### Hun meest krachtige wapen
Dictators en de deep state zijn doodsbang voor Bitcoin. Niet vanwege de prijs, niet vanwege de adoptie, maar omdat Bitcoin hun meest krachtige wapen breekt. En ik kan dat aan je bewijzen met puur wiskunde. Laat me het je laten zien. Dus, wat is hun wapen? Het is eenvoudig. De geldpers, maar niet het soort dat boeken drukt, het soort dat geld drukt. Elke dictator, elke autoritaire regering, elk rijk in de geschiedenis heeft één ding gemeen. Ze controleerden de geldvoorraad. De Romeinen mengden koper in zilveren munten. Koningen knipten goud af. Moderne centrale banken typen gewoon cijfers op een scherm. Dit gaat niet over economie. Dit gaat over macht. De geldpers betekent dat je onbeperkte bedragen kunt uitgeven terwijl je nog steeds de voorraad controleert. Je raakt nooit op. Je hoeft nooit te kiezen tussen macht en het behouden van je positie. Het is de ultieme cheatcode. Alsof je Monopoly speelt, maar je bent ook de bankier. Behalve dat in plaats van nepgeld voor Park Lane, je echt geld drukt voor echte legers. Hoewel, om eerlijk te zijn, Monopoly genoeg relaties heeft verwoest dat het misschien niet zo anders is.
### Twee wapens van controle
Maar het is niet alleen de geldpers. Ze hebben nog een ander wapen: de mogelijkheid om je volledig uit het systeem te sluiten. Ze controleren wie het geld mag gebruiken, je rekening bevriezen, je debanken, je volledig buitensluiten van de economie. Controle over geldcreatie plus controle over toegang equals totale controle. En hier is het ding: het werkt. Het heeft duizenden jaren gewerkt. Elk rijk, elke dictatuur, elk koninkrijk. Omdat niemand ooit geld heeft kunnen creëren dat beide wapens tegelijkertijd verwijdert.
### Bitcoin breekt beide
Tot 2009, toen iemand bedacht hoe je geld kunt creëren waar niemand – niet regeringen, niet banken, niet eens de maker zelf – ooit meer van kan maken. Bitcoin breekt dit volledig. Er zijn 21 miljoen Bitcoin. Dat is het, voor altijd. Niemand kan er meer creëren. Niet regeringen, niet banken, niet eens als elke natie op aarde het ermee eens zou zijn. De code staat het niet toe. En hier is het andere deel: Bitcoin is permissionless. Ze kunnen je Bitcoin niet bevriezen. Ze kunnen je niet debanken. Ze kunnen je niet stoppen om het te gebruiken. Iedereen overal kan het vasthouden en uitgeven. Geen toestemming nodig. Dit verwijdert beide wapens. Ze kunnen niet meer drukken en ze kunnen mensen niet uitsluiten. En dit is waarom ze doodsbang zijn.
### Het probleem van de dictator
Stel je voor dat je een dictator bent en je hebt op de een of andere manier enorme hoeveelheden Bitcoin verzameld. Misschien controleer je miljoenen ervan. Je zit op enorme rijkdom, enorm potentieel macht. Maar hier is het probleem: om die macht te gebruiken, moet je de Bitcoin weggeven. Wil je je leger betalen, wapens kopen, loyaliteit behouden, je moet Bitcoin uitgeven. Je stack gaat elke keer omlaag. En hier is het deel dat alles verandert: je kunt niet gewoon meer drukken om te vervangen wat je hebt uitgegeven. In het fiat-systeem druk je geld, geef je het uit, en je controleert nog steeds de pers. Je macht neemt niet af omdat je altijd meer kunt maken. Met Bitcoin vermindert elke actie die je onderneemt, elke uitoefening van macht, je positie, en je kunt het niet vervangen.
### Distributie is onvermijdelijk
Bitcoin moet distribueren naar iedereen. De vaste voorraad is niet alleen een economisch kenmerk. Het is een gedwongen distributiemechanisme. Het ding dat Bitcoin waardevol maakt, de supply cap, garandeert dat iedereen die het probeert te gebruiken voor macht het moet verspreiden. Vergelijk dit met hoe dictaturen door de hele menselijke geschiedenis hebben gewerkt.
### Wat over BlackRock?
Ja, ik weet wat je denkt. Maar Mike, wat over BlackRock? Wat over regeringen die nu Bitcoin oppotten? Ze gaan het toch allemaal controleren. Hier is het ding: het maakt me niet uit hoeveel ze accumuleren. Laat ze 5 miljoen Bitcoin kopen, 10 miljoen, het maakt niet uit. Want op het moment dat ze proberen die controle te gebruiken, is dat het distributiemechanisme. Niet hoop, niet ideologie, gewoon wiskunde. Er zijn maar 21 miljoen.
### Historische voorbeelden van debasement
Het Romeinse Rijk in 64 na Christus: hun zilveren denarius was 100% puur zilver. Tegen 270 na Christus: 5% zilver, 95% koper. Soldaten konden geen brood kopen met hun loon. Het rijk strompelde nog 200 jaar door, maar het was chaos. 50 keizers in 50 jaar, de meeste vermoord. De debasement kocht tijd, maar vernietigde stabiliteit. Moderne dictaturen drukken valuta, controleren centrale banken, typen nullen op schermen. Zimbabwe, Venezuela, noem maar op. Ze drukken allemaal om aan de macht te blijven. Kijk naar Venezuela. In 2017 was hun hoogste biljet 100 bolívar. Drie jaar later, in 2020, drukten ze 1 miljoen bolívar-biljetten. Dan in 2021 verwijderden ze gewoon zes nullen van de valuta. Het is dezelfde inkt, hetzelfde papier. Ze verwijderden gewoon nullen uit het systeem. Maduro bleef aan de macht door te drukken. Het volk werd vernietigd, maar hij is er nog steeds.
### Waarom ze doodsbang zijn
Bitcoin verwijdert deze cheatcode volledig. Je kunt het niet debatteren. Je kunt het niet inflaten. Je kunt niet meer creëren om te vervangen wat je uitgeeft. Dit is wat hen doodsbang maakt. Niet de prijs van Bitcoin, niet de volatiliteit, niet eens de adoptie. Wat hen doodsbang maakt is dat Bitcoin een keuze forceert die ze nooit hebben hoeven maken. Optie één: Bitcoin hamsteren en niets doen, wat geen echte macht is. Of optie twee: Bitcoin gebruiken voor macht, wat je forceert om het te distribueren, wat je controle vermindert, wat je niet kunt vervangen door meer te drukken. Er is geen optie drie.
### Geen optie drie
Distributie van Bitcoin is onvermijdelijk omdat iedereen die grote hoeveelheden accumuleert en het daadwerkelijk wil gebruiken voor macht het moet weggeven en niet kan vervangen wat ze weggeven.
### Persoonlijke beveiligingsopstelling
Over controle gesproken, hier iets persoonlijks. Ik begrijp Bitcoin en ben behoorlijk technisch, maar ik wist dat er zwakten zaten in mijn setup. Ik had een node op een harde schijf, maar ik transacteerde er nooit mee. Dus het was eigenlijk nutteloos. Een beetje als een sportschoolabonnement hebben en er nooit heen gaan, behalve dat dit me generatierijkdom kon kosten. Het probleem was dat ik geen generatierijkdom aan toeval wilde overlaten. Dus ik heb het eindelijk opgelost. Nu is mijn setup zo geconfigureerd dat zelfs als iemand mijn private keys vindt, ze mijn Bitcoin niet kunnen accessen. Er is geen single point of failure. En cruciaal: als het ergste ooit gebeurt, weet ik dat mijn familie nu toegang heeft tot de Bitcoin, wat eerder niet kon.
### Distributie is wiskunde
Bitcoin maakt permanente concentratie van macht wiskundig onmogelijk. Het is niet zomaar digitaal goud. Het is iets wat geen monetair systeem in de geschiedenis ooit heeft gedaan. Met Bitcoin is macht gebruiken gelijk aan macht weggeven. En dit is waarom, ondanks alle headlines over whales en instituties en regeringen die Bitcoin kopen, distributie voor altijd zal doorgaan. Want het alternatief is niets doen, en niets doen is geen macht. Het draaiboek van de dictator was eenvoudig: geld drukken, macht kopen, aan de macht blijven. En Bitcoin verwijdert pagina één. Dus Bitcoin moet over tijd distribueren. Dat is gewoon wiskunde.