zoethoutthee

Dirtsa

New member
Dronk de laatste weken veel zoethoutthee, beetje verslavend lijkt wel.. even gezocht en vond dit:

Gezondheidsrisico

Bij langdurig overmatig gebruik van zoethoutwortelextract door bijvoorbeeld het eten van erg veel drop of het drinken van te veel zoethoutthee, kan een verhoogde bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium ontstaan. Dit gebeurt als het lichaam het negatieve effect van de glycyrrhizine op de werking van de nieren niet meer kan herstellen. Een enkele keer te veel drop eten of op een andere manier te veel glycyrrhizine binnenkrijgen heeft geen gezondheidsrisico’s.

Risicogroepen

Vrouwen zijn meestal gevoeliger voor glycyrrhizine dan mannen. Mensen met (aanleg voor) een te hoge bloeddruk of oedeemvorming (vochtophoping) doen er goed aan het eten en drinken van drop en producten met zoethoutwortelextract te beperken of te vermijden. Dit geldt ook voor zwangere vrouwen met een verhoogde bloeddruk.

Met mate niet schadelijk

Onderzoeken hebben aangetoond dat glycyrrhizine geen nadelige invloed heeft op de hormoon- en nierwerking van het lichaam als iemand van bijvoorbeeld 70 kg dagelijks maximaal 140 mg glycyrrhizine gebruikt. De regel hierbij is een inname van 2mg glycyrrhizine per kilogram lichaamsgewicht. Bij een normale consumptie tot ongeveer 100 gram drop of 600 milliliter zoethoutthee per dag zijn er geen gezondheidsrisico’s aan verbonden. Als zowel drop als zoethoutthee gebruikt wordt, is het maximum bijvoorbeeld 2 bekers thee van 200 milliliter en 25 gram drop of 1 beker zoethoutthee van 200 milliliter en 60 gram drop.

Kinderen

Voor kinderen van ongeveer 20 kg geldt een maximum van ongeveer 25 gram drop. Dit zijn ongeveer 5 dropjes per dag.

Niet op etiket

Omdat het vermelden van ingrediënten niet verpicht is voor alcoholische dranken en het glycyrrhizinegehalte per drank (bijvoorbeeld ouzo, pastis, pernod, diverse Belgische

Wel of niet goed?

Bevat zoethoutthee eigenlijk KH of uberhaubt een voedingswaarde?

 
Zoethoutthee schijnt je bijnieren op te jagen. In dat geval zou ik ermee oppassen als je daar al last van hebt.

 
Zoethout kan goed zijn voor mensen met bijnierzwakte, juist omdat het de bijnieren opjaagt. Langdurig en veelvuldig gebruik is schadelijk, zoals het artikel ook al aangeeft. Daarnaast bevat zoethout fructose, daar ontleent het ook zijn zoete smaak aan. Met mate dus!

Mike

 
oke, dus toch wat ik al wel dacht! Die fructose.. misschien dat ik me hierdoor al weken wazig/zwevrig/dronken voel?

Het bevat ook hormonen geloof ik..

 
Ja, het bevat ook oestrogenen. De fructose wordt omgezet in alcohol (ethanol). En wat schrijf jij? Beetje verslavend met een wazig/zweverig/dronken gevoel. Bad news dus, weg ermee!

Mike

 
Had dit idee gisteravond ook ineens, je bevestigd dit.. Vandaag dus afgekickt en even over op de groene- brandnetelthee... Moet zeggen dat die zoete smaak dus idd verslavend werkte!

 
Ik weet idd nog van de dieetpraktijk 2jaar geleden,dat hij zei om geen zoethoutthee te drinken omdat het de suikerspiegel hoog houdt en dus vetverlies tegen ging.

Heb nooit van zoethout gehouden,dus dat scheelt alweer.

 
als thee drink ik eigenlijk voornamelijk de groene thee, losse,van Pyramide. Is vietnamese, erg lekker.

 
Dat is de beste. Ik drink deze niet uit zakjes maar als losse bladeren, zodat ik zelf de dosering kan bepalen. De bladeren gooi ik na het drinken in mijn tuin, als voedsel voor de bodem.

Mike

 
Dat is een goede tip mike, bij mij ging het altijd in de otto. Bewaar de theeblaadjes in het vervolg voor de tuin.

 
Dat is idd een goede tip!:)....voor als ik ooit een tuin ga krijgen en de stap probeer te wagen om zelf wat groenten te kweken;)

 
heb zelfs ergens gelezen dat je de theebladeren na gebruik ook kan verwerken in een smoothie.. iemand geprobeerd?

 
Mike,

Zoethout kan goed zijn voor de bijnieren JUIST omdat het de bijnieren opjaagt? Moet je dit nou niet juist zien te voorkomen? De bijnieren opjagen doen de meeste mensen de hele dag door en dan bedoel ik niet alleen met voeding.

Evan

 
Als je bijnieren zwak zijn kan een beetje extra stimulatie geen kwaad, mits dit VOEDENE stimulatie is. Van zoethout is bijv. bekend dat dit ook goed is voor de maag en mee kan helpen maagzweren te verlichten of genezen. Je zult met genezende substanties altijd zien dat het 'oppeppers' zijn. Dat is ook de bedoeling, anders vertoonde je uitsluitend een neerwaartse spiraal.

Mike

 
Wij drinken dus sinds van de week de blaas/nier thee.

En die bevat naast allerlei ingredienten ook zoethout.

Vandaar dat we die thee errug lekker vinden, door de zoethout dus.

Nou dan maar niet meer dagelijks drinken.

 
Mijn behandelaar zegt ook dat zoethoutthee te veel op de hormonen ingrijpt. En aangezien veel westerse mensen toch al problemen hebben met de hormoonhuishouding is het beter om er bij uit de buurt te blijven.

 
Zoethout verhoogt de bloeddruk en fokt dus de bijnieren op. Toch zijn er ook veel gezondheidsvoordelen verbonden aan zoethout. Bekijk het per individueel geval. Ik krijg bijv. honger na consumptie van zoethout, dus het verstoort mijn bloedsuikerspiegel. Een ander wordt er wellicht onrustig van. Maar weer anderen hebben er baat bij, met name als ze zeer zwakke bijnieren hebben.

Mike

 
wanneer weet je nou of je bijnieren uitgeput zijn of juist veel te hard werken? heb altijd veel stress gehad en dacht dat ik daardoor een overproductie van adrenaline maakte. Ze zullen nu wel uitgeput zijn maar hoe voeld het dan als ze histerisch hard werken? Behalve dan dat je opgefokt ben, wat zijn dat de lichamelijke verschijnselen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan