zoethoutthee

ik heb het een tijdje helemaal laten staan en merk dat ik er de laatste tijd weer wat behoefte aan heb. Hieraan geef ik toe, ik merk vooral dat het de maag kan verzachten.

Ik heb een erg lage bloeddruk dus kan het hebben, maar ik denk dat wanneer je een normale bloeddruk hebt, je hiermee wel moet uitkijken.

Maar TE is zeker niet goed.

 
Ik moet je toch corrigeren Mike. Zoethout bevat geen fructose, althans het zal niet de fructose zijn die het zoet maakt, als het er al in zit.

Zoethout bevat glycyrrhizinezuur.

Wat zegt Wikipedia hierover?

Quote:
De zoetstof heeft een 30 tot 50 keer zo hoge zoetkracht als suiker. Glycyrrhizinezuur heeft voor gebruik als laagcalorische suikervervanger een voordeel ten opzichte van aspartaam, omdat het niet uit elkaar valt bij verwarming. Het heeft niet dezelfde werking als normale suiker; het werkt langzamer en houdt langer aan in de mond en het heeft een zoethoutachtige smaak. Daarom wordt het meer als smaakversterker gebruikt, voornamelijk voor snoep, medicijnen en tabakproducten.


En verder:

Quote:
Glycyrrhizinezuur remt het enzym beta-hydroxysteroiddehydrogenase type 2 wat cortisol omzet in het inactieve cortison. Door deze remming stijgt de hoeveelheid cortisol in de niercellen. Cortisol grijpt daar op dezelfde receptor aan als het hormoon aldosteron (de mineralocorticoidreceptor). Hierdoor gaat de nier zout vasthouden, wat leidt tot een verhoogde bloeddruk. Dit gaat vaak gepaard met een verlaagd kaliumgehalte in het bloed.

Een gebruik van 140 mg per dag zou ongevaarlijk zijn.


Je ziet hier de reden waarom het de bloeddruk verhoogt en waarom het de bijnieren beinvloed. Alles heeft zijn plaats, maar dit zijn ongewenste verschijnselen. Inderdaad weg ermee, of matigen. Afkicken van zoet is beter.

 
Vreemd, in een ander stuk op Wikipedia lees ik dit:

Quote:
Zoethoutwortel wordt gebruikt bij personen met een tekort aan cortisol... Het synergistische effect van zoethout op de cortisolwerking heeft aanleiding gegeven tot zorg wanneer mensen die al een hoge cortisolspiegel hebben zoethout zouden consumeren, hoewel in een klinisch onderzoek geen stijging werd gevonden van de plasma cortisolconcentraties bij gezonde vrijwilligers die 8 weken lang dagelijks een heetwaterextract van 100 gram zoethoutwortel (equivalent met 0,7 g/d glycyrrhizinezuur) hadden geconsumeerd.


Dit zou dus juist moeten helpen bij een laag cortisol gehalte. Enkel wat kalium compenseren om de nieren te ontlasten van teveel zout en dat is het. Of toch niet?

Hoge bloeddruk is vaak onwenselijk, maar hoe het helpt bij cortisol vind ik nog twijfelachtig.

 
Daarom schreef ik:

Quote:
Zoethout verhoogt de bloeddruk en fokt dus de bijnieren op. Toch zijn er ook veel gezondheidsvoordelen verbonden aan zoethout. Bekijk het per individueel geval.


Mike

 
Flinke (oude) discussie hier. Kwam er toevallig terecht via google en zoethout.

Ik kan in elk geval de meningen beamen die het opjagen van bijnieren bij

bijnieruitputting afraden.

Substanties gebruiken die zwakke organen stimuleren zal ze verder schaden!

Wat wikipedia zegt over weinig cortisol en dat het 'helpt' is nog altijd niet slim.

VOEDEN en LIEFKOZEN die bijnieren... niet prikkelen of aanjagen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.775
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan