toch blijft het een beetje plakkerig / brokkelig. Je kunt er geen strooizout van maken. Ik gebruik voor het koken het grove zout of de sole. En ik gebruik Himalayazout als strooizout. De vermaal ik fijn tot bijna poeder en doe ik vervolgens in mijn zoutvaatje. Soms gebruik ik andere soorten ongeraffineerd zout voor specifieke smaken zoals stalagtietenzout of zwart steenzout.

Quote:
Dat keltisch zeezout vochtig wordt gehouden is volgens mij vanwege het mineraal

magnesium, wat juist zo'n belangrijk mineraal is!! Drogen zou dan juist dit mineraal doen verdwijnen.


Magnesium verdampt niet als je het zout laat drogen. Wel zou het kunnen zijn dat magnesium mee weglekt als het zout in de regen ligt of gewassen wordt. Maar het is mij ook nog steeds een raadsel waarom het zout vochtig zou moeten zijn of blijven. Misschien is het gewoon makkelijker om het zout niet tot het uiterste te laten drogen in Bretanië waar het gewonnen wordt.

 
@DenniS

Quote:
Wel zou het kunnen zijn dat magnesium mee weglekt als het zout in de regen ligt of gewassen wordt.


Je hebt gelijk!

Even opgezocht.

Bron: http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=60

"Mike Donkers over Sel Gris"

Quote:
Natuurlijk gewonnen zeezout is puur, ongewassen, ongedroogd en ongeraffineerd ruw zout dat nog vochtig is. Dit vocht is alleen al belangrijk omdat magnesium een waterminnend mineraal is dat verloren gaat bij het wassen en drogen.


 
Zelf laat ik het niet drogen hoor, het gaat zo nat de koffiemolen in.

Is trouwens het enige waar ik dit molentje voor gebruik. Koffie lust ik niet eens.

Lia

 
Ik laat het zout niet drogen hoor, maar ik heb altijd een beetje zout in een vijzel op het aanrecht staan. Dit maak ik fijn in deze vijzel omdat je soms fijner zout nodig hebt. het meeste zout wat ik gebruik is gewoon het vochtige zout.

 
Hmm, ik heb een pot magnesuimpoeder dat ook kurkdroog is :?

Maar ik zal eens op zoek gaan naar het Moulinex koffiemolentje.

Ik gebruik nu ook Himalaya zout in de zoutmolen, maar ik gebruik liever Keltisch zeezout als strooizout over m'n eten.

Bedankt voor jullie reacties.

 
Ik heb een koffie molen van de Kijkshop merk Bestron ,weet de prijs niet meer precies maar was niet duur. Ik gebruik hem ook voor lijnzaad en noten.

 
Ik gebruik mijn koffiemolentje (€ 12,00 Blokker) om het Keltisch zeezout te malen.

Lijnzaad gebruikten wij vroeger ook, om crackers te maken. Maar ik vertrouw het lijnzaad niet zo meer i.v.m. fytinezuur maar meer nog vanwege de oestrogenen. Zie dit topic: https://www.fatsforum.nl/topic/budwigpapje#post-1390

Noten eten wij ook niet meer, zelfs na het weken, kiemen etc. lag het altijd zwaar op de maag.

Lia

 
Het lijkt mij dat die molentjes geen keramische onderdelen hebben maar van metaal. Dit gaat toch roesten door het vocht dat in het zout zit? Of zie ik het verkeerd?

 
Ik heb even gekeken maar het molentje roest niet hoor.

Ik spoel het, na gebruik, altijd direct met water af.

Lia

 
Ik gebruik voor mijn keltisch zeezout een molentje van ikea.

Ik heb daarvoor meerdere gebruikt maar alleen deze blijft het goed doen mits niet te vaak boven een hete pan (stoom) gehouden want dan loopt het mechaniekje na verloop van tijd vast.

In dat geval kan je hem losmaken en schoonmaken.

Deze hoef je dus ook niet elke keer na gebruik af te spoelen.

Remco

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.686
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan