Ziek zijn zonder klachten

Het is inderdaad een moeilijk onderwerp. Ikzelf ben bijv. bijna nooit ziek of verkouden. Ik heb geen lichamelijke klachten, enkel als ik het weken heel druk heb gehad, heb ik last van vermoeidheid en een droge huid op hoofd en gezicht. Ik geef dan ook toe aan mijn vermoeidheid voor zover dat gaat.

Soms ben ik bang dat ik een slechte ontgifter ben en ineens het loodje leg of heel ziek wordt. Wie zal het zeggen? Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, dat is alles wat je kan doen toch?
 
Da's een hele mooie Lievergezond. Gras groeit niet harder door er aan te trekken. Ik loop daar ook steeds tegenaan. Ik vergelijk het met rijden met de handrem erop en af en toe op "tilt" slaan.
 
Vandaag vertelde iemand mij over yoga en welke uitwerking het heeft op haar. Ze had het over dat je de pijngrens een beetje moet opzoeken en daar proberen je comfortabel in te voelen: dus zonder dat het je overweldigt, dan is het te veel. Voor haar gaat yoga daarover. Interessant, dacht ik toen. Misschien in die zin, kun je het beste ook tegen lichamelijke klachten aan leren kijken: proberen er zoveel mogelijk bij te ontspannen op een bepaalde manier. De stress van pijn kan soms overweldigen, maar dat hou je ook niet eeuwig vol: overweldigd zijn.
 
Symptoom van als je cortisol verhoogd is:
niet meer gevoelig zijn voor griepjes en kleine infecties, of juist heel vatbaar voor allerlei infecties. Rineke Dijkinga, alles draait om je hormonen, p. 274

Typisch dat die twee ogenschijnlijk aan elkaar tegengestelde symptomen zo dicht bij elkaar kunnen liggen als het gaat om de oorzaak: niet meer gevoelig zijn voor griepjes en infecties of er juist heel vatbaar voor zijn.
 
Een slimme manier van ons lichaam om in tijden van stress meer energie over te houden om te kunne noverleven, is het vertragen van de schildklierfunctie. Hierdoor kan ons lichaam energie beparen op de stofwisseling, spijsvertering en warmteproductie. Met de energie die daardoor beschikbaar blijft, kunnen we de stress overleven. Je schildklier zet je hele spijsvertering op een laag pitje, inclusief de aanmaak van spijsverteringsenzymen (maagzuur, pepsine, gal en alvleesklierproblemen). Daardoor kunnen er gemakkelijk verstoringen ontstaan in de opname van voedingsstoffen, de aanmaak van energie en neurotransmitters, en in de afbraak van hormonen. Je raadt het al: dit zijn hormoonverstorende factoren.

Bron: Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 298.

Er zijn een paar dingen die je beslist moet weten over cortisol en je immuunsysteem: Een hoog cortisolniveau door overactiviteit van de bijnier kan het immuunsysteem onderdrukken. Je bent bijvoorbeeld nooit meer ziek. MAar nooit meer griep of koorts hebben, hoeft niet per definitie een teken van gezondheid te zijn. Je immuunsysteem moet immers wel getraind blijven. Een laag cortisolniveau door uitputting van de bijnier ontremt het immuunsysteem. Daardoor kunnen allerlei problemen ontstaan: zoals allergieen, auto-immuunziekten, hyperthyreoidie en chronische ontstekingen. Bron: Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 301.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.851
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan