Zelf chocola maken

Sally is geen fan van caffeine en soortverwante stoffen. Haar ervaring met koffie in het verleden was dat het haar hele gestel opjoeg en aanjoeg en haar bloedsuiker werd er super instabiel van. Sally eet ook een high-fat diet en daar vaart ze wel bij, omdat dit haar bloedsuiker stabiel maakt en houdt.

Mike

 
Haar advies is dus meer gebaseerd op haar eigen persoonlijke ervaring. Kan dus zijn dat andere mensen er niet zo heftig op hoeven te reageren? Ik zelf ervaar chocola niet zo heftig. Of ik voel me lichaam nog niet zo goed aan.

 
Ff wat anders over Sally.

hoe kan het dat ze qua omvang zo groot is geworden?

Ik begrijp dat je een lange tijd flink kan aankomen omdat er tekorten waren in het lichaam, maar dat zal bij haar op de dag van vandaag toch niet meer het geval zijn?

Heb het mij vaker afgevraagd.

 
Raar dat ze dan niet het brood en de graan producten aan de kant schuift. Die geven toch ook een aardige schommeling in de suikerspiegel neem ik aan.

 
Hoi,

Ik kan mijn topic begonnen over chocolademelk helaas niet meer vinden. Ik reageer hier dan maar verder.

Tanja had mij Tips gegeven over Coffeelovers in Maastricht. Die zou nog goede cacaoblokjes hebben en je kon daar dus nog goede chocolademelk krijgen.En zelf wist ik ook dat je kon kiezen voor biologische melk.
Wat schetste echter gisteren mijn verbazing. Het menu bij Coffeelovers was veranderd. Je kon niet meer kiezen voor biologische melk en de cacaoblokjes waren vervangen door de doodnormale chocomel. Wat een afknapper. Ik heb toen maar warme melk met honing van Daalhoeve genomen. Wat jammer als al die goede initiatieven stoppen.
Ik geloof dat wel de Dominicanenboekhandel (waar ook Coffeelovers inzit) wel nog de chocoladeblokjes heeft, maar daar is het altijd afgeladen vol.
 
Ik zie dat de melk met honing alleen nog maar te krijgen is bij Coffeelovers Plein 1992. Bij de anderen kun je wel melk krijgen met sirup (wat daar dan in zit moeten we Blanche Dael vragen).
Jammer, jammer...
 
Afgelopen week had ik nog een gesprek met een nichtje over acne, ik heb daar zelf ook mijn pubertijd veel last van gehad, en gaf haar wat tips. Recent was nl toch weer aangetoond dat cacao wel degelijk acne kan verergeren en het was dit keer niet de suiker of toegevoegde vetten want het ging om 99% pure cacao. Men gaf een groep personen per dag 25 gram van deze cacao en zag idd hun acne met de week verergeren. Ik vermoed zelf omdat cacao effect heeft op de hormonen die bij acne al vaak uit balans zijn. Cacao wordt altijd gepromoot als gezond produkt, heeft inderdaad veel voordelen zoals betere doorbloeding, goed voor je hart, maar de andere kant van het verhaal hoor je zelden. Als je al teveel NO in je lijf hebt dan kan die gezonde cacao voor jou dus op dat moment dus helemaal niet gezond zijn.

Ik heb zelf zware acne gehad en vermoedde altijd al een link met cacao, dat werd destijds afgedaan als een bakerpraatje maar ik bleef volharden maar heb nooit geweten of het de suiker of de extra vetten in de cacao was of de cacao zelf. Tot er deze week out of the blue dan eindelijk weer een hard bewijs is voor het aanjagen van acne.

Geef vrijwilligers elke dag, 4 weken lang een stukje echt pure chocolade (99% !!) en je ziet de acne verergeren.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26711092?dopt=Abstract

Ik kan helaas niet in de studie zelf snuffelen maar wat ik vermoed is dat cacao doorwerkt op de geslachtshormonen of ieder geval de talgaanmaak, dat was ook mijn eigen ervaring, en dat misschien de gezonde kant van cacao, verhoging van NO, in mijn geval dus misschien juist voor meer ontstekingen zorgde. Iemand met een slechte doorbloeding, te lage talg aanmaak zou dan juist weer baat kunnen hebben maar iemand met pijnklachten, vette huid, migraine zou dan eens moeten testen wat er gebeurt als je cacao weglaat.

Acne is een groot probleem, ik zocht me destijds gek naar oplossingen maar het was net of de talgproduktie op hol sloeg. En als puber grijp je dan naar chemische uitdroogmiddelen die averrechts werken omdat je huid als reaktie nog meer vet naar de huid zal sturen etc. Nu weet ik dat je juist goede vetten moet eten, je huid met goede vetten moet behandelen ipv uitdrogen met chemische kwakzalverij.

Wat ik ontdekte was dat lijnzaadpakkingen mijn huid kalmeerde en dat cacao idd de talgproduktie verder opjoeg. Daarnaast nam ik brandnetel thee en weet nu ook dat de glycemische waarde van voeding, dus hoe snel je suikerspiegel ervan stijgt, ook een rol speelt, het kan acne verergeren.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1346

Ik vermoed dat dit soort zaken ook een rol spelen bij veel andere huidklachten dus neem deze kennis mee. Mijn huid is nu rustig omdat ik meer langzame koolhydraten eet, andere vetten eet en intussen qua hormonen op een lager pitje sta dan in de pubertijd.

http://www.leefbewust.com/columns/080116.htm
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan